Kuka haluaa poistaa perintöveron? Eikö se ole melko tyhmää?
Jos vero poistetaan ja muutetaan systeemi sellaiseksi, että veroa maksetaan vasta myydystä omaisuudesta, suurin osa suomalaisista maksaa sitten lopulta enemmän. Mutta pääasia että vero poistuu???
Pentti kuolee tänään, ja perinnöksi jää 50 000 euron arvoinen kerrostalo-osake sekä 10 000 e käteistä.
Pentillä on kaksi lasta, Minna ja Mikko. Nykyisellä systeemillä heistä molempien perintöosuus on n. 30 000 e, ja sen alittavasta summasta ei tarvitse maksaa lainkaan veroa. Minna saa 30 000 e, Mikko saa 30 000 e.
Pentti kuoleekin parin vuoden päästä, jos joku on saanut runtattua systeemin sellaiseksi, että perintöveroa ei makseta, kuin vasta myydystä omaisuudesta. Eipä maksa Minna tai Mikko perintöveroa tässäkään tapauksessa. Kun kerrostalo-osake myydään, siitä menee luovutusvoittoveroa koko summasta, n. 30%. Veroa maksetaan 15 000 e. Minna saa perintöä 22 500e, Mikko saa 22 500e.
Entä Pentin kämppä onkin vähän arvokkaampi, mutta hoitolaitos on vienyt joka euron Pentin tililtä? Jos asunnon arvo on 100 000 e ja tilillä 0e, niin Minna maksaa perintöveroa 1800e, ja Mikko maksaa 1800 e. Jos tätä maksua ei olisi, vaan tilalla olisi luovutusvoittovero, myydessään asunnon Minna maksaisi luovutusvoittoveroa 15 000 e ja Mikko maksaisi 15 000 e. Mun mielestä 1800e on aika paljon vähemmän, kuin 15 000 e.
Mut ei, kyllä niin on että VEROJA EI MAKSETA!!,,,!!,,,,,,
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto kuvittelee, että suurempi verotus = Suurempi hyöty. Vaikka totuus on se, että valtio käyttää aika huonosti rahoja. Esim. infran korjausvelka Suomessa järjetön, vaikka Suomessa EU:n suurin julkinen sektori Ranskan kanssa. Julkisen sektorin työntekijöitä täällä 700k, mutta silti liian vähän hoitajia, opettajia yms. Mitä ne julkisen sektorin työntekijät sitten tekee? Eikö niitä voisi vaikka laittaa kiertoon tekemään jotain hyödyllisiä asioita valtiolle, vaikka rakentamaan autoteitä? Varmasti vähintään 1/3 on hyödyttömiä byrokraatteja, joille "oikea" työ ei kelpaa. 200 000 pitäisi potkia pellolle, ainakin, jos eivät saa mitään hyvää aikaiseksi, jotain konkreettista. Sit noi säätiöt, joilla esim. Martoilla on miljoonia sijoitusomaisuutta ja silti saavat valtiontukea. STEA-avustukset, esim. m..nnet saavat miljoonia vuosittain. YH-äidit saavat tosi paljon rahaa. M .... muuttajat myös. Kehitysapua. Yritystuki. Tukea tuen perään...kuvitteletteko oikeasti valtion osaavan allokoida rahaa järkevästi? Varsinkin kun velkapiikki auki jatkuvasti. Ei, kyllä ihmisen pitää itse saada päättää miten työstä ansaitun rahansa käyttää!
Bumpataan tätä, sillä vassarit eivät ole vielä kyenneet vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa poistivat perintöveron. Siellä talous kukoistaa
Ei se kukoistaminen johdu perintöveron poistosta vaan mm. siitä, että heillä on oma valuutta, joka mahdollistaa useiden pienien devalvaatioiden tekemisen.
kokonaisuus ratkaisee. Ruotsissa on poistettu perintövero, alennettu yli 80 k€ tienaavien verotusta sekä yhteisöveroa. Ruotsissa on nykyään huomattavasti epätasaisempi tulonjako gini-indeksin mukaan kuin Suomessa. Siksi vasemmisto on aivan hiljaa Ruotsin tilanteesta ja pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta.
Ruotsissa on nykyään miljardöörejä, jotka tuovat pääomia ja investointeja maahan. Suomen finanssitalous on heikossa hapessa. Ruotsin velkasuhde on n. 30 %;ia, kun Suomen on yli 80 %:ia
Eli luenko nyt oikein: suomen pitäisi antaa vielä enemmän rikkaille, niin sillä suomilaiva lähtisi nousuun?
Oletko ihan tosissasi? Ja väitätkö, että ruotsissa on siis jossain kohtaa ollut tilanne, jossa ollaan oltu samassa jamassa kuin suomessa, MUTTA muuttamalla yhteiskunta epätasa-arvoisemmaksi, nousu onkin tapahtunut?Näin se on mennyt, ja talousliberaaleja uudistuksia ovat tehneet myös vasemmistohallitukset. Se aiheutuu siitä, että ne ovat olleet vähemmistöhallituksia, koska vasemmisto ei ole halunnut sd:tä hallituksiin. Samalla oikeisto on saanut uudistuksia läpi, mikä on pelastanut Ruotsin talouden.
Ja ei, tulonjaon ei tarvitse olla ääriepätasainen. Kuitenkin sallimalla ihmisten rikastua maahan saadaan pääomia ja sitä kautta investointeja. Näin on käynyt muissa Pohjoismaissa, Suomessa on päätetty pitäytyä kateudessa ja ettei kukaan saa rikastua
Ai täällä ei ole kukaan rikastunut? Älä nyt naurata, täällä on tuloerot suurimmat kuin koskaan. Ja talous surkeimmillaan. Ei ole auttanut Orpon politiikka jossa köyhiltä otetaan se vähäkin pois ja rikkaille annetaan.
Mutta sä olet sitä mieltä, että vielä ei ole tehty näin tarpeeksi?
niin vasemmistolle ei tietenkään fakta kelpaa. Linkissä gini-kertoimen kehityksestä täällä ja muualla kuten Ruotsissa. Siellä gini-kerroin on kasvanut, täällä ei
On väärin että poliitikko voi päättää että hänellä on suurempi oikeus sen henkilön palkkaan joka tekee työtä. Nyt jo monen kokonaisveroprosentti voi olla 75 %. Eli itse saa pitää 25 % ja joku hiton poliitikko päättää mihin 75 % hänen palkasta laitetaan. Niitä sitten heitellään maailman tuuliin ja niillä ostellaan ääniä köyhiltä. Ei poliitikko ole viisas rahan käyttäjä. Hänen ei tarvinnut tehdä mitään sen rahan eteen, se tuntuu ilmaiselta rahalta, siksi sitä viskotaan vastuuttomasti sinne tänne.
Verotus pitää ehdottomasti laskea ja paljon. Se auttaisi talouttakin. Kaikenlaista kommunismia on jo kokeiltu sata vuotta ja aina ollut tuloksena ääretön köyhyys. Siihen ne kommunismit ovat aina romahtaneetkin. Neuvostoliitossa ei kirjaimellisesti ollut ruokaa ihmisille, se oli niin köyhä. Eikö syynä ollut se etteikö olisi ollut hyvää viljelysmaata. Vasemmistolainen taloussysteemi on vain aina ollut sysipaska ja se on syynä myös meidän talousongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan, että poistetaan. Ensinnäkään en pystyisi semmoisia veroja maksamaan. Toisekseen, miksi ihmeessä valton pitäisi saada minun sukulaiseni kuolemasta rahallista hyötyä?!
Miksi sinun pitäisi hyötyä sukulaisesi kuolemasta? Mitä sinä olet sen rahan eteen tehnyt?
Mitäpä jos kuitenkin annettaisiin sen sukulaisen päättää omasta omaisuudestaan?
Nykyään maksat ensin perintöveron asunnon arvosta ja jos saat myytyä sen kyseistä arvoa suuremmasta summasta, niin maksat erotuksesta vielä myyntivoitto- eli pääomaveron 30% tai 34%. Jos ei perintöveroa olisi, niin maksaisit vain tuon myyntivoittoveron tai et mitään.
Vasemmisto kuvittelee, että suurempi verotus = Suurempi hyöty. Vaikka totuus on se, että valtio käyttää aika huonosti rahoja. Esim. infran korjausvelka Suomessa järjetön, vaikka Suomessa EU:n suurin julkinen sektori Ranskan kanssa. Julkisen sektorin työntekijöitä täällä 700k, mutta silti liian vähän hoitajia, opettajia yms. Mitä ne julkisen sektorin työntekijät sitten tekee? Eikö niitä voisi vaikka laittaa kiertoon tekemään jotain hyödyllisiä asioita valtiolle, vaikka rakentamaan autoteitä? Varmasti vähintään 1/3 on hyödyttömiä byrokraatteja, joille "oikea" työ ei kelpaa. 200 000 pitäisi potkia pellolle, ainakin, jos eivät saa mitään hyvää aikaiseksi, jotain konkreettista. Sit noi säätiöt, joilla esim. Martoilla on miljoonia sijoitusomaisuutta ja silti saavat valtiontukea. STEA-avustukset, esim. m..nnet saavat miljoonia vuosittain. YH-äidit saavat tosi paljon rahaa. M .... muuttajat myös. Kehitysapua. Yritystuki. Tukea tuen perään...kuvitteletteko oikeasti valtion osaavan allokoida rahaa järkevästi? Varsinkin kun velkapiikki auki jatkuvasti. Ei, kyllä ihmisen pitää itse saada päättää miten työstä ansaitun rahansa käyttää!