Kuka enää ostaa ASO-asuntoja?
Maksavat enemmän kuin asunnot monilla alueilla, hoitovastike on suurempi kuin vuokralla asuessa ja lisäksi iso vakuusmaksu.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Valtion tuki uusille ASO-taloille loppuu. Uusien rakentamisella ja niistä saaduilla varoilla on osittain rahoitettu vanhojen talojen korjaus. Iso kysymys on, millä korjaukset jatkossa rahoitetaan.
Lainojen lyhennykset ovat se asojärjestelmän akilleen kantapää. Esim Hason hallitus teki kalliin virheen kun ei lyhentänyt nollakorkoaikana lainapääomaa muuta kuin lain vaatiman minimimäärän eikä varautunut korkotason nousuun millään tavoin.
Mä asuin vuosia edullisessa asossa. Sitten sain pienen perinnön ja ason säästö plus perintö, sain asuntolainan.
Ihapaskaa.
Olen asunut hyvässä kaksiossa 10 vuotta Viikinmäessä. Vastike on ollut n. 60% vastaavan vuokrasta. Eli rahallisesti olen säästänyt apaut 40 000 eur. Lisäksi asuntoni arvo on noussut apaut 10 000.
No rahahan on rahaa mutta asumismukavuus on toiselta planeetalta. Yksikään räyhähenki ei pääse naapuriksi.
Ei mölyä, särkemistä, varkauksia. Ei etnistä eikä muutakaan värinää, ei hälytyksiä, ei jännitystä.
Vähän huolestuttaa naapurien vointi kun ei niistä koskaan mitään kuulu ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaresta 38 m2 yksiö 750e/kk. Ihan oikeasti vapailta markkinoilta saa vuokra-asunnon samalta alueelta halvemmalla?
875 € / kk 30 m
895 € / kk 31 m
925 € / kk35,5 m
nuo kolme jo katsoin...Jätkäsaaressa!
Myyn osakekaksioni ja jatkovaihtoehdot ovat asumisoikeus tai vuokra. Jo tuo parisataa euroa vähemmän kuussa tuntuu köyhän kukkarossa sen verran että kallistun ASOon. Ja, anteeksi vain, vuokratalot ovat vuokrataloja ja osaketalotkin ovat nykyään puoleksi vuokrataloja. ASO-talot eivät ole. Ei vuokralla asumisessa mitään vikaa ole, mutta ne ongelmatapaukset ovat melkein aina vuokralaisia. Ja sellaisia en halua naapureiksi.
Asotaloonkin voidaan ottaa ihmisiä vuokralle, ainakin kahdessa asumassani näin on myös tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mä asuin vuosia edullisessa asossa. Sitten sain pienen perinnön ja ason säästö plus perintö, sain asuntolainan.
Itse olen niin lainavastainen et tollainen ei kävis, mökistä tosin vielä hiukan eli alle 3000 eur jäljellä, tosin nyt kun voitin veikkauksessa isomman summan ollaan sit katottu noita ulosoton taloja tässä ohella, mutta saapa nähdä, viihdytään hyvin tässäkin asumismuodossa. Ei ole pakko omistaa välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa.
Olen asunut hyvässä kaksiossa 10 vuotta Viikinmäessä. Vastike on ollut n. 60% vastaavan vuokrasta. Eli rahallisesti olen säästänyt apaut 40 000 eur. Lisäksi asuntoni arvo on noussut apaut 10 000.
No rahahan on rahaa mutta asumismukavuus on toiselta planeetalta. Yksikään räyhähenki ei pääse naapuriksi.
Ei mölyä, särkemistä, varkauksia. Ei etnistä eikä muutakaan värinää, ei hälytyksiä, ei jännitystä.
Tämä asumisrauha on iso täky ASOssa. Osaketalossani on käynyt välillä vähän huono tuuri kun seinän taakse on muuttanut joku yöelämää viettävä päihdepariskunta. Heillä ei ole toivoakaan kerätä kynnysrahaa, joten ASOon he ja heidän kaltaisensa eivät ilmesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätkäsaaresta 38 m2 yksiö 750e/kk. Ihan oikeasti vapailta markkinoilta saa vuokra-asunnon samalta alueelta halvemmalla?
875 € / kk 30 m
895 € / kk 31 m
925 € / kk35,5 m
Myyn osakekaksioni ja jatkovaihtoehdot ovat asumisoikeus tai vuokra. Jo tuo parisataa euroa vähemmän kuussa tuntuu köyhän kukkarossa sen verran että kallistun ASOon. Ja, anteeksi vain, vuokratalot ovat vuokrataloja ja osaketalotkin ovat nykyään puoleksi vuokrataloja. ASO-talot eivät ole. Ei vuokralla asumisessa mitään vikaa ole, mutta ne ongelmatapaukset ovat melkein aina vuokralaisia. Ja sellaisia en halua naapureiksi.
Asotaloonkin voidaan ottaa ihmisiä vuokralle, ainakin kahdessa asumassani näin on myös tehty.
Vuokralaiset otetaan kahden vuoden sopimuksella, eikä kaupunki sellaisia tee. Joten ihan sosiaalitapauksia ei näihin päädy. Sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi eivät ainakaan täällä Helsingissä pidä ollenkaan paikkaansa, että muka olisi kalliimpaa kuin yksityisen vuokra.
Itselläni on ASO-asunto, koska keskituloisena sinkkuna minulla ei olisi Helsingistä varaa kummoiseenkaan omistusasuntoon. Ei myönnettäisi lainaa tarpeeksi. Yksityiset vuokra-asunnotkin tahtovat olla kalliita hyvillä alueilla, ja lisäksi niissä ei saa asua miten tahtoo, esim. laittaa lattioita, seiniä yms. sen tyyliseksi kun haluaa. Aina on myös riski, että vuokrantaja tarvitseekin myöhemmin asunnon omaan käyttöön, ja sitten tulee lähtö. Asossa saa asua turvallisesti, vapaasti, ja ilman isoa pankkilainaa. Itselläni kaksikerroksisen rivitaloasunnon vastike on noin 900 euroa kuussa. Erittäin kohtuullinen alueen hintatasoon nähden.
Ei tuollaisilla vastikkeilla saa mitään kaksikerroksisia ASO-rivitaloasuntoja Helsingistä
Kyllä saa, Helsingin Viikissä asun sellaisessa. Asuntoon kuuluu vielä erillinen puutarhapalstakin samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa.
Tämä asumisrauha on iso täky ASOssa. Osaketalossani on käynyt välillä vähän huono tuuri kun seinän taakse on muuttanut joku yöelämää viettävä päihdepariskunta. Heillä ei ole toivoakaan kerätä kynnysrahaa, joten ASOon he ja heidän kaltaisensa eivät ilmesty.
Ja sijoitusasunnot ovat kauhistus yrmyimmässäkin "osaketalossa". Sossu voi sijoittaa niihin räyhääjänarkkareita. Omistajia ei kiinnosta kun raha tulee pomminvarmasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa.
Käyttövastikkeet asoissa olivat pitkään selvästi halvempia kuin markkinahintaiset vuokrat. Vaan eivät ole enää. Syynä lähinnä korkotason nousu minkä seurauksena esim monessa Hason kohteessa käyttövastikkeet nousivat neljässä vuodessa noin 50 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
875 € / kk 30 m
895 € / kk 31 m
925 € / kk35,5 m
Vuokralaiset otetaan kahden vuoden sopimuksella, eikä kaupunki sellaisia tee. Joten ihan sosiaalitapauksia ei näihin päädy. Sori vaan.
On päätynyt kyllä, huumehörhöjen naapurista pois muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
875 € / kk 30 m
895 € / kk 31 m
925 € / kk35,5 m
On päätynyt kyllä, huumehörhöjen naapurista pois muuttanut.
Sitähän ei toisaalta tiedä onko joku sukulainen esim. maksanut sen maksun. Siten pääsis kiinni myös ilman vuokratapaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun on villieläimiä Suomessakin sivistyksen keskellä, ASO-asunnot torppaa ne tehokkaasti pois verrattuna vuokra-asuntoon, koska Kela ei maksa mitään kynnysrahoja, mutta korkean vuokran kylläkin.
Ei takaa mitään, voin sanoa eli painopiste siihen et tutkit sen paikan ja alueen etukäteen, ns. heikommalta alueelta sosioegonominen asema en suosittele valkkaan.
Ei tuollaisilla vastikkeilla saa mitään kaksikerroksisia ASO-rivitaloasuntoja Helsingistä
Kyllä saa, Helsingin Viikissä asun sellaisessa. Asuntoon kuuluu vielä erillinen puutarhapalstakin samaan hintaan.
Höpö höpö
Katsoin juuri Viikin Asot ja suurin asunto mitä 900e maksimivuokralla sai oli 49m2. Eikä mikään 2krs rivari...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo systeemi ole loppumassa mutenkin. Jostain luin.
Miten se loppuu? Talot puretaan ja asukkaat häädetään pois?
Uusia ei taideta tehdä (nyt on painotus vuokra-asumiseen käsittääkseni) mutta olemassa olevat säilyy ja ylläpidetään kyllä, omalla alueella kyllä edelleen halvempaa vs. vuokra.
Omassa kaupunginosassa Helsingillä on nyt rakenteilla kolme isoa ASO-yhtiötä. Niitä löytyy paljon parin kilometrin säteellä, ja olen myymässä kaksioni ja hankkimassa ASO-kaksion. Omistusasuminen on muuten OK maksetussa asunnossa, mutta eläkkeellä ovat tulot pienet, mutta menot eivät välttämättä. Pitäisi maksaa veljelle perintömökin puolikas, jonka lunastan häneltä. Summaa en voi maksaa eläkkeestä, joten asunto on myytävä jos haluan mökin pitää.
Minulla on läheisiä jotka asuvat asumisoikeusasunnossa, ja palaute on hyvää. Yksi etu on se, että asukkaat ovat kunnollisia. Ja siinä on kyllä muitakin etuja. Vapaus verrattuna omistusasumiseen, koska voi lähteä milloin haluaa ja saa kynnysrahansa takaisin. Vakaus ja pysyvyys verrattuna vuokra-asumiseen, koska voit asua kodissasi niin kauan kuin haluat, eikä vuokraisännän siskon poika tule ottamaan sitä.
Nythän vastikkeet ovat lähentyneet vuokria, mutta ovat edelleen halvemmat. Hieman huolestuttaa pelottelu asumisoikeusyhtiöiden mahdollisista konkursseista, mutta luulen sen olevan ylimitoitettua, ainakin Helsingissä. Nyt asumistilanne on täysin poikkeuksellinen, asumisoikeusasunnoista on ylitarjontaa, mutta niin on vuokra-asunnoista ja omistusasunnoistakin. Veikkaan että tilanne normalisoituu, vuokrat nousevat ja asumisoikeustalot täyttyvät taas. Ehkä myös pienten omistusasuntojen hinnat alkavat nousta, niin myyminen halvalla ei kirpaise niin paljon.
No ei ole kyllä varmuutta siitä miten käy esim. Helsingin asoyhtiön Hason. Siellä näyttää olevan tilanne että vapaana/vapautumassa on koko ajan noin 400 asoasuntoa. Ja uskaltaisko sanoa ett jatkuvasti on ainakin kolmasosa myynnissä olevista ollu niin pitkään että yritetään kaupata jo 1-3 kk asumista 0 e hintaan. Eikä ole mennyt kaupaksi siitäkään huolimatta.
No sitten jossain vaiheessa nämä vuokrataan eli ainakin Hasolla on jo paljon vuokralla olevia asukkaita kun ei asoina oo mennyt kaupaksi.
Kaikki kuluthan menee muille hason asoasukkaille noista tyhjistä asunnoistakin eli niitä ei hirveen pitkään voi pitää myynnissä.
Nyt on uusi asolaki on parastaikaa eduskunnan käsittelyssä saa nähdä mitä kaikkea muutosta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa.
Käyttövastikkeet asoissa olivat pitkään selvästi halvempia kuin markkinahintaiset vuokrat. Vaan eivät ole enää. Syynä lähinnä korkotason nousu minkä seurauksena esim monessa Hason kohteessa käyttövastikkeet nousivat neljässä vuodessa noin 50 prosenttia.
Ovat edelleen. Nykyisen asuntoni vastike on 600 eur. Alle tonnin ei vastaavaa ole tarjolla ;-)
Ja minulle hiljaisuus on niin tärkeä että en taida ikinä muuttaa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Valtion tuki uusille ASO-taloille loppuu. Uusien rakentamisella ja niistä saaduilla varoilla on osittain rahoitettu vanhojen talojen korjaus. Iso kysymys on, millä korjaukset jatkossa rahoitetaan.
