Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin

Vierailija
04.06.2026 |

Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.

Toista se oli ennen!

T. Kolmen äiti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit

Kommentit (978)

Vierailija
681/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat oli ennen hyvin eri tavalla. Olen itse kotiutunut sairaalasta parin päivän ikäisen vauvan kanssa. Nuorimmaiseni oli 1,5 vrk, kun lähdin kotiin. Kun anoppini ja äiti saivat lapsensa 1970-luvulla, äidit olivat sairaalassa viikon ja hoitajat hoitivat vauvat. Äidit saivat näin ollen levätä synnytyksestä muutaman päivän. Tätä pidettiin silloin normaalina. Olen itse hoitanut vauvani sairaalassa itse. Olen selvinnyt mutta eihän se mikään ihannetilanne ole. Synnytys on raskas rupeama, jossa menettää joskus paljon verta. Synnytyksen jälkeen on toipilas.

Kotona on sitten alkanut heti arki, lapsia minulla on kolme. Mies oli kotona pari viikkoa, mutta sen jälkeen oli pakko pärjätä yksin. Olin lasten välissä aina töissä mutta kun jäin äitiyslomalle otin isommatkin lapset kotiin. Vaikka muuta voisi luulla, tämä on tukenut omaa jaksamista kovasti. Lapsista on seuraa ja paljon iloa.

Kaikki lapseni olivat hyvin huonounisia, kaksi poikaani erittäin vaikeita koliikkivauvoja. Mitään apua ei oikein ollut tarjolla. En kaivannut kotiin ketään viisastelijaa kertomaan, että koliikki on ohimenevä vaihe tms. Palkkasin itse ikkunanpesijän, kun tuntui, että omat voimat eivät riitä. Minulla oli siihen onneksi varaa.

Kun äitini oli sairaana, meille tuli kotiin kunnan puolesta kodinhoitaja. Tällaista palvelua ei ole olemassakaan ilmeisesti enää. Periaatteessa lapsiperheelle kai on palveluita, mutta ne ovat juuri tuollaisia viisastelijoita ja keskustelijoita. Enemmän apua olisi kodinhoitajista, joilla todennäköisesti on huomattavasti heikommat palkat kuin noilla ns. asiantuntijoilla.

Moni asia on muuttunut. Olen itse henkisesti aika vankkaa tekoa ja harvoin sairaana. Olen pärjännyt. Ja toisaalta kun minulla on ollut työpaikka, olen pystynyt myös ostamaan maksullisia palveluita, mm. just tuon ikkunanpesun. Muistaakseni Belgiassa on malli, jossa päihdevanhemmille annetaan aikaraja, jonka aikana ryhdistäytymisen pitää tapahtua, muuten he menettävät huoltajuuden lopullisesti. Tämän mallin toisin mielelläni Suomeen. Täällä tuntuu, että vanhemmilla on loputtomasti mahdollisuuksia, ja suurimpia häviäjiä ovat lapset. Päiväkoti ei saisi olla lastensuojelua vaan työssäkäyvien vanhempien lasten päivähoitopaikka. 

Aika mielenkiintoinen dikotomia tässä kommentissa. Ensin puolustetaan perheiden oikeutta kodinhoitajiin koska vanhemmuus on niin rankkaa, eikä välttämättä muuten jaksa, mutta sitten mainitaan huumeriippuvaiset ja sanotaan että huostaan vaan jos ei ala sujua! 

Vierailija
682/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.

Ehkä ne ihmiset, jotka apua eniten tarvitsevat ovat niitä, joilla ei ole itsellä varaa maksaa.

En nyt tiedä millä lokiikalla rikkaat tarvitsisi sitä kotiapua vähemmän kuin köyhät. Rikkaat vain hoitaa asian itse. Ostaa pslvelun tai hoitaa muuten tukiverkon itse.

Niin? Tietenkin maksaa, jos on varaa! Monesti myös köyhyys kulkee käsikädessä elämänhallinnan ongelmien ja mt-ongelmien kanssa. Nämä taas aiheuttavat ongelmia jaksamisessa ja elämänhallinnan kanssa.

Ja kyllä, se varakas voi kysyä kotiapua julkiselta puolelta ihan yhtälailla, jos kokee voimavarojen ehtymistä tai ongelmia arjen pyörityksessä.

Auttaako se elämänhallintaan jos se sosiaslityöntekijä pesis pyykit? Jos siitä on todistetusti siihen elämänhallintaan hyötyä niin jo palvelu voisi olla tarpeen väliaikaisesti. Sellaista vain ei misään ole osoitettu että siitä elämänhallintaan olisi hyötyä että sen työn hoitaa joku toinen sinun puolestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitajalla on noin 20 asiakasta per 8 h työvuoro.

Tossa ajassa on myös siirtymiset paikasta toiseen, kirjaukset joka asiakkaasta ja tauot.

Vierailija
684/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä voi ostaa palveluita. Tietyillä tuloilla saa verovähennystä.

Vierailija
685/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei saa avustajaa. Ikä tuo sairauksia kaikille. 

Vierailija
686/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta. Ei valtiolla olisi rahaa maksaa kaikille eläkeläisille avustajaa ja kodin siivousta.

Vierailija
687/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.

Ehkä ne ihmiset, jotka apua eniten tarvitsevat ovat niitä, joilla ei ole itsellä varaa maksaa.

En nyt tiedä millä lokiikalla rikkaat tarvitsisi sitä kotiapua vähemmän kuin köyhät. Rikkaat vain hoitaa asian itse. Ostaa pslvelun tai hoitaa muuten tukiverkon itse.

Niin? Tietenkin maksaa, jos on varaa! Monesti myös köyhyys kulkee käsikädessä elämänhallinnan ongelmien ja mt-ongelmien kanssa. Nämä taas aiheuttavat ongelmia jaksamisessa ja elämänhallinnan kanssa.

Ja kyllä, se varakas voi kysyä kotiapua julkiselta puolelta ihan yhtälailla, jos kokee voimavarojen ehtymistä tai ongelmia arjen pyörityksessä.

Auttaako se elämänhallintaan jos se sosiaslityöntekijä pesis pyykit? Jos siitä on todistetusti siihen elämänhallintaan hyötyä niin jo palvelu voisi olla tarpeen väliaikaisesti. Sellaista vain ei misään ole osoitettu että siitä elämänhallintaan olisi hyötyä että sen työn hoitaa joku toinen sinun puolestasi.

Liittyykö se mitenkään elämänhallintaan, jos esimerkiksi liikenteessä jää rattijuopon lanaamaksi ja siksi tarvitsee akuutissa tilanteessa apua. Ei liity. Mitenkään.

Vierailija
688/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö se mitenkään elämänhallintaan, jos esimerkiksi liikenteessä jää rattijuopon lanaamaksi ja siksi tarvitsee akuutissa tilanteessa apua. Ei liity. Mitenkään.

Jos jalka murtuu, kun liukastuu kadulla talvella niin ei silloinkaan tule valtion puolesta ilmaissiivoojaa eikä pyykinpesijää. Ei niitä ole edes valtion palkkalistoilla.

Vierailija
689/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tulisi aamulla, laittaisi pyykkikoneen päälle. Kiertäisi lapsiperheissä 5min käyntejä. Sitten päivällä 10min aikoja missä ne pyykit siirrettäisiin kuivuriin, perheessä aamun aikana tulleet tiskit koneeseen ja "onkos tullut roskia?", pussi mukaan ja seuraavaan kohteeseen.

😂 Se kotihoitaja tulee nytkin sinne perheeseen tunniksi tai kahdeksi. Siinä ajassa se hoitaja voi nukuttaa lapsen, tiskata tiskit ja viedä roskat. Ihan kuule laittaa pyykitkin. Mutta kun ei, ei sitten millään ettei vaan vanhempi saisi lepoa tai helpotusta. 

Ei kotihoitaja pese eläkeläisenkään pyykkejä. Pyykkipalvelu pitää ostaa erikseen.

Ei niin, koska palvelu ei pidä sitä sisällään. Vanhuskaan ei itse sitä pesulaa kuitenkaan järjestä vaan kotihoito. Lapsiperheen kotihoidossa se kuuluu kuvaukseen eikä heille pesulaa olisi mitään syytä hankkiakaan. 

Vierailija
690/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla murtuu jalka talvella, kun liukastut niin joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei Suomessa ole olemassa mitään ilmaissiivoojia.

Vierailija
691/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla murtuu jalka talvella, kun liukastut niin joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei Suomessa ole olemassa mitään ilmaissiivoojia.

On lakisääteinen lapsiperheiden kotipalvelu. 

Vierailija
692/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen kuulu mikään ilmaissiivous eikä pyykinpesu.

Vierailija
693/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä elämänhallintaan apua halutakaan vaan arkeen. Se vanhempi hoitaa 90% edelleen kotitöistä ja sen 10%, mutä ei jaksa, kotihoidon tulisi hoitaa. Elämänhallinnan ongelmat on ihan eri instanssin huoli. 

Vierailija
694/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt kuuluvat. 

Ja sehän on maksullista, joten mitä ihmettä väännät.

Vierailija
695/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä Helsingin lapsiperheiden kotipalvelu

www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lasten-ja-perheiden-palvelut/…

Tässä on lapsiperheiden kotipalvelun palvelukuvaus.

Vierailija
696/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ilmaissiivous? Onko sulla jokin perustavanlaatuinen ymmärtämisenvaikeus? Kotihoidolle kuuluu konkreettunen apu kotiaskareissa, myös se pyykinpesu tai järjestely, tasojen pyyhintä jne., jos se sakkaa. 

Vierailija
697/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä Helsingin lapsiperheiden kotipalvelu

www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lasten-ja-perheiden-palvelut/…

Tässä on lapsiperheiden kotipalvelun palvelukuvaus.

"käytännön apua" eli kotitöitä ja esimerkiksi lapsen kuskaamista.

Vierailija
698/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa lapsiperheiden kotipalvelun palvelukuvauksessa lukee, että ei ole pelkkään siivoukseen eikä kaupassa käyntiin.

Vierailija
699/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ilmaissiivous? Onko sulla jokin perustavanlaatuinen ymmärtämisenvaikeus? Kotihoidolle kuuluu konkreettunen apu kotiaskareissa, myös se pyykinpesu tai järjestely, tasojen pyyhintä jne., jos se sakkaa. 

Ei kuulu. Ei edes eläkeläiselle. Tukipalvelut ostetaan erikseen.

Vierailija
700/978 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa lapsiperheiden kotipalvelun palvelukuvauksessa lukee, että ei ole pelkkään siivoukseen eikä kaupassa käyntiin.

Kukaan ei ole väittänyt että se olisi PELKKÄÄN yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi