Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökillä kummittelee. Mitä asialle voisi tehdä?

Vierailija
06.06.2026 |

Kyse on alkujaan ihan asuintaloksi rakennetusta talosta. Ainakin yksi suvun henkilö on taloon aikanaan kuollut (luonnollinen kuolema). 

Olen yrittänyt viettää aikaa siellä ja tehdä siitä itseni näköistä mutta se sijaitsee syrjässä ja kovin pitkään en siellä pysyy kerrallaan olemaan kun alkaa ahdistaa liikaa. 

Kommentit (236)

Vierailija
201/236 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu ihmeessä hoitoon.

Yhtäkään kummittelutapausta ei ole vahvistettu todeksi.

Vierailija
202/236 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi suvun henkilö kuollut taloon? Niin no, ihmiset yleensä jossain vaiheessa kuolevat. Joskus kotiinsa. 

Minun paikassani on kuollut sukulaisia jo satojen vuosien ajan. :) Ahdistaako ajatus? Ei takuulla, vaan päinvastoin rauhoittaa. Ajattelen olevani juurillani ja esi-isieni ja esi-äitieni suojelevan minua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/236 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeudu ihmeessä hoitoon.

Yhtäkään kummittelutapausta ei ole vahvistettu todeksi.

No onko kaikki muukaan ihmisjärjen helposti ymmärrettävissä? Vaikka avaruuden tai ajan äärettömyys? Miten voi olla jotain millä ei ole alkua eikä loppua? Tai miten jotain voi syntyä tyhjyydestä? Mitä oli ennen alkuräjähdystä? 

Vierailija
204/236 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yksi suvun henkilö kuollut taloon? Niin no, ihmiset yleensä jossain vaiheessa kuolevat. Joskus kotiinsa. 

Minun paikassani on kuollut sukulaisia jo satojen vuosien ajan. :) Ahdistaako ajatus? Ei takuulla, vaan päinvastoin rauhoittaa. Ajattelen olevani juurillani ja esi-isieni ja esi-äitieni suojelevan minua. 

No kyllä kyseisellä "tontilla" on kuoltu satoja vuosia mutta juuri tässä talossa tiettävästi tuo yksi. Hän eli ja kuoli yksin sinne, ei ollut ketään ympärillä tuolloin. Siksi jotenkin surullinen kuolema. 

Ap

Vierailija
205/236 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tuntuuko että talossa on negatiivinen tunnelma. Ei kaikki "kummittelijat" ole pahoja, ihan tavallisia tallukoita jotka vain jäivät jumiin sinne syystä tai toisesta. On eri asia jos oikein tunnet jotain vihamielisyyttä tai ahdistavaa oloa. Mutta jos oikein vaivaa niin kannattaa pyytää kirkolta se siunaaja käymään, näitä tehdään ihan rutiinilla.

Itsellä on tässä kerrostalokopissa vähän outoa tunnelmaa myös. Täällä on kans tapahtunut noita ovien avautumisia, tavaroiden häviämisiä, lamppujen välkkymistä ilman mitään oikeaa vikaa jne. Tuo toinen huone. Usein kun ovi on auki ja valot kiinni, tunnen kuinka siitä pimeydestä joku tuijottaa minua. Ihokarvat nousevat pystyyn, sen fiiliksen kyllä erottaa kun tulee tuo tunne. Pidän tuon huoneen ovea nykyisin kiinni, varsinkin öisin. 

Vierailija
206/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askeleita en osaa selittää tai oksaa auton päällä (kuulostaa super creepyltä), mutta myös meillä vaarin perintökello sekoili. Se kävi moneen kertaan korjaajalla, mutta sammui ja käynnistyi myös siten sattuu. Ei siihenkään löytynyt mitään selitystä. Emme kylläkään yliluonnolliseksi vikaa tulkinneet.

Vanhat taiat ei ole huuhaata. Olen opettanut ne lapsilleni.

Vierailija
207/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tuntuuko että talossa on negatiivinen tunnelma. Ei kaikki "kummittelijat" ole pahoja, ihan tavallisia tallukoita jotka vain jäivät jumiin sinne syystä tai toisesta. On eri asia jos oikein tunnet jotain vihamielisyyttä tai ahdistavaa oloa. Mutta jos oikein vaivaa niin kannattaa pyytää kirkolta se siunaaja käymään, näitä tehdään ihan rutiinilla.

Itsellä on tässä kerrostalokopissa vähän outoa tunnelmaa myös. Täällä on kans tapahtunut noita ovien avautumisia, tavaroiden häviämisiä, lamppujen välkkymistä ilman mitään oikeaa vikaa jne. Tuo toinen huone. Usein kun ovi on auki ja valot kiinni, tunnen kuinka siitä pimeydestä joku tuijottaa minua. Ihokarvat nousevat pystyyn, sen fiiliksen kyllä erottaa kun tulee tuo tunne. Pidän tuon huoneen ovea nykyisin kiinni, varsinkin öisin. 

Ei kaikki ole pahaa. Jokainen tuntee kyllä pahan. En oikeasti edes haluaisi kirjoittaa tästä,245

Vierailija
208/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä hautausmaan päälle rakennetussa talossa nähtiin monet kerrat, kuinka henget nousivat kellarin lattian läpi kellariin. Auringon nousun aikaan vajosivat lattian läpi takaisin maan alle.

Vierailija
209/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut semmoisessa kerrostaloasunnossa, jossa oli ysärin lamassa ryypätty viis vuotta ja se loppui siihen, kun eräs mies oli siellä hakattu hengiltä yhden luvattoman hörpyn oton takia. 

Kämpässä oli välillä oudot tunnelmat. Öisin saattoi herätä ääniin, kuin joku olisi mölynnyt ja joku tappelu olisi olohuoneessa. Saattoi kuulla mölinää, joka loppui sanan kesken katkeamiseen, saattoi kuulua tömähtelyitä, läsähdyksiä, pullojen kilinää ja sen sellaista. Parina kolmena ekana kertana kun heräsin noihin ihme ääniin, menin katsomaan, keitä tänne asuntoon on tullut. Ei ollut ketään, ihan pimeää koko asunnossa. Laitoin valot päälle ja tutkin, piileskeleekö täällä joku jossain komerossa, kylppärissä tai muualla, mutta ei ketään ollut missään. Kuittasin asian sillä, että no, kerrostalo ja pahviseinät, niin äänet tulivat naapurikämpästä. Yhtenä yönä menin vessaan ja kompastuin eteisen pitkään mattoon, joka oli mytyssä. Ihmettelin, että miten v...ssa se on voinut myttyyn noin mennä. Menin vessaan ja ajattelin oikaista maton sitten, kun tulen vessasta. Ei tarvinnutkaan, sillä kun tulin vessasta, oli matto täysin suorana aivan normaalisti. what? Myöhemmin selvisi, että se tapettu mies oli maannut lattialla juuri siinä kohtaa, missä matto oli mytyssä. Välillä saattoi nähdä peilin kautta, kuinka hahmo seisoo ovella, mutta kun äkkiä katsoi ovelle, ei siinä ollut ketään. Sitten se lakkasi näkymästä peilissäkin. Yksi yö olin ensin kävellyt keittiöön ja herännyt vasta keittiössä ollessani. Tässä kohtaa aloin hakea toista asuntoa, kun tajusin että se kummittelu voi tehdä mulle ihan mitä vaan. 

Vierailija
210/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä me vaan ollaan hahmoja jossain "Sims-pelissä" ja se pelaaja haluaa välillä tehdä meille kepposia. 

Vierailija
211/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinin hallituskaudella maahanmuuttajia oli noin 145 000. Orpon hallituskaudella, jota on vielä jäljelläkin, 160 - 170 000.

Tilastot kertoo, että persut eivät ole tehneet maahanmuuton vähentämiseksi muuta kuin mölisseet kovaan ääneen. Nyt olisi ollut näytön paikka, kun ovat hallitukseenkin päässeet.

Vierailija
212/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet laittanut nurkkiin suolaa ja tehnyt suolavanan mökin ympäri?

Ihan ensin paha pitää yrittää saada pois suolalla.

seuraavaksi otat yhteyttä seurakuntasi. Pyydä pappi siunaamaan alue. Myös luterilaiset papit tekee siunaamisia.

Vierailija
213/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko olet laittanut nurkkiin suolaa ja tehnyt suolavanan mökin ympäri?

Ihan ensin paha pitää yrittää saada pois suolalla.

seuraavaksi otat yhteyttä seurakuntasi. Pyydä pappi siunaamaan alue. Myös luterilaiset papit tekee siunaamisia.

Olen itse ollut paikalla, kun luterilaisen seurakunnan pappi kävi siunaamassa kodin. Papille keitettiin kahvit ja laitettiin vieraillekin pöytä koreaksi.

Vierailija
214/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellanen hömmppätrolli tällä kertaa.

Asun itse maalla mummonmökissä jonka aiempi asukas teki itsemurhan ja kyllähän täällä tietenkin kaikenlaisia ääniä kuulee, mutta niille on kaikille ihan luonnollinen selitys.

Kummituksia on olemassa vain ihmisten mielikuvituksissa. Katselkaa vähemmän kauhua ja lopettakaa se kuvitteleminen, niin ne kummituksetkin katoaa.

Vierailija
215/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pää pitää laittaa kuntoon, sitten ongelma on pois. Meillä löi "kummitus" naapurin tyttöä otsaan varastorakennuksessa. Oli oikein mustelma otsassa. Mentiin porukalla sinne varastoon. Oli itse astunut rautaharavan piikkien päälle.

Vierailija
216/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on nyt hyvä mahdollisuus vaurastua  merkittävästi. Asenna kamerat. Kuvaa näitä ilmiöitä ja lähetä kuvat ja videot mediaan. Mikä on tekosyysi olla tekemättä niin?

Vierailija
217/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän mökillä alkoi hirveä ryske, kun aloitimme remontin. Seisottiin kaksin tuvassa tekemässä suunnitelmia, niin katolta alkoi yhtäkkiä kuulua koputussarjoja. Ryske jatkui, kunnes remppa loppui. Muut asukit eivät tykänneet, kun paikkoja revittiin auki.

Vanhat asukkaat eivät tykkää, kun tehdään remonttia. Varsinkin jos muutetaan paljon. 

Ei se nyt aina niinkään mene. Me ollaan tehty remppaa yhdessä edesmenneiden asukkaiden kanssa. Tai oikeastaan vain itse, mutta tyytyväisiä ovat, kun on pistetty paikat kuntoon. Välillä pistäytyvät kylässä, mutta meillä on poikkeuksellisen hyvä energia ja tunnelma täällä. Talon asukkaat ovat kuolleet luonnollisesti iäkkäinä. Elävistä vieraista jää paljon huonommat vibat ja ne pitää siivota usein pois. 

Kummitusten pitää tietää keitä talossa tai mökissä asuu ja mitä siellä tapahtuu. Jos kummitus on ennestään tuntematon, niin sille voi esittäytyä paikan nykyisenä omistajana tai asukkaana, ja kertoa, että jos sillä on hyvät aikeet, niin saa haluessaan jäädä. Ihminen voi käskeä henkiä, mutta itse en ole kokenut tarpeelliseksi komennella, kun eivät ole häiriöksi. Ja kun kertoo mistä remontissa on kyse, niin rauhoittuvat. Kyllähän sitä itsekin voisi olla melko levoton, jos kukaan ei puhuisi mitään ja alkaisi repiä kotiasi ympäriltäsi. Muutenkin heillä on rajalliset mahdollisuudet kommunikoida meille, joten tippuvat tavarat ja aukeilevat ovet ovat ehkä vain tapa saada huomiomme. 

Ns. poltergeistit puolestaan eivät yleensä liity taloon, vaan johonkin sen epätasapainoiseen, usein nuoreen tai mt-ongelmaiseen asukkaaseen. Ne myös muuttavat sen henkilön mukana. Nämä on niitä, joita manataan, mutta en tiedä onko siitä hyötyä. Ehkä se saattaa rauhoittaa sitä häiriöenergian alkulähdettä. Tai jos siinä on jokin henki, joka käyttää sen yhden ihmisen energiaa näkyväksi tullakseen, niin ihan sama valoon käskeminen ja energiapuhdistus toimii niihinkin ja se katolilaisten manaus on vain erimuotoinen tapa tehdä sama asia, mutta ei mikään ainoa ja oikea tapa. 

Sisään muuttaessa voi myös käskeä vanhat eläjät pois. Jo mainittu suola on myös hyvä, tai voi polttaa suitsuketta tms. Itselleen ja omaisuudelleen voi tehdä erilaisia suojauksia.

Miksi joku jää kummittelemaan? Jotkut eivät oikein tajua kuolleensa tai eivät osaa jatkaa matkaa. Joillakin on keskeneräisiä asioita. Jotkut haluavat jäädä huolehtimaan läheisistään tai entisistä taloistaan ja tiloistaan. Suurin osa on siis aivan hyväntahtoisia ja ne loputkin ovat ihmisille alisteisia. Ei niitä pelätä tarvitse. Kannattaa pistää ne hommiin, suojelemaan sitä paikkaa ja itseäsi onnettomuuksilta ja kutsumattomilta vierailta. 

Vierailija
218/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pää pitää laittaa kuntoon, sitten ongelma on pois. Meillä löi "kummitus" naapurin tyttöä otsaan varastorakennuksessa. Oli oikein mustelma otsassa. Mentiin porukalla sinne varastoon. Oli itse astunut rautaharavan piikkien päälle.

Juu ja ulkohuussissa kummitus työnsi kullin perseeseen, mutta kun katsottiin, niin se olikin oma sormi, joka oli mennyt perseeseen sillä halvalla vessapaperilla pyyhkiessä. 

Vierailija
219/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallituskaudella maahanmuuttajia oli noin 145 000. Orpon hallituskaudella, jota on vielä jäljelläkin, 160 - 170 000.

Tilastot kertoo, että persut eivät ole tehneet maahanmuuton vähentämiseksi muuta kuin mölisseet kovaan ääneen. Nyt olisi ollut näytön paikka, kun ovat hallitukseenkin päässeet.

No nää tais olla ihan kotimaisia kummituksia 🤔

En ole muutenkaan kuullut että kummitukset kauheasti matkustelisi maasta toiseen... 

Vierailija
220/236 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt että mikä voisi olla ongelmana niillä entisillä asukkailla. Olenko väärä henkilö talon omistajana tai onko siellä tehty jotain mitä ei olisi pitänyt? En ole keksinyt mitään selkeää syytä. 

Ap

Et varmasti ole väärä henkilö, joku muukin vaan viihtyy siellä eikä malta lähteä pois? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä