Hallitus aikoo korottaa ambulanssikyytien omavastuuta 25 eurosta 43,70 euroon. Maksu nousisi myös 2 vuoden välein indeksikorotuksilla
Muitakin heikennyksiä tulee.
Muutoksen takia ambulanssikyydit tulisivat osaksi terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukattoa jonka suuruus on vuonna 2026 815 euroa. Nykyisin Ambulanssimatkat kuuluvat Kelan erilliseen matkakattoon 300 e. Käytännössä siis ambulanssikyytien maksukatto nousee.
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2026/66#OT1_OT3_OT1_OT0_…
Kommentit (109)
Vain osa maksaa. Veronmaksajat kuittaa kaikkien muiden kyydit toimeentulotukena.
Toiset siis maksaa enemmän että toisten tarttee maksaa vähemmän.
Ihan oikein. Vähentää turhia kyytikutsuja, kuten känniporukan tappeluiden johdosta tulleiden haavojen paikkaamista sun muuta.
Montako kertsa ihminen yleensä joutuu ambulanssikyytiin vuoden aikana? Sitten kun kiire ja apua tarvitsee niin onko se alle 20€ kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Taksi tulee monessa tapauksessa halvemmaksi. Ainakin suomalaisen kuskin ajama taksi
Ja tämä johtaa siihen, että moni lanssikyytiä tarvitseva tilaa säästösyistä taksin. Osalle käy sen seurauksena huonosti, ja millainen lasku siitä koituukaan veronmaksajille? Mutta hei, saadaanpahan ainakin lanssikyydeistä lisää tuloja joilla saadaan osa ylimääräisistä kuluista katettua!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällainen on vain tiputtanut lisää ihmisiä tt-tuelle. Ja sieltä ei sitten ihan helpolla takaisin veronmaksajaksi nousta. Suomesta on pian enää rauniot jäljellä ellei näitä köyhyyteen ja työttömyyteen syökseviä päätöksiä saada peruttua tai lievennettyä seuraavan hallituksen toimesta. Koulutus, turvaverkko sairastuessa, lapsiköyhyyden vähentäminen on kaikki saatava kuntoon pikaisesti
Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun, ne pitää myydä. Lainat ei ole menoja, säästöjä ei saa olla. Koko ruokakunnan tulot vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksi tulee monessa tapauksessa halvemmaksi. Ainakin suomalaisen kuskin ajama taksi
Ja tämä johtaa siihen, että moni lanssikyytiä tarvitseva tilaa säästösyistä taksin. Osalle käy sen seurauksena huonosti, ja millainen lasku siitä koituukaan veronmaksajille? Mutta hei, saadaanpahan ainakin lanssikyydeistä lisää tuloja joilla saadaan osa ylimääräisistä kuluista katettua!
Jos on niin köyhä että haluaa säästää 23 euroa niin sit mä uskon et darwinismi toimii
Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, sen pelkät korot on.
Yleistuki on 595 netto. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, sen pelkät korot on.
Kela ei maksa kenenkään putkiremonttilainoja. Eli käytännösä lasketaan, että on yhtiölainan verran lääkerahaa tai sairaalamaksurahaa.
Miksi maksamme veroja yhä enemmän mutta saamme niiden vastineeksi aina vain vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa kenenkään putkiremonttilainoja. Eli käytännösä lasketaan, että on yhtiölainan verran lääkerahaa tai sairaalamaksurahaa.
Eli kela sanoo, että et tarvitse tt-tukea ruokaan tai lääkkeisiin, kun lasketaan, että sulla on rahaa ostaa niitä yhtiölaina osuudella. Yhtiölainasta pelkät korot on meno, mutta ei se lainan osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vain osa maksaa. Veronmaksajat kuittaa kaikkien muiden kyydit toimeentulotukena.
Toiset siis maksaa enemmän että toisten tarttee maksaa vähemmän.
Eli siirretään rahaa toisesta taskusta toiseen ja samalla maksetaan siirtokulut.
Ambulansseissa onkin nykyään liikaa kaikenlaista härpäkettä, lääkettä ja laitetta, ja kuskien pitää olla pitkälle koulutettuja. Parempi olisi palata perusasioihin, kuten tällaiseen:
Vierailija kirjoitti:
Ambulansseissa onkin nykyään liikaa kaikenlaista härpäkettä, lääkettä ja laitetta, ja kuskien pitää olla pitkälle koulutettuja. Parempi olisi palata perusasioihin, kuten tällaiseen:
Lindtmanin punamultahallitus vois työllistämiskokeilla romaneja ambulanssikuskeina. Niillähä on iso työttömyys. nauraa
Maksoin hyvinvointialueelle postituskuluja. Kaikki kulut siirretään potilaille.
20€ on paljon postituskuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Voitko laittaa kaulaasi roikkumaan kyltin, että älkää tilatko ambulanssia ja että toivun kyllä.
Sivusta seuraajat saavat sitten heitteillejätöstä ja taposta maksutuomionsa.
🤣 Oikein taposta. Ehkä sinun kannattaisi selvittää mitä se sana tarkoittaa. Ja toisekseen, sellainen kyltti ei auttaisi yhtään mitään. Ambulanssi on soitettu väkisin, vaikka oma puolisoni oli vieressä ja sanoi ihmisille, että Älkää soittako ambulanssia! Mutta ei, aina löytyy näitä touhuTiinoja jotka eivät kuuntele. Lanssi kävi, puhuin hetken ensihoitajille, lähtivät pois ja minä sain laskun. Kiitti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva. Minulla on epilepsia, eikä siihen auta pask.akaan, että menen kohtauksen jälkeen sairaalaan makoilemaan. Se on kirjaimellisesti täysin hyödytöntä. Kaikki ystäväni tietävät tämän eivätkä koskaan soita ambulanssia, tokenen kyllä.
Mutta, annapa olla kun olen muutaman kerran vuosien varrella saanut kohtauksen julkisella paikalla, on aina muutama yli-innokas sivustakatsoja tilannut ambulanssin, mitä en siis tarvitse, mutta silti MINÄ joudun maksamaan sen laskun. Että hieno homma.
Olet pelkkä typerä provo, mutta jos et olisi, sinä ja kaverisi olisitte uskomattomia idiootteja. Jonain päivänä saisit kuitenkin yllättäen voimakkaamman kohtauksen, josta et enää tokenisi ainakaan ilman ammattiapua, vaan vammautuisit tai kuolisit. Sivusta seuranneet kaverisi saisi rikostuomion lisäksi elää lopun ikäänsä melkoisten tunnontuskien kanssa, jos heillä olisi vähääkään sydäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Ambulanssi voidaan kyllä lähettää paikalle vasten tahtoasi, mutta kukaan ei voi pakottaa sinua menemään ambulanssilla sairaalaan, jos olet siinä kunnossa että pystyt huolehtimaan itsestäsi. Jos et ole, sairaalareissu on varmasti paikallaan.
Siis missä kohtaa väitin, että minut on pakotettu sairaalaan? No?
Marinin hallituskauden aikana minulla oli töitä yllinkyllin ja ennen sitä. Heti tämän purraan orpoa hallituksen astuessa virkaatekeväksi, alkoi hommat vähenemään loppuen viimein lähes kokonaan. Tuli potkut persiiseen. Sen jälkeen ei ole hommia löytynyt ha ympäriltä kavereilta ja tutuilta loppuvat työt, jotka ovat voineet kestää useita vuosikymmeniäkin. Esim. Yli 50v. kestänyt ruokakauppa useine työntekijöineen (ilm. Toistakymmentä. En tarkoin tiedä) meni konkurssiin. Sitä ennen edes 90-luvun lama ei tuota aiheuttanut!!! Myös ko. Lamassa minun oli mahdollista myydä omaa tarpeetonta tavaraa pois kuten viimevuosinakin. 90-luvun lopulla tavarat meni kuin kuumille kiville. Viimeisen 5 vuotta sitten vaikeasti mutta säännöllisesti. Viimeisen 3 vuoden aikana en ole saanut myydyksi mitään! Ei juuri kysellä edes. Ja jos niin tarjotaan 1/5 tavaran hinnasta. Hintani keskiarvojen alapuolella mitä muut pyytää vastaavista. Hinnat cain nousee hallituksen toimien johdosta ja joka sentin joudun säästämään pärjätäkseni. Mihinkään "turhaan" ei enää ole varaa. Niin näkyy olevan myös toisilla eli kukaan ei tuhlaa mihinkään. Ei ainakaan se perusköyhä.