IL: Frans Frangén joutuu oikomaan usein: ”En ole poika”
Miksi tällaista soopaa tulee telkkarista?
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e6616087-cd39-4caf-b795-392647a…
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas umpitolloilla perussuomalaisilla vaikeaa kun joku ei istu muottiin ja on rohkeampi kuin koko oikeiston väsymystö yhteensä.
Hyvä Frans!
Sinulleko on jotenkin helpompi ajatella, että vain myyttiset persut ymmärtävät, että jos Frans sanoo olevansa muunsukupuolinen, hän lakkaa olemasta poika? Oikeastihan sinäkin tiedät, että hän on poika, mutta sinä vain valitset osallistuvasi hänen kuvitelmaansa, koska ajattelet, että se tekee sinusta hyvän ihmisen.
Ei minulle ole mitään ongelmaa siinä, että mies pukeutuu mekkoon. Siinä on, että hän kertoo muille, miten muiden pitäisi hänet nähdä vastoin aistihavaintoja. En ole myöskään äänestänyt koskaan perussuomalaisia. Mutta kun olet saanut tämän kommentin luettua, sun on varmasti parempi unohtaa se, koska muuten eheä maailmankuvasi voi rikkoutua ja saatat kokea siitä ahdistusta.
Nykyään ihmisten järkeä pyritään horjuttamaan tunteiden ja syyllistämisen kautta. Uhri-katalogin luetteloa plärätään ahkerasti.
Eihän kukaan halua olla tyhmän nillittäjän tai sortajan maineessa. Mutta nyt seta-porukka maalailee heteronormatiivisesti ajattelevista jotain sivistymättömän, suppeakatseisen ja ankean ihmisen kuvaa. Me muka sorramme kiusattuja ja ahdistuneita sateenkaari-ihmisiä.
Kaikista pahinta on, kun sanotaan se yksi sana. Ihmisoikeudet. Seta-porukan toilailut liitetään ihmisoikeuksiin. Joo, kai meidän kaupungin mt-toimiston asiakkailla on ihmisoikeutta luulla olevansa vaikka pääsiäispupuja ja käyttäytyä sen mukaisesti, mutta ei ole ihmisoikeuksien vastaista sanoa ääneen, että mitään järkeä siinä ei ole.
Eikä sen sanominen tee minusta/meistä julmureita. Ja vaikka setanuori on oikeasti ollut ahdistunut, niin mt-puolella ei skitsofreenikonkaan harhoihin tarvitse muiden mennä mukaan, vaikka hän näkisi ja kuulisi hyvin todentuntuisia harhoja.
Sympatiat heille jotka kärsivät identiteettiongelmista, mutta heidän ajattelunsa saa ja pitää olla marginaalissa.
Miksi tämä haittaa jotakuta? Antakaa muiden olla ja keskittykää omiin asioihinne.
Siinä on pojalle sattunut geeniperimä 🤣lähinnä tuo äidin puolen geeniperimä huolestuttaa ja syykin näkyy jo miehenalusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole pakottanut ainakaan minua yhtään mihinkään. En minä ole joutunut mihinkään ristikuulusteluun, että kannatanko prideä tai kutsunko muunsukupuolisia heidän haluamallaan tavalla. Mitä ihmettä täällä vauhkotaan?
Jos luet vain otsikon, sinulle selviää, että Frans oikoo muita kertomalla, että vaikka he näkevät selvästi hänen olevan poika, hän ei olekaan poika.
Muuttuuko ajatuksesi tästä sitten siinä vaiheessa, kun joku tulee kertomaan sinulle, ettet saakaan nähdä jotakuta miehenä, koska hän kertoo, ettei olekaan mies, vaikka sinä näet, että hän on mies? Nyt, kun kukaan ei ole käskenyt just sinua, on ihan ok, että muita käsketään?
Genderkeskustelu väännetään tahallaan umpihulluksi vaatimalla agressiivisesti unohtamaan se taustalla oleva biologia. Jos joku ei halua olla miehen tai naisen roolissa niin se on ihan eri asia kuin se, että onko syntynyt noista jomman kumman geenejä ja ulkoisia tuntomerkkejä kantamaan kuten suurin osa on (hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta).
Se, että asiasta tehdään ehti lähdössä tauollainen fazzizzmia muistuttava totuusinkvisitio jossa vain yksi ääneen lausuttu näkökanta on sallittu, ei ainakaan paranna asian miettimistä tai hyväksymystä niiden parissa jotka ei ole punakultissa jo valmiiksi. Mutta eipä sen ole tarkoituskaan, kun tuostakin rakennetaan osa venäjän läntistä yhteiskuntaa kahtiajakavaa hybridioperaatiota hölmön punaporukan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vaikka kaikki tietävät, hän itse mukaan lukien, että hän on poika, pitäisi silti teeskennellä, että hän ei ole poika.
Mitä sitten? Vaikuttaako tuo sinun elämääsi jotenkin?
Jännä, että käännät asian koskemaan minua sen sijaan, että pohtisit itse ilmiötä. Esim. sitä, miksi pitäisi teeskennellä, että joku poika ei ole poika, ja ennen kaikkea, miten tuo vaikuttaa poikaan itseensä.
Mitä kaikkia muita asioita pitäisi tuolla tavalla teeskennellä ja kenen kohdalla?
Sinähän täällä rällätät toisten ihmisten asioita, joten ihan oikein että tämä käännetään nyt koskemaan sinua. Ihan sama teeskentele tai ole teeskentelemättä. Hän kokee olevansa muunsukupuolinen ja sillä selvä. t eri
Tämä on ymmärretty, mutta kaikki ei vaan ole samaa mieltä siitä, tarvitseeko toisen kokemusta muunsukupuolisuudesta tehdä yhteiskunnallista kysymystä. Voisiko sitä käsitellä ihan vain oman päänsä sisällä? Jos asia nyt kuitenkin biologisesti on niin, että tämä henkilö sattuu olemaan poika, niin jos hän saa olla juuri sellainen kuin haluaa ja käytää hameita kuten tekeekin ja mitä nyt ikinä, niin voisiko hän myös ottaa huomioon muut ihmiset ja armollisesti suopua siihen, että häntä saisi kutsua pojaksi, joka hän on, ilman että kaikkien tai kenenkään tarvitsisi alkaa arvailla hänen sielunsa kokemusmaisemaa?
Vierailija kirjoitti:
Tukisikohan tuo esimerkiksi anorektikkokaverinsa identiteettiä ylipainoisena, vaikka kaveri olisi todellisuudessa huomattavan alipainoinen? Taputtaisiko vaan käsiään, jos kaveri ilmoittaisi haluavansa lihavuusleikkauksen?
Koska meistä ns. normaaleista tuntuu samalta kuin pitäisi kannustaa anorektikkoa laihduttamaan ja leikkimään hänen vinkahtaneen minäkuvan mukaan sen sijaan, että saisi sanoa tosiasiat ääneen ja ohjata hoitoon.
Erittäin hyvä esimerkki! Anorektikot luulevat erittäin vahvasti olevansa ylipainoisia.
Tai kokemus omasta iästä: iso osa ikääntyneitä kokevat mieleltään olevansa kuin nuoria, vaikka kroppa osoittaa muuta. Silti heitä käsitellään senioreina.
Transufrangenin elämä lähti valitettavasti jo lapsena aivan päin vttua, kun äitinä on täysi avohoitopotilas.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä haittaa jotakuta? Antakaa muiden olla ja keskittykää omiin asioihinne.
Miksi pitää esitellä erilaisuuttaan koko maailmalle?
Musta on todella ihanaa, että on tällaisia massasta poikkeavia yksilöitä, mutta en vaan voi sietää tätä vallitsevaa genderkeskustelua. Ei ttu (haise hyvältä) ole minun asiani alkaa päätellä, kuka on tai ei ole mitäkin. Hoida itse omat asiasi tykönäsi ja säästä muut niiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukisikohan tuo esimerkiksi anorektikkokaverinsa identiteettiä ylipainoisena, vaikka kaveri olisi todellisuudessa huomattavan alipainoinen? Taputtaisiko vaan käsiään, jos kaveri ilmoittaisi haluavansa lihavuusleikkauksen?
Koska meistä ns. normaaleista tuntuu samalta kuin pitäisi kannustaa anorektikkoa laihduttamaan ja leikkimään hänen vinkahtaneen minäkuvan mukaan sen sijaan, että saisi sanoa tosiasiat ääneen ja ohjata hoitoon.
Erittäin hyvä esimerkki! Anorektikot luulevat erittäin vahvasti olevansa ylipainoisia.
Tai kokemus omasta iästä: iso osa ikääntyneitä kokevat mieleltään olevansa kuin nuoria, vaikka kroppa osoittaa muuta. Silti heitä käsitellään senioreina.
Olin mielestäni nelikymppisenä keski-ikäinen. Yksi noin 10v vanhempi työkkärintäti meinasi hermostua tuosta väitteestä että eihän se keski-ikä noin nuorena vielä. Nyt olen vielä vanhempi ja kohta pitänee kait todeta että keski-ikäkin alkaa olla ohi ja seuraava vaihe edessä. Toki jonkun mielestä olen vasta just ja just keski-ikäinen kait sitten eläkeiän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestaan, voisikin miettiä että onko sama taustatekijä anoreksian ja transiuden takana? Omakuvan rikkinäisyys ja oman itsen/biologian hyväksymättömyys, yhdistettynä ehkä kirjolla olemiseen?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vaikka kaikki tietävät, hän itse mukaan lukien, että hän on poika, pitäisi silti teeskennellä, että hän ei ole poika.
Se on semmoinen kiva leikki. Lapset usein leikkivät erilaisia roolileikkejä. Se on aivan normaalia. Aikuiset vaan jostain syystä vauhkoontuvat niistä nykyään.
Itse leikin lapsena usein teräsmiestä, Peppi Pitkätossua ja avaruussotilasta. Joskus kaikkia niitä yhdellä kertaa. Toisinaan leikin myös Tarzania. Akuisia piti usein korjata: "en mä oo Minna, mä oon Teräsmies".
Hoitoon! mitä voi tulla kun äiti on tuollainen
Vierailija kirjoitti:
Koska osaat kirjoittaa, osaat varmasti myös lukea. Tässä ketjussa on todella monta kertaa ihan asiallisesti perusteltu, mikä tässä hommassa mättää. En tiedä, miksi sinun täytyy kysyä asiaa uudestaan, kun tuohon samaan kysymykseen on vastattu ajatuksella monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on semmoinen kiva leikki. Lapset usein leikkivät erilaisia roolileikkejä. Se on aivan normaalia. Aikuiset vaan jostain syystä vauhkoontuvat niistä nykyään.
Itse leikin lapsena usein teräsmiestä, Peppi Pitkätossua ja avaruussotilasta. Joskus kaikkia niitä yhdellä kertaa. Toisinaan leikin myös Tarzania. Akuisia piti usein korjata: "en mä oo Minna, mä oon Teräsmies".
Niin. Tässä on nyt kuitenkin kyseessä täysi-iän jo ylittänyt ihminen sekä se, että hänen mielestään muidenkin pitäisi osallistua hänen leikkiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osaat kirjoittaa, osaat varmasti myös lukea. Tässä ketjussa on todella monta kertaa ihan asiallisesti perusteltu, mikä tässä hommassa mättää. En tiedä, miksi sinun täytyy kysyä asiaa uudestaan, kun tuohon samaan kysymykseen on vastattu ajatuksella monta kertaa.
Se vaan haluaa ärsyttää/tahallaan heittäytyä hankalaksi, yleensä jos näille perustelee tämänkin asian niin eivät vaan yksinkertaisesti tajua ja ymmärrä ja sitten alkaa olkiukkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää esitellä erilaisuuttaan koko maailmalle?
Juuri näin! kun tulee toitottamaan erityisyyttään julkisuuteen sitä saa kommentoida ihan vapaasti.
Pitäs omana tietonaan niin ketään ei kiinnostas. Mutta kun pitää päästä julkisuuteen
Just, suuttuu siitä ettei kukaan automaattisesti oleta hänen olevan muunsukupuolinen vaan sanovat poika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että nuoret voivat huonosti, kun aikuiset käyttäytyvät kuten tällä palstalla. Säästäkää Frans ja muutkin nuoret mielipiteiltänne. Ne tuskin ovat niin tärkeitä ja merkityksellisiä että niitä kannattaisi ääneen sanoa. Hänen identiteettinsä, olipa se mikä hyvänsä, ei varmaankaan vaikuta sinun elämääsi millään tavalla. Käytöstavat kunniaan, myös nimettömänä palstalla kirjoitettaessa! Toivon aurinkoista kesäpäivää ja iloista mieltä itse kullekin!
Yritän nyt toistaa asiaan liittyvät keskeisimmät argumentit:
- Frans on ihan itse kertomassa julkisuudessa tästä asiasta. Kukaan ei ole nostanut jotain satunnaista nuorta tikunnokkaan.
-> Jos ei halua mielipiteitä omista asioista, ei pidä tuoda niitä julkisuuteen.
- Frans ei pelkästään henkilökohtaisesti koe olevansa jotain muuta sukupuolta kuin oikeasti on, hän haluaa, että muutkin näkevät hänet samalla tavalla, vaikka kaikille hänet kohtaaville on ilmiselvää, että hän on poika. (Otsikossakin sanotaan, että hän oikoo muiden käsityksiä.)
-> Hän tekee omasta identiteetistään muiden asian kertomalla muille, miten hänet pitää nähdä.
Aurinkoista kesäpäivää sinullekin.
Varsinkin tämä jälkimmäinen osa:
- Frans ei pelkästään henkilökohtaisesti koe olevansa jotain muuta sukupuolta kuin oikeasti on, hän haluaa, että muutkin näkevät hänet samalla tavalla, vaikka kaikille hänet kohtaaville on ilmiselvää, että hän on poika. (Otsikossakin sanotaan, että hän oikoo muiden käsityksiä.)
-> Hän tekee omasta identiteetistään muiden asian kertomalla muille, miten hänet pitää nähdä.
Miksi monille omasta mielestään hyvän puolella oleville, liberaaleille naisille jne. on vaikeaa ymmärtää että juuri tämä tässä mättää. Että ei ole ok pakottaa toista oman identiteetin vahvistamisen välineeksi.
Kukaan ei ole tarjonnut ketjussa tähän asiaan mitään vasta-argumenttia. Vastaus on ollut aina kysymys siitä, miten asia kuuluu minulle. (Mielestäni vastaus on tullut aika monta kertaa: kuuluu minulle, jos minun oletetaan osallistuvan teeskentelyyn.)
Tämähän se pointti on. Itse en osallistu sukupuolettomuuspelleilyyn.
Muuten, viimeistään sairaalassa palataan totuuden äärelle: leikit on leikitty ja sukupuoli näkyy, kuuluu ja vaikuttaa hoitoon. Labroissakin on eri viitearvot naisille ja miehille.
Niin. Jos meillä olisi kolmas sukupuoli virallisena vaihtoehtona, saisivatko muunsukupuoliset päättää, kumman sukupuolen viitearvoja labrojen tulkinnoissa sovellettaisiin? Vai kehitettäisiinkö sitten muunsukupuolisten viitearvot? Miten pitkälle leikin pitäisi mennä?
Ei tosiaankaan vähene miehisyys. Pukeudun miltei joka päivä pinkkiin mekkoon ja olen omasta mielestäni melkoinen hottis.
T. Jorma 63v