Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"

Vierailija
06.06.2026 |

Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.

Kommentit (516)

Vierailija
421/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka on ollut kuluttajana ja taloudellisen toimeliaisuuden tuottajana on rakentanut tätä maata. 

Vierailija
422/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaus on malliesimerkki provosta jonka takana on katkeroitunut ja syrjäytynyt ihmisen muotoinen.

Tai sitten hybridivaikuttamista tietyltä taholta vastakkainasettelun aikaansaamiseksi. Tai molempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi boomeri hiiltyi kun apteekissa oli pitkät jonot, ja hän lähti käymään ruokakaupassa odotellessaan vuoroaan. Kauppa siinä vieressä. No kassallakin oli jonoa, ja hän myöhästyi ajastaan. Olin seuraavana jonossa, enkä antanut hänelle vuoroani, että olisi päässyt minua ennen ja minä hänen jälkeensä. Minun piti ihan samalla tavalla käydä ruokakaupassa kuten hänenkin, paitsi hänellä oli koko päivä aikaa ja minä olen työssäkäyvä suurperheen äiti. Itsekästä touhua.

Vierailija
424/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, kiva kuulla.

Vierailija
425/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
426/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi boomeri hiiltyi kun apteekissa oli pitkät jonot, ja hän lähti käymään ruokakaupassa odotellessaan vuoroaan. Kauppa siinä vieressä. No kassallakin oli jonoa, ja hän myöhästyi ajastaan. Olin seuraavana jonossa, enkä antanut hänelle vuoroani, että olisi päässyt minua ennen ja minä hänen jälkeensä. Minun piti ihan samalla tavalla käydä ruokakaupassa kuten hänenkin, paitsi hänellä oli koko päivä aikaa ja minä olen työssäkäyvä suurperheen äiti. Itsekästä touhua.

Itse olet (kaiketi) suurperheesi hankkinut?

Et voi tietää kenenkään muun elämästä, menoista, kiireistä. Ja olisihan se nyt ollut ihan kamalaa päästää edellisellä numerolla ollut tyyppi ensin.

Siis eikö vaan, ihan hirveä asia, lähes elämää suurempi?

Vierailija
427/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat nauttimassa Orpon hallituksen antimista. Toisille on antimia enemmän ja toisille vähemmän. Jos sodan käynyt sukupolvi olisi elossa hekin nauttisivat vapaudesta onnistua itsestään huolehtien.

Vierailija
428/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri sanoi, että 39 miljardin eläkkeitä on pakko leikata.

Tosta 2 miljardin ansiosidonnaisesta ei pysty leikkaamaan 10 miljardia.

Vierailija
429/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Suksi nyt jo v***n täältä!!!!!!!!

Vierailija
430/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet (kaiketi) suurperheesi hankkinut?

Et voi tietää kenenkään muun elämästä, menoista, kiireistä. Ja olisihan se nyt ollut ihan kamalaa päästää edellisellä numerolla ollut tyyppi ensin.

Siis eikö vaan, ihan hirveä asia, lähes elämää suurempi?

Hän poistui jonosta, ei hänellä ollut enää asiointinumeroa apteekkiin. Minä minä sille voin, että ihminen poistuu jonosta. Silloin otetaan uusi numero ja asetutaan jonon perälle, sekä pysytään siellä jos halutaan saada apteekkiasia hoidetuksi.

P.S. Rouva näytti siltä, että ihan itse on sairaudetkin hankittu kuten verenpaine ja 2-tyypin diabetes. Suurperhe laskettakoon toki syykseni.

Vierailija
431/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeläiset siirtetään yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon. Niin pitää 990 takuueläkkeestä maksaa yhtiövastike + rahoitusvastike putkiremontista. Loppu raha jää lääkkeisiin, ruokaan ja puhelimeen.

Vierailija
432/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastikkeen yhtiölainaosuus ei ole meno toimeentulotuessa, vain pelkät korot on.

Vierailija
433/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi ammattikoulututkinto työllistymistäsi.

Mene nyt vammainen v ittuun spämmimästä joka ketjua täyteen.

Vierailija
434/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään eroa? Ap:lla on varmaan kotonaan ulkovessa, lankapuhelin ja kaverit menee lapset kyselemään huutamaan ikkunan alle että onko Veetimaikkuili kotona. Ap on käynyt osuuskaupassa ottamassa valokopiot työtodistuksistaan kun lähettää hakemuksen.  Ei mitään eroa ei. Omalle kotikylälleni tuli päiväkoti 1981. Sitä ennen piti hoitaa lapset itse tai hyvällä tuurilla oli joku sukulainen. Vain rikkailla oli varaa ulkopuoliseen hoitajaan. 

Miksi niitä lapsia sitten hankittiin, jos ei ollut varaa hankkia heille päivähoitoa?

No eipä niillä näy nykyäänkään olevan vara maksaa päivähoitomaksuja. Meidänkin pikkukaupungissa on ILMAINEN päivähoito/ esikasvatus kaikille.

Me sentään ennen maksettiin aivan mielettömiä summia . Vielä 90-luvulla päivähoitomaksu vei ison osan palkasta. Eikä nosteltu  asumistukia eikä muitakaan tukia. 

Vierailija
435/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi ammattikoulututkinto työllistymistäsi.

Mene nyt vammainen v ittuun spämmimästä joka ketjua täyteen.

Jos sut irtisanotaan niin voit opiskella 299 opintotuella, jos sulla on sitä jäljellä.

Vierailija
436/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt ovat hankaloituneet huomattavasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. 40-50 luvulla syntyneet ovat päässeet käytännössä todella helpolla.

Osa 50-luvulla syntyneistä on edelleen töissä, sillä alin mahdollinen eläkeikä 1959 syntyneille tuli täyteen vasta 2 vuotta sitten, ja heidän tavoite-eläkeikänsä on vasta vuoden kuluttua.

Itsekin olin töissä vielä 10 vuotta sitten, ja voin kertoa, ettei työ ole siitä ainakaan vaikeutunut, sillä usein olen neuvonut jälkikasvua hänen työssään. Ainoa asia, mikä on muuttunut huonommaksi, on työilmapiiri. Se on nykyisenä itsekkyyden aikana todella kauhea.

Tietokoneet tulivat työvälineiksi jo 80-luvulla ja työkielikin on siitä alkaen ollut pääosin englanti. Tosin ruotsia ja saksaakin joutui jonkin verran vääntämään

Vierailija
437/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään eroa? Ap:lla on varmaan kotonaan ulkovessa, lankapuhelin ja kaverit menee lapset kyselemään huutamaan ikkunan alle että onko Veetimaikkuili kotona. Ap on käynyt osuuskaupassa ottamassa valokopiot työtodistuksistaan kun lähettää hakemuksen.  Ei mitään eroa ei. Omalle kotikylälleni tuli päiväkoti 1981. Sitä ennen piti hoitaa lapset itse tai hyvällä tuurilla oli joku sukulainen. Vain rikkailla oli varaa ulkopuoliseen hoitajaan. 

Miksi niitä lapsia sitten hankittiin, jos ei ollut varaa hankkia heille päivähoitoa?

No eipä niillä näy nykyäänkään olevan vara maksaa päivähoitomaksuja. Meidänkin pikkukaupungissa on ILMAINEN päivähoito/ esikasvatus kaikille.

Me sentään ennen maksettiin aivan mielettömiä summia . Vielä 90-luvulla päivähoitomaksu vei ison osan palkasta. Eikä nosteltu  asumistukia eikä muitakaan tukia. 

Kyllä asumistuki, toimeentulotuki, työmarkkinatuki ja ansiosidonnainen oli jo 1990-luvulla ja myös työkkäri. Osa on tehnyt työkkärissä 40 vuoden työuran.

Vierailija
438/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 50-luvun alkupuolella hyvin köyhään pientilallisen perheeseen jossa muutama lehmänkanttura navetassa. En edes tiedä mistä se kapea elanto revittiin perheeseen.   Yhteiskunnan apu oli lapsilisät. Ravinto oli yksipuolista. Leipää, maitoa, perunoita, puuroa. Vaateavustuspaketteja tuli joskus vauraammilta etelän ihmisiltä. Olin varmaan jo koulussa kun söin ensimmäisen hedelmän. Ei silloin eikä nytkään ole sisäistänyt ajatusta että minulla olisi oikeuksia saada mitään yhteiskunnalta. Toki tiedän että saan koska ajat ovat toiset mutta edelleen vahvin tunne velvollisuuden tunne. Työelämässä onneksi sain panokseni antaa 42 vuoden ajan ja siitä olen kiitollinen.

Tämä kuulostaa myös minulta. Synnyin 90-luvun puolivälissä maaseudulle, työttömät ja alkoon menevät vanhemmat. Meillä säästettiin ruuasta, viikonloppuisin ja lomilla oli erilaisia puuroja, lihalientä tai voiperunaa. Arkena piti syödä koulussa, kotona ei saanut muuta lämmintä kuin vettä hanasta jos sitäkään. Vesi lämpesi puilla eikä niihin aina ollut varaa. Me lapset keräsimme risuja metsästä, joskus varastimmekin naapurin klapeja talvella, ettemme paleltuneet. Saattoi naapuri antaa armon käydä oikeudesta, kun lumessa näki pienten kenkien jäljet. Tiedä häntä.

Muistan kun täti lähetti meille herkkupaketin yhtenä jouluna. Siinä oli kaakaojauhetta. Maito piti vanhempien ostaa ja olivat siitä kiukkuisia, rahan menosta joutavuuksiin. Vaatteita saimme sosiaalitoimiston kautta lahjoituksina.

Kotoa oli lähdettävä samassa kuussa kun 18 vuoden ikä tuli täyteen. Ensiasuntoni oli puliukkojen majoituksessa. Muistan ikuisesti johtajan katseen ja olemuksen, kun hän yritti suostutella äitiäni, että antaisi tyttärensä vielä asua kotoa, kun se paikka ei ollut nuorelle tytölle sopiva. Mutta ei, sinne oli mentävä. Työelämää jäljellä noin 40 vuotta, toki olen työstä kiitollinen, mutta eivät boomerit ole ainoa puutetta kärsinyt sukupolvi.

Vierailija
439/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä olet?

Vierailija
440/516 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee tilintarkastajien työt kahden vuoden päästä eli heille tulee alanvaihto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä