Vaikuttavatko epävakaat työmarkkinat ihan oikeasti ihmisten haluun hankkia lapsia?
Kommentit (74)
Mun pojat nuoria aikuisia ja kyllä pelottaisi tehdä lapsia. Leikattu on ja kunnolla. Itse sain aikanaan lapsikorotuksen kun olin työtön. Moni ei pääse töihin vaikka haluaisi niin ei niitä lapsia silloin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Osaltaan vaikuttaa varmasti. Ehkäisyvälineet on kuitenkin merkittävin syy länsimaiden, myös Suomen, alhaiseen syntyvyystasoon.
Miksi niitä lapsia pitäisi tehdä ihan helvetisti? Eikö olisi viisaampaa, että meistä 5, 5 miljoonasta, pidettäisiin pikkasen parempaa huolta kuin nyt, ja syntyvyys korvaisi vain kuolevuuden, mikä ei tosin lähivuosina onnistu koska suuret ikäluokat (1945-1950 syntyneet) tekivät liian vähän lapsia tultuaan aikuisiksi. Sieltä se väestökato on peräisin eikä viime vuosilta.
Ei. Köyhät tyhmyrit lisääntyy aina, oli tilanne mikä tahansa. Luottavat aina siihen, että lasten kasvattamiseen riittää kelan tuet ja spagetti.
Kun minun vanhempani ryhtyivät lapsentekoon ikävuosien 25 ja 30 välillä, heillä oli vakituiset työpaikat ja vaikka heillä oli 2 taaperoa, he pystyivät ostamaan omistusasunnon ilman perintöjä tmv. Ja kohta tehtiin 3. lapsi ja vaihdettiin isompaan asuntoon. Eihän tällaista ole enää. Kuka reilu parikymppinen saa melkein 100 prossaa lainaa asuntoon ja pystyy vieläpä lyhentämään velkaa ja tekemään samalla lapsia? Täysin mahdoton yhtälö.
Nyt pitää valita normaalin elintason ja lasten välillä. Yhden ihmisen palkalla ei perhe elä. Ja kun nuoret naiset ovat lähes kaikki pätkätöissä, raskaus tarkoittaa työn menetystä. Ja koska työttömyys on huipussaan, edessä voi hyvinkin olla pitkä työttömyys.
N55
Vierailija kirjoitti:
Synnytysväkivalta on myös yksi syy miksei moni halua lapsia.
Vierastan tuota sanaa, mutta ilmiö on todellinen: naisten lisääntymisterveydestä ei ole viitsitty pitää minkäänlaista huolta. Synnytysvaurioita ei ole korjattu. Niitä ei ole viitsitty edes tutkia, ellei suunnilleen kusi valu väärästä aukosta ja paska tulvi pidäkkeettömästi toisesta.
Naisia on syrjitty ja väheksitty lääketieteessä vuosisatoja ja vasta hiljattain tajuttu, että oho, naisen elimistö toimiikin eri lailla kuin miehen.
Siitä saa ja voi olla vihainen, mutta kaikkea ei voi ryhtyä pelkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät vaikuta. Lasten hankinta on kulttuurinen ilmiö. 1945 syntyi Suomessa eniten lapsia kun maa oli rutiköyhä sodan jäljiltä ja ihmiset kasvattivat vihanneksia keupungeissakin välttääkseen keripukin.
Naiset laitettiin kotiin tehtaista jne. Valtio kehotti ja suositteli tekemään paljon lapsia. Naisten tehtävänä oli olla kotirouvia ja emäntiä. Ja koti täynnä lapsia.
Ei siinä valtiolla ollut mitään sanomista kun sotatraumaattiset äijät kännipäissään raiskaili vaimojaan. Älä kuvittele että se mikään idylli oli, äitini on kertonut mitä näki noina vuosina lapsuudenkodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan vaikuta. Ei vaikuta myöskään noin joka toista miestä koskeva lapsen siirtyminen äidilleen ja nykyiset isot elarit.
Isähän voi itse varsin paljon vaikuttaa siihen, että on hyvä puoliso ja isä lapselleen. Ei hyvästä miehestä eroa oteta, rentusta ja ilkimyksestä vain.
TÄMÄ. Jostain käsittämättömästä syystä nämä incelit ulisee jo etukäteen, että JOS HE JOSKUS SAAVAT PARISUHTEEN, SE KAMALA AKKA KUITENKIN OTTAA HEISTÄ ERON.
Melkoisia luusereita. Varmaan ihan hyvä, että jäävät lapsettomiksi. Ei ole tippaakaan oma-aloitteisuutta eikä vastuuntuntoa, sisu kaulassa kuin pupujussilla.
Mitä hiton rahoja lasten synnyttämisestä kaavaillaan kun paljon parempi olisi lapsikorotus työttömyysturvaan. Kuka tahansa voi menettää työpaikkansa. Ei ole mitään varmaa työpaikkaa. Toivon ettei mun lapset tee lapsia vaikka niitä haluaisinkin. Liian kovaa on nykyelämä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja lainanottohalukkuuteen, asunnonostohalukkuuteen ja kulutushalukkuuteen.
Eli kaikkeen mikä pitäisi yhteiskuntaa pyörimässä.
Ja tämä tarkoittaa..
Mitä ihanuutta tämä tarkoittaa
Tadaaa, konkursseja. Tämä on ihana kehityssuunta 🥰👍😍🤩💎 kaikki kulutus seis ja maa lepotilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan omassa kaveriporukassani. Merkittävin syy on se, että ei löydy naista.
Monet naiset ovat nykyään niin vaativia. Miehen pitää olla vähintään 10+-tasoa, ennen kuin se kelpaa heille.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojat nuoria aikuisia ja kyllä pelottaisi tehdä lapsia. Leikattu on ja kunnolla. Itse sain aikanaan lapsikorotuksen kun olin työtön. Moni ei pääse töihin vaikka haluaisi niin ei niitä lapsia silloin tehdä.
Tämä hallitus puuhaa kovasti kokoomuslaisen sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (lue: Sanny Graham-Lapsosen) johdolla sellaista lapsilisää, että se olisi samansuuruinen jokaikisestä lapsesta. Ja eiköhän siinäkin mennä minimillä niin, että kahden tai useamman lapsen kohdalla heidän saamansa lapsilisät pudotetaan ensimmäisestä lapsesta maksettavan lapsilisän tasolle = 94,88 €/kk.
Nythän on vielä näin:
* 1. lapsi: 94,88 €/kk;
* 2. lapsi: 104,84 €/kk;
* 3. lapsi: 133,79 €/kk;
* 4. lapsi: 173,24 €/kk;
* 5. ja jokainen seuraava lapsi: 192,69 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus puuhaa kovasti kokoomuslaisen sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (lue: Sanny Graham-Lapsosen) johdolla sellaista lapsilisää, että se olisi samansuuruinen jokaikisestä lapsesta. Ja eiköhän siinäkin mennä minimillä niin, että kahden tai useamman lapsen kohdalla heidän saamansa lapsilisät pudotetaan ensimmäisestä lapsesta maksettavan lapsilisän tasolle = 94,88 €/kk.
Nythän on vielä näin:
* 1. lapsi: 94,88 €/kk;
* 2. lapsi: 104,84 €/kk;
* 3. lapsi: 133,79 €/kk;
* 4. lapsi: 173,24 €/kk;
* 5. ja jokainen seuraava lapsi: 192,69 €/kk.
No, jos Ylikansallinen Sekoomus ja Purreli saisivat päättää keskenään, Suomessa ei olisi enää edes olemassa sellaista etuutta kuin lapsilisä.
Tottakai vaikuttaa, jos sen lapsen haluaa elättääkin. Vain vastuuttomilla se ei vaikuta.
Persutolvanoille tiedoksi taas kerran: mikään sosiaaliturvalaki ei katso kenenkään ihonväriä. Sellainen laki olisi yksiselitteisesti perustuslain vastainen. Onko veetit koskaan vaivautuneet lukemaan läpi Suomen perustuslakia?
Ottakaas iltalukemista. Heräätte aamulla vähän viisaampina. Ihminen, joka ei tunne Suomen perustuslakia, ei ansaitse kansalaisuutta, vaikka olisi syntynyt tänne.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/731