Jopa ulkomailla ihmetellään, miksi Suomen taloudella menee näin huonosti - tässä video
Kommentit (64)
Noissa kommenteissa ihmetellään, miten Suomi on voinut kusta kaiken.
Kokoomus Orpon porvarihallituksen porvarillista talouspolitiikkaa.
Because in Finland we have this thing called Talousnerous.
Miten joku ääliö voi luulla että nykyhallitus on tuhonnut Suomen parissa vuodessa? Kyllä siinä on mennyt ainakin pari vuosikymmentä.
Kyllähän jotkut on rikastuneet ihan saatanasti ja rahaa on piiloteltu veroparatiiseihin.
Suomessa on heikennetty koulutusta, sosiaali- ja terveyspalveluita ja vaikeutettu yrittäjyyttä. Tuloksena on nolla innovaatiot ja vienti. Suurin asenne on asenteemme. Suomi on liian pieni ja heikko pärjäämään yksin.
Kun taivastellaan, miten Suomen talous on kasvanut finanssikriisistä alkaen vain niin vähän, niin usein unohdetaan, että juuri sitä ennen se kasvoi valtavaa vauhtia.
Tuossa videossa onneksi näytetään käyrää vähän pidemmältä ajalta
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jotkut on rikastuneet ihan saatanasti ja rahaa on piiloteltu veroparatiiseihin.
On monikin. Palkkoja maksetaa tänä vuonna enemmän kuin koskaa Suomen historiassa. Iso osa kansasta vaurastuu nopeasti.
Kiinnostava tuo tieto siitä, että Suomessa syntyvyys laski aiemmin kuin muissa Länsi-Euroopan maissa (60-luvulla).
AI:
Suomessa syntyvyyden jyrkkä lasku alkoi ja eteni aiemmin ja nopeammin kuin monessa muussa Länsi-Euroopan maassa. Kun suuressa osassa Eurooppaa käännekohta koettiin vasta vuoden 1964 tienoilla, Suomessa syntyvyys oli kääntynyt tasaiseen laskuun jo heti sotien jälkeisen poikkeuksellisen suuren vauvabuumin jälkeen (vuoden 1947 huipun jälkeen). [1]
Tähän poikkeuksellisen aikaiseen ja rajuun kehitykseen vaikuttivat erityisesti seuraavat Suomelle ominaiset historialliset tekijät:
Euroopan rajuin ja nopein rakennemuutos: Suomi teollistui ja kaupungistui "kertarysäyksellä" muihin Länsi-Euroopan maihin verrattuna. Muualla muutos oli kestänyt vuosikymmeniä, mutta Suomessa siirryttiin maatalousyhteiskunnasta urbaaniin palveluyhteiskuntaan erittäin lyhyessä ajassa 1950- ja 1960-luvuilla. Tämä romutti perinteisen maaseutumaisen perhemallin poikkeuksellisen nopeasti. [1, 2]
Äkillinen ja vakava asuntopula kaupungeissa: Koska muuttoliike maalta kaupunkeihin oli valtavaa, kaupunkeihin syntyi akuutti pula asunnoista. Ahtaat kaupunkiasunnot tekivät suurperheen ylläpitämisestä fyysisesti ja taloudellisesti mahdotonta huomattavasti nopeammin kuin maissa, joissa kaupunkirakenne oli kehittynyt tasaisemmin. [1]
Naisten poikkeuksellisen varhainen ja laajamittainen kokopäivätyö: Toisin kuin monissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa, joissa kotiäitiys säilyi normina pitkälle 1970- ja 1980-luvuille, suomalaiset naiset siirtyivät suoraan maataloustöistä kaupunkien kokopäiväiseen ansiotyöhön. Koska päivähoitojärjestelmä ja muut perhe-elämää helpottavat tukirakenteet kehittyivät vasta myöhemmin 1970-luvulla, työn ja perheen yhteensovittamisen vaikeus iski suomalaisiin nuoriin aikuisiin heti. [1]
Suuret ikäluokat tulivat täysi-ikäisiksi yhtä aikaa: Suomen sotien jälkeiset suuret ikäluokat (1945–1949) olivat suhteellisesti suurempia kuin monessa muussa maassa. Kun tämä valtava nuorten massa saavutti hedelmällisen iän 1960-luvun alussa, he kohtasivat yhteiskunnan, jossa ei ollut tarjolla tarpeeksi asuntoja tai opiskelupaikkoja. Odotetun uuden vauvabuumin sijaan nuoret lykkäsivät tai rajoittivat lastenhankintaa selviytyäkseen, ja suuri määrä heistä muutti työn perässä Ruotsiin.
Suomi oli siis sosioekonomisessa murroksessaan muuta Eurooppaa "edellä" siinä, kuinka nopeasti vanha elämäntapa hävisi ja pakotti nuoret aikuiset sopeutumaan uuteen, pienemmän lapsiluvun vaativaan urbaaniin todellisuuteen.
Suomen ongelma on työn vieroksujat eli työttömät laiskurielätit. Painukot vttuuun Suomesta oli sitten kyse muualta tulleista tai suomiloisista. Työttömät saatanat eivät kuulu tähän maahan.
Mene töihin saatanan lusmu kun nyt nousukaudella on töitä tarjolla vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku ääliö voi luulla että nykyhallitus on tuhonnut Suomen parissa vuodessa? Kyllä siinä on mennyt ainakin pari vuosikymmentä.
Ei ne luule. Yrittää vaan E P Ä T O I V O I S E S T I voittaa ensi vaalit ja jatkaa maan paskomista
Oli kyllä silmiä avaava ytimekäs kooste Suomen nykytilanteesta.
"Suuret ikäluokat tulivat täysi-ikäisiksi yhtä aikaa: Suomen sotien jälkeiset suuret ikäluokat (1945–1949) olivat suhteellisesti suurempia kuin monessa muussa maassa. Kun tämä valtava nuorten massa saavutti hedelmällisen iän 1960-luvun alussa, he kohtasivat yhteiskunnan, jossa ei ollut tarjolla tarpeeksi asuntoja tai opiskelupaikkoja. Odotetun uuden vauvabuumin sijaan nuoret lykkäsivät tai rajoittivat lastenhankintaa selviytyäkseen, ja suuri määrä heistä muutti työn perässä Ruotsiin.
Suomi oli siis sosioekonomisessa murroksessaan muuta Eurooppaa "edellä" siinä, kuinka nopeasti vanha elämäntapa hävisi ja pakotti nuoret aikuiset sopeutumaan uuteen, pienemmän lapsiluvun vaativaan urbaaniin todellisuuteen."
Samaan aikaan tuli myös e-pillerit. Lapsiluku jäi tyypillisesti kahteen.
Todella suuri muutos heidän vanhempiinsa, joilla oli tyypillisesti sellaiset viisi lasta.
Surkea ja osaamaton johto yhdistettynä osittain syy-seuraussuhteena epämotivoituneeseen työvoimaan niin tällaistahan siitä tulee.
Pelkästään lukemalla esim. palstaa huonaa miten pimeätä porukkaa Suomessa on paikoitellen. Ei pitäisi tulla yllätyksenä että kaikki menee päin vi ttua.
Lyhyt vastaus: kokoomus (EK) + perussuomalaiset ( Moskova) kokoomuspolitiikan mahdollistajana.