Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitteko 15-vuotiaan jäädä yksin kahdeksi viikoksi kotiin?

Vierailija
04.06.2026 |

Mies on tulossa kaupunkiin kaksi kertaa työ juttujen perässä jolloin voisi täydentää jääkaapin ja tsekata tilanteen. Mies on jo vähän luvannut että se olisi ok. Mutta nyt poika mököttää mulle kun olen eri mieltä. Hän ei halua lähteä mökille vaan haluaa viettää aikaa tyttöystävän ja kavereiden kanssa.

Mä en luota. Mulla on tunne että hän ei ole valmis. Tällä hetkellä ei saa edes omaa huonetta pidettyä siistinä ja jääkaapissa ei ole hänen mielestään koskaan mitään ruokaa. Mä olen ihan huono äiti ja hän haluaa tehdä niin kuin tahtoo. Voi voi. 

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää että pojalla on äiti joka kasvattaa vauvapalstan ohjeilla. Sinä tunnet poikasi, ei kukaan näistä kommentoijista. Ajattele itse.

Joku ehti jo kommentoida että tuntee poikasi parin lauseen perusteella ja omat voisi jättää. Tyhmää porukkaa.

En usko että aapeellä olisi lapsi.     Pitää olla ihan päästään täysin sekaisin että  kyseessä täältä  mitä hänen pitää tehdä poikaansa kanssa.     🐖🎀

Vierailija
62/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max tunti per ikävuosi on ammattilaisten suositus. 

🤣🤣🤣🤣 onko tämä sitä MAX  SPEKUA. JOKAINEN  ITSE PÄÄTTÄÄ VOIKO OMANSA JÄTTÄÄ... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden kanssa? Joo, isot bileet luvassa. En antaisi todellakaan. 

Tämäkin olisi hyvin mahdollista. Kyllä mun mielestä 15-vuotiaat on vielä hyvin perään katsottavia. Oma ainakin. Hauskaa tässä on myös se että hän on mulle nyt monta tuntia huutanut että hän tarvitsee omaa rauhaa. Hänellä on kuitenkin oma huone ja puolet yläkerrasta täysin omassa käytössä. Kyllä siellä rauhaa on ihan tarpeeksi. Ap

Onko mökillä rauhaa?

Hänellä on oma siipi omalla sisäänkäynnillä ja kylppärillä, eli on. Ap

Ai siellä yksiössä.   🤭🤭🤭🤭🤭

Vierailija
64/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin olisi hyvin mahdollista. Kyllä mun mielestä 15-vuotiaat on vielä hyvin perään katsottavia. Oma ainakin. Hauskaa tässä on myös se että hän on mulle nyt monta tuntia huutanut että hän tarvitsee omaa rauhaa. Hänellä on kuitenkin oma huone ja puolet yläkerrasta täysin omassa käytössä. Kyllä siellä rauhaa on ihan tarpeeksi. Ap

Onko mökillä rauhaa?

Hänellä on oma siipi omalla sisäänkäynnillä ja kylppärillä, eli on. Ap

Eikö tyttis voi tulla mökille? 

Vierailija
65/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Max tunti per ikävuosi on ammattilaisten suositus. 

Ai yksivuotias tunniksi, 2v kahdeksi jne?

Vierailija
66/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Miksi pitäisi?

Miksi ikinä niin tekisin?

Vierailija
67/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt ymmärtää ,että 15 vuotiaat ovat lapsia.Kavereiden kanssa tekevät kaikki tyhmät päätökset ja valinnat.

Ei kaikki ole, vaikka kaveriporukkaa olisi enemmänkin. Maailmassa on paljon järkeviäkin teinejä, kuten omat. Mäkin olin. 

itse olin viisitoista vuotiaana kesätöissä, että pakkohan vanhempien oli luottaa muhun. Kerran kutsuin kolme kaveria ja katteltiin leffoja aamuun. Se oli hurjin mitä keksittiin.

Sitten oma viisitoista vuotias sai jäädä viime kesänä viikoksi yksin. Hyvin pärjäs. Pakkasta vähän varustelin ruuilla, niin tää oli tehnyt itse ja siivonnutkin. Rahaa jätin 50€ ja olihan tuolla omaakinr ahnaa. Me oltiin mökillä 40 kilsan päässä, että nopeesti oltais kotiin päästy ja mun sisko asuu kilsan päässä meistä. Naapurit olivat myös paikalla ja "vahdissa". 

Yhdeksi päiväksi oltiin sovittu, että kutsuu tietyt kaverit. Saunovat, grillaavat ja pelasivat lautapelejä ja forttii.. Saattoivat nauttia virvokkeitakin. Naapurin ja siskon mukaan kuitenkin aivan järkevästi toimivat. Musiikki ja äänet pysyivät hallussa. 