ASO-yhtiöt tulevat olemaan pakotettuja enenevässä määrin yksinkertaisesti laittamaan tyhjiä asuntoja vuokralle.
Sen jälkeen on ASO-asukin ja tavallisen vuokralaisen ero enää pelkkä nyanssi.
Mistäpä sitä tietää, mitä tapahtuu, kun hallitus ensi vuonna vaihtuu. Kokoomuksen pirtaan ei aso sopinut. Ikävä puolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo systeemi ole loppumassa mutenkin. Jostain luin.
Miten se loppuu? Talot puretaan ja asukkaat häädetään pois?
Uusia ei taideta tehdä (nyt on painotus vuokra-asumiseen käsittääkseni) mutta olemassa olevat säilyy ja ylläpidetään kyllä, omalla alueella kyllä edelleen halvempaa vs. vuokra.
Omassa kaupunginosassa Helsingillä on nyt rakenteilla kolme isoa ASO-yhtiötä. Niitä löytyy paljon parin kilometrin säteellä, ja olen myymässä kaksioni ja hankkimassa ASO-kaksion. Omistusasuminen on muuten OK maksetussa asunnossa, mutta eläkkeellä ovat tulot pienet, mutta menot eivät välttämättä. Pitäisi maksaa veljelle perintömökin puolikas, jonka lunastan häneltä. Summaa en voi maksaa eläkkeestä, joten asunto on myytävä jos haluan mökin pitää.
Minulla on läheisiä jotka asuvat asumisoikeusasunnossa, ja palaute on hyvää. Yksi etu on se, että asukkaat ovat kunnollisia. Ja siinä on kyllä muitakin etuja. Vapaus verrattuna omistusasumiseen, koska voi lähteä milloin haluaa ja saa kynnysrahansa takaisin. Vakaus ja pysyvyys verrattuna vuokra-asumiseen, koska voit asua kodissasi niin kauan kuin haluat, eikä vuokraisännän siskon poika tule ottamaan sitä.
Nythän vastikkeet ovat lähentyneet vuokria, mutta ovat edelleen halvemmat. Hieman huolestuttaa pelottelu asumisoikeusyhtiöiden mahdollisista konkursseista, mutta luulen sen olevan ylimitoitettua, ainakin Helsingissä. Nyt asumistilanne on täysin poikkeuksellinen, asumisoikeusasunnoista on ylitarjontaa, mutta niin on vuokra-asunnoista ja omistusasunnoistakin. Veikkaan että tilanne normalisoituu, vuokrat nousevat ja asumisoikeustalot täyttyvät taas. Ehkä myös pienten omistusasuntojen hinnat alkavat nousta, niin myyminen halvalla ei kirpaise niin paljon.
No ei ole kyllä varmuutta siitä miten käy esim. Helsingin asoyhtiön Hason. Siellä näyttää olevan tilanne että vapaana/vapautumassa on koko ajan noin 400 asoasuntoa. Ja uskaltaisko sanoa ett jatkuvasti on ainakin kolmasosa myynnissä olevista ollu niin pitkään että yritetään kaupata jo 1-3 kk asumista 0 e hintaan. Eikä ole mennyt kaupaksi siitäkään huolimatta.
No sitten jossain vaiheessa nämä vuokrataan eli ainakin Hasolla on jo paljon vuokralla olevia asukkaita kun ei asoina oo mennyt kaupaksi.
Kaikki kuluthan menee muille hason asoasukkaille noista tyhjistä asunnoistakin eli niitä ei hirveen pitkään voi pitää myynnissä.
Nyt on uusi asolaki on parastaikaa eduskunnan käsittelyssä saa nähdä mitä kaikkea muutosta tulee.
Tuo, että edes Hasot eivät käy kunnolla kaupaksi ilman kikkailuja on todella huolestittava signaali. Jokainen tyhjänä oleva asunto tulee näkymään paineena korottaa yhä käyttövastikkeita. Jo jos ja kun tuo nousee tullaan näkemään entistä enemmän tyhjiä asuntoja joihin ei nykyään ole kovin helppo löytää edes vuokralaisia. Todella synkeältä näyttää nykyinen asojärjestelmän kierre :-(
Älä lue tätä jos asut asossasossa, voi alkaa pelottamaan:
https://yle.fi/a/74-20177759