Olen huomannut aikuisena, että minun äitini nalkuttaa koko ajan
Siis meille hänen lapsilleen, varmaan puolisoille myös aikanaan. Esim. kun olin hänellä kylässä hän ei aluksi sanonut mitään kotitöistä tai mitä hän toivoisi minun vieraana siellä tekevän. Sitten parin päivän päästä alkoi uhriutuminen ja jankkaaminen, siis yht äkkiä kun olin vaikka syömässä aamupalaa, että TISKEJÄ EI OLE LAITETTU. Ja olisi pitänyt HETI ilmeisesti alkaa hyppimään hänen pillinsä mukaan. Mitään apua tai ohjeita ei kuitenkaan saanut, kun olin siis täysin vieraassa asunnossa. Hän ei edes suostunut tulla näyttämään missä roskakatos sijaitsi. En lapsena edes tajunnut, tietysti pidin normaalina käytöksenä.
Kommentit (55)
Vanhuksille ja sairaille kun menee kylään, on minusta jotenkin täysin automaattista ja kohteliasta tarjoutua auttamaan (ja myös tuomaan ruokaa tullessaan, etenkin jos jää yöksi ja tietää että pienituloiselle on menossa kylään). Ei se ole mikään hotelli jossa kaikki palvelut pelaa ja voi lähtiessä jättää siivoukset toiselle. Jokaisen aikuisen luulisi jo kaksikymppisenä ymmärtävän tämän asian. Äidit voisi opetella mys pyytämään eikä vihjailla ja veetuilla lapsilleen jos eivät muuten älyä. Meilläkin äiti on ollut aina uhrautuja kun ei ole uskaltanut pyytää apua. Sisko on taitava työnvälttelijä ja passauttelija ja sanoinkin hänelle aina "perse ylös penkistä ja töihin, ei olla hotellissa".
Vierailija kirjoitti:
En mikä ainakaan haluaisi, että joku kenet olen kutsunut vieraaksi alkaa yht äkkiä käyttämään vaikka minun pesukonetta tai laittamaan astioita jonnekin mihin ne eivät kuulu. Ajattelin juuri etten puutu toisen kotiin. Ap
Sinä ja sinä.
Hyvä tekosyy passoottaa äidillään itsensä.
Häpeä aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et auta äitiäsi hänen luonaan kyläillessäsi? Mene hänen mukaansa keittiöön tekemään ruokaa, kattamaan pöytä, jne... Et kai sinä nyt niin vieras ole äitisi kodissa ettet niin voisi tehdä.
Meillä ei kyllä ikinä katettu pöytää, kaikki ottivat omat astiansa. Eikä kokattu ikinä yhdessä myöskään, ei menty "häiritsemään". Sen ehdotin, että viemme roskat yhdessä ja hän voisi samalla näyttää missä roskikset ovat, mutta siitä hän kieltäytyi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille ja sairaille kun menee kylään, on minusta jotenkin täysin automaattista ja kohteliasta tarjoutua auttamaan (ja myös tuomaan ruokaa tullessaan, etenkin jos jää yöksi ja tietää että pienituloiselle on menossa kylään). Ei se ole mikään hotelli jossa kaikki palvelut pelaa ja voi lähtiessä jättää siivoukset toiselle. Jokaisen aikuisen luulisi jo kaksikymppisenä ymmärtävän tämän asian. Äidit voisi opetella mys pyytämään eikä vihjailla ja veetuilla lapsilleen jos eivät muuten älyä. Meilläkin äiti on ollut aina uhrautuja kun ei ole uskaltanut pyytää apua. Sisko on taitava työnvälttelijä ja passauttelija ja sanoinkin hänelle aina "perse ylös penkistä ja töihin, ei olla hotellissa".
Missä on kerrottu että aloittajan äiti olisi vanhus tai sairas?
roskakatoksen löytäminen ei ole ydinfysiikkaa: senkun menee ulos ja alkaa katsella ympärilleen ja etsii katosta. menee katoksen luo ja katsoo sisään, että onko mahdollisesti roskakatos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et auta äitiäsi hänen luonaan kyläillessäsi? Mene hänen mukaansa keittiöön tekemään ruokaa, kattamaan pöytä, jne... Et kai sinä nyt niin vieras ole äitisi kodissa ettet niin voisi tehdä.