Kämppä ja lapset olivat kunnossa. Joten tänä kesänä jää lähes koko kesäksi kotiin, kun on kesätöitäkin. Käyvät kyllä mökillä kavereieen ja vastaavat järjelliset kotibileet on sovittu jo. 

Vierailija
68/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi edes viikonlopuksi.

Vierailija
69/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon kiinni lapsen/nuoren luonteesta. Viime vuosituhannella oltiin yläkouluikäisenä yksin ja milloin kenenkin luona yötä kesäisin, vanhemmat töissä ja omakotitalot. Oltiin muistaakseni siskon kanssa viikko kaksin 16 ja 12 vee kun vanhemmat oli ulkomailla, sain vielä kamalan kesäflunssankin. Tosin en ollut bilettävää sorttia. 

Mutta varmaan kannattaisi aloittaa se harjoittelu viimeistään nyt, ei ehkä kahdesta viikosta mutta muutamasta yöstä. Kai pojalla nyt on järkeä päässä kun on tyttöystäväkin. Ei nyt ole suoraan verrannollinen mutta sairastuin joitakin vuosia sitten niin pahasti että tuli useampi lasu ja oma lapsi oli nuorempi kuin tuo 15 vee. Silloin jo lasukin sanoi että jos tulee sairaalareissu niin lapsi voi jäädä kotiin (oli tutut naapurit) ja etsitään sitten joku paikka jos joutuu olla pidempään. Meillä tosin naapurit sanoi heti että voi tulla heille :) 

Vierailija
70/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kersasi saa olla yksinään nyt, niin hän asuu luonasi vielä neljäkymppisenä.

Vierailija
71/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä sana leviää äkkiä, että on tyhjä asunto jonne voidaan mennä pitämään bailuja.

Ja tilanne eskaloituu helposti: paikalle ilmestyykin tutun tuttujen kautta kymmeniä jne.

Ei olisi ensimmäinen kerta kun "bailut riistäytyivät käsistä" ts. vahinkoa syntyy.

Vierailija
72/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestää bileet ja joku pöllii pöytähopeat ja urkkii pankkipaperit

Vierailija
73/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 17-vuotiaana yksin viikon kotona kun vanhemmat olivat matkoilla. Odotin tuota viikkoa kovasti, mutta kävikin niin, että koti tuntui liian hiljaiselta ja vanhempia tuli ikävä. 

Vierailija
74/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vastuussa lapsestasi. Et voi vaan lähteä ja jättää häntä yksin. 

Vierailija
75/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni kyllä, tuota sinun poikaasi en. Hän on selvästi vielä liian riippuvainen muiden avusta, eikä pärjää itsekseen.

Niin, kyllä äkäseltään vähä vaikuttais siltä ettei Jonne osaa vielä olla. Luultavasti kävis niin että jätät satasen safkaa varten niin viidessä päivässä tai alle se raha on palanut Heseen. Itte teen sillä kuukauden safkat himassa...Ittehän tuon kersan parhaiten tunnet...Onnea vaan kaikille suvea varten!

Vierailija
76/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN!!!

Vierailija
77/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poika 16v ja tyttö 15. Pojan uskaltaisin jättää helposti, tyttöä en. Ovat ihan erilaisia. 

Kun olin itse 15, kaveri oli 2 viikkoa kotimiehenä ja puolet kaupungin nuorisosta ryyppäsi talossa koko sen ajan. 

Vierailija
78/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi pitäisi?

Miksi ikinä niin tekisin?

..

Vierailija
79/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pöhkössä iässä juuri tuonikäiset pojat. En jättäisi omaa vuotta vanhempaa älyllisesti fiksua -16-vuotiastakaan. Elämänhallintataidot vielä hakusessa. Ei minkäänlainen rytmi pysy missään asiassa.

Vierailija
80/92 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt ymmärtää ,että 15 vuotiaat ovat lapsia.Kavereiden kanssa tekevät kaikki tyhmät päätökset ja valinnat.

Ei ne tyhmät valinnat ole edes se olennainen juttu tässä. Tuonikäinen lapsi vasta harjoittelee itsenäistymistä, ja vastuullinen vanhempi tekee sen ensin vähän lyhyemmällä harjoittelulla eikä aloita suoraan kahdella viikolla - ihan riippumatta siitä, onko lapsi vastuuntuntoinen ja kiltti vai ei. Tosin ei niitä teinejä enää myöskään raahata viikkokausiksi mökille vastentahtoisesti, ihan yhtä tyhmä idea kuin hylätä yksinään kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän