APUA! Olen antanut 4-vuotiaalle kymmenkertaisen määrän allergialääkettä!
Tyttöni sai eilen allergialääkereseptin ja ensimmäisen annoksen annoin lääkeruiskulla. Illalla en löytänyt ruiskua ja annoin lääkkeen lääkemitalla. Tulkitsin tyhmänä mitta-asteikon väärin ja annoin vahingossa 25ml kun piti antaa 2,5ml. Aamulla tein saman virheen. :(( Tajusin asian vasta äsken kun mies antoi tytölle lääkkeen ja katselin miten se antaa niin vähän...
Voi karmeus! Olen antanut kaksi kertaa ihan huiman määrän lääkettä (nestemäinen zyrtec)!! Tyttö nukkui pitkät yöunet ja tänään päivällä oli tavallista väsyneempi mutta muuten syönyt normaalisti, kakka tullut normaalisti jne. Pitäisikö silti soittaa lääkäriin?
Kommentit (27)
Vierailija:
Tämä pälsta on nykyään kyllä ihan ihme paikka. Ymmärrän hyvin ap:n hädän tuon asian huomattuaan. Sitä varmasti yrittää apua hakea ihan vaikka mistä mutta täältä ei kyllä tahdo tukea saada enää missään tilanteessa. Vastailemassa on nykyään ihan ihme porukkaa. Tosi usein asiat pistetään ihan leikiksi tai näsäviisastellaan omalla " näppäryydellä" . En ymmärrä...Ap:lle voimia. Hienosti toimit kun kysyit asiasta ns viralliselta asiantuntijalta ja ihanaa, että lapsesi voi hyvin!!!
meidän pojalle annettin vastasyntyneittenteholla yliannostus antibioottia " vahingossa" . Pääasia et aloit miettiin ja tarkistit asian, monet tuntemani äidit ei ois tehneet niin
Vierailija:
meidän pojalle annettin vastasyntyneittenteholla yliannostus antibioottia " vahingossa" . Pääasia et aloit miettiin ja tarkistit asian, monet tuntemani äidit ei ois tehneet niin
mutta aphan sanoi kaksi kertaa ettei antanut lääkettä ruiskusta.
Itse olen tullut saman hahmottamisongelman eteen kun olen antanut poikkeuksellisesti lääkekupista. Siinä kupissa 25ml ei tosiaan näytä kovin paljolta (on kartion mallinen ja mahtuu enemmän kuin miltä näyttää). Kerran oli oikein mitattava kun en millään uskonut että siihen kupilliseen mahtuu monta sellaista ruiskullista. Mutta uskottava oli. Ei se kuppi miltään desin mitalta näytä.
Onneksi oli tuollaista mietoa kamaa ja lääkkeissä on melkoisen isot turvarajat tai miten sen nyt sanoisi oikealla ilmaisulla.
Itselläni sattui sellainen tilanne, että 3½ v tyttömme oli saanut käsiinsä minun 1 g Panadol tabletteja joita sain raskausaikana ärhäkkään poskiontelon tulehdukseen. En tänä päivänä tajua miten olin saattanut jättää sen purkin niin, että tyttö a)sai sen käsiinsä ja b) auki.
Vaikka olin aivan varma ettei ole voinut niitä syödä (isoja tabletteja, aivan kamalan makuisia kun pinnan puraisee rikki, itsellekin tuli sellainen pakko sylkäistä ja saada vettä reaktio) ainakaan yhtä enempää menin aivan raiteiltani. Soitin myrkytystietokeskukseen ja sieltä kerrottiin että jos tuon kokoinen lapsi söisi (muistaakseni) kolme tablettia, ei vielä olisi vaaraa - sitä isommasta annoksest sitten kyllä. Ja parasetamolin kyseessä ollessa tuo raja menee kuulemma jyrkästi, eli on pitkään turvallinen kunnes on sitten tosi vaarallinen, eli maksa alkaa tuhoutua.
Vaikka mielestäni meillä lääkkeet on säilytetty huolellisesti, sain kyllä sellaisen opetuksen että olen entistä huolellisempi.
Meillä lapsilla on sitä pamol parasetamolia joka on kohtuullisen hyvän makuistakin. Ne tabut pidän visusti lukkojen takana nyt kun tiedän tuon parasetamolin vaarat. Ja tietty kaikki muutkin, mutta noiden kanssa oikein teroitan mielessäni kun paketista yhden tabun otan, että laitan laatikon heti pois.
Yliannostusoireet ovat pääosin keskushermostoperäisiä tai antikolinergisia. Vähintään viisinkertainen vuorokausiannos saattaa aiheuttaa seuraavia yliannostusoireita: sekavuus, ripuli, heitehuimaus, uupumuksen tunne, päänsärky, huonovointisuus, mydriaasi, kutina, levottomuus, väsymys, uneliaisuus, tokkuraisuus, takykardia, vapina, virtsaretentio.