Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko 15-vuotiaan jäädä yksin kahdeksi viikoksi kotiin?

Vierailija
04.06.2026 |

Mies on tulossa kaupunkiin kaksi kertaa työ juttujen perässä jolloin voisi täydentää jääkaapin ja tsekata tilanteen. Mies on jo vähän luvannut että se olisi ok. Mutta nyt poika mököttää mulle kun olen eri mieltä. Hän ei halua lähteä mökille vaan haluaa viettää aikaa tyttöystävän ja kavereiden kanssa.

Mä en luota. Mulla on tunne että hän ei ole valmis. Tällä hetkellä ei saa edes omaa huonetta pidettyä siistinä ja jääkaapissa ei ole hänen mielestään koskaan mitään ruokaa. Mä olen ihan huono äiti ja hän haluaa tehdä niin kuin tahtoo. Voi voi. 

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi kahta viikkoa olla. Jos nuori on luotettava ja omatoiminen, pari yötä joo, mutta ei noin pitkään. 

Vierailija
82/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei 15-vuotias pärjää omillaan 2 viikkoa niin kasvatus on epäonnistunut. Pahasti. Toisaalta milläs pakotat sen mökille? Tuskin jaksat kantaa autoon. Eli saatat joutua jäämään kaupunkiin vahtimaan

Vierailija
84/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 13-vuotiaana viikon yksin. Vanhemmat lähtivät Ruotsiin enkä suostunut mukaan. Saman reissun tekivät kun olin 14 ja 15. Ei olisi tullut mieleenkään järjestää mitään bileitä missä juodaan. Normaali sen ikäinen ei käytä päihteitä

Vierailija
85/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet lapsesi parhaiten. Itse olin jo paljon nuorempana yksin kotona pari viikkoa, kun muu perhe oli mökillä enkä halunnut mennä. Mutta kuuluinkin niihin nuoriin, joka vietti yksinoloajan kuten silloinkin, kun vanhemmat oli kotona ja tapanani oli siivota koko talo, kun olin yksin ja hoisin mielelläni omat ostokseni ja ruuanlaiton. 

Omat lapset nyt tulossa tähän ikään, ja toisen voisin luottavaisin mielin jo jättää jos haluaisi. Toisen kohdalla taas olen varma, ettei ole riittävän vastuuntuntoinen ja kypsä ja tulisi ongelmia. Lapset on erilaisia.

Vierailija
86/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tunnet lapsesi parhaiten. Itse olin jo paljon nuorempana yksin kotona pari viikkoa, kun muu perhe oli mökillä enkä halunnut mennä. Mutta kuuluinkin niihin nuoriin, joka vietti yksinoloajan kuten silloinkin, kun vanhemmat oli kotona ja tapanani oli siivota koko talo, kun olin yksin ja hoisin mielelläni omat ostokseni ja ruuanlaiton. 

Omat lapset nyt tulossa tähän ikään, ja toisen voisin luottavaisin mielin jo jättää jos haluaisi. Toisen kohdalla taas olen varma, ettei ole riittävän vastuuntuntoinen ja kypsä ja tulisi ongelmia. Lapset on erilaisia.

Kai tajuat että sinun pitää silti kohdella lapsiasi tasavertaisesti jos ovat suunnilleen saman ikäisiä? Tai ainakaan et voi ikinä missään tilanteessa antaa nuoremmalle mitään vastuuta tai vapautta mitä et anna vanhemmalle. Muuten se vanhempi vihaa sinua vuosia. Ja syystä.

Vierailija
87/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei 15-vuotias pärjää omillaan 2 viikkoa niin kasvatus on epäonnistunut. Pahasti. Toisaalta milläs pakotat sen mökille? Tuskin jaksat kantaa autoon. Eli saatat joutua jäämään kaupunkiin vahtimaan

Ei ole kyse siitä, että ei pärjäisi sikäli, että kyllä osaisi ruokaa lämmittää ja henkiin jäisi. Tuskin järjestäisi bileitäkään. Mutta se yksinäisyyden kokemus mitä teini ei voi etukäteen edes ajatella. Yksi tai kaksi yötä ehkä, mutta pari viikkoa? Ei ikinä. Ja sinä se olet epäonnistunut jos pitää edes miettiä 15v pakottamista autoon. Kyllä mulla on aina kompromisseihin päästy tuon ikäisten kanssa. Joskus lopulta niin, että minä vanhempana ja vastuussa olevana päätän ja piste, jos tilanne on mennyt väittelyksi. Ei mitään pakotusta tietenkään, vaan nimenomaan se kasvatus pienestä asti on ollut kunnossa ja teinit tottelee ja tietävät, että rajat on rakkautta. Mulla on tälläkin hetkellä 15v ja isommat 23 ja 22v ovat myös aikanaan olleet teinejä.

Vierailija
88/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuat että sinun pitää silti kohdella lapsiasi tasavertaisesti jos ovat suunnilleen saman ikäisiä? Tai ainakaan et voi ikinä missään tilanteessa antaa nuoremmalle mitään vastuuta tai vapautta mitä et anna vanhemmalle. Muuten se vanhempi vihaa sinua vuosia. Ja syystä.

Heh heh. Olet väärässä. Tasapuolinen kasvatus nimenomaan on sitä, että lapsi otetaan persoonana huomioon.

Vierailija
89/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti vastuullinen vanhempi ymmärtää, että on vastuussa alaikäisestä lapsesta. Aikuisen pitää osata laittaa lapset edelle ja omat lomat ja huvitukset toiselle sijalle.

Sitten on myöhäistä itkeä, kun lasi on kaatunut. 

Vierailija
90/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että ne mökkireissut voi olla nuorille ahdistavia. Itsekin itkin kun olisi pitänyt lähteä ja lopulta kieltäydyin täysin.

Olin yksin kotona omakotitalossa usein mökkireissut ja täytyy sanoa että koin pelkoa ja turvattomuutta iltaisin ja öisin. Olisinko ollut vielä vähän nuorempikin, en muista.

Vierailija
91/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei yksinkertaisesti silloin mene mökille, jos kaikki alaikäiset ei lähde mukaan.  Niin helppoa. 

Vierailija
92/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi