Kuka haluaa poistaa perintöveron? Eikö se ole melko tyhmää?
Jos vero poistetaan ja muutetaan systeemi sellaiseksi, että veroa maksetaan vasta myydystä omaisuudesta, suurin osa suomalaisista maksaa sitten lopulta enemmän. Mutta pääasia että vero poistuu???
Pentti kuolee tänään, ja perinnöksi jää 50 000 euron arvoinen kerrostalo-osake sekä 10 000 e käteistä.
Pentillä on kaksi lasta, Minna ja Mikko. Nykyisellä systeemillä heistä molempien perintöosuus on n. 30 000 e, ja sen alittavasta summasta ei tarvitse maksaa lainkaan veroa. Minna saa 30 000 e, Mikko saa 30 000 e.
Pentti kuoleekin parin vuoden päästä, jos joku on saanut runtattua systeemin sellaiseksi, että perintöveroa ei makseta, kuin vasta myydystä omaisuudesta. Eipä maksa Minna tai Mikko perintöveroa tässäkään tapauksessa. Kun kerrostalo-osake myydään, siitä menee luovutusvoittoveroa koko summasta, n. 30%. Veroa maksetaan 15 000 e. Minna saa perintöä 22 500e, Mikko saa 22 500e.
Entä Pentin kämppä onkin vähän arvokkaampi, mutta hoitolaitos on vienyt joka euron Pentin tililtä? Jos asunnon arvo on 100 000 e ja tilillä 0e, niin Minna maksaa perintöveroa 1800e, ja Mikko maksaa 1800 e. Jos tätä maksua ei olisi, vaan tilalla olisi luovutusvoittovero, myydessään asunnon Minna maksaisi luovutusvoittoveroa 15 000 e ja Mikko maksaisi 15 000 e. Mun mielestä 1800e on aika paljon vähemmän, kuin 15 000 e.
Mut ei, kyllä niin on että VEROJA EI MAKSETA!!,,,!!,,,,,,
Kommentit (86)
Voi asua kaksi vuotta ja myydä siten veotta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vaaleja Suomen kansa sai kuulla jylhän lupauksen: velkalaiva on pysäytettävä. Edellisen hallituksen punavihreä kapteenisto syötti konehuoneeseen kuulemma pelkkää velkarahaa ja ajoi maata turmioon. Kokoomus astui ruoriin ja lupasi palauttaa kurssin.
Ja kuinka kävikään? Laiva ei suinkaan pysähtynyt. Valtiovarainministeriön virkamiehet hierovat silmiään, sillä uusi kapteenisto on kiskaissut velkavivun entistä tiukemmin kaakkoon. Velkaa otetaan nyt enemmän kuin koskaan ennen. Mutta kokoomuslaisella logiikalla tämä ei ole hätätila: se on strategista investointia tulevaisuuden haasteisiin. Velkalaiva ei ole enää kriisissä, se on vain siirtynyt dynaamiseen syväsukellukseen
Edellisen hallituksen hullutukset räjähtävät silmille. Julkisten menojen lisäys aiheuttaa muutaman vuoden noususuhdanteen, joka muuttuu lopulta inflaatioksi. Tämä tunnetaan nimellä poliittinen suhdannesykli, jos se tehdään tietoisesti ja laskelmoiden. Jokainen makrotalouden peruskurssit käynyt suunnilleen tuntee tämän ilmiön.
Valuuttaunionissa tilannetta ei voi korjata devalvaatiolla, vaan tilanne muuttuu deflaatiokierteeksi. Se on myrkkyä julkiselle taloudelle, kun verotulot supistuvat ja työttömyysmenot paisuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on ihan ok, koska perintö on saajalleen lisätuloa. Jos perintövero poistetaan, vastaava summa verotetaan korottamalla muita veroja.
Vai tuloa. Ok, jos perin metsän, niin suostuuko verottaja, että maksan veron klapeina? Käteistä ei ole, eikä tule. Vai onko perintöveron tarkoitus pakon kautta ajaa ihmiset velkavankeuteen? Sairas on tuollainen vero.
Jos perintö ajaa velkavankeuteen, siihen on olemassa täysin ilmainen ja helppo ratkaisu: kieltäydy perinnöstä.
Se ei useinkaan ole mahdollista, jos on alaikäisiä lapsia, mutta perinnön voi myydä.
Olen perinyt n. 200 000e viimeisen parin vuoden aikana. Maksoin perintöveroa yhteensä n. 16 000e peritystä omaisuudesta. Ei kiukuta yhtään. En ole tehnyt yhtään mitään perintöni eteen niin minua ei haittaa, että valtio otti osansa.
Pitää muistaa työvoimapulamme. Tarvimme 45000 vieraskielistä per vuosi. 123 vieraskielistä/pv.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on ihan ok, koska perintö on saajalleen lisätuloa. Jos perintövero poistetaan, vastaava summa verotetaan korottamalla muita veroja.
Tässä ero miksi suurin osa muusta Euroopasta menestyy ja Suomi taantuu. Jopa Ruotsissa keskitytään talouskasvuun eikä maksimoimaan verotus. Tosin Ruotsissa sosiaalidemokraatit lukevat tutkimuksia veronkorotusten vaikutuksesta talouskasvuun. Meillä Sorsa säätiö tuottaa aatteellista taloustutkimusta, jonka mukaan veronkorotus toimii aina parhaiten. Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa poistivat perintöveron. Siellä talous kukoistaa
Ei se kukoistaminen johdu perintöveron poistosta vaan mm. siitä, että heillä on oma valuutta, joka mahdollistaa useiden pienien devalvaatioiden tekemisen.
kokonaisuus ratkaisee. Ruotsissa on poistettu perintövero, alennettu yli 80 k€ tienaavien verotusta sekä yhteisöveroa. Ruotsissa on nykyään huomattavasti epätasaisempi tulonjako gini-indeksin mukaan kuin Suomessa. Siksi vasemmisto on aivan hiljaa Ruotsin tilanteesta ja pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta.
Ruotsissa on nykyään miljardöörejä, jotka tuovat pääomia ja investointeja maahan. Suomen finanssitalous on heikossa hapessa. Ruotsin velkasuhde on n. 30 %;ia, kun Suomen on yli 80 %:ia
Eli luenko nyt oikein: suomen pitäisi antaa vielä enemmän rikkaille, niin sillä suomilaiva lähtisi nousuun?
Oletko ihan tosissasi? Ja väitätkö, että ruotsissa on siis jossain kohtaa ollut tilanne, jossa ollaan oltu samassa jamassa kuin suomessa, MUTTA muuttamalla yhteiskunta epätasa-arvoisemmaksi, nousu onkin tapahtunut?
Näin se on mennyt, ja talousliberaaleja uudistuksia ovat tehneet myös vasemmistohallitukset. Se aiheutuu siitä, että ne ovat olleet vähemmistöhallituksia, koska vasemmisto ei ole halunnut sd:tä hallituksiin. Samalla oikeisto on saanut uudistuksia läpi, mikä on pelastanut Ruotsin talouden.
Ja ei, tulonjaon ei tarvitse olla ääriepätasainen. Kuitenkin sallimalla ihmisten rikastua maahan saadaan pääomia ja sitä kautta investointeja. Näin on käynyt muissa Pohjoismaissa, Suomessa on päätetty pitäytyä kateudessa ja ettei kukaan saa rikastua
Maksoin justiinsa 28 tonnia perintöveroa. Pikkasen kirpas.
Voisi sitä pitää jonkinlaisena tyhmyyden mittarina. Perintöveron poistaminen on lähtölaukaus Suomen lopulliselle tuholle.
Vierailija kirjoitti:
Voisi sitä pitää jonkinlaisena tyhmyyden mittarina. Perintöveron poistaminen on lähtölaukaus Suomen lopulliselle tuholle.
No ei nyt sentään. Mutta on se perintövero yksi vähiten haitallisista veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on ihan ok, koska perintö on saajalleen lisätuloa. Jos perintövero poistetaan, vastaava summa verotetaan korottamalla muita veroja.
Vai tuloa. Ok, jos perin metsän, niin suostuuko verottaja, että maksan veron klapeina? Käteistä ei ole, eikä tule. Vai onko perintöveron tarkoitus pakon kautta ajaa ihmiset velkavankeuteen? Sairas on tuollainen vero.
Jos perintö ajaa velkavankeuteen, siihen on olemassa täysin ilmainen ja helppo ratkaisu: kieltäydy perinnöstä.
Täysin idioottimainen ehdotus. Äitini haluaa antaa metsän minulle, mutta se ei nyt ole sinun mielestäsi vaihtoehto, koska minun pitää lunastaa se äitini metsä valtiolta. Ei ole mielisairaampaa verotusmuotoa kuin perintövero.
Vierailija kirjoitti:
Olen perinyt n. 200 000e viimeisen parin vuoden aikana. Maksoin perintöveroa yhteensä n. 16 000e peritystä omaisuudesta. Ei kiukuta yhtään. En ole tehnyt yhtään mitään perintöni eteen niin minua ei haittaa, että valtio otti osansa.
Kaikki eivät ehkä oke yhtä laiskoja ja tyhmiä kuin sinä, joka ei ole tehnyt mitään minkään eteen. No, kukin tyylillään.
Eihän kukaan täyspäinen pidä Suomessa varallisuutta? Maassa, jossa kaikki sosialisoidaan ja jo verotettua omaisuutta verotetaan vielä kuoleman jälkeenkin. Mitä aloitukseen tulee, asuntojen hinnat ovat laskeneet nyt noin 25 prosenttia kolmessa vuodessa. Eli suunta voi olla myös toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on ihan ok, koska perintö on saajalleen lisätuloa. Jos perintövero poistetaan, vastaava summa verotetaan korottamalla muita veroja.
Vai tuloa. Ok, jos perin metsän, niin suostuuko verottaja, että maksan veron klapeina? Käteistä ei ole, eikä tule. Vai onko perintöveron tarkoitus pakon kautta ajaa ihmiset velkavankeuteen? Sairas on tuollainen vero.
Jos perintö ajaa velkavankeuteen, siihen on olemassa täysin ilmainen ja helppo ratkaisu: kieltäydy perinnöstä.
Täysin idioottimainen ehdotus. Äitini haluaa antaa metsän minulle, mutta se ei nyt ole sinun mielestäsi vaihtoehto, koska minun pitää lunastaa se äitini metsä valtiolta. Ei ole mielisairaampaa verotusmuotoa kuin perintövero.
Eikö yhteisövero ole vielä kahelimpi suurtyöttömyydestä kärsivässä maassa?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin justiinsa 28 tonnia perintöveroa. Pikkasen kirpas.
Eli valtio tuli lokkeilemaan kun joku kuoli/ryösti haudan/kuolinpesän. Sairas vero tuollainen.
En. Saan ison perinnön, joka on valitettavasti vaikeasti myytävää omaisuutta ja tulen olemaan maksuvaikeuksissa verojen suhteen. Mutta kun kaikki ei pyöri minun napani ympärillä tässä maailmassa, vaan on mietittävä myös kokonaiskuvaa ja muitten ihmisten hyvää. Tätä ajatusmallia oikeistossa ei ymmärretä lainkaan. Minun yksittäinen kärsimykseni ei voi ylittää laajempaa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on ihan ok, koska perintö on saajalleen lisätuloa. Jos perintövero poistetaan, vastaava summa verotetaan korottamalla muita veroja.
Vai tuloa. Ok, jos perin metsän, niin suostuuko verottaja, että maksan veron klapeina? Käteistä ei ole, eikä tule. Vai onko perintöveron tarkoitus pakon kautta ajaa ihmiset velkavankeuteen? Sairas on tuollainen vero.
Jos perintö ajaa velkavankeuteen, siihen on olemassa täysin ilmainen ja helppo ratkaisu: kieltäydy perinnöstä.
Täysin idioottimainen ehdotus. Äitini haluaa antaa metsän minulle, mutta se ei nyt ole sinun mielestäsi vaihtoehto, koska minun pitää lunastaa se äitini metsä valtiolta. Ei ole mielisairaampaa verotusmuotoa kuin perintövero.
Eikö yhteisövero ole vielä kahelimpi suurtyöttömyydestä kärsivässä maassa?
Ei ole, ei sinne päinkään, koska siinä verotetaan rahallista tuloa, ei materiaa jonkun kuoleman takia.
Vierailija kirjoitti:
Väliaikainen veronpoisto koska Orpo on saamassa perintöä.
Ei niitä lakeja ole takautuvasti muutettu. Sen hetkinen laki on käytössä, joka oli voimassa kun omainen kuoli.
Vierailija kirjoitti:
En. Saan ison perinnön, joka on valitettavasti vaikeasti myytävää omaisuutta ja tulen olemaan maksuvaikeuksissa verojen suhteen. Mutta kun kaikki ei pyöri minun napani ympärillä tässä maailmassa, vaan on mietittävä myös kokonaiskuvaa ja muitten ihmisten hyvää. Tätä ajatusmallia oikeistossa ei ymmärretä lainkaan. Minun yksittäinen kärsimykseni ei voi ylittää laajempaa hyvää.
Muuta vaikka Pohjois-Koreaan niin saat toteuttaa ja nauttia yksittäisestä kärsimyksestä laajemman hyvän takia ihan next levelillä!
Jos perintö ajaa velkavankeuteen, siihen on olemassa täysin ilmainen ja helppo ratkaisu: kieltäydy perinnöstä.