Hallitus aikoo korottaa ambulanssikyytien omavastuuta 25 eurosta 43,70 euroon. Maksu nousisi myös 2 vuoden välein indeksikorotuksilla
Muitakin heikennyksiä tulee.
Muutoksen takia ambulanssikyydit tulisivat osaksi terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattoa jonka suuruus on vuonna 2026 815 euroa. Nykyisin Ambulanssimatkat kuuluvat Kelan erilliseen matkakattoon 300 e. Käytännössä siis ambulanssikyytien maksukatto nousee.
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2026/66#OT1_OT3_OT1_OT0_…
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voisi kaatua jo.
RAHAA ON hallitusta ei enää ole eikä tule on vain jäätävät velat perintönä.
Sellaiset kertakorotukset sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus yrittää korjata Marinin tuhot.
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Kuulostaa oikeudenmukaiselta, että lanssin omavastuu on selvästi korkeampi kuin kelataksin omavastuu, koska onhan kulutkin ihan eri tasolla.
Juurihan terveydenhoidon asiakasmaksut nostivat pilviin, jopa tuplaksi Marinin kauteen verrattuna, sekä keksivät vielä tukun uusia maksuja mm. kuolemaan liittyviä.
Ymmärrän toki että suurituloisten ja elinkeinoelämän miljardien eurojen veronalennusten vajeet pitää jollain kattaa, mutta..
Yli 12 miljardia euroa lisää velkaa joka vuosi eli 2000e per nuppi. Ja nettoveronmaksajia on alle 25% kansasta.
Vierailija kirjoitti:
Se EI meille käy! - riikkuliini
Kuinka kauan jaksamme elättää kroonisesti sairaita, vanhuksia ja varattomia jotka ovat ainoita hyötyjiä nykysysteemissä?
No luulisi että on kaikkien etu, että ambukalusto pysyy kunnossa ja laitteet uusina.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Voitko laittaa kaulaasi roikkumaan kyltin, että älkää tilatko ambulanssia ja että toivun kyllä.
Sivusta seuraajat saavat sitten heitteillejätöstä ja taposta maksutuomionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus yrittää korjata Marinin tuhot.
Mitä sinä selität, oletko noin tyhmä vai ihan persu?
No hui kauhea. Miten mä nyt kestän lol
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet tapahtuvan, jos hallituksessa olisi sdp, vasemmisto, vihreät. Hehän ovat jo ilmoittaneet nostavansa veroja ja ottavansa kymmeniä tuhansia tulijoita lisää Suomeen. Sekö tekee onnelliseksi?
Myös kokoomus haluaa kaikenloisia tulijoita. Perussuomalaisilla ainoastaan on järki päässä ja jalat maassa.
Kaikki tällainen on vain tiputtanut lisää ihmisiä tt-tuelle. Ja sieltä ei sitten ihan helpolla takaisin veronmaksajaksi nousta. Suomesta on pian enää rauniot jäljellä ellei näitä köyhyyteen ja työttömyyteen syökseviä päätöksiä saada peruttua tai lievennettyä seuraavan hallituksen toimesta. Koulutus, turvaverkko sairastuessa, lapsiköyhyyden vähentäminen on kaikki saatava kuntoon pikaisesti
Taksi tulee monessa tapauksessa halvemmaksi. Ainakin suomalaisen kuskin ajama taksi
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Ambulanssi voidaan kyllä lähettää paikalle vasten tahtoasi, mutta kukaan ei voi pakottaa sinua menemään ambulanssilla sairaalaan, jos olet siinä kunnossa että pystyt huolehtimaan itsestäsi. Jos et ole, sairaalareissu on varmasti paikallaan.
Työssäkäyvällä tuo ei ole raha eikä mikään. Kannattaisiko siis mennä töihin
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällainen on vain tiputtanut lisää ihmisiä tt-tuelle. Ja sieltä ei sitten ihan helpolla takaisin veronmaksajaksi nousta. Suomesta on pian enää rauniot jäljellä ellei näitä köyhyyteen ja työttömyyteen syökseviä päätöksiä saada peruttua tai lievennettyä seuraavan hallituksen toimesta. Koulutus, turvaverkko sairastuessa, lapsiköyhyyden vähentäminen on kaikki saatava kuntoon pikaisesti
Kuinka usein ambulanssi pitää tilata että tämmönen maksun nosto merkkais yhtään mitään? Se vois olla vaikka kakssataa euroa