Meillä ei kyllä ikinä katettu pöytää, kaikki ottivat omat astiansa. Eikä kokattu ikinä yhdessä myöskään, ei menty "häiritsemään". Sen ehdotin, että viemme roskat yhdessä ja hän voisi samalla näyttää missä roskikset ovat, mutta siitä hän kieltäytyi. Ap
Oletko sokea, ei ne roskikset voi kovin erikoisessa paikassa olla ettei normaali ihminen niitä löytäisi.
Ehkä hän odottaa että kun nyt olet aikuinen niin ei tarvitsisi enää ohjata kuin pikkulasta vaan ottaisit osaa kotitöihin kun kerran vieraisilla hänen luonaan olet?
Meillä lapset on siinä parikymppisinä sen verran aikuistuneet etteivät enää makaa persus homeessa kun vanhemmat siivoavat heidän jälkiään. Sinunkin olisi varmaan aika kasvaa aikuiseksi?
Minulle ei tulisi mieleenkään laittaa vieraita töihin. He ovat tulleet vieraakseni, eivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
roskakatoksen löytäminen ei ole ydinfysiikkaa: senkun menee ulos ja alkaa katsella ympärilleen ja etsii katosta. menee katoksen luo ja katsoo sisään, että onko mahdollisesti roskakatos.
No ne olivat oikeasti aika pitkällä ja tuskin olisin niitä itse löytänyt, sitten kun loman loppupuolella kävelimme niiden ohitse. Tämä tapahtui myös ulkomailla. Ap
Minun äitini (suuria ikäluokkia) ei varsinaisesti nalkuta, mutta uhriutuu kyllä asiasta kuin asiasta tuon tuostakin ja muuttaa mielipidettään asioista jatkuvasti. Lisäksi hän pyrkii puuttumaan muitten asioihin jatkuvasti ja arvostelee muiden valintoja. Hän on hyvin voimakastahtoinen ihminen ja se on kamala yhdistelmä kun on tämmöinen luonne, mutta toisaalta ei lainkaan kykyä hahmottaa asioita isommissa mittakaavoissa tai ajatella laaja-alaisesti. Loukkaantuu myös heti, jos hänelle sanoo yhdenkin poikkipuoleisin sanan ja sitten astuu taas marttyyri näyttämölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sokea, ei ne roskikset voi kovin erikoisessa paikassa olla ettei normaali ihminen niitä löytäisi.
Ei ollut normaali suomalainen roskakatos. Tekstit olivat myös vieraalla kielellä ja ne olisi pitänyt lajitellakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tulisi mieleenkään laittaa vieraita töihin. He ovat tulleet vieraakseni, eivät töihin.
Mikä vieras oma lapsi on?
Tullut lokkeilemaan valmiiseen pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut normaali suomalainen roskakatos. Tekstit olivat myös vieraalla kielellä ja ne olisi pitänyt lajitellakin. Ap
Seli seli, kurkkaa pönttöön mitä on ja sen mukaan lajittelu.
Lens kääntäjä on oiva apuri.
Eri perheissä on erilaiset tavat. Kun kävin poikaystäväni kanssa äitini luona, tiedossa oli parin päivän työleiri: ruuanlaitto, tiskit, suursiivous ja pihatyöt. Anopin ja appiukon luona olimme ns. vieraina, vaikka tarjouduin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Enkä myöskään nalkuta vierailleni. Päinvastoin. Olen ystävällinen emäntä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, kaikki tänne nyt äkkiä haukkumaan aloittajan äitiä ja naisia nyt tietenkin ylipäätään. Sehän tämän palstan tarkoitus nykyään on.
Uhriudu lisää pliis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vieras oma lapsi on?
Tullut lokkeilemaan valmiiseen pöytään.
Omia lapsiani kohtelen vielä paremmin kuin muita vieraita.
Me ollaan kaikki tällä palstalla terapiassa. Oikein käytettynä on varsin tehokas terapian muoto.