Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhuksille tulkkauspalvelut vanhainkotiin

Vierailija
10.06.2026 |

Vanhuksille pitäisi taata tulkkaus omalla äidinkielellään eli suomeksi, ruotsiksi ja saameksi vanhainkoteihin, palvelutaloihin ja kotihoitoon kunnollisen hoidon takeeksi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon nimissä. Muunkielisille on vuosiksi tulkkaukset huolehdittu joka paikkaan mutta vanhuksille ei, hoitajat puhuvat eri kieltä useimmiten. Tämä epäkohta pitäisi korjata eli hoitajille tulkit mukaan. työhön. Ei voida odottaa että elämän ehtoopuolella kykenee enää kymmeniä vieraita kieliä oppimaan.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Vierailija
2/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Ja maksaa heille kunnon palkka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

ai niitä, jotka hirttää vanhuksen kuoliaaksi sidottuna tuoliin ja pistää samalla neulalla 50 eri vanhusta. ja 98% työajasta ovat saikulla, lakossa, äitiyslomalla tai kahvihuoneessa somettamassa

Vierailija
4/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Ja maksaa heille kunnon palkka

liikaa niille luusereille maksetaan jo nytkin

Vierailija
5/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Ja maksaa heille kunnon palkka

liikaa niille luusereille maksetaan jo nytkin

niinpä. hoitoalalle päätyy tatuoidut rikolliset, jotka eivät päässeet muualle opiskelemaan

Vierailija
6/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Ja maksaa heille kunnon palkka

liikaa niille luusereille maksetaan jo nytkin

niinpä. hoitoalalle päätyy tatuoidut rikolliset, jotka eivät päässeet muualle opiskelemaan

Rikollisuudesta en tiedä, mutta aikoinaan äitini hoivapaikan hoitajat olivat niin tatuoituja, että tuntui kuin olisi jätetty äiti jonkun moottoripyöräjengin huomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi palkata suomalaisia, suomenruotsalaisia ja saamelaisia hoitajia ja ulkolaisia jotka osaavat sujuvaa suomea.

Vierailija
8/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikokeet, että perus työkieli- ja käsitteet hallussa.

Muutama kallis laite kun hajoaa vielä, niin ehkä sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Ja maksaa heille kunnon palkka

Juuri näin! Miten ihmeessä ,,kuin vahingossa‘‘ ovatkin ministerien palkat kohonneet, samalla kun todella kovaa työtä tekevät suomalaiset vanhusten hoitajat saavat huonoa palkkaa mutta oman työnsä ohessa tekevät esim. lääkekaskennat niiden puolesta, joiden kielitaito EI RIITÄ vaikka muka kokeen läpäisivät. Eivät takuulla läpäisseet!  Alalla on suuri huijaus arkipäivää. 
 

Vierailija
10/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairas unohtaa vieraat kielet vaikka olisi miten kielitaitoinen ollut terveenä. Oma äidinkieli jää. Tätä ei mielestäni ole huomioitu eikä ymmärretty kun palkataan vieraskielisiä. Tästä ongelmasta on mm. ruotsissa ollut puhetta koska siellä on paljon suomesta muuttaneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluan ulos laitoksesta. Olen vankina."

Vierailija
12/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä touhua nuo työmarkkinat nykyisin. 
En vaan ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

ai niitä, jotka hirttää vanhuksen kuoliaaksi sidottuna tuoliin ja pistää samalla neulalla 50 eri vanhusta. ja 98% työajasta ovat saikulla, lakossa, äitiyslomalla tai kahvihuoneessa somettamassa

Palkkaus vaikuttaa, ettei saa noihin hoivalaitoksiin enää ihan parasta ainesta. Parhaat hoitajat menevät muualle.

Vierailija
14/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas unohtaa vieraat kielet vaikka olisi miten kielitaitoinen ollut terveenä. Oma äidinkieli jää. Tätä ei mielestäni ole huomioitu eikä ymmärretty kun palkataan vieraskielisiä. Tästä ongelmasta on mm. ruotsissa ollut puhetta koska siellä on paljon suomesta muuttaneita.

Siksi Ruotsiin halutaan joillekin paikkakunnille suomenkielisiä hoitajia vanhushoivaan. Kun siellä on niitä suomea puhuvia vanhuksia, jotka ei enää muista ruotsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että onkohan meillä tulevaisuudessa jo vieraskielisiä vanhuksiakin. Vai onko jo nytkin? 

Vierailija
16/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tulkkauspalvelu on loistava idea! Tulee tulkeillekin töitä.

Vierailija
17/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielikokeet, että perus työkieli- ja käsitteet hallussa.

Muutama kallis laite kun hajoaa vielä, niin ehkä sitten.

On niillä kielikokeet. Mutta kun sama firma saa myydä työvoimaa ja järjestää kielikokeita, niin arvaahan sen, että kaikki läpäisee kokeen. Koska muuten jää firmalle rahat saamatta. Tässä pitäisi tilaajan (=hoivayritys, hyvinvointialue, tai mihin nämä nyt tulevatkaan töihin) olla valppaana ja tilata kielikoe muualta. 

Vierailija
18/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulkkauspalvelu on loistava idea! Tulee tulkeillekin töitä.

Halvemmaksi tulisi maksaa suomalaisille hoitajille kunnon palkka. Kyllä sinne saisi ihan kunnon työntekijöitä kun olisi palkat ja työolot kunnossa. Eikä siellä sitten tarvittaisi niitä kielitaidottomia hoitajia. 

Vierailija
19/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

Muuten hyvä, mutta olisi muutama ehto:

1. sana "palkata" pitäisi korvata sanalla "orjuuttaa"

2. sana "suomalainen" pitäisi korvata sanalla "aasialainen"

3. sana...oikeastaan ihan sama - kunhan tekevät työnsä, ovat hiljaa, heille ei tarvitse maksaa palkkaa, myöntää lomaa ja nuolevat persettäni kiitollisena

-kokkari

Vierailija
20/60 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia. 

ai niitä, jotka hirttää vanhuksen kuoliaaksi sidottuna tuoliin ja pistää samalla neulalla 50 eri vanhusta. ja 98% työajasta ovat saikulla, lakossa, äitiyslomalla tai kahvihuoneessa somettamassa

Palkkaus vaikuttaa, ettei saa noihin hoivalaitoksiin enää ihan parasta ainesta. Parhaat hoitajat menevät muualle.

Näin se on. Ei ole hoitoalalla joka paikassa työvoimapulaa, vaikka yksityisissä riistofirmoissa on. Jonnekin terveysaseman vastaanotoille kun on paikka avoinna, niin aina on paljon hakijoita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi