Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntosali: lämmittelystä lihakset maitohapoilla

Vierailija
20.01.2025 |

Minulla on takana useamman vuoden tauko raskaammasta liikunnasta ja vakava sairaus. Nyt olen aloittelemassa lihaskuntotreeniä ja järkytyin miten lihakset tuntuu ihan veteliltä jo pienestä rasituksesta. Onko tämä ihan normaalia ja kertoo vain huonosta kunnosta vai pitäisikö huolestua? Kävellä kyllä jaksan tunti- ja kilometritolkulla, mutta siinäpä se mitä viime vuosina on tullut tehtyä. Syksyllä yritin jotain ryhmäliikuntaa, mutta kesken tunnin iski hirveä kylmä hiki. 

Mitä kokemuksia muilla liikunnan aloittajilla on ollut?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotat kylmiltään ihan liian kovaa. Hitaampi aloitus.

Nuorena kukkakeppi tarvitsee paljon pienemmät lämpät kuin iäkkäämpi säkki. Säkki tarvitsee lämmittelyynkin lämmittelyn?

Vierailija
2/19 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alotat kylmiltään ihan liian kovaa. Hitaampi aloitus.

Nuorena kukkakeppi tarvitsee paljon pienemmät lämpät kuin iäkkäämpi säkki. Säkki tarvitsee lämmittelyynkin lämmittelyn?

Varmaan näin. Kuinkahan lämmittelyyn lämmitellään? 😅 Nyt siis tein jotain jalkojen heiluttelua (eli dynaamista lämmittelyä) ohjeen mukaan ja noin 10 kyykkyä ilman painoja... Säkki en onneksi ole siinä mielessä, että painoa olisi liikaa eikä ikääkään vielä ihan hirveästi. Toki lihakset on varmaan korvautunut läskillä, kun ei ole pystynyt pitämään yllä lihaskuntoa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lihakset meni kipeäksi. Järkyttävää. 

Vierailija
4/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin alkuun kyykkyjen määrää ja lisäisin pikkuhiljaa tuohon kymppiin. Tsemppiä!

Vierailija
5/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vetävät itsensä kuntosalilla ihan piippuun jo rajulla ja pitkällä alkulämmittelyllä ja minun käsitykseni mukaan alkulämmittelyä kuntosalilla ei kai kannata tehdä kuin sen verran, että lihakset lämpenevät. Itse jätän alkulämmittelyn kokonaan väliin koska teen reippaan kävelylenkin jo kuntosalille mennessäni. Kohtuus kaikessa.

Vierailija
6/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä sitten kun pääsee taas tekemisen vauhtiin. Hyvä jos menivät hapoille, ens kerralla jaksanet vähän enemmän.

Vierailija
7/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa treenaaminen ensin kotona. Jaloille kyykkyjä, käsiä punnerruksilla tai pienillä painoilla. Voi tehdä usein ja vähän kerrallaan kunnes lihakset tottuvat siihen, että niitä käytetään. Jumpissa ohjelmaa tyypillisesti vaihdetaan 3-4 viikon välein ja usein ensimmäisen kerran jälkeen lihakset ovat kipeät, mutta seuraava kerta menee helpommin.

Vierailija
8/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limuvaatteet päällä ja kylmänä pulpettiin, ykkönen penkistä kuoleva hirvi-huudolla ja baariin.

Vierailija
9/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On voinut käytä niin että olet mennyt ylikunnon puolelle ja ongelmat voivat johtua siitä.

Vierailija
10/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vetävät itsensä kuntosalilla ihan piippuun jo rajulla ja pitkällä alkulämmittelyllä ja minun käsitykseni mukaan alkulämmittelyä kuntosalilla ei kai kannata tehdä kuin sen verran, että lihakset lämpenevät. Itse jätän alkulämmittelyn kokonaan väliin koska teen reippaan kävelylenkin jo kuntosalille mennessäni. Kohtuus kaikessa.

Jokaisella on omat juttunsa. Voi vaikka tehdä koko treenin pelkkää lämmittelyä, jos haluaa. Itse viihdyn usein tunnin siellä alkulämmittelyalueella ja kuntosalilaitteissa vain 15 min. Jokainen voi treenata kuten haluaa.

Vierailija
11/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako se sitten, jos lihakset on vetelät? Sehän tarkoittaa sitä, että niitä on rasitettu. Toki aluksi kannattaa ottaa rauhallisesti, muistaa lepopäivät ja syödä sopivasti ennen treeniä, mutta muuten pitäisin positiivisena sitä, että lihaksissa tuntuu (vaikka sitten tuollaista voimattomuutta).

Vierailija
12/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lämmittely on 10 min juoksua juoksumatolla ja sen jälkeen n. 5 min avaavia liikkeitä (jumppakepin pyöritystä, lonkkien avausta, skorpionia, lapapunnerruksia, syväkyykyssä avauksia, valakyykkyä jumppakepillä jne). Treenin jälkeen käyn 5 min kävelemässä juoksumatolla. Mulle oikein hyvä ja riittävä, ei mene tehot treenistä ja tulee lihaksiin riittävän lämmin.

Vierailija
13/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ei kehitä lihaksia yhtään. Joten jos ei ole vuosiin tehnyt muuta kuin kävellyt, niin lihaskunto voi olla samaa tasoa kaatuilevan vanhuksen kanssa.

Tämä ei ollut haukkumista, vaan omakohtainen havainto. Olen nyt aloittanut pikkuhiljaa tehdä kyykkyjä kotona.

T. Keski-ikäinen

Vierailija
14/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on omat juttunsa. Voi vaikka tehdä koko treenin pelkkää lämmittelyä, jos haluaa. Itse viihdyn usein tunnin siellä alkulämmittelyalueella ja kuntosalilaitteissa vain 15 min. Jokainen voi treenata kuten haluaa.

Näinhän se on ja pitääkin olla, että jokainen asettaa itse omat tavoitteensa myös kuntosalilla.

Vierailija
15/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisen heikkoutta saa olla mutta ei kylmää hikeä, vaan ihan normaalia kumottavaa punanaamaisuutta.

Vierailija
16/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely ei kehitä lihaksia yhtään. Joten jos ei ole vuosiin tehnyt muuta kuin kävellyt, niin lihaskunto voi olla samaa tasoa kaatuilevan vanhuksen kanssa.

Tämä ei ollut haukkumista, vaan omakohtainen havainto. Olen nyt aloittanut pikkuhiljaa tehdä kyykkyjä kotona.

T. Keski-ikäinen

Kyllä se reipastahtinen kävelykin vaikuttaa lihaksiin ja myös kiinteyttää kroppaa kunhan kävelylenkit ovat säönnöllisiä ja tarpeeksi pitkiä ja voihan kävelyyn yhdistää vaikka porras- ja ylämäkinousuja, jolloin vaikutus tehostuu.

Vierailija
17/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-ikäinen

Taidat puhua tasaisella kävelystä? Tasapaino pysyy hyvänä, kun vaihtelee tasaisesta vaikka metsäpoluille. Siinä joutuu käyttämään koko vartalon lihaksia, muuten kaatuu kuin puupökkelö. Siellä väistellään kiviä, juurakoita, on ylä- ja alamäkiä yms. Toisaalta kävelysauvat auttavat käsivarsien ja yläkropan lihasten kunnossa pitämiseen. Pitää vain olla oikea tekniikka eikä tökkiä sauvoilla miten sattuu. Sauvat siis tasaisella kävelyyn, metsässä niistä on vain haittaa ja heikentää tasapainoa. Kyllä ulkona olisi hyvä kuljeskella ainakin tunti päivässä.

Vierailija
18/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraa niiden ihmisten käyttäytymistä salilla, jotka käyvät siellä paljon ja se näkyy myös ulkomuodossa, niin ei nämä ihmiset "alkulämmittele". Mennään heti tekemään sitä lihastreeniä mitä haluaa, alkulämppä tulee siitä kun tekee liikettä jaksamiseen saakka 12-15 krt, sitten lisää painoja ja tekee sarjat täysillä loppuun.

Ihan lopuksi, jos tarvitsee lisää liikuntaa (aerobista) päiväänsä niin voi mennä kävely/juoksumatolle/rapputreeniä yms.

Vierailija
19/19 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-ikäinen

Mikään muukaan ei kehitä, jos sitä toistetaan päivästä toiseen samanlaisena. Lihakset tottuvat nopeasti tiettyyn suoritukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän