Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (1639)

Vierailija
1601/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asuntoa myymässä, pintaremontin tarpeessa. Kaikki puhuu, uusi keittiö niin menee kaupaksi. Se on kuitenkin vasta 15 vuotta  ja siisti, mutta väri kirsikkapuuviilua .

Itse taas näkisin seinät, lasten julisteiden yms jälkiä täynnä tärkeämpänä.

Minua ei ole koskaan haitannut keittiö tai tapetit. Minulle tärkeintä on ollut asunnon pohjaratkaisu ja asuinalue. Mikäli kyseessä on ollut osakeyhtiömuotoinen asunto, niin silloin myös as. oy:n kunto.

Hei alapeukuttaja! Tiedätkö tosiaan paremmin kuin minä itse, mikä minua haittaa?

Vierailija
1602/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa harhaluulo eläkeläisistä, sanoo raportti

- suurempi eläke kuin mitä työikäisten bruttopalkka."

www.uusisuomi.fi/uutiset/a/2f026c55-71eb-4b3d-aab3-acfe9cec8a93

Pienet on sitten palkat jos töistä ei tienaa kuin 2200 brutto joka on keskieläke.

Tarkkoja on ihmiset kun kuitenkin 300 neliön omakotitaloja nousee tännekin uusille okt-taloalueille. Lapsilta ei vermettä puutu.

Mediaanieläke on vain 1886€/kk brutto. Puolet kaikista eläkeläisistä saa vähemmän.

Tämä. Eräille tuntuu olevat hebreaa kuinka vähän ihmisille maksetaan palkkaa. Vai vielä 2200 e brutto...-)))! Kattele samalla sanakirjasta mitä tarkoittaa keskieläke. Mut tyhmä olet.

Mediaanipalkka Suomessa on 3300€/kk, joten puolet suomalaisista tienaa enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun palkat  ovat korkeampia, työväki koulutettua toimistoväkeä ovat uudet eläkkeet paljon suurempia kuin aikaisemmat eläkkeet.

Täälläkin moni kertoo tulevan eläkkeensä olevan neljän tuhannen kieppeillä.

Eläkkeen keskiarvo onkin lähempänä 2300 euroa kuukaudessa eikä kuluja ole juurikaan. Ongelma eläke keskustelussa on se että eläkkeitä on nii erilaisia. Eläkettä saa vaikka ei olisi juuri tehnyt työtä tai on samassa tilanteessa päätynyt sairaseläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle tai osa-aikaeläkkeelle. oma eläke on vissiin jotain 700 euroa tällä hetkellä

Mediaanieläke, tuo 1800, kertoo kuitenkin paremmin sen että puolet eläkkeensaajista saavat paljon, paljon vähemmän rahaa kuin taloussanomien toimittaja.

Eläkkeellä on menoja kuten kaikilla ihmisillä . Asuminen, ruoka, terveydenhoito, vaatteitakin pitää ostaa vaikka kuolemaa odotellaan. Lisäksi voi olla kiinteistöverot, tiemaksuja.  Ihan niinkuin kaikilla muillakin.

Ei pidä paikkaansa tuossa sinun laskelmassa on juuri mukana nuo ei työeläkettä nauttivat nuoret eläkel'iset. Kun lasket vain työeläkettä saavat on eläkkeen mediaani 2300€. Silti kun puhutaan tuosta 1900€ mediaanista jos se pyöristetään oikein niin puhutaan työllään eläkkeen saaneista. Tietenkin sairaseläkkeet ovat tärkeä asia koska niillä on merkitystä, mutta omine laskelimeni mukaan työeläkettä saavista 80% saa enenmmän kuin mitä esität mediaanina.

Nyt purskahdan nauruun sun "omien laskelmien" kanssa. Kysyppä meiltä matalapalkka-aloilla huonosti koulutetuilta eläkeläisiltä.

Ihan samalla lailla keskieläkkeessä on kaikki eläkeläiset.

Jos oikein ajatellaan onko oikein että 30 v  terve mutta jaksamaton saa yhtä paljon rahaa kuin 40 vuotta töitä tehnyt nainen?  Varmaan minäkin olisin heittäytynyt pääpipiksi jos olisin tietänyt työeläkkeeni olevanalle 1000 euroa ja siihen vähän kansaneläkettä lisäksi 43 vuoden työuran jälkeen.

Vierailija
1604/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun palkat  ovat korkeampia, työväki koulutettua toimistoväkeä ovat uudet eläkkeet paljon suurempia kuin aikaisemmat eläkkeet.

Eläkkeen keskiarvo onkin lähempänä 2300 euroa kuukaudessa eikä kuluja ole juurikaan. Ongelma eläke keskustelussa on se että eläkkeitä on nii erilaisia. Eläkettä saa vaikka ei olisi juuri tehnyt työtä tai on samassa tilanteessa päätynyt sairaseläkkeelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle tai osa-aikaeläkkeelle. oma eläke on vissiin jotain 700 euroa tällä hetkellä

Mediaanieläke, tuo 1800, kertoo kuitenkin paremmin sen että puolet eläkkeensaajista saavat paljon, paljon vähemmän rahaa kuin taloussanomien toimittaja.

Eläkkeellä on menoja kuten kaikilla ihmisillä . Asuminen, ruoka, terveydenhoito, vaatteitakin pitää ostaa vaikka kuolemaa odotellaan. Lisäksi voi olla kiinteistöverot, tiemaksuja.  Ihan niinkuin kaikilla muillakin.

Ei pidä paikkaansa tuossa sinun laskelmassa on juuri mukana nuo ei työeläkettä nauttivat nuoret eläkel'iset. Kun lasket vain työeläkettä saavat on eläkkeen mediaani 2300€. Silti kun puhutaan tuosta 1900€ mediaanista jos se pyöristetään oikein niin puhutaan työllään eläkkeen saaneista. Tietenkin sairaseläkkeet ovat tärkeä asia koska niillä on merkitystä, mutta omine laskelimeni mukaan työeläkettä saavista 80% saa enenmmän kuin mitä esität mediaanina.

Nyt purskahdan nauruun sun "omien laskelmien" kanssa. Kysyppä meiltä matalapalkka-aloilla huonosti koulutetuilta eläkeläisiltä.

Jos oikein ajatellaan onko oikein että 30 v  terve mutta jaksamaton saa yhtä paljon rahaa kuin 40 vuotta töitä tehnyt nainen?  Varmaan minäkin olisin heittäytynyt pääpipiksi jos olisin tietänyt työeläkkeeni olevanalle 1000 euroa ja siihen vähän kansaneläkettä lisäksi 43 vuoden työuran jälkeen.

Purskahda ihan vapaasti se kertookin kaiken sinusta, kyseessä on viralliset luvut. Työeläkettä saavien mediaani 2300 muiden eläkeläisten muistaakseni jotain 1400 tästä syystä kaikkien mediaani laskee voimakkaasti, Kutenkin on valheellista puhua työllään eläkkeen tienaavista ja yhyttää lukuihin kaikki eläkeläiset. Kuten sanoin sairaseläkkeen merkitys on suuri mutta asioista pitäisi osata puhua niiden oikeilla nimillä

Vierailija
1605/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purskahda ihan vapaasti se kertookin kaiken sinusta, kyseessä on viralliset luvut. Työeläkettä saavien mediaani 2300 muiden eläkeläisten muistaakseni jotain 1400 tästä syystä kaikkien mediaani laskee voimakkaasti, Kutenkin on valheellista puhua työllään eläkkeen tienaavista ja yhyttää lukuihin kaikki eläkeläiset. Kuten sanoin sairaseläkkeen merkitys on suuri mutta asioista pitäisi osata puhua niiden oikeilla nimillä

Vanhuuseläkkeen saajilla työeläkkeiden mediaani on 1844€/kk brutto. 

Vierailija
1606/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää työeläkettä saavien keskimääräinen kuukausieläke on noin 2 400–2 500 euroa kuukaudessa ennen veroja. Eläketurvakeskuksen mukaan. 

Vierailija
1607/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös nykysukupolvet kovalla työllä maksavat eläkkeitä.

Läsnäolosta työpaikalla saatavasta korvauksesta, ei työtä tekemällä.

Nykyään on joka paikassa työtahti kymmenkertainen 80-lukuun verrattuna

Olen työskennellyt 80-luvulla ja 2020-luvulla ja tietysti koko ajan siinä välillä.

En kyllä allekirjoita tuota edeltävää väitettä. Työtahti voi näennäisesti olla kovempi ts samalla ajalla saadaan enemmän aikaan, mutta suurimmaksi osaksi kyse on ihan tekniikan ja automaation kehittymisestä.

Itse olin it-alalla. 80-luvulla piti kaikki koodata itse, ei ollut kirjastoja ja frameworkeja puhumattakaan teköälystä, jotka hoitavat sinun puolestasi suurimman osan. Testausta varten rakennettiin itse testiaineistoja ihan naputtelemalla ne tapaukset samaten testien tarkastus tehtiin itse, nyt testiautomaatio hoitaa, kunhan se kerran on mietitty.

Toki ala vaati koko ajan uuden opiskelua ja järjestelmät muuttuivat monimutkaisemmiksi, mutta silti väitän, että työtä tehtiin ennenkin ihan yhtä ahkerasti.

Vierailija
1608/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää työeläkettä saavien keskimääräinen kuukausieläke on noin 2 400–2 500 euroa kuukaudessa ennen veroja. Eläketurvakeskuksen mukaan. 

Niin, kun ne pienempää työeläkettä saavat on pudotettu pois tuosta. Hehän saavat sen työeläkkeen lisäksi kansaneläkettä, jolloin eivät kuulu tuohon joukkoon.

Vierailija
1609/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekoa toimistossa. Kun laskit 500henkilön palkat, sipersit tunti - ja urakkalapuista pieniin taylorix-liuskoihin, laskit laskukoneella, tiirasit ennakonpidätyksen ennakonpidätyskirjan sivuilta vaikka kohdasta 19,75 c.  Laskit sivujen alareunat.  Revit liuskat, pussitit tilipäivän aamuna rahat.

Saman olen tehnyt 2000-luvulla. Annat vaan ajomääräyksen tietsikalle ja sieltä tulee suit sait  palkkalaskelmat, menee pankkiin, menee kirjanpitoon yhtä päätä ilman kynää käyttämättä.  

Vierailija
1610/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he rakensi vaan Suomea,töitä 24/7,oli pula kaikesta.Rakensivat talot jne.Ei jumal.tukia saaneet ite sitä piti.Sitten kun päästiin 80luvulle ,Suomihan kukoisti.Sitten 90 kaikki romahti.Töitä lähti ulkomaille.Suomen lippulaiva upposi,peliteollisuus kukoisti aikansa.Tultiin samaan, mikään täällä ei kannata.Kyllä tuo eu oli Saksan kusetus??otan tarkemmin selvää ,kuka sen kun keksi.Nato on sinänsä hyvä.Elämän parhaat vuodet oli 80..ja kyllä oli elämä ennen onnellista muutenkin, työtä oli,kahtakin työtä tuli tehtyä.Isä äiti.heidän vanhempansa teki työtä vuorotta,aina he jaksoivat loppuun asti.Suomi rakennettiin ja nyt tuhotaan lopullisesti.

Tämä maa kaatuu jumalattomiin eläkemaksuihin. Työssäkäyvät maksaa boomereille omaa palkkaansa paremmat eläkkeet. Laiskojen sukupolvi maksoi aikanaan pieniä eläkemaksuja ja säästi vain pienen osan eläkkeistään itse. Suurimman osan ökyeläkkeistään boomerit ryöstää nykytyöläisiltä roistomaisella röyhkeydellä johon kykenee vain historian helpoimmalla päässyt sukupolvi

Ja jäkäti jäkäti,et kyllä käy täysillä.Yritä edes ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin.Jos et muuten saa itsellesi varattua aikaa niin lue vaikka näitä kirjoituksiasi,eiköhän nämä jo täytä vakavan mielenhäiriön kriteerit🤩😭😀

