Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeen suuruus ei kannusta palaamaan töihin

Vierailija
07.06.2026 |

Jäin jo parikymppisenä eläkkeelle ja eläke laskettiin siten että olisin työskennellyt vanhuuseläkeikään asti. Sain myös sen suurimman mahdollisen korotuksen mikä tulee 5 vuoden jälkeen. Jos nyt menettäisin eläkkeen ja palaisin töihin niin luultavasti eläke tulisi olemaan pienempi kuin tällä hetkellä. Muita samassa tilanteessa, mihin olette päätyneet?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa minulla taas työkyvyttömyyseläke niin pieni et pakko käydä töissä vaikka en ole työkykyinen ja hoitohenkilökunta sanoo et jää lepäämään kun olen jatkuvasti väsynyt, ahdistunut ja itsetuhoisella päällä.

Mä olen miettinyt myös, että pitäisikö yrittää jotain osa-aikatyötä tehdä, kun rahat ei riitä. Mutta sitten taas nukun /torkun 48h putkeen ja muistan miksi olen työkyvytön.

Vierailija
22/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etuushuijari.

Missä kohtaa se huijaus on tapahtunut? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi ja lopeta palstalla trollailu. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
24/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tarina haisee, ap. Ensinnäkin työkyvyttömyyseläke tulee työkyvyttömyyttä aiheuttavan pysyvän, vaikean sairauden vuoksi, ei sitä saa pyytämällä.

Toiseksi se on minimieläke, ellei työkyvyttömyyden syy ole työssä tapahtunut invalidisoiva tapaturma.

Ja kummassakin tapauksessa sua on syytä epäillä vakuutuspetoksesta, jos nyt olet muka töihin palaamassa ja työkykyinen.

Tiedän mm muusikon joka on saanut mt-ongelmia liioittelemalla työkyvyttömyyseläkkeen ja silti keikkailee. 

Työnteko ei ole kiellettyä työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
25/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tarina haisee, ap. Ensinnäkin työkyvyttömyyseläke tulee työkyvyttömyyttä aiheuttavan pysyvän, vaikean sairauden vuoksi, ei sitä saa pyytämällä.

Toiseksi se on minimieläke, ellei työkyvyttömyyden syy ole työssä tapahtunut invalidisoiva tapaturma.

Ja kummassakin tapauksessa sua on syytä epäillä vakuutuspetoksesta, jos nyt olet muka töihin palaamassa ja työkykyinen.

Tiedän mm muusikon joka on saanut mt-ongelmia liioittelemalla työkyvyttömyyseläkkeen ja silti keikkailee. 

Työnteko ei ole kiellettyä työkyvyttömyyseläkkeellä.

Miksi sitten on työkyvyttömyyseläkkeellä?

Vierailija
26/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkyvyttömyyseläke 2400/kk brutto, vakuutusyhtiö lyhentelee sujuvasti asuntolainaa. On hienoa herätä joka aamu kun saa itse päättää mitä tekee.

Pienethän sun tulot on kun tuosta summasta otetaan verot pois. Eläähän tuolla mutta ei sillä juhlita, etenkään, kun tulot ei tuosta koskaan enää nouse. Ok, on indeksikorotuksia pari kymppiä silloin tällöin mutta monesti sekin vähentää tuloja kun suhteessa vero% taas nousee. Mutta kiva, jos tulet toimeen.

Vierailija
27/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muahan rokotettiin kuntoutustuella kymmenen vuotta, niin saatiin mahdollisimman pieni eläke. Eli takuueläkkeen suuruisen summan saan. Toki asumistuki on hyvä, kun yksin asun ja voin asua leveästi. Pakollisten menojen jälkeen jää noin 650 euroa ruokaan ja humputteluun. En valita. 

Kuntoutustukikin lasketaan menneiden ansiotulojen mukaan, kuten eläkkeen määräkin. Ilmeisesti sulla ei ole ollut kummoiset tulot ennen kuntoutustukea jos noin pienelle tielle olet jäänyt. Kuntoutustuki ei rokota mitään, usein se on pienempi kuin pysyvä eläke.

Pätkätöitä olen tehnyt ennen sairastumistani. Työeläkkeen osuus on noin. 230 euroa. Siihen kansaneläke ja 14 euroa takuueläkettä. 

Kuntoutustuki oli mulla sansuuruinen kuin eläkkeeni nyt. Jotain muutoksia on tullut eläkesumman sisällä, kun eläkkeet ovat nousseet, mutta yhä saan takuueläkettä. 

Vierailija
28/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa kuinka voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä jos kuitenkin kykenee töihin?

Vierailija
29/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole niin, että työkyvyttömyys ei kannusta palaamaan töihin.

Työkyvyttömyys on harvoin valinta, kyllä moni työkyvytön on niin huonossa kunnossa, että antaisi mitä vaan, että olisi terve ja työkuntoinen. Osa pystyy tekemään töitä eläkkeen ohella mutta suurin osa ei.

Vierailija
30/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan 1800 euro käteen / kk. Saisin tehdä työtä 1100 e/ brutto ennen kuin se vaikutta eläkkeeseen. Oletko ottanut tuon huomioon, että kannattaa tehdä vain vähän töitä niin tulot nousee?

Vierailija
31/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa kuinka voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä jos kuitenkin kykenee töihin?

Koska se ei vaadi yli 60% työkyvyttömyyttä. On siis max 40% työkykyinen

Vierailija
32/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen tarkoitus ei ole kannustaa vaan turvata toimeentulo. Eläkkeeni on pieni, mutta teen hieman töitä silloin kun vointi sallii. Työnteko heikentää aina vointiani merkittävästi, joten kovin usein ei voi töissä käydä.  Olen ihan tyytyväinen tähänkin ratkaisuun.

Vierailija
33/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeen voi laittaa hyllylle muutamaksi kuukaudeksi. Tai sen voi myös keskeyttää ja palata kokonaan työelämään. Tai voit työskennellä tiettyyn summaan asti joka kuukausi. Ihan sama, miksi olet tkeläkkeellä. 

Vierailija
34/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen on työkyvyttömyyseläkkeellä jos hän kykenee töihin?

Esimerkiksi invalidisoitunut ja liikuntakyvytön voi tehdä töitä joissa käytetään päätä ja ajattelukykyä. Silti hän on pysyvästi invalidisoitunut ja usein tarvitsee kotona avustusta arjen toimiin ja sujuvuuteen. 

Vierailija
35/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan 1800 euro käteen / kk. Saisin tehdä työtä 1100 e/ brutto ennen kuin se vaikutta eläkkeeseen. Oletko ottanut tuon huomioon, että kannattaa tehdä vain vähän töitä niin tulot nousee?

Tuossa voisi olla kyllä ideaa -AP

Vierailija
36/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä minimieläke? Ilmarinen kyllä maksaa minulle enemmän, vaikka olen ihan muun takia tkeläkkeellä kuin tapaturman. Neurologinen sairaus. 

Vierailija
37/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisiin töihin palkataan työkyvyttömiä?

Pari tuttua on raksalla ja kaupan myyjänä vaikka molemmat on työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
38/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi työkyvyttömyyseläke vaatii vain 60% työkyvyttömyyden. Eli ei tarvitse olla 100% jyvytön tekemään työtä.

Vierailija
39/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi työkyvyttömyyseläke vaatii vain 60% työkyvyttömyyden. Eli ei tarvitse olla 100% jyvytön tekemään työtä.

Ja sen rinnalla saa tehdä työtä ja ansaita tiettyyn euromäärään saakka.

Vierailija
40/78 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen on työkyvyttömyyseläkkeellä jos hän kykenee töihin?

Jokainen ihminen kykenee jonkinlaiseen työhön, semmoista ihmistä ei olekaan, joka ei jotain hommaa pystyisi tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän