Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistatko tätä ilmiötä: et ole varma tapahtuiko jotakin

Vierailija
04.06.2026 |

Mistä on kyse, jos ei voi luottaa omiin havaintoihinsa? Jos esimerkiksi näkee ulkona punaisen auton ja menee kertomaan siitä sisällä olevalle. Sisällä oleva sanoo, ettei ollut punaista autoa, jonka jälkeen itse alkaa epäillä näkemäänsä ja uskomaan, ettei sitä tosiaan nähnyt.

Olen kärsinyt tämän kaltaisesta asiasta ja ajatellut, ettei ole muita, jotka asian ymmärtäisivät. Viime aikoina olen miettinyt, voisiko tämäkin olla ilmiö, jolle on nimi.

Yhdistän tämän arkuuteen ja osaan hahmottaa sen synnyn. Lapsena minua kohdeltiin tähän tyyliin. Jos sanoin jotakin, saatoin saada isolta porukalta kovaäänistä ja vihaista huutoa, että asia ei näin ole, näitä siis aivan arkisista asioista. Tämä on seurannut aikuisuuteen ja tunnistan elämän varrelta muutamia sellaisia "kovaäänisiä" ja jyrääviä ihmisiä, jotka jotenkin mesoamalla saavat minut epäilemään omia havaintoja. Nyt aikuisiällä olen pääsemässä tästä eroon. Uskon että johtuu siitä, että olen rajannut elämästäni ulos nuo ihmiset.

Mutta jos vastaan tulisi taas sellainen, joka väittäisi havaintojani vastaan, epäilisin heti itseäni.

Mistä tässä on kyse?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on joku hätänen virhe tulkinta. Ihmisen aivothan ei näe kaikkea sellasenaan ku ne asiat on, vaan olettamuksien kautta. Just pyöri jossain netissä pätkä missä laitettiin kokis tölkistä kuva etee ja se näytti punaselta, oikeasti siinä kuvassa ei ollu värejä ollenkaan, vaan se oli mustavalkoinen. Aivot huijas, koska ne oletti sen olevan punainen tottumuksesta.

Vierailija
2/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jonkinlaista omien havaintojen torjumista, jos joku jyräävä persoona havainnot tyrmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on joku hätänen virhe tulkinta. Ihmisen aivothan ei näe kaikkea sellasenaan ku ne asiat on, vaan olettamuksien kautta. Just pyöri jossain netissä pätkä missä laitettiin kokis tölkistä kuva etee ja se näytti punaselta, oikeasti siinä kuvassa ei ollu värejä ollenkaan, vaan se oli mustavalkoinen. Aivot huijas, koska ne oletti sen olevan punainen tottumuksesta.

Mitä tarkoitat: mikä tässä tapauksessa siis olisi virhetulkinta? Nämä havainnot siis ovat tosia, hyvin arkisia asioita vaikkapa. Ap

Vierailija
4/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen muisto on omanlaisensa. Kaikki muistavat asiat ja tapahtumat sillä tavoin mikä nyt juuri heidän aivojensa mielestä on se loogisin. 

Muistot muuttuvat joka kerta kun niihin palaa. Niihin peilautuu sen hetkinen elämä. 

Itselläkin tuota että menikö se kuinka koska muistan eri asioita samasta jutusta kuin muut. Niin muisto on erilainen jo alussa. 

Vierailija
5/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen muisto on omanlaisensa. Kaikki muistavat asiat ja tapahtumat sillä tavoin mikä nyt juuri heidän aivojensa mielestä on se loogisin. 

Muistot muuttuvat joka kerta kun niihin palaa. Niihin peilautuu sen hetkinen elämä. 

Itselläkin tuota että menikö se kuinka koska muistan eri asioita samasta jutusta kuin muut. Niin muisto on erilainen jo alussa. 

En tarkoita muistoja vaan havaintoja, joihin vihamielinen ihminen voi vihamielisesti suhtautumalla vaikuttaa. Ehkä jonkinlaista gaslightingia? 

Muistan esimerkiksi lapsena, että hanasta tuli kerran jostakin syystä hetkellisesti ruskeaa vettä. Heti kun ruskean veden tulo loppui, aloin epäillä, kävikö niin tosiaan. Jos olisin tästä sanonut perheelleni, olisin saanut huudot. Olin tottunut tähän kohteluun ja osasin epäillä havaintoa automaattisesti. Ap

Vierailija
6/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita muistoja vaan havaintoja, joihin vihamielinen ihminen voi vihamielisesti suhtautumalla vaikuttaa. Ehkä jonkinlaista gaslightingia? 

Muistan esimerkiksi lapsena, että hanasta tuli kerran jostakin syystä hetkellisesti ruskeaa vettä. Heti kun ruskean veden tulo loppui, aloin epäillä, kävikö niin tosiaan. Jos olisin tästä sanonut perheelleni, olisin saanut huudot. Olin tottunut tähän kohteluun ja osasin epäillä havaintoa automaattisesti. Ap

Olet vaan havannoinut tarkemmin kuin muut. Sittenbsinuton sumutettu hiljaiseksi. 

Vierailija
7/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vaan havannoinut tarkemmin kuin muut. Sittenbsinuton sumutettu hiljaiseksi. 

Meillä oli exän kanssa sama. Hän herpas monesti siitä että meillä oli niin eri kuva missä mennään. 

Hän eli jossain kuplassa jossa oli aivan erilaista kuin todellisuudessa. 

Esim. Kahvi loppui. Huusi että hullu akka sitähän on kaapissa monta pakettia. 

Joo, oli ollut 4 pakettia kuukausi sitten. 

Ei tajunnut että ne hupenee koska ei itse ikinä täyttänyt kahvi purkkia. 

Vierailija
8/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasuvalotuksen uhri

Vierailija
9/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis onko kyse oikeasti jostain hahmotushäiriöstä, vai kumppanista joka kaasuvalottaa sinua?

Vierailija
10/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löysit tuon sanan gaslight?

Vierailija
11/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valemuistot taitaa kuulua myös tähän kategoriaan,minä en esim ole varma olenko nähnyt unta vai onko se oikea muisto vaiko valemuisto et ihan kuin mua oltais ahdistelu 8 vuotiaana, isä työskenteli silloin jossain baarissa ja silloin oltiin 2 muun siskon kanssa mukana ja kierreltiin yms, sit muistan ryhmän miehiä jotka ihankuin olis kyllä kutsunut meitä tyttöjä misuiksi ja samaan pöytään meidän kanssa (siis lapsia oltiin yöks) seuraava välähdys onkin kun itkin isän takana kun tuo yks mies pelottaa mua ja en muista siitä sit enempää. Silti en olr varma tapahtuiko oikeasti jotain vai kuvittelinko vain

Vierailija
12/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valemuistot taitaa kuulua myös tähän kategoriaan,minä en esim ole varma olenko nähnyt unta vai onko se oikea muisto vaiko valemuisto et ihan kuin mua oltais ahdistelu 8 vuotiaana, isä työskenteli silloin jossain baarissa ja silloin oltiin 2 muun siskon kanssa mukana ja kierreltiin yms, sit muistan ryhmän miehiä jotka ihankuin olis kyllä kutsunut meitä tyttöjä misuiksi ja samaan pöytään meidän kanssa (siis lapsia oltiin yöks) seuraava välähdys onkin kun itkin isän takana kun tuo yks mies pelottaa mua ja en muista siitä sit enempää. Silti en olr varma tapahtuiko oikeasti jotain vai kuvittelinko vain

Unelta kuulostaa

Vierailija
13/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelta kuulostaa

Mutkun en ole varma asiasta näin 30 vuoden jälkeen tuntui todelliselta. 

Vierailija
14/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit sanonut, että en ole muuten nähnyt tänään mitään erikoista, niin mitäs siihen?

Vierailija
15/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelta kuulostaa

Ei sillä ole väliä

Vierailija
16/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis onko kyse oikeasti jostain hahmotushäiriöstä, vai kumppanista joka kaasuvalottaa sinua?

Ei mitään hahmotushäiriötä eikä valemuistoja, vaan havaintoja, jotka joku toinen lyttää samoin tein. Lapsuudenperheessä kohtelu oli tällaista ja jotenkin se jäi sisäsyntyiseksi epävarmuudeksi siitä, voiko omiin havaintoihin luottaa. 

Tuossa yhdessä esimerkissä kuvaan sitä, että hanasta tuli ruskeaa vettä, mutta en uskaltanut siitä sanoa ja epäilin omaa havaintoani, koska tiesin, että minulle olisi lapsena huudettu ja olisi vain sanottu, että ei tullut ruskeaa vettä, jos olisin siitä sanonut.

Ap

Vierailija
17/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmaan ihan automaattireaktio, että tuolle/noille / ehkä toisilleenkin sanotaan näin kun se sanoo näin. Kuluiko paljon alkoholia? Tulee myös paljon kökköpuhetta sitten, ja itsetunto matala.

Vierailija
18/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se varmaan punainen auto ollut jonkun värisokean mielestä ja maailmahan on kaikille eri kun kaikilla on erilaiset anturit päässä.

Vierailija
19/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdellä tuntemallani henkilöllä oli skitosofrenian ensioireina sellaiset, että oli näkevinään jotain arkisia esineitä milloin missäkin, vaikka keittiön pöydällä teepannun, vaikkei siellä ollut mitään. Tai jäniksen pihalla syömässä, vaikkei siellä ollut jänistä. Hänen mielestään muut kiusoittelivat häntä väittämällä ettei mitään sellaista ollut. Muutamaa vuotta myöhemmin sitten sairaus puhkesi täydellä voimalla ja harhanäyistä tuli pahempia. 

En nyt väitä, että ap:lla olisi tällaista tulossa, mutta mieli on siitä jännä, että se tekee kepposia ja virhetulkintoja miilloin mistäkin ja syy siihen voi olla vaikka missä/mitä. Kysehän voi olla tuollaisesta viattomastakin jutusta ja se voi syntyä vaikka lievästä aivoverenkierron häiriöstä, tai vain huolimattomasti tehdystä havainnosta. Ehkä sitä voi treenata vaikka opettelemalla katsomaa kaksi kertaa. 

Olen huomannut tällä palstalla ollessani, että monesit ihmiset (tai ihminen: en toki voi tietää onko saman ilmiön takana vain yksi ihminen tai useampi) tekevät tosi outoja tukintoja toisten teksteistä ja lisäilevät sinne asioita, joita ei ollut. Se on ymmärretäävä ja varmaan jokainen siihen joskus syyllistyy, mutta ongelmahan siitä tulee sitten, jos alkaa väittelemään toisen kanssa omasta tulkinnastaan ja väittää toisen sanoneen x, vaikka se toinen todisteusti sanoi y. 

Vierailija
20/27 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelta kuulostaa

Miksi ei olisi todellista jos isäsi oikeasti työskenteli baarissa? Ei tuonkaltainen tapahtuma mitenkään tavattomalta kuulosta. Minuakin on ahdisteltu pikkutyttönä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi