IL: Frans Frangén joutuu oikomaan usein: ”En ole poika”
Miksi tällaista soopaa tulee telkkarista?
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e6616087-cd39-4caf-b795-392647a…
Kommentit (288)
Samanlainen kohno kuin äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on ap:lle ja teille muille oikeistova ja keil le ongelma, koska....?
Mitä jos jätätte tämän lapsen rauhaan kasvamaan omaksi itsekseen ettekä möyhää hänen identiteetistään.
#kasvurauha
Eihän tuo nimenomaan ole saanut kasvaa rauhassa vaan hänen päähänsä on syötetty ajatus ettei hän ole poika vaikka hän selvästi on poika.
Missä niin on kerrottu?
Kai tuon nyt näkee sokea Reettakin. Ei lapset tällaisia itse keksi vaan aikuisilta ne on saatu.
Mutuilua.
Sinun kommentointisi on lapsellista vänkäämistä.
Eli sinä saat esittää oman mielipiteesi mutta muut eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vaikka kaikki tietävät, hän itse mukaan lukien, että hän on poika, pitäisi silti teeskennellä, että hän ei ole poika.
Mitä sitten? Vaikuttaako tuo sinun elämääsi jotenkin?
Jännä, että käännät asian koskemaan minua sen sijaan, että pohtisit itse ilmiötä. Esim. sitä, miksi pitäisi teeskennellä, että joku poika ei ole poika, ja ennen kaikkea, miten tuo vaikuttaa poikaan itseensä.
Mitä kaikkia muita asioita pitäisi tuolla tavalla teeskennellä ja kenen kohdalla?
Sinähän täällä rällätät toisten ihmisten asioita, joten ihan oikein että tämä käännetään nyt koskemaan sinua. Ihan sama teeskentele tai ole teeskentelemättä. Hän kokee olevansa muunsukupuolinen ja sillä selvä. t eri
Nyt edelleen palataan saman asian äärelle. Hän kokee olevansa muunsukupuolinen, mutta miksi toisten pitää osallistua hänen kokemukseensa? Muut ihmiset näkevät, että hän on poika. Miksi heidän pitää teeskennellä näkevänsä jotain muuta? On ihan eri asia itse kokea jotain kuin vaatia muita ihmisiä osallistumaan tuohon ajatusrakennelmaan.
Minä en ole muuten pakottanut Frans Frangenia tulemaan julkisuuteen tai kirjoittanut hänestä yhtäkään uutisartikkelia. Niin kauan, kun hän itse esiintyy julkisuudessa puhumasta asioistaan, niitä saa kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että nuoret voivat huonosti, kun aikuiset käyttäytyvät kuten tällä palstalla. Säästäkää Frans ja muutkin nuoret mielipiteiltänne. Ne tuskin ovat niin tärkeitä ja merkityksellisiä että niitä kannattaisi ääneen sanoa. Hänen identiteettinsä, olipa se mikä hyvänsä, ei varmaankaan vaikuta sinun elämääsi millään tavalla. Käytöstavat kunniaan, myös nimettömänä palstalla kirjoitettaessa! Toivon aurinkoista kesäpäivää ja iloista mieltä itse kullekin!
En säästä. En säästä perheen koiraakaa, vaikka vihvassu kuinka toivoisi.
Vau mikä kovis oletkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että nuoret voivat huonosti, kun aikuiset käyttäytyvät kuten tällä palstalla. Säästäkää Frans ja muutkin nuoret mielipiteiltänne. Ne tuskin ovat niin tärkeitä ja merkityksellisiä että niitä kannattaisi ääneen sanoa. Hänen identiteettinsä, olipa se mikä hyvänsä, ei varmaankaan vaikuta sinun elämääsi millään tavalla. Käytöstavat kunniaan, myös nimettömänä palstalla kirjoitettaessa! Toivon aurinkoista kesäpäivää ja iloista mieltä itse kullekin!
Yritän nyt toistaa asiaan liittyvät keskeisimmät argumentit:
- Frans on ihan itse kertomassa julkisuudessa tästä asiasta. Kukaan ei ole nostanut jotain satunnaista nuorta tikunnokkaan.
-> Jos ei halua mielipiteitä omista asioista, ei pidä tuoda niitä julkisuuteen.
- Frans ei pelkästään henkilökohtaisesti koe olevansa jotain muuta sukupuolta kuin oikeasti on, hän haluaa, että muutkin näkevät hänet samalla tavalla, vaikka kaikille hänet kohtaaville on ilmiselvää, että hän on poika. (Otsikossakin sanotaan, että hän oikoo muiden käsityksiä.)
-> Hän tekee omasta identiteetistään muiden asian kertomalla muille, miten hänet pitää nähdä.
Aurinkoista kesäpäivää sinullekin.
Varsinkin tämä jälkimmäinen osa:
- Frans ei pelkästään henkilökohtaisesti koe olevansa jotain muuta sukupuolta kuin oikeasti on, hän haluaa, että muutkin näkevät hänet samalla tavalla, vaikka kaikille hänet kohtaaville on ilmiselvää, että hän on poika. (Otsikossakin sanotaan, että hän oikoo muiden käsityksiä.)
-> Hän tekee omasta identiteetistään muiden asian kertomalla muille, miten hänet pitää nähdä.
Miksi monille omasta mielestään hyvän puolella oleville, liberaaleille naisille jne. on vaikeaa ymmärtää että juuri tämä tässä mättää. Että ei ole ok pakottaa toista oman identiteetin vahvistamisen välineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Frans on ihan itse kertomassa julkisuudessa tästä asiasta. Kukaan ei ole nostanut jotain satunnaista nuorta tikunnokkaan.
Miksi monille omasta mielestään hyvän puolella oleville, liberaaleille naisille jne. on vaikeaa ymmärtää että juuri tämä tässä mättää. Että ei ole ok pakottaa toista oman identiteetin vahvistamisen välineeksi.
Kukaan ei ole tarjonnut ketjussa tähän asiaan mitään vasta-argumenttia. Vastaus on ollut aina kysymys siitä, miten asia kuuluu minulle. (Mielestäni vastaus on tullut aika monta kertaa: kuuluu minulle, jos minun oletetaan osallistuvan teeskentelyyn.)
Hän on omasta mielestään muunsukupuolinen. Joten hänen kannattaisi vaihtaa nimensä johonkin eläinaiheiseen nimeen josta ei voisi sukupuolta päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Hän on omasta mielestään muunsukupuolinen. Joten hänen kannattaisi vaihtaa nimensä johonkin eläinaiheiseen nimeen josta ei voisi sukupuolta päätellä.
Meinasin ehdottaa Viimaa, mutta Viima on naismuusujen suosima nimi. Miesmuusuja on sen verran vähemmän, että heille ei ole vielä löytynyt trendaavaa nimeä.
Tätäkään kylähullua ei tietäisi kukaan ilman vanhempiaan.
Kyllä on taas umpitolloilla perussuomalaisilla vaikeaa kun joku ei istu muottiin ja on rohkeampi kuin koko oikeiston väsymystö yhteensä.
Hyvä Frans!
Ei kukaan ole pakottanut ainakaan minua yhtään mihinkään. En minä ole joutunut mihinkään ristikuulusteluun, että kannatanko prideä tai kutsunko muunsukupuolisia heidän haluamallaan tavalla. Mitä ihmettä täällä vauhkotaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas umpitolloilla perussuomalaisilla vaikeaa kun joku ei istu muottiin ja on rohkeampi kuin koko oikeiston väsymystö yhteensä.
Hyvä Frans!
Sinulleko on jotenkin helpompi ajatella, että vain myyttiset persut ymmärtävät, että jos Frans sanoo olevansa muunsukupuolinen, hän lakkaa olemasta poika? Oikeastihan sinäkin tiedät, että hän on poika, mutta sinä vain valitset osallistuvasi hänen kuvitelmaansa, koska ajattelet, että se tekee sinusta hyvän ihmisen.
Ei minulle ole mitään ongelmaa siinä, että mies pukeutuu mekkoon. Siinä on, että hän kertoo muille, miten muiden pitäisi hänet nähdä vastoin aistihavaintoja. En ole myöskään äänestänyt koskaan perussuomalaisia. Mutta kun olet saanut tämän kommentin luettua, sun on varmasti parempi unohtaa se, koska muuten eheä maailmankuvasi voi rikkoutua ja saatat kokea siitä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole pakottanut ainakaan minua yhtään mihinkään. En minä ole joutunut mihinkään ristikuulusteluun, että kannatanko prideä tai kutsunko muunsukupuolisia heidän haluamallaan tavalla. Mitä ihmettä täällä vauhkotaan?
Jos luet vain otsikon, sinulle selviää, että Frans oikoo muita kertomalla, että vaikka he näkevät selvästi hänen olevan poika, hän ei olekaan poika.
Muuttuuko ajatuksesi tästä sitten siinä vaiheessa, kun joku tulee kertomaan sinulle, ettet saakaan nähdä jotakuta miehenä, koska hän kertoo, ettei olekaan mies, vaikka sinä näet, että hän on mies? Nyt, kun kukaan ei ole käskenyt just sinua, on ihan ok, että muita käsketään?
Vierailija kirjoitti:
Tätäkään kylähullua ei tietäisi kukaan ilman vanhempiaan.
Hän taitaa asua helsingissä. Helsinki ei ole mikään kylä.
Mulla on koira mutta sitä ei saa sanoa kooravksi vaan pitää kutsua kissaksi
Tukisikohan tuo esimerkiksi anorektikkokaverinsa identiteettiä ylipainoisena, vaikka kaveri olisi todellisuudessa huomattavan alipainoinen? Taputtaisiko vaan käsiään, jos kaveri ilmoittaisi haluavansa lihavuusleikkauksen?
Koska meistä ns. normaaleista tuntuu samalta kuin pitäisi kannustaa anorektikkoa laihduttamaan ja leikkimään hänen vinkahtaneen minäkuvan mukaan sen sijaan, että saisi sanoa tosiasiat ääneen ja ohjata hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole tarjonnut ketjussa tähän asiaan mitään vasta-argumenttia. Vastaus on ollut aina kysymys siitä, miten asia kuuluu minulle. (Mielestäni vastaus on tullut aika monta kertaa: kuuluu minulle, jos minun oletetaan osallistuvan teeskentelyyn.)
Tämähän se pointti on. Itse en osallistu sukupuolettomuuspelleilyyn.
Muuten, viimeistään sairaalassa palataan totuuden äärelle: leikit on leikitty ja sukupuoli näkyy, kuuluu ja vaikuttaa hoitoon. Labroissakin on eri viitearvot naisille ja miehille.
Hametta käyttäviä miehiä löytyy kulttuureista ja yhteiskunnista ympäri maailmaa. Hameen käyttö miehillä perustuu joko perinteeseen, uskontoon, käytännöllisyyteen tai moderniin muotiin.
Perinteiset ja kulttuurilliset asut
Skotlantilainen kilt: Skotlannissa ja Irlannissa ruutukuvioinen kilt on kansallisasu, jota miehet käyttävät ylpeästi niin arjessa kuin juhlissa.
Aasialaiset vaatteet: Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa, kuten Intiassa ja Myanmarissa, miehet käyttävät yleisesti lantiolle kiedottavia kankaita, kuten lungia, dhotia tai longya.
Oseania ja Tyynimeri: Fidžillä ja Samoalla miehet käyttävät kietaisuhameita, joista käytetään nimitystä sulu tai lavalava.
Bhutan: Bhutanin kansallispuku miehille on polviin ulottuva gho, jota käytetään laajasti.
Uskonnolliset ja historialliset asut
Hame ja kaapu ovat olleet pitkään miesten vakiovarusteita historiassa (esimerkiksi antiikin Egyptissä ja Roomassa).
Uskonnollisissa toimituksissa katoliset papit ja ortodoksit käyttävät kasukkaa tai viittaa. Islamissa pyhiinvaeltajat pukeutuvat saumattomaan isaar-kankaaseen.
Moderni muoti ja julkisuuden henkilöt
Hame toimii nykymuodissa yhä enemmän sukupuolirajoja rikkovana pukeutumisena ja itseilmaisuna. Esimerkiksi maailmantähdet, kuten Brad Pitt ja A$AP Rocky, ovat tuoneet hametyylejä rohkeasti esille.
Nuoret aikuiset ja tyylitietoiset miehet käyttävät nykyisin myös katumuodissa esimerkiksi laskostettuja minihameita ja tunikoita.