APUA! Olen antanut 4-vuotiaalle kymmenkertaisen määrän allergialääkettä!
Tyttöni sai eilen allergialääkereseptin ja ensimmäisen annoksen annoin lääkeruiskulla. Illalla en löytänyt ruiskua ja annoin lääkkeen lääkemitalla. Tulkitsin tyhmänä mitta-asteikon väärin ja annoin vahingossa 25ml kun piti antaa 2,5ml. Aamulla tein saman virheen. :(( Tajusin asian vasta äsken kun mies antoi tytölle lääkkeen ja katselin miten se antaa niin vähän...
Voi karmeus! Olen antanut kaksi kertaa ihan huiman määrän lääkettä (nestemäinen zyrtec)!! Tyttö nukkui pitkät yöunet ja tänään päivällä oli tavallista väsyneempi mutta muuten syönyt normaalisti, kakka tullut normaalisti jne. Pitäisikö silti soittaa lääkäriin?
Kommentit (27)
Tai myrkytykeskukseen ehkä oikeammin. Sieltä kertovat onko kuinka vaarallista tai vaaratonta ja saat muutkin toimintaohjeet.
itse soittaisin myrkytystietokeskukseen (09) 471 977
(09) 471 977 myrkytystietokeskukseen
10023 se on auki ympäri vuorokauden, ja vastaajina on lääkärit/terveydenhoitajat.
Eikä kuulemma tuolla lääkkeellä ole havaittu edes hyvin pienillä lapsilla juuri mitään oireita yliannostettuna tuossa määrin. Ei siis hätää. Huh. Sanoi, että väsymystä ja suun kuivamista ainoastaan on voinut aiheuttaa. poistuu kuulemma pian elimistöstä.
ap
Huomaa antaneensa lapselle 10-kertaisen määrän lääkettä, jonka yliannostuksen vaarallisuudesta ei ole mitään tietoa, ja ensimmäiseksi KIRJOITTAA ASIASTA NETTIPALSTALLE!?!?!?!
Toivottavasti joku tajuaa tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Mieheni mielestä (joka muuten on ensihoitaja-ok ei lääkäri mutta kuitenkin) myrkytyskeskukseen ei ollut tarvetta soittaa, koska liuos oli niin mietoa ja koska tyttö oli aivan normaalisti syönyt ja leikkinyt 14h edellisen lääkkeenoton jälkeen. Noh, sitten naputin viestin tänne ja samantien soitinkin jo myrkytyskeskukseen.
Soittele vaan sinne lastensuojeluun, voin vaikka antaa puhelinnumeroni niin ei tarvitse nähdä vaivaa sen suhteen :)
huojentunut ap
paitsi, että tytön allergialääke on Aerius. Jätin vahingossa pullon avattuna pöydälle lääkkeen annon jälkeen ja näppärä tyttö kiipesi sen hakemaan ja joi jonkin verran pullosta! Soitin heti hätäkeskukseen ja sieltä ottivat selvää, että ei ole haitallista.
että mitä ihmettä miehesi tarkoitti sanomalla, että " liuos oli mietoa" ...?? Ei sitä oo kuin yhdenlaista sitä zyrteciä. Vai vertasiko hän sitä johonkin morfiiniliuokseen vai mitä ihmettä?? En ymmärrä.
siis lääkkeenä yleensä mietoa. Suoneen pistettävä onkin juttu erikseen. Mutta siitä mieheni ei puhunutkaan.
ap
Miten sait tuosta Zyrtec pullosta edes riittämään niin isoihin annoksiin, koska meidän pullo on ainakin tosi pieni. Ja ohjeen mukaan sitä annetaan 5 TIPPAA 1-5 vuotiaalle.
Tarkistinkin juuri, että meidän Zyrtec on 10mg/ml. Tätä siis määrättiin meidän 2v:lle.
16
Vierailija:
siis lääkkeenä yleensä mietoa. Suoneen pistettävä onkin juttu erikseen. Mutta siitä mieheni ei puhunutkaan.
ap
lääkkeenä " yleensä mietoa" ??
Sinun (ja ensihoitaja-miehesikin ???) päättelykyvyn mukaan siis luulet että kaikki maailman lääkkeet mitataan samalla asteikolla?
Eli 800mg Buranaa on " saman vahvuista" kuin 800mg Diapamia???
Vierailija:
lääkkeenä " yleensä mietoa" ??Sinun (ja ensihoitaja-miehesikin ???) päättelykyvyn mukaan siis luulet että kaikki maailman lääkkeet mitataan samalla asteikolla?
Voi elämä. Ehkä kannattaisi mennä nukkumaan, jos haluaa tahallaan, väkisin ja väenvängällä ymmärtää väärin, mitä sanotaan.
ei ap
Tämä pälsta on nykyään kyllä ihan ihme paikka. Ymmärrän hyvin ap:n hädän tuon asian huomattuaan. Sitä varmasti yrittää apua hakea ihan vaikka mistä mutta täältä ei kyllä tahdo tukea saada enää missään tilanteessa. Vastailemassa on nykyään ihan ihme porukkaa. Tosi usein asiat pistetään ihan leikiksi tai näsäviisastellaan omalla " näppäryydellä" . En ymmärrä...
Ap:lle voimia. Hienosti toimit kun kysyit asiasta ns viralliselta asiantuntijalta ja ihanaa, että lapsesi voi hyvin!!!
" lääkkeenä " yleensä mietoa" ??
Sinun (ja ensihoitaja-miehesikin ???) päättelykyvyn mukaan siis luulet että kaikki maailman lääkkeet mitataan samalla asteikolla?
[/quote]
"
Mulla menee nyt tää totaalisen yli hilseen? Siis mistä päättelit minun noin ajattelevan?? Lääke ON mietoa, PISTE. Zyrteciä ON paaaljon vahvempinakin liuoksina ja tämä kyseinen liuos on hyvin mietoa. Näin totesi myös myrkytyskeskus. Selvennäpä vielä miten ymmärsit, vai ymmärsitkö tahallasi väärin?
Joku kysyi minkälaisen ruiskun olen saanut. Juuh, ongelma ei ollut siinä ruiskussa, sillä oli helppo mitata oikein. Mittasin nuo väärät annokset lääkekupilla, joka meillä oli ennestään. Siinä menivät viivat 10ml välein. 2,5ml olisikin ollut mahdotonta sillä mitata. Olen ihminen, tein virheen. Typerän virheen, tiedän. :(
ap
tyttö nukkuu nyt. Hän on voinut oikein hyvin. Vähän tavallista väsyneempi kuitenkin. Nukahti aikaisemmin. Mutta aamulla oltiin normaalisti puistossa, pyöräili piitkät lenkit, hypittiin trampoliinissa jne.
ap
on paljon hulluja ämmiä, mutta ap ei ei ole onneksi heitä. Onpahan vain ihminen ja teki virheen. Tiedän toki, että TE ette moista virhettä tekisi. Itse saattaisin semmoisen virheen tehdä!
en oikein tiedä enää mitä sanoisin. Mielestäni katsoin tarkkaan. Ne numerot on niin epäselvästi siinä purkin kyljessä ja luulin että 25 oli 2,5. En ole aikaisemmin juuri joutunut lapsille lääkkeitä mittaamaan, enkä ehkä siksikään tajunnut. Mutta tehty mikä tehty. Olempa jatkossa viisaampi. Ja onneksi selvisimme säikähdyksellä.
ap
Täältä av:lta et saa neuvoja anonyymeiltä, soita siis heti!!!!