Häädettävä perhe maalannut graffiteja asunnon seinälle ja ihmettelee vuokranantajan päätöstä
Eteisen tuulikaapissa on graffititaidetta, XXX:n mukaan perheen ”vieraskirja”, johon saa jättää viestinsä. ”Sen voi helposti maalata pois”, hän sanoo.
Kommentit (1344)
Kämppä näyttää ihan siltä kun siellä olisi ollut imuri viimeksi joskus vuonna 2024. Hyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljastavaa, että äiti kertoo tehneensä töitä "niska limassa" maksaakseen vuokrarästinsä, ikään kuin se olisi häneltä joku iso suosionosoitus ja uhraus, että maksaa vuokransa. En kyllä haluaisi asua moisen naisen naapurina.
Ei pitäisi olla talous ongelmia jos tekee töitä niskalimassa.
1. HEKAn vuokra tuskin kovin suuri
2. lapset ei ole iso meno erä kerta kelakin maksaa 6 lapsesta 892,13 €/kk.
3. tähän päälle varmaan vielä elarit
Missä ihmeen laa-laa-landiassa elät, jos olet sitä mieltä, että n. 900 euroa kuukaudessa on hyvä raha kuuden lapsen elättämiseen? Kyllä lasten kulut ihan oikeasti on huikeasti enemmän kuin lapsilisä, vaikka kuinka nuukasti eläisi. Ja siis toki saavat ollakin, ei yhteiskunnan tarvi kaikkien lapsien elämää kustantaa tietenkään. Mutta lapsilisä ei nyt kyllä tässä kohdassa ole sellainen tulo, jota lähtisin heiluttelemaan, että kyllä rahat riittää.
Lisäksi tuossa perheessähän ei ole kuin 4 - 5 lasta, koska se on kuuden hengen lapsiperhe. Perheen jäsenistä 1 - 2 on väkisinkin aikuisia.
Mua järkyttää se(kin), kuinka paljon tässä ketjussa kohdistetaan vihaa lapsiperheisiin, ja erityisesti suurperheisiin. Ikään kuin jo pelkästään se, että ihmisellä on lapsia enemmän kuin 1 - 2 olisi asianmukainen häätöperuste.
Kyse nyt ei ole perheen koosta vaan sen sivistystasosta ja käytöksestä, josta näkee aika paljastavan näytteen akan haastattelusta ja jutun kuvista. On myös sellaisia perheitä, joissa lapset eivät ole huutava, rääkyvä ja sotkeva apinalauma vaan osaltaan huolehtivat siisteydestä ja kodin askareista sekä ottavat naapurit huomioon. Valitettavasti hälläväliä-asenne siirtyy vanhemmilta lapsille.
Kertoo jotain sekin, että asunnossa ei ole mitään kaunista tai viihtyisää. Keittiö on remontoitu näiden aikana, mutta voisi kunnosta päätellen olla alkuperäinen.
Huononkin kämpän saa sentään aika somaksi ja viihtyisäksi eikä se edes maksa juuri mitään. Hiukan täytyy vain ajatella tavaran sijoittelua ja värejä ja tietysti pitää siistinä.
Minulla, keskiluokkaisella ihmisellä on nytkin pussilakanat verhoina. Täydestä käy. Löytyi mieleinen väri, oli halvat ja pimentävät ihan yhtä hyvin kuin pimennysverhot. Päädyin tähän ratkaisuun koska sain migreeniä (ihan aidosti, ne alkoi haista puhtaanakin oudolta auringossa). Rahaakin säästyy, lakanat on verhoja halvempia.
Samoin nuorena tuli asuttua aivan kauheissa läävissä, yhdessäkin oli vaaleansiniset 70-luvun ovet keittiön kaapeissa. Kestotahroja niissä. Hommasin keltavalkoruudullisen pöytäliinan ja sinikeltavalkoruudulliset puuvillaverhot, kaikki ihan halpoja, ja pari sinistä kukkaruukkua ikkunalaudalle paavalinkukkineen ja kas kuinka viihtyisä keittiö minulla oli. Rakastin sitä.
On kamalaa että tehdään lapsia eikä sitten edes yritetä tarjota niille viihtyisää rauhallista kotia. Kun ei sen tarvitse maksaa sen enempää. Ei tarvitse edes itse keksiä mitään, maailma on täynnä halpoja ja helppoja kodinkohennusvinkkejä.
Omakin jaksaminen on ihan eri tasolla kun koti on viihtyisä ja rauhallinen. Siivoaminenkin on melkein ilo kun saa hoitaa sitä omaa pikku turvapaikkaansa.
Enpä ole ennen ymmärtänytkään arvostaa sitä, että olen saanut aina elää viihtyisissä ympäristöissä. Vaikkei aina kaikilla suinkaan ole ollut liiemmälti rahaa. Esim. Kumpikin mummoni kyllä paikkasi vaatteensa moneen kertaan. Silti ne oli aina itse siistejä ja kotinsa siistejä ja viihtyisiä. Toinen mummo oli pienviljelijän emäntä, jolla ei ollut elämässään yhtään vapaapäivää ennen kuin luopuivat karjasta. Lehmät kun on lypsettävä aina, ja joku maatalouslomittaja nähtiin lähinnä köyhäinapuna -kuten veteraanikuntoutus, vaari ei suostunut menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sainpahan tästä tarinasta inspiraatiota jynssätä keittiön kaakelit
Minunkin katse on alkanut harhailemaan keittiön kaappien oviin.
Mä pyyhin keittiön katosta exän roiskimat ketsupit eilen :D Ex sai kenkää suhteesta v. 2024. Löysin kaapista auton tehopuhdistusainetta ja sillähän lähti. Piti myös neutraloida aine eli pyyhkiä kostealla yli.
Kyllä on hyvä nähdä joskus sikolättiasumista niin ryhdistäytyy itsekin.
Miten hitossa ketsuppia voi mennä kattoon? Paiskasiko se sen ketsuppitötsän kattoon vai miten tuo on mahdollista?
Tuo kyllä vähän ottaa korvaan että Mari uhriutuu vuokrien maksamisesta. Niska limassahan täällä kaikki muutkin saa tehdä duunia että saa vuokrat tai vastikkeet ja lainanlyhennykset maksettua. Se on normaalia elämää ellei ole syntynyt ökyperheeseen ja harva suomalainen on.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä vähän ottaa korvaan että Mari uhriutuu vuokrien maksamisesta. Niska limassahan täällä kaikki muutkin saa tehdä duunia että saa vuokrat tai vastikkeet ja lainanlyhennykset maksettua. Se on normaalia elämää ellei ole syntynyt ökyperheeseen ja harva suomalainen on.
Moni pienituloinen mutta just hiukan liian suurituloinen raataa niska limassa maksaakseen kallista vuokra-asuntoa, kun ei ole saanut Hekalta markkinahintaa halvempaa asuntoa. Mari saanee tukiakin, kun on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häädön sijaan voisi antaa heille 20 000 euron laskun ja kehotuksen poistua remontin ajaksi.
Seinän ylimaalaus ööö 150 euroa....
Tuolla saat vasta purkin maalia. Ei vielä teloja, suojaus materiaaleja ym. Todennäköisesti pitää hioa ja irrottaa listat ja ne ei lähe ehjänä eli pitää uudet listat leikata ja ampua kiinni.
Kaikki tämä ja päälle tietenkin itse tekijän palkka kalleilla suomalaisilla veroilla ym. niin hinnaksi alkaen 500e.
syy miksi monet vuokranantajat ovat nihkeitä vuokralaisen itse tekemiin maalauksiin on juuri tuo asenne "maalataan vaan peittoon, eihän se maksa kuin maalit ja telan". Kun maalaus pitäisi aina aloittaa pinnan puhdistamisesta ja korjauksesta ja siitä edetään sitten. graffitien poistaminen tai piilottaminen voi olla hyvinkin kallista puuhaa. Kokemusta vuokranantajana on tästä.
Kun vuokralainen vaihtaa saman yksityisen vuokrayhtiön asunnosta toiseen, moni yhtiö tarjoaa asunnon loppusiivouksen ja sen mihin asukas muuttaa perusteellisen siivouksen ja kunnostuksen automaattisesti, ennen kuin siihen muutetaan.
Onko tosiaan Hekan asunnoissa näin suuripiirteinen hälläväliä-asenne ettei asuntoa kunnosteta ennen uuden asukkaan tai perheen muuttoa sinne?
Okei, jälkikäteen tässäkin fiksailtu keittiötä kun asukkaat jo asuvat siellä?
Miksi Heka ei pidä kunnossa asuntojaan/kunnosta niitä säännöllisesti? Toteutuuko kuntotarkistukset?
Tosi vanha ja huonossa kunnossa olevat wc-tilat. Ei varmaan tehty 10vuoteen mitään kuntotarkistusta...?
Vierailija kirjoitti:
>töissä ja kunnon ihminen
>asu kaupungilla vuokralla
Valitse toinen.
Hekan asunnpissa asuu paljon ihan töissä käyviä ”kunnon ihmisiä”
olisi toimitaja voinut naapureitakin haastatella, mutta ehkä oli ihan hyvä ettei
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli, kaupunkia tai valtiota vastaan ei kannata oikeuteen lähteä. Ne häviää järjestetäwn tai mahdollisesti koko henkilö häviää johonkin mystisesti.
Marilla ei ole kyseisessä tilanteessa mitään voitettavaa, koska hänellä oli määräaikainen vuokrasopimus, joka umpeutui jo.
Näitä tällaisia pyrkii asumaan myös yksityisen omistamiin asuntoihin. Siksi itse pidän asuntoni mieluummin tyhjänä kuin otan siihen vuokralaisen. Pahimmassa tapauksessa tekevät asuntoon kymmenien tuhansien remontintarpeen. Aika monta turhaa yhtiövastiketta pystyy maksamaan sillä.
Jos ollaan perheenä asuttu samoilla tienoilla vuodesta 2008, niin silloinhan vanhin lapsi on vähintään 17-18 vuotias.
Olisikohan nuo vuokrat menneet alunperin rästiin siksi kun ei ole enää saanut yhtä paljoa tukia ja lisiä kuin ennen?
Milloin se määräaikainen vuokrasopimus umpeutui? Oliko nyt kuunvaihteessa ? Voisiko Hesari tehdä jatkoartikkelin tästä tapauksesta ja miten lopulta kävi?
Onko siis Marin helpompi marista medialle ja pestä perheen likapyykkiä kaiken kansan nähden, ennemmin kuin olisi varautunut tilanteeseen viimeisen 6kk aikana? Vuokrasopimus oli määräaikainen joten sen mahdollinen päättyminen oli tiedossa jo puoli vuotta sitten. Ärsyttää että joillain ihmisillä in tällainen asenne ettei säännöt koske minua vaan joku muu aina hoitaa asiat kunhan tarpeeksi jaksaa ruikuttaa ja kerätä säälipisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä vuokrarästiasiaa. Kun mamma kertoo niska limassa ponnistelleensa saadakseen ne maksettua, ihan kuin se olisi meriitti.
Tuntuu ettei osa ihmisistä ymmärrä että vuokran maksamatta jättäminen on moraalisesti ihan sama kuin varastaisit sen rahasumman vuokranantajalta. Se, että palauttaa varastamansa, ei kumoa tapahtunutta rikosta. Mainehaitta on ja pysyy, kun on itsensä epärehelliseksi todistanut.
Näistä vuokrarästeistä pitäisi tulla aina rikosjuttu ja sakkoja, josko kansalaiset sitten alkaisi ymmärtää sen maksamatta jättämisen olevan väärin.
Muutenkin tuntuu omistusoikeuden käsite olevan hakusessa. Eivät tunnu ymmärtävän että vuokranantaja voi irtisanoa hyvinkin eläneen vuokralaisen sopimuksen vaikka 20 vuoden jälkeen ihan ilman syytä vuokralaisessa, KOSKA SE OMISTAA SEN ASUNNON JA SAA VAIKKA PITÄÄ TYHJILLÄÄN JOS TAHTOO. Irtisanomisaika vaan on puoli vuotta.
Yksityisellä vuokranantajalla voi vielä ymmärtää. Kaupungin asuntoja ei kuulu pitää tyhjillään. Lääkkeiden Otto olisu nyt paikallaan .
Jutun kuvista näet, mitä vuokralaiset on niille tyhjillään oleville kämpille tehneet. Niiden korjaaminen on varsin paljon kalliimpaa kuin kuvittelet. Jos ei asunnoille ole varsinaisesti kysyntää, niitä korjataan pikkuhiljaa ja tarpeen mukaan kiireellisyysjärjestyksessä. Nythän ei ole mitään asuntopulaa Helsingissä eikä muuallakaan.
Katselin jutun kuvia. Oliko siellä jotain hajalla. Vai 20 vuoden luonnollista kulumaa. Toki spray tägit seinässä on erittäin vastenmielisiä
Olivat asuneet tässä asunnossa 12 vuotta. Keittiö oli korjattu heille heidän siinä asuessaan, eli sen pitäisi asiallisesti hoidettuna olla uuden veroinen. Mutta: etulevyjä revitty irti, liesituulettimen kunto epäilyttävä, liedeltä valui keltaista mähmää, seinät ja katot roiskittu rasvaa ja ties mitä läiskäisiksi. Liedellä palavaa materiaalia (peittämässä jotain, ehkä rikottu liesitaso?). Ja kämppä todennäköisesti vieläpä "siivottu" toimittajaa varten. Mä en antaisi kenenkään kuvata asuntoani tuossa kunnossa, eli tuo läävätason hygienia on tuolle perheelle NORMAALI OLOTILA.
Vierailija kirjoitti:
Kämppä näyttää ihan siltä kun siellä olisi ollut imuri viimeksi joskus vuonna 2024. Hyi
Varmaan 2014, kun nuo on muuttaneet tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljastavaa, että äiti kertoo tehneensä töitä "niska limassa" maksaakseen vuokrarästinsä, ikään kuin se olisi häneltä joku iso suosionosoitus ja uhraus, että maksaa vuokransa. En kyllä haluaisi asua moisen naisen naapurina.
Ei pitäisi olla talous ongelmia jos tekee töitä niskalimassa.
1. HEKAn vuokra tuskin kovin suuri
2. lapset ei ole iso meno erä kerta kelakin maksaa 6 lapsesta 892,13 €/kk.
3. tähän päälle varmaan vielä elarit
Missä ihmeen laa-laa-landiassa elät, jos olet sitä mieltä, että n. 900 euroa kuukaudessa on hyvä raha kuuden lapsen elättämiseen? Kyllä lasten kulut ihan oikeasti on huikeasti enemmän kuin lapsilisä, vaikka kuinka nuukasti eläisi. Ja siis toki saavat ollakin, ei yhteiskunnan tarvi kaikkien lapsien elämää kustantaa tietenkään. Mutta lapsilisä ei nyt kyllä tässä kohdassa ole sellainen tulo, jota lähtisin heiluttelemaan, että kyllä rahat riittää.
Lisäksi tuossa perheessähän ei ole kuin 4 - 5 lasta, koska se on kuuden hengen lapsiperhe. Perheen jäsenistä 1 - 2 on väkisinkin aikuisia.
Mua järkyttää se(kin), kuinka paljon tässä ketjussa kohdistetaan vihaa lapsiperheisiin, ja erityisesti suurperheisiin. Ikään kuin jo pelkästään se, että ihmisellä on lapsia enemmän kuin 1 - 2 olisi asianmukainen häätöperuste.
Kyse nyt ei ole perheen koosta vaan sen sivistystasosta ja käytöksestä, josta näkee aika paljastavan näytteen akan haastattelusta ja jutun kuvista. On myös sellaisia perheitä, joissa lapset eivät ole huutava, rääkyvä ja sotkeva apinalauma vaan osaltaan huolehtivat siisteydestä ja kodin askareista sekä ottavat naapurit huomioon. Valitettavasti hälläväliä-asenne siirtyy vanhemmilta lapsille.
Kertoo jotain sekin, että asunnossa ei ole mitään kaunista tai viihtyisää. Keittiö on remontoitu näiden aikana, mutta voisi kunnosta päätellen olla alkuperäinen.
Huononkin kämpän saa sentään aika somaksi ja viihtyisäksi eikä se edes maksa juuri mitään. Hiukan täytyy vain ajatella tavaran sijoittelua ja värejä ja tietysti pitää siistinä.
Minulla, keskiluokkaisella ihmisellä on nytkin pussilakanat verhoina. Täydestä käy. Löytyi mieleinen väri, oli halvat ja pimentävät ihan yhtä hyvin kuin pimennysverhot. Päädyin tähän ratkaisuun koska sain migreeniä (ihan aidosti, ne alkoi haista puhtaanakin oudolta auringossa). Rahaakin säästyy, lakanat on verhoja halvempia.
Samoin nuorena tuli asuttua aivan kauheissa läävissä, yhdessäkin oli vaaleansiniset 70-luvun ovet keittiön kaapeissa. Kestotahroja niissä. Hommasin keltavalkoruudullisen pöytäliinan ja sinikeltavalkoruudulliset puuvillaverhot, kaikki ihan halpoja, ja pari sinistä kukkaruukkua ikkunalaudalle paavalinkukkineen ja kas kuinka viihtyisä keittiö minulla oli. Rakastin sitä.
On kamalaa että tehdään lapsia eikä sitten edes yritetä tarjota niille viihtyisää rauhallista kotia. Kun ei sen tarvitse maksaa sen enempää. Ei tarvitse edes itse keksiä mitään, maailma on täynnä halpoja ja helppoja kodinkohennusvinkkejä.
Omakin jaksaminen on ihan eri tasolla kun koti on viihtyisä ja rauhallinen. Siivoaminenkin on melkein ilo kun saa hoitaa sitä omaa pikku turvapaikkaansa.
Enpä ole ennen ymmärtänytkään arvostaa sitä, että olen saanut aina elää viihtyisissä ympäristöissä. Vaikkei aina kaikilla suinkaan ole ollut liiemmälti rahaa. Esim. Kumpikin mummoni kyllä paikkasi vaatteensa moneen kertaan. Silti ne oli aina itse siistejä ja kotinsa siistejä ja viihtyisiä. Toinen mummo oli pienviljelijän emäntä, jolla ei ollut elämässään yhtään vapaapäivää ennen kuin luopuivat karjasta. Lehmät kun on lypsettävä aina, ja joku maatalouslomittaja nähtiin lähinnä köyhäinapuna -kuten veteraanikuntoutus, vaari ei suostunut menemään.
Sama. Ei tuo asunto olisi läävä jos se olisi siisti. Jos olisi viitsitty nähdä yhtään vaivaa sisustamisessa sen sijaan, että on tehty siitä piikitysluolaa muistuttava kaatopaikka (en kyllä muuten tiedä kuin leffoista). Jos olisi pyydetty huolto korjaamaan irronnut keittiön etulevy ja pyyhitty pinnat säännöllisesti eikä annettu lian pinttyä kaikkialle.
Mullakin on lakanat olohuoneen verhoina, kirkkaan keltaiset. Erittäin edulliset ja siistit yksiväriset aluslakanat. Mistään en löytänyt siihen hintaan keltaista puuvillaa ja jostain syystä halusin sellaiset, kun tehosteseinäkin on keltainen. ne on jopa aika laadukkaat ollakseen 20 euron investointi, koska pitkät sivusaumatkin on päärmätty.
Mä sisustan lähes pelkästään kierrätyskapineilla, joita maalaan ja korjaan mieleisikseni. Sohvakin on käytettynä hankittu Ikean Ektorp, johon ostin tarjouksesta uudet irtopäälliset.
Tulisin hulluksi jos mulla olisi 4-5 levotonta lasta juoksemassa ja huutamassa ympärillä, mutta se asia on pitänyt toki ajatella etukäteen, ennenkuin alkaa paljaalla munalla nussimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sainpahan tästä tarinasta inspiraatiota jynssätä keittiön kaakelit
Minunkin katse on alkanut harhailemaan keittiön kaappien oviin.
Mä pyyhin keittiön katosta exän roiskimat ketsupit eilen :D Ex sai kenkää suhteesta v. 2024. Löysin kaapista auton tehopuhdistusainetta ja sillähän lähti. Piti myös neutraloida aine eli pyyhkiä kostealla yli.
Kyllä on hyvä nähdä joskus sikolättiasumista niin ryhdistäytyy itsekin.
Miten hitossa ketsuppia voi mennä kattoon? Paiskasiko se sen ketsuppitötsän kattoon vai miten tuo on mahdollista?
En tosiaankaan tiedä. Ei paiskinut, veikkaan että keitteli niin hemmetin isolla teholla, että roiskahti kattoon saakka. Huomasin ne vasta myöhemmin, itse kun en juurikaan ketsuppia käytä. Mutta katon lisäksi äijä sotki kaiken mihin koski, jopa sohvan käsinoja, jossa se piti kättään, alkoi haista oudolta. Jouduin käsittelemään sen hajunpoistoaineella.
Tyypillinen kokoomusjuttu. Siinä tosin kerrankin myös vuokralainen itse pääsi ääneen. En sitten tiedä mikä jutun motiivi tai opetus on. Ehkä se, että sikamaista asumista harjoittaa kantasuomalainen.
Afrikkalaistaustaisista tiedän että liesi menee entiseksi, mutta se on pikkujuttu verrattuna siihen, että koko asunto on purettava ja rakennettava pintoja myöten uusiksi valkoisen sikalauman jäljiltä.