Hallitus aikoo syrjiä pitkäaikaistyöttömiä
Hallitus aikoo kuulemma lopettaa sen, että työskentely palkkatuella ei kerrytä enää oikeutta ansiopäivärahaan.
Minusta tuo on hyvin kummallista, koska leikkauksien perusteluna on käytetty sitä, että työttömyys vähenisi.
Pitkäaikaistyöttömien on muutenkin vaikea työllistyä, osittain työnantajien ennakkoluulojen takia, joten miksi ihmeessä otetaan yksi työkalu pois keinovalikoimasta, joilla pitkäaikaistyöttömällä olisi edes pieni mahdollisuus saada jalka takaisin työelämän oven väliin tai parantaa omaa taloudellista tilannettaan työjakson jälkeen, jos vakituista työpaikkaa ei tule sen jälkeen?
Taas kerran pitkäaikaistyöttömiä ei auteta millään tavalla, vaan potkitaan päähän vielä lisää. Eikö työntekijöitä pitäisi kohdella yhdenvertaisesti? Viedään mahdollisuudet päästä ansiosidonnaiselle ja lytätään motivaatio työn tekemiseen, koska oikeudet ovat kakkoskansalaisen tasolla.
Kaikki ovat pitkäaikaistyöttömien kimpussa haukkumassa mikset mene töihin, vaan elelet etuuksilla, mutta silti työllisyyspolitiikassa ei ole mitään aitoja haluja auttaa heitä. Päähän potkiminen tuntuu olevan tärkeimmällä sijalla. Miksi kuvitellaan, että työttömän motivaatio työntekoon olisi korkealla, jos häntä kohdellaan eriarvoisesti?
Kommentit (48)
Itse olen iloinen pitkäaikaistyötön. Olen eläkeputkessa. Eipä siihen enää kovin moni taida päästäkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen iloinen pitkäaikaistyötön. Olen eläkeputkessa. Eipä siihen enää kovin moni taida päästäkään.
Miten voit olla pitkäaikaistyötön ja eläkeputkessa?
Minkäikäiset voi päästä eläkeputkeen? Eikös se lopetettu jo koko putki?
En myöskään ymmärrä, miksi työntekijää rangaistaan siitä, että työnantajalle maksetaan palkkatukea.
Tavallisia työpaikkojahan palkkatukipaikatkin ovat.
Itse työllistyin reilu 5v sitten, ta sai muistaakseni 6kk palkkatukea.
Loiset kuriin ry kirjoitti:
Jos ei työn teko kelpaa näille pskiaisille niin miten olisi eutanasia niin ei tarvitse elättää näitä yhteiskunnan hyväkäyttäjiä.
Mihin firmaan pitäis mennä töihin? Hesburgeriin vai Mäkkäriin? Hampurilaispaikkoihin palkataan vain nuoria. Se ei ole työttömän vika, että työnantajalle ei kelpaa keski-ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä, miksi työntekijää rangaistaan siitä, että työnantajalle maksetaan palkkatukea.
Itse työllistyin reilu 5v sitten, ta sai muistaakseni 6kk palkkatukea.
Se työsuhde loppuu kun palkkatukikin loppuu eli ei ole tarkoituksenakaan työllistää oikeasti.
Palkkatuki kuulostaa epäilyttävältä joka tapauksessa. Se voi olla epäselvä ja sitä väkisin tyrkytetty. Onko pieni. Lisäksi firman pitäisi maksaa palkka, jos ottavat työntekijän firmaansa vakituiseksi lopulta. Harjoittelu on harjoittelua.
Haluaisin kuulla miten julkiselle pääsee töihin vaikka koko ajan säästetään.
Haluaisin kuulla myös miten yksityiselle sektorille pääsee, koska siellä on nyt koko ajan konkursseja.
Opiskelemaan pääsyn tekee nykyhallitus/hullutus todella vaikeaksi. Eikä ilman TE-toimiston lupaa voi edes opiskella!
tätönen 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työllistyin reilu 5v sitten, ta sai muistaakseni 6kk palkkatukea.Se työsuhde loppuu kun palkkatukikin loppuu eli ei ole tarkoituksenakaan työllistää oikeasti.
No minä kyllä sain jäädä töihin palkkatuen loppumisen jälkeen.
Ja myös moni tuttava.
Eri asia nuo säätiöt ja yhdistykset, jotka eivät edes pysty palkkaamaan ilman palkkatukea.
Itsemurha on parasta sosiaaliturvaa.
T, Petteri Riikka ja liimatukkainen budjettisönköttäjä
Jos ei työn teko kelpaa näille pskiaisille niin miten olisi eutanasia niin ei tarvitse elättää näitä yhteiskunnan hyväkäyttäjiä.
Opettele kirjoittamaan.
tätönen23 kirjoitti:
Haluaisin kuulla myös miten yksityiselle sektorille pääsee, koska siellä on nyt koko ajan konkursseja.
Opiskelemaan pääsyn tekee nykyhallitus/hullutus todella vaikeaksi. Eikä ilman TE-toimiston lupaa voi edes opiskella!
Opettele ensin jotain, mistä on työnantajalle hyötyä. Palkka maksetaan siitä että tuotat palkkaasi suurempaa lisäarvoa työnantajalle.
Ei TE-toimistolta tarvitse kysyä lupaa omatoimiseen opiskeluun. Kirjasto on kirjoja pullollaan, voit aloittaa vaikka sieltä.
Jätitkö peruskoulun kesken, kun kirjoitustaitosi on noin puutteellista?
Aivanvitunsama. Pitkäaikaistyötöntä on syrjitty tähänkin asti joten mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työllistyin reilu 5v sitten, ta sai muistaakseni 6kk palkkatukea.Se työsuhde loppuu kun palkkatukikin loppuu eli ei ole tarkoituksenakaan työllistää oikeasti.
Sehän ei ole palkkatuen tarkoitus, mutta monet työnantajat ja firmat käyttää sitä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin firmaan pitäis mennä töihin? Hesburgeriin vai Mäkkäriin? Hampurilaispaikkoihin palkataan vain nuoria. Se ei ole työttömän vika, että työnantajalle ei kelpaa keski-ikäiset.
Mene Woltiin. Kaikki pääsevät sinne. Vai eikö työ maistu?
Voi ei, jauhomafia leikkaa rehellisten ihmisten tuloista. Kuka olisi uskonut
Vierailija kirjoitti:
tätönen23 kirjoitti:
Opettele ensin jotain, mistä on työnantajalle hyötyä. Palkka maksetaan siitä että tuotat palkkaasi suurempaa lisäarvoa työnantajalle.
Ei TE-toimistolta tarvitse kysyä lupaa omatoimiseen opiskeluun. Kirjasto on kirjoja pullollaan, voit aloittaa vaikka sieltä.
Netti on keksitty. Esim on ilmaisia nettikursseja avoimissa amk:ssa.
Tosin en tiedä että minkälaisen sanktion saa jos on itse aktiivinen ja opiskelee?
Kun ei ole edes tiedossa mitä vapaaehtoistyötä työtön voi tehdä??
Jonkun pitäisi puuttua näihin ap:n mainitsemiin vääryyksiin. Ei kai nämä Orpot ja Purrat nyt ihan mitä tahansa törkeyksiä muille saa tehdä. Ihan kuin pahimmat koulukiusaajat, jotka hakkaavat pienempiään.
Kuten arvata saattoi, ketään ei kiinnosta.