Ivaa nyt kun vielä voit. Kyllä maksussa oleviin eläkkeisiin kohta puututaan vaikka te varkaiden sukupolvi haluaisitte että vain lapsilta leikataan ja te saisitte pitää etunne itsekkäät roistot

En ole vielä edes eläkkeellä enkä 60-luvulla syntyneenä kyllä mitenkään koe olevani mitään varkaiden sukupolvea.Eläkeikääni on nostettu ja kertyneestäkin eläkkeestä nipistetään heti kättelyssä 5prosenttia ns.elinaikakerrointa joka vie heti n.100euroa pois eläkkeestä koko loppu iän.Töitä oon tehnyt melkein 50 vuotta,raskasta tehdastyötä jossa palkka ei juuri päätä huimaa.Lapsia oon synnyttänyt ja kasvattanut 5 kappaletta,ison osan yksinhuoltajana ja kaikki nyt aikuisia ja työelämässä.Omia 30-luvulla syntyneitä vanhempiani autoin myös vuosikymmenen,siivosin,pyykkäsin,käytin lääkärit ja sairaalat,hoidin kauppa-asiat ja laskut.Mihinkään hoitokotiin ei kumpikaan koskaan päässyt,vaikka oli muistisairautta kaiken muun lisäksi.Niin sinäkö tosiaan kadehdit tulevaa eläkettäni???Etkö osaa edes hävetä?????

Vierailija
1611/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he rakensi vaan Suomea,töitä 24/7,oli pula kaikesta.Rakensivat talot jne.Ei jumal.tukia saaneet ite sitä piti.Sitten kun päästiin 80luvulle ,Suomihan kukoisti.Sitten 90 kaikki romahti.Töitä lähti ulkomaille.Suomen lippulaiva upposi,peliteollisuus kukoisti aikansa.Tultiin samaan, mikään täällä ei kannata.Kyllä tuo eu oli Saksan kusetus??otan tarkemmin selvää ,kuka sen kun keksi.Nato on sinänsä hyvä.Elämän parhaat vuodet oli 80..ja kyllä oli elämä ennen onnellista muutenkin, työtä oli,kahtakin työtä tuli tehtyä.Isä äiti.heidän vanhempansa teki työtä vuorotta,aina he jaksoivat loppuun asti.Suomi rakennettiin ja nyt tuhotaan lopullisesti.

Tämä maa kaatuu jumalattomiin eläkemaksuihin. Työssäkäyvät maksaa boomereille omaa palkkaansa paremmat eläkkeet. Laiskojen sukupolvi maksoi aikanaan pieniä eläkemaksuja ja säästi vain pienen osan eläkkeistään itse. Suurimman osan ökyeläkkeistään boomerit ryöstää nykytyöläisiltä roistomaisella röyhkeydellä johon kykenee vain historian helpoimmalla päässyt sukupolvi

Ja jäkäti jäkäti,et kyllä käy täysillä.Yritä edes ottaa yhteyttä mielenterveyspalveluihin.Jos et muuten saa itsellesi varattua aikaa niin lue vaikka näitä kirjoituksiasi,eiköhän nämä jo täytä vakavan mielenhäiriön kriteerit🤩😭😀

Ivaa nyt kun vielä voit. Kyllä maksussa oleviin eläkkeisiin kohta puututaan vaikka te varkaiden sukupolvi haluaisitte että vain lapsilta leikataan ja te saisitte pitää etunne itsekkäät roistot

Mistä olet tuollaista saanut päähäsi???En todellakaan toivo lapsiltanil leikattavan.Itse olen kyllä joutunut monienkinn leikkausten "uhriksi"90-luvun lamassa leikattiin äitiyspäivärahoista,lapsilisät ja kotihoidon tuesta.Päivähoitomaksu kolmesta lapsesta vei kahden viikon palkan ja kyllä ,tämä on aivan totta!sinä et ole elänyt sitä aikaa etkä myöskään tiedä sodan jälkeen syntyneiden elämästä yhtään mitään.Miksi meitä työmme tehneitä näin vihataan? Mekö olemme lamaan ja säästöihin syyllisiä???Aatteles nyt omilla aivoillasikin äläkä usko kaikkea propagandaa,silläkin on tarkoituksensa.kun kansa tappelee keskenään voivat päättäjät sillä aikaa tehdä ihan mitä haluavat🤐🤐

Vierailija
1612/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis toivot saavasi mahdollisimman pientä eläkettä vaikka työnantajasi ja sinä maksatte eläkevakuutusta?

Kaikki suuret ajattelijat eivät käy täysillä. Se oma oksa.

Olen täysin tietoinen siitä että minulla ei ole koskaan mahdollisuutta jäädä eläkkeelle. Eläkekassat tyhjenee nykyisiin 4000€ ökyeläkkeisiin kauan ennen sitä. Meillä ei ole sitä vaihtoehtoa että nostetaan meitä nuorempien eläkemaksuja älyttömyyksiin ja varastetaan rahat niin kuin te teette. Ei niitä eläkemaksuja voi enää nykyisestä paljon nostaa. Ne ovat jo isompia kuin verot mistä maksetaan kaikki muu. Teihin menee ennen rahaa kuin kaikkeen muuhun yhteensä! Ja mitään häpeää olette täysin kykenemättömiä tuntemaan

Vierailija
1613/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt 80-luvulla ja 2020-luvulla ja tietysti koko ajan siinä välillä.

En kyllä allekirjoita tuota edeltävää väitettä. Työtahti voi näennäisesti olla kovempi ts samalla ajalla saadaan enemmän aikaan, mutta suurimmaksi osaksi kyse on ihan tekniikan ja automaation kehittymisestä.

Itse olin it-alalla. 80-luvulla piti kaikki koodata itse, ei ollut kirjastoja ja frameworkeja puhumattakaan teköälystä, jotka hoitavat sinun puolestasi suurimman osan. Testausta varten rakennettiin itse testiaineistoja ihan naputtelemalla ne tapaukset samaten testien tarkastus tehtiin itse, nyt testiautomaatio hoitaa, kunhan se kerran on mietitty.

Toki ala vaati koko ajan uuden opiskelua ja järjestelmät muuttuivat monimutkaisemmiksi, mutta silti väitän, että työtä tehtiin ennenkin ihan yhtä ahkerasti.

No ei ole todellakaan ennen 2000-lukua tehty yhtä ahkerasti. 90-luvulla tahti koveni kaikkialla ja 2000-luvulla sama kehitys jatkuu. Esimerkiksi 80-luvulla kotihoidossa oli käyntejä kirjaimellisesti kymmenesosa siitö mitä nykyään. Ja olen ollut monenlaisissa työpaikoissa aikanaan. Kyllä oli rento tahti kaikkialla. Virastot väärällään siivoojia ja vahtimestareita ja lähettejä ja kaikilla rentoa ja kivaa. Sittemmin on kaikki ulkoistettu ja kaikki maksaa enemmän kun joku vetää välistä mutta työläiset tekee työtä kymmenessä virastossa yhden sijasta ja työn laatu on tietysti surkea

Vierailija
1614/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet tuollaista saanut päähäsi???En todellakaan toivo lapsiltanil leikattavan.Itse olen kyllä joutunut monienkinn leikkausten "uhriksi"90-luvun lamassa leikattiin äitiyspäivärahoista,lapsilisät ja kotihoidon tuesta.Päivähoitomaksu kolmesta lapsesta vei kahden viikon palkan ja kyllä ,tämä on aivan totta!sinä et ole elänyt sitä aikaa etkä myöskään tiedä sodan jälkeen syntyneiden elämästä yhtään mitään.Miksi meitä työmme tehneitä näin vihataan? Mekö olemme lamaan ja säästöihin syyllisiä???Aatteles nyt omilla aivoillasikin äläkä usko kaikkea propagandaa,silläkin on tarkoituksensa.kun kansa tappelee keskenään voivat päättäjät sillä aikaa tehdä ihan mitä haluavat🤐🤐

Älekekatto nyt! 2000€/kk riittää jokaisen eläkeläisen perus tarpeisiin. Eläkkeen tarkoitus ei ole riittää ravintoloihin ja matkailuun kuin hyvätuloisilla työntekijöillä

Vierailija
1615/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä edes eläkkeellä enkä 60-luvulla syntyneenä kyllä mitenkään koe olevani mitään varkaiden sukupolvea.Eläkeikääni on nostettu ja kertyneestäkin eläkkeestä nipistetään heti kättelyssä 5prosenttia ns.elinaikakerrointa joka vie heti n.100euroa pois eläkkeestä koko loppu iän.Töitä oon tehnyt melkein 50 vuotta,raskasta tehdastyötä jossa palkka ei juuri päätä huimaa.Lapsia oon synnyttänyt ja kasvattanut 5 kappaletta,ison osan yksinhuoltajana ja kaikki nyt aikuisia ja työelämässä.Omia 30-luvulla syntyneitä vanhempiani autoin myös vuosikymmenen,siivosin,pyykkäsin,käytin lääkärit ja sairaalat,hoidin kauppa-asiat ja laskut.Mihinkään hoitokotiin ei kumpikaan koskaan päässyt,vaikka oli muistisairautta kaiken muun lisäksi.Niin sinäkö tosiaan kadehdit tulevaa eläkettäni???Etkö osaa edes hävetä?????

Eläkettä pitäisi saada se minkä on itse eläke maksuilla maksanut ja sitten poikki. Muun on varkautta

Vierailija
1616/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun ne pienempää työeläkettä saavat on pudotettu pois tuosta. Hehän saavat sen työeläkkeen lisäksi kansaneläkettä, jolloin eivät kuulu tuohon joukkoon.

Keskieläke: Miehillä keskimääräinen eläke on noin 2 390 €/kk ja naisilla noin 1 930 €/kk. Mediaanieläke (puolet eläkkeensaajista saa tätä vähemmän ja puolet enemmän) on noin 1 600 €/kk. 

Vierailija
1617/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla monet pääsi alle kuusikymppisenä eläkkeelle. Lentäjätkin jopa 42-vuotiaina. OMG

Vierailija
1618/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työelämässä olleet 100-vuotiaatkin saavat työeläkettä.  Heille laskettiin aikoinaan eläke neljästä viimeisestä työvuodesta.

Monen kirjoittajan suppea näkemys on kaikkien 1, 6 miljoonan eläkeläisen olevan suuria ikäluokkia.

- Kaikki eläkelajit1 643 340

- Vanhuuseläkeellä 1 373 429

Vierailija
1619/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä pitäisi saada se minkä on itse eläke maksuilla maksanut ja sitten poikki. Muun on varkautta

Missään koulutuksissa ei nykyisin opeteta vakuutuksia? Melkeinhän jokaisella onnhenkilökohtaisiakinnä vakuutuksia. Liikenne/palo/koti/henki. Miten voi työikäiselle olla vakuutus outo asia.?

Mitäs mielestäsi kun moni ehtii kuolla saamatta yhtään eläkettä?  Veljeni oli kotonaan kuolleena kun eläkepäätös oli tullut eteisen matolle.

Vierailija
1620/1639 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole todellakaan ennen 2000-lukua tehty yhtä ahkerasti. 90-luvulla tahti koveni kaikkialla ja 2000-luvulla sama kehitys jatkuu. Esimerkiksi 80-luvulla kotihoidossa oli käyntejä kirjaimellisesti kymmenesosa siitö mitä nykyään. Ja olen ollut monenlaisissa työpaikoissa aikanaan. Kyllä oli rento tahti kaikkialla. Virastot väärällään siivoojia ja vahtimestareita ja lähettejä ja kaikilla rentoa ja kivaa. Sittemmin on kaikki ulkoistettu ja kaikki maksaa enemmän kun joku vetää välistä mutta työläiset tekee työtä kymmenessä virastossa yhden sijasta ja työn laatu on tietysti surkea

Miten kotihoito kuuluu jonkun virkarouvan työpanokseen mitenkään?  Kotihoito oli vielä toisin järjestetty 80-luvulla.

Tietokoneet on aika paljon syöneet toimistoväen tarvetta. Olin toimistoissa töissä 60-luvulta 2000-luvun puolelle jolloin ennen useamman naisen työpanos hoitui vain tietosysteemille ajomääräykset antamalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi