Hallitus aikoo korottaa ambulanssikyytien omavastuuta 25 eurosta 43,70 euroon. Maksu nousisi myös 2 vuoden välein indeksikorotuksilla
Muitakin heikennyksiä tulee.
Muutoksen takia ambulanssikyydit tulisivat osaksi terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattoa jonka suuruus on vuonna 2026 815 euroa. Nykyisin Ambulanssimatkat kuuluvat Kelan erilliseen matkakattoon 300 e. Käytännössä siis ambulanssikyytien maksukatto nousee.
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2026/66#OT1_OT3_OT1_OT0_…
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Älä valehtele.
Ambulanssi voidaan kyllä lähettää paikalle vasten tahtoasi, mutta kukaan ei voi pakottaa sinua menemään ambulanssilla sairaalaan, jos olet siinä kunnossa että pystyt huolehtimaan itsestäsi. Jos et ole, sairaalareissu on varmasti paikallaan.
Siis missä kohtaa väitin, että minut on pakotettu sairaalaan? No?
Et saa laskua, jos kieltäydyt avusta jonka joku muu on tilannut.
No sairaille pienikin nosto vaikuttaa. Ja tuo ei ole pieni kaikille. Pieni on euro tai kaksi.
Suomessa sairastaminen tulee kalliiksi, vaikka moni luulee muuta. Kiva stressata kuluja samalla kun stressaa sairautta.
Terveyspalvelut pitäisi olla kaikkien saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voisi kaatua jo.
Seuraavalla hallituksella menee 2 kautta tän hallituksen asioiden kumoamiseen ja 3 kausi menee sitten uudistuksiin.
AmbulanssiKULJETUKSESTA peritään tieytysti maksu, muttei siitä että hätäkeskuspäivystäjä päättää lähettää ambulanssin paikalle hätäpuhelussa saamiensa tietojen perusteella. Jälkimmäistä tapahtuu vain Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla hallituksella menee 2 kautta tän hallituksen asioiden kumoamiseen ja 3 kausi menee sitten uudistuksiin.
Ei se ehi olla ku yhen kauden vallassa ku ihmiset (lähinnä miehet) kyllästyy Nasima Razmyariin pääministerinä ja äänestää taas perusporvarihallituksen 2031
Onko tämä sitä suomen ilmaista terveydenhuoltoa?!
Jenkeissä taitaa tulla jo vakuutus halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Olet pelkkä typerä provo, mutta jos et olisi, sinä ja kaverisi olisitte uskomattomia idiootteja. Jonain päivänä saisit kuitenkin yllättäen voimakkaamman kohtauksen, josta et enää tokenisi ainakaan ilman ammattiapua, vaan vammautuisit tai kuolisit. Sivusta seuranneet kaverisi saisi rikostuomion lisäksi elää lopun ikäänsä melkoisten tunnontuskien kanssa, jos heillä olisi vähääkään sydäntä.
Justiinsa. No, sovitaan sitten, että olen provo. Kummasti olen tässä reilut 40 vuotta tämän sairauden kanssa elänyt, ja jopa seurustellut useamman vuoden toisen epileptikon kanssa. En minä hänellekään koskaan ambulanssi tilannut, olisi suuttunut vaan. Se kohtaus menee kyllä ohi. Miksi haukut ystäviäni ja minua kun mitä ilmeisimmin sinulla ei kyseisestä asiasta mitään kokemusta ole? Ja miksi sen sun takapuoltasi kutittaa, jos joku ei halua ambulanssia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ehi olla ku yhen kauden vallassa ku ihmiset (lähinnä miehet) kyllästyy Nasima Razmyariin pääministerinä ja äänestää taas perusporvarihallituksen 2031
Meinaatko että meillä miehillä jotka ollaan konservatiiveja eli vetoamme asioissa menneisyyteen emme muistaisi mitä perusporvari hallitus on tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Ambulanssi voidaan kyllä lähettää paikalle vasten tahtoasi, mutta kukaan ei voi pakottaa sinua menemään ambulanssilla sairaalaan, jos olet siinä kunnossa että pystyt huolehtimaan itsestäsi. Jos et ole, sairaalareissu on varmasti paikallaan.
Siis missä kohtaa väitin, että minut on pakotettu sairaalaan? No?
Et saa laskua, jos kieltäydyt avusta jonka joku muu on tilannut.
Kyllä saa ja tämä on ihan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksamme veroja yhä enemmän mutta saamme niiden vastineeksi aina vain vähemmän?
Maksat yleisiä veroja vähemmän mutta kohdennetuista palveluista saatkin pulittaa enemmän.
ensiapukurssilla neuvottiin että jos ihminen on tukehtumassa niin ensin soitetaan ambulanssi tulemaan sitten aloitetaan heimlich otteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että meillä miehillä jotka ollaan konservatiiveja eli vetoamme asioissa menneisyyteen emme muistaisi mitä perusporvari hallitus on tehnyt?
Meinaan et Nasima Razmyar pääministerinä on aika epäsuosittu
Ei yllättänyt. Kohta varmaan omavastuu on sama kuin maksaisi koko amvulanssikyydin itse. Sama kuin tiliosi taxin kuskaamaan sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus yrittää korjata Marinin tuhot.
Mitä sinä selität, oletko noin tyhmä vai ihan persu?
Ambulanssikustannukset ovat nousseet 300 miljoonalla eurolla, kiitos Marinin sote-uudistuksen. Jollain se lisäys on maksettava.
Turhista ambulanssikäynneistä ei todellakaan peritä mitään maksuja! Lukekaa Pelastustoimen sivuilta ellette usko:
"Valtioneuvoston asetus sairaankuljetuksen (ensihoidon) kustannusten korvaustaksasta määrittelee ambulanssikuljetuksen hinnan, joka muodostuu lähtömaksusta, kilometrimaksusta, toisen ensihoitajan lisämaksusta ja odotusajan maksun korvausperusteesta.
Sairasvakuutuslain mukaan kuljetettavan potilaan omavastuuosuus laskusta on 25 euroa. Tehtävistä, joissa potilasta ei päädytä kuljettamaan ambulanssilla terveydenhuollon pisteeseen ei lähetetä laskua. Edellä mainitusta tekee poikkeuksen ne tehtävät, joissa potilaan tutkimuksella ja hoidolla on vältetty käynti terveydenhuollon päivystyksessä (mm. sydänfilmin analysointi, verensokerin korjaaminen, eteisperäisen rytmihäiriön korjaus). Tällöin tulee potilaalle omavastuuosuus maksettavaksi."
https://pelastustoimi.fi/helsinki/palvelut/ensihoito/ensihoidon-laskutus
Vierailija kirjoitti:
Turhista ambulanssikäynneistä ei todellakaan peritä mitään maksuja! Lukekaa Pelastustoimen sivuilta ellette usko:
"Valtioneuvoston asetus sairaankuljetuksen (ensihoidon) kustannusten korvaustaksasta määrittelee ambulanssikuljetuksen hinnan, joka muodostuu lähtömaksusta, kilometrimaksusta, toisen ensihoitajan lisämaksusta ja odotusajan maksun korvausperusteesta.
Sairasvakuutuslain mukaan kuljetettavan potilaan omavastuuosuus laskusta on 25 euroa. Tehtävistä, joissa potilasta ei päädytä kuljettamaan ambulanssilla terveydenhuollon pisteeseen ei lähetetä laskua. Edellä mainitusta tekee poikkeuksen ne tehtävät, joissa potilaan tutkimuksella ja hoidolla on vältetty käynti terveydenhuollon päivystyksessä (mm. sydänfilmin analysointi, verensokerin korjaaminen, eteisperäisen rytmihäiriön korjaus). Tällöin tulee potilaalle omavastuuosuus maksettavaksi."
https://pelastustoimi.fi/helsinki/palvelut/ensihoito/ensihoidon-laskutus
Kyllä mä olen saanut laskun vaikken mennytkään kyytiin. Tai istuin mä siellä autossa hetken, mutta mihinkään mua ei viety. Vuosi oli 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain osa maksaa. Veronmaksajat kuittaa kaikkien muiden kyydit toimeentulotukena.
Toiset siis maksaa enemmän että toisten tarttee maksaa vähemmän.Eli siirretään rahaa toisesta taskusta toiseen ja samalla maksetaan siirtokulut.
Mutta koska se lainan osuus ei ole meno niin sulla jää 300 euroa kuukaudessa ruokaan, vaatteisiin, puhelinlaskuun jne.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin hyvinvointialueelle postituskuluja. Kaikki kulut siirretään potilaille.
20€ on paljon postituskuluista.
Jos lääkäri soittaa sulle kokeiden tuloksia siitä tulee 27 euron lasku.
Niin voi, laskun saa silti kun se ambulanssi on kerran kutsuttu. Kokemusta on.