Miksi anoreksiaa pidetään mielenhäiriönä ja sairautena, mutta lihavuutta ei?
Kommentit (51)
Ihan samalla tavalla esim. Sairaanloista lihavuutta ja vaikkapa ahmimishäiriöitä pidetään sairauksina ja samalla myös mielenterveydellisinä ongelmina. Mistä sä olet tietosi kerännyt kun ei yhtään pidä väitteesi paikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ihmeen pakkomielle ap:lla on lihavuuteen? Lihavuus on ongelma, se on totta, mutta ap itse yrittää väkisin selittää sitä sellaisenaan sairaudeksi (mitä se ei ole, lihavuus ei itsessään ole sairaus vaan altistaa sairaudelle) ja yksipuoliseksi selityksesi mielenterveyden ongelmia. Lihavuus vaikutuksineen ja syineen ei ole mikään yksiselitteinen asia, sen sijaan ketjun aloitus on jo aika mustavalkoista joko-tai-julistamista.
Ei ole mikään pakkomielle. Kirjoitin aloituksen kymmenessä sekunnissa. Onko sinulla aina tapana tehdä kauaskantoisia oletuksia muista, toisin sanoen valehdella? Ja lihavuus vaikuttaa merkittävästi muidenkin ympäristöön ja kuormittaa terveydenhuoltoa yms.
Pakkomielle-väite perustuu ihan vain siihen, että jaksat yhä uudelleen väittää ylipainon johtuvan pelkästään mielenterveyden ongelmista, vaikka sinulle on jo tehty selväksi ihan muuta.
Onko sinulla itselläsi tapana tehdä niin ikään kauaskantoisia oletuksia muista ja tuomita nämä valehtelijoiksi, jos ovat eri mieltä tai muuten vain ei sana miellytä?
En kiistä, etteikö lihavuus vaikuttaisi terveyteen ja ympäristöön, mutta se ei silti tee lihavuutta itsessään sairaudeksi tai pelkästään mt-ongelmista johtuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on vakava mielenterveysongelma. Lihavaksi itsensä syöminen EI ole laiskuutta, vaan päinvastoin vaatii kovaa työtä. On VAIVALLOISTA ahdata suunsa jatkuvasti täyteen ruokaa ja paisua epämuodostuneeksi möhkäleeksi. Normaali tervepainoinen ihminen ei pystyisi ylläpitämään tuollaista ahmimista ellei sitten asetta pidettäisi ohimolla. Koska ei ole mielenvikainen ja osaa lopettaa tullessaan kylläiseksi.
No jo on selitykset. On melkoista populismia vetää mutkat noin suoriksi ja julistaa lihavuuden johtuvan pelkästään viasta päässä. Lihavuus voi johtua erilaisista syistä. Niistä yksi on mt-ongelmat, mutta ei pelkästään se.
Ottaisit hyvä ihminen lääketieteestä hieman selvää ennen tuota paasaamistasi.
Oliko myös populismin lisäksi fasismia, sovinismia ja pokemonismia? Ja juu, minä tässä selittelen etkä sinä, joka epämääräisesti vetoaa ns. lääketieteeseen selitelläksesi lihavuuttasi.
Niin sinä selitteletkin, unohtaen ettei ihmisen tilalle (kuten lihavuudelle) ole monestikaan ihan vain yhtä selitystä. Älä ala vetää mutkia suoriksi, mikäli haluat vedota lääketieteeseen. Se olet sinä itse, joka hyvin epämääräisesti vetoat siihen hyvin epämääräisesti, suostumatta kuuntelemaan muita.
Siitä muuten tietää, että ihminen on jäämässä väittelyssä tappiolle, kun alkaa haukkua toisen keskustelun henkilöä sen sijaan että pysyisi asiassa, kuten juuri teit väittäessäsi vastapuolta lihavaksi näkemättä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoreksialle "vastakohtainen" mielenhäiriö on ahmimishäiriö, ja se usein johtaa lihavuuteen. Lihavuuteen johtaa kuitenkin myös huonot geenit, huonot lapsena opetut ruokailu- ja liikuntatavat, raskaudet ja se että vuodesta toiseen vaan syö vahingossa ihan pikkuisen enemmän kuin kuluttaa. Nuo eivät vaadi mitään vikaa korvien väliin.
Tarkoituksenani ei ole aloittaa minkaanlaista riitaa kanssasi, mutta eikö normaali ihminen kuitenkin huomaa lihovansa jatkuvasti, ja elämänlaatunsa kärsivän tästä.
Itse olen suhteellisen samanpainoinen ollut aina, mutta on omakin painoni huonon ruuan vuoksi, joskus ollut kohonneena useita kilojakin, ja aina silloin olen korjannut asian.
Mietin kun sanoit että ”ei vaadi mitään vikaa korvien väliin”, niin eikö tuo jonkunlaisesta masennuksesta voisi kertoa, tai oudosta suhtautumisesta että ei välitetä enää kehosta ja terveydestä?Ei, koska lihavuus johtuu yleisimmin ihan vain laiskuudesta. Ihminen on siitä jännä olio, että ei se välttämättä korjaa asiaa, joka on ilmeisen rempallaan, vaan lykkää sitä aina jonnekin hamaan tulevaisuuteen, oli kyse sitten siivoamisesta, lomakkeen täyttämisestä tai omasta terveydestä. Ei se kerro välttämättä yhtään mitään mielenterveyden ongelmasta, että on pulska vaan ihan vain velttoudesta.
-eri
Mutta eikös tässä ole viimeiset 15 vuotta juuri todella paljon keskustelussa painotettu sitä että lihavat eivät ole laiskoja, ja nyt ikäänkuin tarjoat ratkaisuksi palata tähän samaan narratiiviin, joka on aktiivisesti pyritty kumoamaan?
Missä on muka kumottu että lihavat olisivat vain laiskoja? Lihavuuteen ei ole mitään yhtä ja kaiken selittävää syytä. Biologisesti sen aiheuttaa se, että keho saa energiaa enemmän kuin kuluttaa. Se mikä saa ihmisen sitten mättämään itseensä liikaa energiaa, on sitten monimutkaisempi selitys, osalla se johtuu pään ongelmista, useimmilla ihan vain siitä ettei välitä liikkua tarpeeksi ja antaa hetken mielihaluille jatkuvasti periksi. Eikä nekään ole aina selityksiä, joskus vika on myös aineenvaihdunnan ongelmissa.
Minä en "palaa" mihinkään selitykseen, vaan sanon ihan vain selkeän ja yleisimmän syyn lihavuuteen: laiskuus.
Jos lihavuus johtuisi vain laiskuudesta, tutkijat eivät olisi käyttäneet vuosikymmeniä sen geneettisten, hormonaalisten, psykologisten ja ympäristötekijöiden tutkimiseen. Lihavuus on lääketieteelisesti tunnistettu sairaudeksi. Ajatuksesi siitä, että lihavuus johtuisi pelkästään laiskuudesta, ei vastaa tutkimusnäyttöä. Eihän painon pudottamiseen kehitetyt lihavuuslääkkeetkään toimisi niinkin hyvin kuin tuntuvat monille toimivan, jos lihavuuden syynä olisi laiskuus. Ne lääkkeet vaikuttavat yleensä kylläisyyshormoneihin, jotka eivät lihavilla toimi kuten normaalin eli terveen ihmisen toimii. mm. siksi lihavuus on sairaus. Painoon vaikuttavat myös esim. perimä, hormonit, lääkitykset, sairaudet, uni, stressi, mielenterveys, elinympäristö ja toki ruokavalio. Liikunnan puute voi tietty olla yksi tekijä, mutta lihavuuden selittäminen pelkällä laiskuudella on sekä virheellistä että tarpeettoman yksinkertaistavaa, koska siihen liikunnan puutteeseenkin on noin miljoona eri syytä ja ratkaisua.
Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että lihavuudelle olisi syynä pelkkä laiskuus. Se on yksi tekijä muiden joukossa, ei mikään tyhjentävä selitys kuten ei mielenterveyskään. Toiset ihmiset lihovat helpommin kuin toiset, yksi voi pullistua jo siitä, että ajattelee porkkanaa, toinen ei liho vaikka söisi pihvin päivässä. Mutta lähtökohtaisesti ihminen lihoo, jos ei liiku mutta syö senkin edestä. Siihen ei tarvitse olla päästään pimeä, vaan ihan vain välinpitämätön itseään kohtaan.
Miten kerrot, ettet tiedä mitään syömishäiriöistä, kertomatta ettet tiedä mitään syömishäiriöistä.
Kyllä tuo käsitys alkaa muuttumaan ja lihavatkin otetaan esim lääkärillä aivan toisella tavalla huomioon. Ei kaikki vielä, mutta mulla on ollut hyviä kohtaamisia. Se tsemppaa enemmän kuin se, että lääkäri lataa faktat pöytään ja syyttelee.
Kaikki lihavat tietää kuinka laihduttaa, mutta kun asia ei vaan ole niin yksinkertaista. Aiheeseen liittyy paljon sivujuonteita, jotka olisi hyvä korjata, että voisi alkaa tervehtymään.
Mä olen nyt 54v ja omat ahmimishäiriön syyt löytyy lapsuudesta. Terapiassa käyn asioita läpi. Välillä pärjään hetken aikaa niillä avuilla, mutta lapsuudessa opittu on tila, johon usein palataan takaisin uudestaan ja uudestaan. Se on todella syvään rakennettua.
Ehkä mielenkiintoisempaa on se, että lihavuus ei ole sairaus. Lihavuuden perusteella ei saa sairauslomaa eikä eläkettä. Tämä kertoo sen, että lihavuuteen liitetyt ismit eivät kestä päivänvaloa. Sama miksi puoskarilaki ei koskaan edennyt: mielenterveystyö on puhtaasti puoskarointia silloin kun se perustuu farmakologiaan, eli lääkkeisiin. Lihavuus on vain erinomainen business, ei muuta. Vajaamielisiin toki uppoaa kaikki roska jota tuutista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoreksialle "vastakohtainen" mielenhäiriö on ahmimishäiriö, ja se usein johtaa lihavuuteen. Lihavuuteen johtaa kuitenkin myös huonot geenit, huonot lapsena opetut ruokailu- ja liikuntatavat, raskaudet ja se että vuodesta toiseen vaan syö vahingossa ihan pikkuisen enemmän kuin kuluttaa. Nuo eivät vaadi mitään vikaa korvien väliin.
Tarkoituksenani ei ole aloittaa minkaanlaista riitaa kanssasi, mutta eikö normaali ihminen kuitenkin huomaa lihovansa jatkuvasti, ja elämänlaatunsa kärsivän tästä.
Itse olen suhteellisen samanpainoinen ollut aina, mutta on omakin painoni huonon ruuan vuoksi, joskus ollut kohonneena useita kilojakin, ja aina silloin olen korjannut asian.
Mietin kun sanoit että ”ei vaadi mitään vikaa korvien väliin”, niin eikö tuo jonkunlaisesta masennuksesta voisi kertoa, tai oudosta suhtautumisesta että ei välitetä enää kehosta ja terveydestä?Ei, koska lihavuus johtuu yleisimmin ihan vain laiskuudesta. Ihminen on siitä jännä olio, että ei se välttämättä korjaa asiaa, joka on ilmeisen rempallaan, vaan lykkää sitä aina jonnekin hamaan tulevaisuuteen, oli kyse sitten siivoamisesta, lomakkeen täyttämisestä tai omasta terveydestä. Ei se kerro välttämättä yhtään mitään mielenterveyden ongelmasta, että on pulska vaan ihan vain velttoudesta.
-eri
Mutta eikös tässä ole viimeiset 15 vuotta juuri todella paljon keskustelussa painotettu sitä että lihavat eivät ole laiskoja, ja nyt ikäänkuin tarjoat ratkaisuksi palata tähän samaan narratiiviin, joka on aktiivisesti pyritty kumoamaan?
Missä on muka kumottu että lihavat olisivat vain laiskoja? Lihavuuteen ei ole mitään yhtä ja kaiken selittävää syytä. Biologisesti sen aiheuttaa se, että keho saa energiaa enemmän kuin kuluttaa. Se mikä saa ihmisen sitten mättämään itseensä liikaa energiaa, on sitten monimutkaisempi selitys, osalla se johtuu pään ongelmista, useimmilla ihan vain siitä ettei välitä liikkua tarpeeksi ja antaa hetken mielihaluille jatkuvasti periksi. Eikä nekään ole aina selityksiä, joskus vika on myös aineenvaihdunnan ongelmissa.
Minä en "palaa" mihinkään selitykseen, vaan sanon ihan vain selkeän ja yleisimmän syyn lihavuuteen: laiskuus.
Olen eri kirjoittaja, mutta tätä väittäämäsi ”Sanon ihan vain selkeän ja yleisimmän syyn lihavuuteen: laiskuus.” Vastaan on kyllä aika agressiivisesti pyritty argumentoimaan täysin foorumista riippumatta, myös täällä Vauvapalstalla vuosia ja vuosia.
Itseasiassa tämmöistä väitettä pidetään nykyään valtaosassa julkisia paikkoja vihapuheena, ja sinut poistettaisiin keskustelusta. Joten laiskuus ei todellakaan ole joku selkeä ja yleinen syy, jonka kaikki allekirjoittavat ylipainon syyksi, vaan juurikin lihavuudelle on pyritty löytämään joku muu selittävä tekijä. Yleensä ratkaisuksi on tarjottu jotain kroonisia sairauksia, vaikka kaikki tietävät että ne eivät kata kuin marginaalin ylipainoisista.
Lihavuus ei ole sairaus. Se on oire, jonka takana voi olla monenlaista eri sairautta tai elämänhallintaongelmaa.
Varmasti pidettäisi jos ihminen haluaisi järjestelmällisesti lihottaa itseään 200 kiloiseksi pitämällä kirjaa siitä että syö tarpeeksi kaloreita.
Jospa keksisit itsellesi sisältöä ihan omaan elämääsi. Helpottaisi tuo sinun fanaattisuus. Olisi itselläsikin helpompi olla ja hengittää.