Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (1639)

Vierailija
1621/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla monet pääsi alle kuusikymppisenä eläkkeelle. Lentäjätkin jopa 42-vuotiaina. OMG

Nykyisinkin pääsee eläkkeelle jopa kolmikymppisiä. Työkyvyttömyyseläke ei ole mikään uusi asia.  90-luvulla usein fyysinen työ oli runnellut ihmisen tai joku syöpä. Tuki-ja liikuntaelimet taisi olla yleisin syy. 2010-luvulla jo mielenterveys kun suuret ikäluokat jo eläkkeellä.

Vierailija
1622/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he rakensi vaan Suomea,töitä 24/7,oli pula kaikesta.Rakensivat talot jne.Ei jumal.tukia saaneet ite sitä piti.Sitten kun päästiin 80luvulle ,Suomihan kukoisti.Sitten 90 kaikki romahti.Töitä lähti ulkomaille.Suomen lippulaiva upposi,peliteollisuus kukoisti aikansa.Tultiin samaan, mikään täällä ei kannata.Kyllä tuo eu oli Saksan kusetus??otan tarkemmin selvää ,kuka sen kun keksi.Nato on sinänsä hyvä.Elämän parhaat vuodet oli 80..ja kyllä oli elämä ennen onnellista muutenkin, työtä oli,kahtakin työtä tuli tehtyä.Isä äiti.heidän vanhempansa teki työtä vuorotta,aina he jaksoivat loppuun asti.Suomi rakennettiin ja nyt tuhotaan lopullisesti.

Tämä maa kaatuu jumalattomiin eläkemaksuihin. Työssäkäyvät maksaa boomereille omaa palkkaansa paremmat eläkkeet. Laiskojen sukupolvi maksoi aikanaan pieniä eläkemaksuja ja säästi vain pienen osan eläkkeistään itse. Suurimman osan ökyeläkkeistään boomerit ryöstää nykytyöläisiltä roistomaisella röyhkeydellä johon kykenee vain historian helpoimmalla päässyt sukupolvi

Ja jäkäti jäkäti,et kyllä käy täysillä.Yritä edes ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin.Jos et muuten saa itsellesi varattua aikaa niin lue vaikka näitä kirjoituksiasi,eiköhän nämä jo täytä vakavan mielenhäiriön kriteerit🤩😭😀

Ivaa nyt kun vielä voit. Kyllä maksussa oleviin eläkkeisiin kohta puututaan vaikka te varkaiden sukupolvi haluaisitte että vain lapsilta leikataan ja te saisitte pitää etunne itsekkäät roistot

Siis toivot saavasi mahdollisimman pientä eläkettä vaikka työnantajasi ja sinä maksatte eläkevakuutusta?

Kaikki suuret ajattelijat eivät käy täysillä. Se oma oksa.

Olen täysin tietoinen siitä että minulla ei ole koskaan mahdollisuutta jäädä eläkkeelle. Eläkekassat tyhjenee nykyisiin 4000€ ökyeläkkeisiin kauan ennen sitä. Meillä ei ole sitä vaihtoehtoa että nostetaan meitä nuorempien eläkemaksuja älyttömyyksiin ja varastetaan rahat niin kuin te teette. Ei niitä eläkemaksuja voi enää nykyisestä paljon nostaa. Ne ovat jo isompia kuin verot mistä maksetaan kaikki muu. Teihin menee ennen rahaa kuin kaikkeen muuhun yhteensä! Ja mitään häpeää olette täysin kykenemättömiä tuntemaan

Todella hyvin harva saa jotain 4000e.eläkettä,en tunne ketään.Ja sinä pääset kyllä ihan varmasti aikanasi eläkkeelle ja eläke kassoilla kyllä riittää varat,alkaahan ikäluokatkin olemaan sen verran pieniä.Kiinnostaisi tietää minkä ikäinen olet kun noin kiinnostunut olet eläkkeistä ja eläkkeelle jäämisestä? Itsellä on lapset 30-40vuotiaita ja kyllä heillä ihan muut asiat on mielessä kuin eläkkeet😆Tekevät töitä,pariutuvat,ostavat asuntoja ym.Toki sijoittavat jonkin verran mutta niinhän kaikki nykyään tekee,ainakin nuoremmat sukupolvet.Ei voi olla ihmisen elämän ainoa tarkoitus märehtiä jotain tulevaa eläkkeelle pääsyä ja kadehtia eläkeläisiä.Aika surkeeta ellei muuta oo elämässä kuin kateus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.

Läsnäolosta työpaikalla saatavasta korvauksesta, ei työtä tekemällä.

Nykyään on joka paikassa työtahti kymmenkertainen 80-lukuun verrattuna

Olen työskennellyt 80-luvulla ja 2020-luvulla ja tietysti koko ajan siinä välillä.

En kyllä allekirjoita tuota edeltävää väitettä. Työtahti voi näennäisesti olla kovempi ts samalla ajalla saadaan enemmän aikaan, mutta suurimmaksi osaksi kyse on ihan tekniikan ja automaation kehittymisestä.

Itse olin it-alalla. 80-luvulla piti kaikki koodata itse, ei ollut kirjastoja ja frameworkeja puhumattakaan teköälystä, jotka hoitavat sinun puolestasi suurimman osan. Testausta varten rakennettiin itse testiaineistoja ihan naputtelemalla ne tapaukset samaten testien tarkastus tehtiin itse, nyt testiautomaatio hoitaa, kunhan se kerran on mietitty.

Toki ala vaati koko ajan uuden opiskelua ja järjestelmät muuttuivat monimutkaisemmiksi, mutta silti väitän, että työtä tehtiin ennenkin ihan yhtä ahkerasti.

No ei ole todellakaan ennen 2000-lukua tehty yhtä ahkerasti. 90-luvulla tahti koveni kaikkialla ja 2000-luvulla sama kehitys jatkuu. Esimerkiksi 80-luvulla kotihoidossa oli käyntejä kirjaimellisesti kymmenesosa siitö mitä nykyään. Ja olen ollut monenlaisissa työpaikoissa aikanaan. Kyllä oli rento tahti kaikkialla. Virastot väärällään siivoojia ja vahtimestareita ja lähettejä ja kaikilla rentoa ja kivaa. Sittemmin on kaikki ulkoistettu ja kaikki maksaa enemmän kun joku vetää välistä mutta työläiset tekee työtä kymmenessä virastossa yhden sijasta ja työn laatu on tietysti surkea

Puhu vaan ahkeruuden osalta itsestäsi.

Ja se rentous ja kivuus johtui kyllä siitä, että oltiin nuoria ja innostuneita ja tykättiin työstämme. Ei stressattu ja pelätty työttömyyttä vaan luotettiin tulevaan. En muista kenenkään murehtineen mahdollista tulevaa eläkettään. 

Vierailija
1624/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla monet pääsi alle kuusikymppisenä eläkkeelle. Lentäjätkin jopa 42-vuotiaina. OMG

Työnantajat ne antoi potkuja vanhemmille työntekijöille,laittoivat siihen eläke putkeen.ei monikaan sitä itse valinnut,eläkekin jäi pienemmäksi kuin työtä jatkamalla olisi ollut.Ainakin mun alalla katsottiin että nuoremmille,perheellisille, asuntovelkaisille oli tärkeämpi taata työt .Esim.meillä oli tehtaalla töissä pariskuntia ja sääntö oli ettei molempia voinut lomauttaa.Luottamusmies neuvotteli näistä työnantajan kanssa.Alle kuusikymppisenä eläkkeelle jäänyt oli monesti jo yli 40 vuotta raskasta työtä tehnyt ja sairaalloinenkin.Moni kuoli heti kohta eläkkeelle jäätyään,3kk Eräskin nainen ehti olla eläkkeellä kun tuli maksasyöpä.Kemikaalien kanssa ilman suojaimia teki maalarin töitä.Ei silloin juuri työsuojelusta tietty,toisin kuin nykyään.Haluaisitko mennä 70-vuotiaan lentäjän ohjaamaan koneeseen????Kannattavaa miettiä mitä toivoo,voi vaikka toteutus vielä😵‍💫😵

Vierailija
1625/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää työeläkettä saavien keskimääräinen kuukausieläke on noin 2 400–2 500 euroa kuukaudessa ennen veroja. Eläketurvakeskuksen mukaan. 

1686 oli naisten keskieläke v.2025.,Kannattaa kdehtia.

Vierailija
1626/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he rakensi vaan Suomea,töitä 24/7,oli pula kaikesta.Rakensivat talot jne.Ei jumal.tukia saaneet ite sitä piti.Sitten kun päästiin 80luvulle ,Suomihan kukoisti.Sitten 90 kaikki romahti.Töitä lähti ulkomaille.Suomen lippulaiva upposi,peliteollisuus kukoisti aikansa.Tultiin samaan, mikään täällä ei kannata.Kyllä tuo eu oli Saksan kusetus??otan tarkemmin selvää ,kuka sen kun keksi.Nato on sinänsä hyvä.Elämän parhaat vuodet oli 80..ja kyllä oli elämä ennen onnellista muutenkin, työtä oli,kahtakin työtä tuli tehtyä.Isä äiti.heidän vanhempansa teki työtä vuorotta,aina he jaksoivat loppuun asti.Suomi rakennettiin ja nyt tuhotaan lopullisesti.

Tämä maa kaatuu jumalattomiin eläkemaksuihin. Työssäkäyvät maksaa boomereille omaa palkkaansa paremmat eläkkeet. Laiskojen sukupolvi maksoi aikanaan pieniä eläkemaksuja ja säästi vain pienen osan eläkkeistään itse. Suurimman osan ökyeläkkeistään boomerit ryöstää nykytyöläisiltä roistomaisella röyhkeydellä johon kykenee vain historian helpoimmalla päässyt sukupolvi

Ja jäkäti jäkäti,et kyllä käy täysillä.Yritä edes ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin.Jos et muuten saa itsellesi varattua aikaa niin lue vaikka näitä kirjoituksiasi,eiköhän nämä jo täytä vakavan mielenhäiriön kriteerit🤩😭😀

Ivaa nyt kun vielä voit. Kyllä maksussa oleviin eläkkeisiin kohta puututaan vaikka te varkaiden sukupolvi haluaisitte että vain lapsilta leikataan ja te saisitte pitää etunne itsekkäät roistot

Siis toivot saavasi mahdollisimman pientä eläkettä vaikka työnantajasi ja sinä maksatte eläkevakuutusta?

Olen täysin tietoinen siitä että minulla ei ole koskaan mahdollisuutta jäädä eläkkeelle. Eläkekassat tyhjenee nykyisiin 4000€ ökyeläkkeisiin kauan ennen sitä. Meillä ei ole sitä vaihtoehtoa että nostetaan meitä nuorempien eläkemaksuja älyttömyyksiin ja varastetaan rahat niin kuin te teette. Ei niitä eläkemaksuja voi enää nykyisestä paljon nostaa. Ne ovat jo isompia kuin verot mistä maksetaan kaikki muu. Teihin menee ennen rahaa kuin kaikkeen muuhun yhteensä! Ja mitään häpeää olette täysin kykenemättömiä tuntemaan

Sinun eläkemaksu on 7,3 prisenttia ,turha uhrautua korkeista maksuista joita et itde maksa.

Vierailija
1627/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun kannattaisi ottaa yhteyttä mt ammattilaisiin,sen verran harhaisi sun kirjoitukset ovat.

Vierailija
1628/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää työeläkettä saavien keskimääräinen kuukausieläke on noin 2 400–2 500 euroa kuukaudessa ennen veroja. Eläketurvakeskuksen mukaan. 

Keskimääräinen eläke tai palkka ei ole mitenkään hyvä mittari. Oikeampaa olisi käyttää mediaania. Vanhuuseläkkeellä olevien työeläkkeen mediaani on 1844€/kk, joten puolet työeläkkeellä olevista saa vähemmän työeläkettä. Jos tuohon lisätään Kelan kansan- ja takuueläkkeet mediaani nousee muutamalla kympillä.

Minä sain töissä palkkaa kymppitonnin kuussa, joten sinun ja minun yhteinen keskimääräinen ansiomme on vähintään 5000€/kk. Voisitkohan säästää siitä suuresta palkastasi, ja lopettaa eläkkeiden kadehtimisen.

Vierailija
1629/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa. 

M48

Kansakoulupohjalta suoraan vakitöihin, jotka vaatimustasoltaan kolmannes nykyisistä tietoyhteiskunnan töistä. Äitini ei osaa edes lukea ja kirjoittaa kunnolla, mutta kerskuu, ei ole ollut työttömänä muuta kuin omasta tahdostaan 80-luvulla muutaman vuoden (nauttien ansiosidonnaista). Avustavissa töissä ollut koko ikänsä, silti on nyt omakotitalo ja ok eläke. Meitä lapsiaan ei pidä mitään; ollaan vaan sosionomi ja insinööri. 

Vierailija
1630/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa. 

M48

Kansakoulupohjalta suoraan vakitöihin, jotka vaatimustasoltaan kolmannes nykyisistä tietoyhteiskunnan töistä. Äitini ei osaa edes lukea ja kirjoittaa kunnolla, mutta kerskuu, ei ole ollut työttömänä muuta kuin omasta tahdostaan 80-luvulla muutaman vuoden (nauttien ansiosidonnaista). Avustavissa töissä ollut koko ikänsä, silti on nyt omakotitalo ja ok eläke. Meitä lapsiaan ei pidä mitään; ollaan vaan sosionomi ja insinööri. 

Ja kommwnttisi on viiskymppusen aikuisen kirjoittama vanhuksesta?  Vauras lapsuus, omette saaneet opiskella ja huometun nuorius vaikka halveksitte duunarivanhempianne.  Kai teillä isäkin oli ?

Avustavien töiden palkoilla ei tosiaan mitään omakotitaloja rakenneltu.  Insinööri j sosionomi ei edes osaa hävetä puheitaan.

( mun lapset on di ja maistereita, ovat fiksuja päinvastoin kuin näköjään amk-porukka )

Vierailija
1631/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kumma käsitys. Olin vaatetehtaalla, ku. N hyvä ammattilainen tehtaalla saattoi saada 14 markkaa  tunti urakalla painaessaan sen aputyöntekijän tuntipalkka oli 7 markkaa tunti aiba koska taito ei riittänyt urakkavauhtiin.

Minulla toimistossa oli pienempi palkka kuin hyvän ompelijan. Mutta olihan päivä puoli tuntia lyhyempi ja korkokengät.

Vierailija
1632/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

Oletteko niin vanhoja jo että äitinne äitiysloma oli vain 3 kk?   Yleensä jos äiti 80 on näin.  Minulla oli esikoisen syntyessä 3 kkn äitiysloma.

Uskomatonta soopaa vanhemmistaan täällä aikuiset  ihmiset onnistuu sekopäisyyttään kirjoittamaan.

Vierailija
1633/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Mistä tuo harha johtuu että kaikilla eläkeläisillä, etenkin sodan jälkeen suurperheisiin syntyneillä olisi omakotitalo?

Täällä kaavoitetaan okt-alueita, ihan taatusti ei enää 76+ rakentele niitä ja lastenpyöriä ja tavaroita pihoilla.

Vierailija
1634/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

Ja kommwnttisi on viiskymppusen aikuisen kirjoittama vanhuksesta?  Vauras lapsuus, omette saaneet opiskella ja huometun nuorius vaikka halveksitte duunarivanhempianne.  Kai teillä isäkin oli ?

Avustavien töiden palkoilla ei tosiaan mitään omakotitaloja rakenneltu.  Insinööri j sosionomi ei edes osaa hävetä puheitaan.

( mun lapset on di ja maistereita, ovat fiksuja päinvastoin kuin näköjään amk-porukka )

Tulipa virheitä kun toisella silmällä katsoin Darcya.

Vierailija
1635/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M48

Joskus 70-luvulla ei kummoista tietoyhteiskuntaa ollut. Tosin vaikkapa minä käytin jo reikäkorteilla ladattavaa toimistokonetta, muisti oli magneettiraidoissa.

Miten voi viiskymppiselle mennä päähän kun osaa käyttää tietokoneohjelmia? Ja naureskelee kun ei ennen olleet ihmiset näin fiksuja.

Tietokoneohjelmatkin on nyt naurettavan helppoja verrattuna vaikka  90-luvun alun kun modeemin kautta ensin haettiin yhteys vaikkapa pankkiin.  Tai pääkonttoriin tms.

Vierailija
1636/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tekoälyltä miksi suuria ikäluokkia vihataan ja miksi 30-60 -vuotiaat eivät käsitä miten heikoista oloista suurperheiden nuoret lähtivät työelämään tekemään niitä yksinkertaisia töitään.

Tekoäly vastasi että kyllä ymmärtävät mutta ovat katkeria kun eivät itse pääse yhtä helpolla eikä enää ole halpoja asuntoja.

Olisiko se sitten nuorison haave kantaa vaikka leikkaamosta nippuja ompelimon puolelle  tai lankarullia varastosta paremmille tekijöille. Että pääsidivät yhtä helpolla 

Vierailija
1637/1639 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainko sanottua nytkin viimeisen painavan sanan?

Vierailija
1638/1639 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi hävetä kun jaksat jatkuvasti jankuttaa jostain 4000 eläkkeestä.Googleta vaikka jos et muuten tiedä eläkkeistä mitään.

Vierailija
1639/1639 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttöminä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi