Työkyvyttömyyseläkkeen suuruus ei kannusta palaamaan töihin
Jäin jo parikymppisenä eläkkeelle ja eläke laskettiin siten että olisin työskennellyt vanhuuseläkeikään asti. Sain myös sen suurimman mahdollisen korotuksen mikä tulee 5 vuoden jälkeen. Jos nyt menettäisin eläkkeen ja palaisin töihin niin luultavasti eläke tulisi olemaan pienempi kuin tällä hetkellä. Muita samassa tilanteessa, mihin olette päätyneet?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Sun tarina haisee, ap. Ensinnäkin työkyvyttömyyseläke tulee työkyvyttömyyttä aiheuttavan pysyvän, vaikean sairauden vuoksi, ei sitä saa pyytämällä.
Toiseksi se on minimieläke, ellei työkyvyttömyyden syy ole työssä tapahtunut invalidisoiva tapaturma.
Ja kummassakin tapauksessa sua on syytä epäillä vakuutuspetoksesta, jos nyt olet muka töihin palaamassa ja työkykyinen.
Työkyvyttömyyseläke ei ole " minimieläke", silloin kun on työhistoriaa, eikä eläkkeen syy tarvitse olla tapaturma.
Itse sain pysyvän eläkkeen alle 30- vuotiaana, mutta olin ehtinyt olla jo vuosia melko hyväpalkkaisessa työssä. Saan eläkettä nettona yli 2000 euroa, ja saan ansaita siihen päälle yli 1500 euroa menettämättä eläkettä. Eläke oli alunperin 52% viimeisen työvuoteni palkasta, mutta siihen on tullut korotuksia vuosien varrella.
Minun tapauksessani kyse on äärimmäisen vakavasta sairaudesta, josta vuosia myöhemmin paranin, vastoin lääkäreidenkin odotuksia. Eli tiedän kyllä olevani harvinainen poikkeus.
Perintöverotus ei kannusta perittävää palaamaan työelämään.
T: Urpo
Vierailija kirjoitti:
Sun tarina haisee, ap. Ensinnäkin työkyvyttömyyseläke tulee työkyvyttömyyttä aiheuttavan pysyvän, vaikean sairauden vuoksi, ei sitä saa pyytämällä.
Toiseksi se on minimieläke, ellei työkyvyttömyyden syy ole työssä tapahtunut invalidisoiva tapaturma.
Ja kummassakin tapauksessa sua on syytä epäillä vakuutuspetoksesta, jos nyt olet muka töihin palaamassa ja työkykyinen.
Töihin voi tietenkin palata jos kuntoutuu niin hyvin tai vaihtaa sellaiseen alaan mitä voi sairautensa kanssa tehdä. Ei ole mikään petos silloin.
Ja missä kohtaa sellaista on väitetty?