Miksi nykyisin mainitaan: ”kumppani” tai ”puoliso”?
Silloin kun asiaan viitataan. Miksi sitä sukupuolimääritettä varotaan tuomasta esiin?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sanotaan partneri, kumppani tai puoliso, jos ei tiedä, onko joku naimisissa vai avoliitossa tai seurusteleeko. Tai jos on kysymys jostain wokeasiasta, niin pitää varoa suutaan, ettei ole seuraavaksi käräjillä.
Voisi sanoa myös: tyttöystävä, poikaystävä, naisystävä, miesystävä tms.
Ei voi, silloinhan sukupuoli selviää. Heterosuhteet ovat toksista ja nykyään pervoja ja sopimattomia.
No siltähän tämä tosiaan vaikuttaa, ainakin tämän palstan vakkarijankkaajien piirissä.
Ap
Ei siinä mikään sukupuoli selviä koska homolla voi olla tyttöystävä tai poikaystävä. Tai billä molemmat. Mitä ihmettä selität?
Miten tilanne menee jos olen ulkona ja esittelen että tässä mun mies ja tässä mun tyttöystävä?
Mikä minä olen?
Vierailija kirjoitti:
Miten tilanne menee jos olen ulkona ja esittelen että tässä mun mies ja tässä mun tyttöystävä?
Mikä minä olen?
Nainen jolla ukko ja kaveri messissä. Aika yksikertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon aika usein "puoliso". Jotenkin outoa sanoa mies. Niin kuka mies? Jos suomen kielessä olisi vastaava sana kuin "husband" niin juttu olisi eri. Aviomies on jotenkin tarkoituksenhakuinen ja kiusallinen. PUOLISO taas käyttää minusta termiä vaimo. Siihen sentään on jotenkin lyhyt ja ytimekäs järkevä termi mutta eikö sekin olisi outoa, jos mies puhuisi avionaisesta tai pelkästä naisesta?
Tämäkin kuulostaa taas siltä, miten hukassa me nykyisin ollaan itsemme ja identiteettiemme kanssa. Emme meinaa hyväksyä itsellemme mitään ”merkityksiä”.
Ap
Häh? Millä ihmeen tavalla hukassa tai ei hyväksy itselleen merkitystä? Eikö sillä nimenomaan ole enemmän merkitystä puhua puolisosta kuin miehestä? Vai onko sinun suosima termi se ainoa oikea mitä kuuluu käyttää?
Mitkä on apn mielestä oikeat sukupuoliroolittuneet termit pitkäaikaiselle elämänkumppanille, jonka kanssa elämää on tarkoitus kulkea yhdessä mutta kuitenkin omissa asunnoissa?
Ja miksi siinä termissä pitää väkisin korostaa toisen sukupuolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppani tai puoliso on silloin kun ollaan samaa sukupuolta.
Kuten perinteisessä joululaulussa Jouluyö, juhlayö, jossa ”kaks’ vain valveill’ on puolisoa”. Queer-teemaahan siinä pukkaa. Jeesuksen homolesbovanhemmat :))
Ja vielä aisuri Joosef! Toisen miehen lasta kasvattaa omanaan ja seuraa vieressä vaimonsa raskautta ihan tyynenä.
Ja Jeesuskaan ei syntynyt missään kunnon paikassa, vaan hippityyliin eläinten keskuudessa navetassa.
Ihanan wokea :)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on apn mielestä oikeat sukupuoliroolittuneet termit pitkäaikaiselle elämänkumppanille, jonka kanssa elämää on tarkoitus kulkea yhdessä mutta kuitenkin omissa asunnoissa?
Ja miksi pitää aivan ehdottoman ehdottomasti saada tietää keskustelukaverin kumppanin sukupuoli ja kyseisen parisuhteen vakavuuden laatu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä minä olen?
Jaettu pysäkki?
Susipareja eli haureudessa eläviä on paljon joten eivät voi sanoa vaimo tai mies.
Kumppani = Pumppani
Puoliso = Joku puolikas ihminen vaan, et uskalla puhua sukupuolista btw
Siippa = Joku lintu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi pitää aivan ehdottoman ehdottomasti saada tietää keskustelukaverin kumppanin sukupuoli ja kyseisen parisuhteen vakavuuden laatu?
Miksi tätä salatakaan?
Lesboilla on aina vaimo mutta heteroilla on vain kumppaneita 😏
Puhun puolisosta, koska hän on ilmoittanut, että ei halua näkyä somessa eikä oikeassa elämässä "muille ihmisille" eli työkavereille, harrastuspiireissä, yhdistystoiminnassa, lasteni kouluissa jne. Eli hänestä ei voi käyttää nimeä, joten en sitten kerro muutakaan, muuta kuin että minulla on puoliso. Hän ei myöskään halua, että minä teen tuttavuutta hänen työkaveriensa tai tuttaviensa kanssa. No, tunnen heidät muuta kautta, enkä ole kiinnostunut olemaan tekemisissä kuin vain pakolliset (työni vuoksi).
No siltähän tämä tosiaan vaikuttaa, ainakin tämän palstan vakkarijankkaajien piirissä.
Ap