Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesan asukkaista 25 % vieraskielisiä.

Vierailija
07.06.2026 |

Varmaan hieno asua siellä. Taloyhtiön kokouksissa tulkit paikalla. Taloyhtiö maksaa.

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki taloyhtiön kirjeet ja tiedotteet käännettävä kymmenelle kielelle. Osakas maksaa.

Mikään ei vaadi kääntämään tiedotteitta muille kielille kuin suomeksi ja/tai ruotsiksi. Se on sitten oma ongelma jos ei noita kieliä osaa. Ei Puolassakaan aleta kääntämään mitään suomeksi sen takia että joku asukkaista on suomalainen.

Suomalaisissa yliopistoissa opetuskieli vaihdetaan välittömästi englanniksi, jos luennolla on yksikin suomen kieltä osaamaton (vaikkei hän osaisi sen paremmin englantia).

Vierailija
22/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki 19%, Espoo 25%, Vantaa 29%

Itse kuulun tuohon 19%:iin, olen ilmoittanut äidinkielekseni viron kuten äitini ja sisareni. Meitä vironkielisiä on paljon Helsingissä tosin venäjänkielisiä tuplasti ja ukrainankielisiä myös paljon.

Annatko tilinumerosi. Ostan sinulle laivamatkan Tallinnaan. Vain meno.

Miksi ajat minut pois? Olen syntynyt Suomessa, isäni on suomalainen, äitini puoliksi virolainen, puoliksi suomalainen, hänkin Suomessa syntynyt.

Miksi olet valinnut äidinkieleksesi Viron vaikka tosiasiassa asut pysyvästi Suomessa ja siteesi Suomeen on vahvempi kuin Viroon. Edes äitisi ei ole syntynyt Virossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa heistä kuitenkin puhuu lähes natiivia suomea. Vielä parempaa tasoa kuin suomenruotsalainen.

Vierailija
24/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun tuohon 19%:iin, olen ilmoittanut äidinkielekseni viron kuten äitini ja sisareni. Meitä vironkielisiä on paljon Helsingissä tosin venäjänkielisiä tuplasti ja ukrainankielisiä myös paljon.

Miksi ajat minut pois? Olen syntynyt Suomessa, isäni on suomalainen, äitini puoliksi virolainen, puoliksi suomalainen, hänkin Suomessa syntynyt.

Miksi olet valinnut äidinkieleksesi Viron vaikka tosiasiassa asut pysyvästi Suomessa ja siteesi Suomeen on vahvempi kuin Viroon. Edes äitisi ei ole syntynyt Virossa.

Voisiko johtua siitä että hänen äidinkielensä on viro? Samoin kuin minun lapsillani se on rekistereissä ranska, vahvempi kieli kuin suomi ja meidän kotikieli. 

Vierailija
25/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa heistä kuitenkin puhuu lähes natiivia suomea. Vielä parempaa tasoa kuin suomenruotsalainen.

Itse tuli kirjanpitäjänä tehtyä monen ei-eurooppalaisen kanssa yhteistyötä. Parempaa suomea monet puhuivat kuin eurooppalaiset maahanmuuttajat, syynä yleensä se että englantia ei osattu. Oikein mukavaa porukkaa, oli ilo tehdä hommia heidän kanssaan. 

Vierailija
26/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua siitä että hänen äidinkielensä on viro? Samoin kuin minun lapsillani se on rekistereissä ranska, vahvempi kieli kuin suomi ja meidän kotikieli. 

Kysyinkö joltain ulkopuoliselta mututuntumaa miksi näin on tehty vaikka tosiasiassa hänen äitinsäkin koko elämä on kulunut Suomessa.

Vierailija
27/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Siltä tulevaisuuden Suomi näyttää. Siksi ihmettelen vanhempia, jotka haluavat koulushoppailulla minimoida lastensa kaikki kontaktit muista kulttuureista tulleiden kanssa.

Minun poikani luokalla on 19:ää eri äidinkieltä puhuvaa oppilasta. Hyvä koulu, hyvät opettajat ja todistustenjaossa näki, että parhaiten ei oltu puettu äidinkielenään suomea puhuvien lapsia. Myös suurimmat lahjat opettajille antoivat muualta muuttaneiden vanhemmat.

Ihmettelen, miten koulushoppailleiden vanhempien lapset sopeutuvat kansainvälistyneeseen Suomeen. Minun lapsillani oli jokaisella kiitettävät arvosanat ja näen heidän tulevaisuutensa hyvin valoisana.

Mainittakoon, että olemme kumpikin akateemisia (maisteri ja tohtori) ja keskituloisia. Asumme helsinkiläisellä pientaloalueella.

Vierailija
28/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrataloissa ei ole yhtiökokouksia. Ja kauhuvuokralaiset on kantiksia tyyliin tämä Mari. 

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012042459.html

Vierailija
29/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmasti, ettei vironkieliset tietenkään haittaa ketään. Somalia, arabia jne ovat täysin eri.

Vierailija
30/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kestä elää ihmisten joukossa, pysy siellä korvessa äläkä tule tänne ollenkaan. Kaikilla on kivempaa sillä tavoin.

Vierailija
31/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on sukupolvia jatkuneen sisäsiittoisuuden tulos. Valkosilmäinen banjonsoittaja. 

Vierailija
32/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lasten kieleksi valittu englanti väestörekisteriin. Olen ihan kantis, mutta mies englanninkielinen ja haluttiin, että viralliset paperit tulevat myös englanniksi. Lapset ovat täysin kaksikielisiä. Minä käyn taloyhtiön kokouksessa edustamassa perhettämme. 

No älä selitä. Haluat vain brassailla sillä, että sinulla on ulkomaalainen mies ja sitten sitä ollaan niin kansainvälistä muka.

Vierailija
33/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät varmasti, ettei vironkieliset tietenkään haittaa ketään. Somalia, arabia jne ovat täysin eri.

Mikäs sua näissä kielissä haittaa tai ei? Kun mä kuuntelen mielelläni ihan kaikkia kieliä ja puhun itse viittä. Veikkaan ettei sulta taitu edes se toinen kotimainen.

Vierailija
34/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lasten kieleksi valittu englanti väestörekisteriin. Olen ihan kantis, mutta mies englanninkielinen ja haluttiin, että viralliset paperit tulevat myös englanniksi. Lapset ovat täysin kaksikielisiä. Minä käyn taloyhtiön kokouksessa edustamassa perhettämme. 

No älä selitä. Haluat vain brassailla sillä, että sinulla on ulkomaalainen mies ja sitten sitä ollaan niin kansainvälistä muka.

Kaisa Garedewin mies on etiopialainen, Sebastian Tynkkysen mies nigerialainen, Jani mämämäkelän vaimo on tummanruskea. Enkä ketään näistä väittäisi kosmopoliitiksi tai brassailijaksi, Garedewkin on entinen narkki.

Se, että sinä olet sivistymätön ja pelkurimainen juntti, on ihan tyypillistä persuille, myös edellämainituille.

Vierailija
35/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Siltä tulevaisuuden Suomi näyttää. Siksi ihmettelen vanhempia, jotka haluavat koulushoppailulla minimoida lastensa kaikki kontaktit muista kulttuureista tulleiden kanssa.

Minun poikani luokalla on 19:ää eri äidinkieltä puhuvaa oppilasta. Hyvä koulu, hyvät opettajat ja todistustenjaossa näki, että parhaiten ei oltu puettu äidinkielenään suomea puhuvien lapsia. Myös suurimmat lahjat opettajille antoivat muualta muuttaneiden vanhemmat.

Ihmettelen, miten koulushoppailleiden vanhempien lapset sopeutuvat kansainvälistyneeseen Suomeen. Minun lapsillani oli jokaisella kiitettävät arvosanat ja näen heidän tulevaisuutensa hyvin valoisana.

Mainittakoon, että olemme kumpikin akateemisia (maisteri ja tohtori) ja keskituloisia. Asumme helsinkiläisellä pientaloalueella.

lapsesi luokan ainoa suomea osaava ja saa kiitettäviä hm...

Vierailija
36/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska se on äidinkieleni, äitini kanssa puhun viroa. Stubbin lapsien äidinkieli on englanti. Mun suomalaisen isoisänisän veljen jälkeläiset asuvat Ruotsissa jo kolmannessa polvessa. Silti juuri syntyneen neljännen polven lapsen äidinkieleksi valittiin suomi.

Vierailija
37/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sua näissä kielissä haittaa tai ei? Kun mä kuuntelen mielelläni ihan kaikkia kieliä ja puhun itse viittä. Veikkaan ettei sulta taitu edes se toinen kotimainen.

Vastaus on selkeä, hän ei pidä näitä kieltä puhuvista ihmisistä eli hän on rasisti. 

Vierailija
38/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyykö Suomen pääkaupunki takaisin Turkuun kunhan neekeriählysomput ovat valloittaneet pääkaupunkiseudun ghettoksi?

Turun tilanne on yhtä paha. 

Voidaanko sopia, että te persut menette takaisin sinne maalle. Suomi on Itämeren rantamaana ollut aina kansainvälinen ja kansainvälisen kaupan paikka.

Jos te ette siihen edelleenkään, globaalia internetiä ja viihdeteollisuutta kuluttavina toopeinakaan sopeudu, vika on teissä. Lääkäri voi määrätä nappeja että saatte olluksi.

Vierailija
39/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksaako joku työikäinen käydä taloyhtiön kokouksissa? Oikeasti työpäivän jälkeen kuuntelemaan jotain kirjanpitoa.

Asunto on suurimmalle osalle elämän suurin hankinta ja kallein omaisuuserä. Kyllä fiksua ihmistä kiinnostaa tietää mitä sille tapahtuu. 

Kyllä tieto kulkee osallistumattakin. Ja osallistua voi valtakirjalla, jonka kirjoittaa sille fiksulle naapurille, jolla on aikaa ja haluja istua kokouksissa.

Jos tässä edelleen jauhetaan vuokrataloista, niin niissä ei pidetä yhtiökokouksia, koska asukkaat eivät ole osakkaita. Yhtiökokouksen pitää omistava taho keskenään.

Vierailija
40/137 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsesi luokan ainoa suomea osaava ja saa kiitettäviä hm...

Lapseni luokalla on 50 oppilasta ja opettajia on kaksi. Luokalla puhutaan yhteensä 19:ää eri äidinkieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä