Vanhuksille tulkkauspalvelut vanhainkotiin
Vanhuksille pitäisi taata tulkkaus omalla äidinkielellään eli suomeksi, ruotsiksi ja saameksi vanhainkoteihin, palvelutaloihin ja kotihoitoon kunnollisen hoidon takeeksi yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon nimissä. Muunkielisille on vuosiksi tulkkaukset huolehdittu joka paikkaan mutta vanhuksille ei, hoitajat puhuvat eri kieltä useimmiten. Tämä epäkohta pitäisi korjata eli hoitajille tulkit mukaan. työhön. Ei voida odottaa että elämän ehtoopuolella kykenee enää kymmeniä vieraita kieliä oppimaan.
Kommentit (60)
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
No ne 85% vaan jätetään sinne kotiin
Kun ei rahat muka riitä
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
Ei enää edes aivan noin iso osuus mene hoivakoteihin, koska kotiin vietäviä palveluja ja yhteisöllistä asumista on lisätty. Ympärivuorokautisen hoidon (hoivakodin tai vanhainkodin) piirissä on vain noin 6 % kaikista yli 75-vuotiaista ja noin 15 % yli 85-vuotiaista. Nykyään jo noin 90 prosenttia vanhuksista asuu kotona tai tavallisissa asunnoissa elämänsä viimeisiin hetkiin saakka. Tämä hoitokotikeskustelu koskee siis noin 10%:a vanhuksista. Ylivoimaisesti suurin osa meistä ei koskaan mene hoivakotiin tai vanhainkotiin.
Miksi ? Eiväthän he ymmärrä muutenkaan mitään. Pitää olla 100 % suomalaisia hoitajia, ei mitään kiinalaisia yms ! Sellainen on hävytöntä. Emme tarvitse mitään kiinalaisia yms tänne sotkemaan ja viemään meidän suomalaisten työt, koulut, luokat, päivähoito paikat..........yms...........se ei vain ole oikein ketään kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
No ne 85% vaan jätetään sinne kotiin
Kun ei rahat muka riitä
Monet ei halua hoivakotiin. Mutta joidenkin todella täytyy mennä, koska jos on muistisairaus, se etenee niin, ettei pysty asumaan kotona loppuun asti. Muistisairauksilla on yhteys elintapoihin ja koulutukseen, niitä on paljon entisillä maatalon emännillä yms. joilla on matala koulutus ja ravinnossa vähän vihanneksia ja kuituja ja paljon kovaa rasvaa. Kaupunkilaisilla koulutetuillakin voi olla, mutta selvästi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tulkkauspalvelu on loistava idea! Tulee tulkeillekin töitä.
Tarvittaisiin montaa eri kieltä osaavia tulkkeja 3-vuorotyöhön, kalliiksi tulee sekin.
Itse olen joutunut olemaan sairaalahoidossa vakavan sairastumisen takia. En tiedä, onko kokemukseni poikkeus, mutta kohdalleni osuneet ulkomaalaistaustaiset (usein aasialaiset) hoitajat vaikuttivat hoksaavimmilta kuin suomalaiset hoitajat. He ymmärsivät, mistä sairaudessani ja sen oireistossa oli kysymys. Osastolla oli kiire ja lääkäriä ei juuri tavannut. Suolistoni ei toiminut, mutta suomalaishoitajat yrittivät saada minulle ravintoa suun kautta. Mistä aiheutui ongelmia. Ulkomaalaiset ymmärsivät, suonensisäinen nesteytys on tilanteessani tärkeää. Ja kun suomalaiset eivät enää saaneet tippaa suoneeni, odotettiin iltavuoroa, jolloin töihin tuli aasialainen hoitaja, joka näppärästi sai laitettua minulle tipan.
Näin maakuntasairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
No ne 85% vaan jätetään sinne kotiin
Kun ei rahat muka riitä
Monet ei halua hoivakotiin. Mutta joidenkin todella täytyy mennä, koska jos on muistisairaus, se etenee niin, ettei pysty asumaan kotona loppuun asti. Muistisairauksilla on yhteys elintapoihin ja koulutukseen, niitä on paljon entisillä maatalon emännillä yms. joilla on matala koulutus ja ravinnossa vähän vihanneksia ja kuituja ja paljon kovaa rasvaa. Kaupunkilaisilla koulutetuillakin voi olla, mutta selvästi vähemmän.
Tiedän. Ja koska raha ei muka ikinä riitä, jätetään ihminen pahimmillaan mätänemään kotiinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikokeet, että perus työkieli- ja käsitteet hallussa.
Muutama kallis laite kun hajoaa vielä, niin ehkä sitten.
On niillä kielikokeet. Mutta kun sama firma saa myydä työvoimaa ja järjestää kielikokeita, niin arvaahan sen, että kaikki läpäisee kokeen. Koska muuten jää firmalle rahat saamatta. Tässä pitäisi tilaajan (=hoivayritys, hyvinvointialue, tai mihin nämä nyt tulevatkaan töihin) olla valppaana ja tilata kielikoe muualta.
Kyllä se työvoiman tilaaja sen kielitaidon puutteen tietää. Nämähän ovat jo töissä ja samalla opiskelevat työajalla netin kautta. Heidät lasketaan kuitenkin vahvuuteen, vaikka tosiasiassa eivät montaa tuntia työvuorossa ole. Suomalaiset tekevät silloin heidänkin työnsä. Kyllä väärin on ottaa näitä suomalaisia vanhuksia hoitamaan. Suurin osa ei osaa kieltä, mutta läpäisevät ihmeesti kaikki kokeet. Saavat myös suomen kansalaisuuden. Mies ja lapset (4-5) mukana. Näin ainakin minun työpaikallani oli. Suomalaiset pois ja Filippiinit töihin.
No mites kun suomalaiset eikä ulkomaalaisetkaan hoitajat kelpaa...🤔
Vierailija kirjoitti:
No mites kun suomalaiset eikä ulkomaalaisetkaan hoitajat kelpaa...🤔
Kokoomus-/Persulogiikalla?
Mitä väliä?
Kokkarin mielestä on tarpeeton kuluerä
Persun mielestä kuitenkin työtön sairas loinen
Sairaalaan varmaan hyvä idea, mutta vanhainkotiin? Ne makaa siellä suut auki sikiöasennossa eivätkä tajua enää edes suomea. Kommunikointi on vastasyntyneen tasoa. Ei irvistykseen tai huutoon tulkkia tarvita, kyllä silloin joka kielellä tajuaa, että on kipuja, pelkoa tms. Sen paremmin eivät osaa sanoittaa millään kielellä mikä on hätänä. Kotihoidossakin on jo niin huonokuntoista, että naurattaa joku tulkki siihen väliin selittämään, että nyt vessaan, kun eivät tajua edes olevansa kotona, saati missä tai mikä on vessa. Jos tajuavatkin, niin sitten tulkin kanssa alkaa väittely, että nouseeko vanhus sinne vai ei, kun ei ole mitään tarvetta. Vaippa täynnä löysää ulostetta ja vanhus kaivaa sitä, samalla hokee, että ei siellä mitään ole, ei tarvitse vaihtaa, ja mä koitan sanoa, että älä koske, älä koske. Kahta sanaa, mutta ei tajua. Kun mitään ymmärrystä ei ole, on ihan sama sanooko siinä joku ei ei ei vai no no no.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia.
Ja maksaa heille kunnon palkka
Juuri näin! Miten ihmeessä ,,kuin vahingossa‘‘ ovatkin ministerien palkat kohonneet, samalla kun todella kovaa työtä tekevät suomalaiset vanhusten hoitajat saavat huonoa palkkaa mutta oman työnsä ohessa tekevät esim. lääkekaskennat niiden puolesta, joiden kielitaito EI RIITÄ vaikka muka kokeen läpäisivät. Eivät takuulla läpäisseet! Alalla on suuri huijaus arkipäivää.
Miten huijataan?
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan varmaan hyvä idea, mutta vanhainkotiin? Ne makaa siellä suut auki sikiöasennossa eivätkä tajua enää edes suomea. Kommunikointi on vastasyntyneen tasoa. Ei irvistykseen tai huutoon tulkkia tarvita, kyllä silloin joka kielellä tajuaa, että on kipuja, pelkoa tms. Sen paremmin eivät osaa sanoittaa millään kielellä mikä on hätänä. Kotihoidossakin on jo niin huonokuntoista, että naurattaa joku tulkki siihen väliin selittämään, että nyt vessaan, kun eivät tajua edes olevansa kotona, saati missä tai mikä on vessa. Jos tajuavatkin, niin sitten tulkin kanssa alkaa väittely, että nouseeko vanhus sinne vai ei, kun ei ole mitään tarvetta. Vaippa täynnä löysää ulostetta ja vanhus kaivaa sitä, samalla hokee, että ei siellä mitään ole, ei tarvitse vaihtaa, ja mä koitan sanoa, että älä koske, älä koske. Kahta sanaa, mutta ei tajua. Kun mitään ymmärrystä ei ole, on ihan sama sanooko siinä joku ei ei ei vai no no no.
Olet Itse kohta samassa jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi enää vain noin 15 % vanhuksista joutuu hoivakotiin. Loput 85 % pärjäävät loppuun asti kotona. Tulevaisuudessa toivottavasti vielä pienempi osa joutuu hoivakotiin.
No ne 85% vaan jätetään sinne kotiin
Kun ei rahat muka riitä
Monet ei halua hoivakotiin. Mutta joidenkin todella täytyy mennä, koska jos on muistisairaus, se etenee niin, ettei pysty asumaan kotona loppuun asti. Muistisairauksilla on yhteys elintapoihin ja koulutukseen, niitä on paljon entisillä maatalon emännillä yms. joilla on matala koulutus ja ravinnossa vähän vihanneksia ja kuituja ja paljon kovaa rasvaa. Kaupunkilaisilla koulutetuillakin voi olla, mutta selvästi vähemmän.
Miten hoivakotiin mennään? Kerro. Tuttu vietiin lopulta jonnekin maakuntaan eläintilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia.
ai niitä, jotka hirttää vanhuksen kuoliaaksi sidottuna tuoliin ja pistää samalla neulalla 50 eri vanhusta. ja 98% työajasta ovat saikulla, lakossa, äitiyslomalla tai kahvihuoneessa somettamassa
Sitä saa mitä tilaa. Hoiva-ala on jo paskottu pilalle, nämä kaikki ahneet attendot ja pörriäiset pilanneet. Ei sinne enää kukaan pätevä mene.
Tämä. Jos on suorittanut lähihoitajan tutkinnon, voi tehdä töitä esim. sairaalassa tai terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikokeet, että perus työkieli- ja käsitteet hallussa.
Muutama kallis laite kun hajoaa vielä, niin ehkä sitten.
On niillä kielikokeet. Mutta kun sama firma saa myydä työvoimaa ja järjestää kielikokeita, niin arvaahan sen, että kaikki läpäisee kokeen. Koska muuten jää firmalle rahat saamatta. Tässä pitäisi tilaajan (=hoivayritys, hyvinvointialue, tai mihin nämä nyt tulevatkaan töihin) olla valppaana ja tilata kielikoe muualta.
Kyllä se työvoiman tilaaja sen kielitaidon puutteen tietää. Nämähän ovat jo töissä ja samalla opiskelevat työajalla netin kautta. Heidät lasketaan kuitenkin vahvuuteen, vaikka tosiasiassa eivät montaa tuntia työvuorossa ole. Suomalaiset tekevät silloin heidänkin työnsä. Kyllä väärin on ottaa näitä suomalaisia vanhuksia hoitamaan. Suurin osa ei osaa kieltä, mutta läpäisevät ihmeesti kaikki kokeet. Saavat myös suomen kansalaisuuden. Mies ja lapset (4-5) mukana. Näin ainakin minun työpaikallani oli. Suomalaiset pois ja Filippiinit töihin.
Ei siinä mitään, että opiskelevat netin kautta, mutta kun ne kokeetkin pidetään etänä eikä niitä valvota. Helppo huijata. Nythän oli juuri YLE:n toimittaja tehnyt ensihoidon kurssin tekoälyllä. https://yle.fi/a/74-20224850
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan varmaan hyvä idea, mutta vanhainkotiin? Ne makaa siellä suut auki sikiöasennossa eivätkä tajua enää edes suomea. Kommunikointi on vastasyntyneen tasoa. Ei irvistykseen tai huutoon tulkkia tarvita, kyllä silloin joka kielellä tajuaa, että on kipuja, pelkoa tms. Sen paremmin eivät osaa sanoittaa millään kielellä mikä on hätänä. Kotihoidossakin on jo niin huonokuntoista, että naurattaa joku tulkki siihen väliin selittämään, että nyt vessaan, kun eivät tajua edes olevansa kotona, saati missä tai mikä on vessa. Jos tajuavatkin, niin sitten tulkin kanssa alkaa väittely, että nouseeko vanhus sinne vai ei, kun ei ole mitään tarvetta. Vaippa täynnä löysää ulostetta ja vanhus kaivaa sitä, samalla hokee, että ei siellä mitään ole, ei tarvitse vaihtaa, ja mä koitan sanoa, että älä koske, älä koske. Kahta sanaa, mutta ei tajua. Kun mitään ymmärrystä ei ole, on ihan sama sanooko siinä joku ei ei ei vai no no no.
Olet Itse kohta samassa jamassa.
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voisi vaan palkata suomalaisia hoitajia.
Ja maksaa heille kunnon palkka
liikaa niille luusereille maksetaan jo nytkin
niinpä. hoitoalalle päätyy tatuoidut rikolliset, jotka eivät päässeet muualle opiskelemaan
Rikollisuudesta en tiedä, mutta aikoinaan äitini hoivapaikan hoitajat olivat niin tatuoituja, että tuntui kuin olisi jätetty äiti jonkun moottoripyöräjengin huomaan.
Ja tatuoinnit ovat ongelma koska?
Sitä saa mitä tilaa. Hoiva-ala on jo paskottu pilalle, nämä kaikki ahneet attendot ja pörriäiset pilanneet. Ei sinne enää kukaan pätevä mene.