Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat oli ennen hyvin eri tavalla. Olen itse kotiutunut sairaalasta parin päivän ikäisen vauvan kanssa. Nuorimmaiseni oli 1,5 vrk, kun lähdin kotiin. Kun anoppini ja äiti saivat lapsensa 1970-luvulla, äidit olivat sairaalassa viikon ja hoitajat hoitivat vauvat. Äidit saivat näin ollen levätä synnytyksestä muutaman päivän. Tätä pidettiin silloin normaalina. Olen itse hoitanut vauvani sairaalassa itse. Olen selvinnyt mutta eihän se mikään ihannetilanne ole. Synnytys on raskas rupeama, jossa menettää joskus paljon verta. Synnytyksen jälkeen on toipilas.
Kotona on sitten alkanut heti arki, lapsia minulla on kolme. Mies oli kotona pari viikkoa, mutta sen jälkeen oli pakko pärjätä yksin. Olin lasten välissä aina töissä mutta kun jäin äitiyslomalle otin isommatkin lapset kotiin. Vaikka muuta voisi luulla, tämä on tukenut omaa jaksamista kovasti. Lapsista on seuraa ja paljon iloa.
Kaikki lapseni olivat hyvin huonounisia, kaksi poikaani erittäin vaikeita koliikkivauvoja. Mitään apua ei oikein ollut tarjolla. En kaivannut kotiin ketään viisastelijaa kertomaan, että koliikki on ohimenevä vaihe tms. Palkkasin itse ikkunanpesijän, kun tuntui, että omat voimat eivät riitä. Minulla oli siihen onneksi varaa.
Kun äitini oli sairaana, meille tuli kotiin kunnan puolesta kodinhoitaja. Tällaista palvelua ei ole olemassakaan ilmeisesti enää. Periaatteessa lapsiperheelle kai on palveluita, mutta ne ovat juuri tuollaisia viisastelijoita ja keskustelijoita. Enemmän apua olisi kodinhoitajista, joilla todennäköisesti on huomattavasti heikommat palkat kuin noilla ns. asiantuntijoilla.
Moni asia on muuttunut. Olen itse henkisesti aika vankkaa tekoa ja harvoin sairaana. Olen pärjännyt. Ja toisaalta kun minulla on ollut työpaikka, olen pystynyt myös ostamaan maksullisia palveluita, mm. just tuon ikkunanpesun. Muistaakseni Belgiassa on malli, jossa päihdevanhemmille annetaan aikaraja, jonka aikana ryhdistäytymisen pitää tapahtua, muuten he menettävät huoltajuuden lopullisesti. Tämän mallin toisin mielelläni Suomeen. Täällä tuntuu, että vanhemmilla on loputtomasti mahdollisuuksia, ja suurimpia häviäjiä ovat lapset. Päiväkoti ei saisi olla lastensuojelua vaan työssäkäyvien vanhempien lasten päivähoitopaikka.
Aika mielenkiintoinen dikotomia tässä kommentissa. Ensin puolustetaan perheiden oikeutta kodinhoitajiin koska vanhemmuus on niin rankkaa, eikä välttämättä muuten jaksa, mutta sitten mainitaan huumeriippuvaiset ja sanotaan että huostaan vaan jos ei ala sujua!
Kerroin tuossa, että ennen perheet saivat kodinhoitajia, jos esim. vanhempi oli sairaana, ja ennen äidit myös saivat lepoa synnytyksen jälkeen. Tämä ei olisi huonompi juttu nytkään.
Palveluita saa kotiin maksamalla itse. Puhun tässä esim. ikkunanpesusta tai kotisiivouksesta. Ja tosiaan vanhemmista, joilla ongelmana on vain ehtiminen ja jaksaminen.
Päihdeperheet ovat sitten asia erikseen. Heille näitä siivous- ja kodinhoitopalveluita on tarjolla, vieläpä maksutta, huolimatta siitä, että he eivät käy töissä. Mielestäni se ei ole hyvä eikä oikeudenmukainen ratkaisu eikä myöskään lapsen etu, ainakaan pitkällä tähtäimellä. Näillä toimenpiteillä ongelmanratkaisua vain siirrettään. Lapsi saa esim. päivähoidossa aamupalan, lounaan ja välipalan. Moni päiväkotilapsi tulee maanantaina hoitoon nälissään. Koulussa tarjolla on vain lounas, ja koulu loppuu usein jo klo 12-13. Miten meinaatte, että näissä perheissä pärjätään, kun pitäisikin itse tehdä jotain?
Kouluista saa kyllä välipalaa ja iltikset on alaluokkalaisille, niissäkin on välipala.
Ei ole kouluissa välipalaa tarjolla. Joillain yläasteilla on niille oppilaille, joilla on koulua neljään.
Iltispaikka on enintään 1-2-luokkalaisille. Välipala on maksullinen leikkipuistojenkin iltiksissä. Kouluilla toimivat ja esim. urheiluseurojen ylläpitämät iltikset on kalliita, nuorimman koululla iltis maksoi 120 e/kk.
Verrattuna ilmaiseen päivähoitoon, jossa on aamupala, lounas ja välipala muutos on iso. Se oli se pointti.
Tässä on valtion budjetti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Ehkä ne ihmiset, jotka apua eniten tarvitsevat ovat niitä, joilla ei ole itsellä varaa maksaa.
En nyt tiedä millä lokiikalla rikkaat tarvitsisi sitä kotiapua vähemmän kuin köyhät. Rikkaat vain hoitaa asian itse. Ostaa pslvelun tai hoitaa muuten tukiverkon itse.
Niin? Tietenkin maksaa, jos on varaa! Monesti myös köyhyys kulkee käsikädessä elämänhallinnan ongelmien ja mt-ongelmien kanssa. Nämä taas aiheuttavat ongelmia jaksamisessa ja elämänhallinnan kanssa.
Ja kyllä, se varakas voi kysyä kotiapua julkiselta puolelta ihan yhtälailla, jos kokee voimavarojen ehtymistä tai ongelmia arjen pyörityksessä.
Auttaako se elämänhallintaan jos se sosiaslityöntekijä pesis pyykit? Jos siitä on todistetusti siihen elämänhallintaan hyötyä niin jo palvelu voisi olla tarpeen väliaikaisesti. Sellaista vain ei misään ole osoitettu että siitä elämänhallintaan olisi hyötyä että sen työn hoitaa joku toinen sinun puolestasi.
Ei sillä elämänhallintaan apua halutakaan vaan arkeen. Se vanhempi hoitaa 90% edelleen kotitöistä ja sen 10%, mutä ei jaksa, kotihoidon tulisi hoitaa. Elämänhallinnan ongelmat on ihan eri instanssin huoli.
No eikö sekin ole elämänhallinnan ongelma jos ei jaksa pyörittää arkea ilman apua. Ihmeellisesti täällä puhutaan esimerkiksi mt ongelmaisista jotenkin ansaitsemattomina ja väärin tekevinä, vaikka he ovat SAIRAITA ilman omaa valintaansa, mutta vanhemmat, jotka ovat itse päättäneet lisääntyä ansaitsevat siivoukset ja roskanviennit kun ovat jotenkin tärkeämpiä ihmisiä..?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaispalvelut tarkoittaisivat palkkojen verojen nostoa, jotta olisi rahaa maksaa niille kotisiivoojille palkkaa.
Jos kaikki nykyiset turhat käsien heiluttelijat kotipalvelusta irrisanottaisiin, saisi sillä aika monta siivoojaa lapsiperheille.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin, että 25 % tulee täyteen. Ja nuo rahat menevät nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Suomen rahat menevät eläkeläisiin. Ei ole rahaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Ehkä ne ihmiset, jotka apua eniten tarvitsevat ovat niitä, joilla ei ole itsellä varaa maksaa.
En nyt tiedä millä lokiikalla rikkaat tarvitsisi sitä kotiapua vähemmän kuin köyhät. Rikkaat vain hoitaa asian itse. Ostaa pslvelun tai hoitaa muuten tukiverkon itse.
Niin? Tietenkin maksaa, jos on varaa! Monesti myös köyhyys kulkee käsikädessä elämänhallinnan ongelmien ja mt-ongelmien kanssa. Nämä taas aiheuttavat ongelmia jaksamisessa ja elämänhallinnan kanssa.
Ja kyllä, se varakas voi kysyä kotiapua julkiselta puolelta ihan yhtälailla, jos kokee voimavarojen ehtymistä tai ongelmia arjen pyörityksessä.
Auttaako se elämänhallintaan jos se sosiaslityöntekijä pesis pyykit? Jos siitä on todistetusti siihen elämänhallintaan hyötyä niin jo palvelu voisi olla tarpeen väliaikaisesti. Sellaista vain ei misään ole osoitettu että siitä elämänhallintaan olisi hyötyä että sen työn hoitaa joku toinen sinun puolestasi.
Ei sillä elämänhallintaan apua halutakaan vaan arkeen. Se vanhempi hoitaa 90% edelleen kotitöistä ja sen 10%, mutä ei jaksa, kotihoidon tulisi hoitaa. Elämänhallinnan ongelmat on ihan eri instanssin huoli.
No eikö sekin ole elämänhallinnan ongelma jos ei jaksa pyörittää arkea ilman apua. Ihmeellisesti täällä puhutaan esimerkiksi mt ongelmaisista jotenkin ansaitsemattomina ja väärin tekevinä, vaikka he ovat SAIRAITA ilman omaa valintaansa, mutta vanhemmat, jotka ovat itse päättäneet lisääntyä ansaitsevat siivoukset ja roskanviennit kun ovat jotenkin tärkeämpiä ihmisiä..?
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla murtuu jalka talvella, kun liukastut niin joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei Suomessa ole olemassa mitään ilmaissiivoojia.
On lakisääteinen lapsiperheiden kotipalvelu.
Ei siihen kuulu mikään ilmaissiivous eikä pyykinpesu.
Mikä ilmaissiivous? Onko sulla jokin perustavanlaatuinen ymmärtämisenvaikeus? Kotihoidolle kuuluu konkreettunen apu kotiaskareissa, myös se pyykinpesu tai järjestely, tasojen pyyhintä jne., jos se sakkaa.
Miten voi olla tilanne, että saa lapsensa muuten hoidettua, mutta sitten loppuu voimat kun pitäisi pyyhkiä keittiön tasoja? -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat, jotka ovat itse päättäneet lisääntyä ansaitsevat siivoukset ja roskanviennit kun ovat jotenkin tärkeämpiä ihmisiä..?
Miten niin ansaitsevat? Puhut ihan kuin kotipalvelua saisi turhaan ihan vain koska lapset. BS, saadakseen kotiin apua, käy kuule aika syvissä vesissä ja pitkän tien. Ei kukaan halua kotipalvelun asiakkaaksi.
Kotihoidon tuen lakkauttamista suunnitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla murtuu jalka talvella, kun liukastut niin joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Ei Suomessa ole olemassa mitään ilmaissiivoojia.
Mikä ilmaissiivous? Onko sulla jokin perustavanlaatuinen ymmärtämisenvaikeus? Kotihoidolle kuuluu konkreettunen apu kotiaskareissa, myös se pyykinpesu tai järjestely, tasojen pyyhintä jne., jos se sakkaa.
Miten voi olla tilanne, että saa lapsensa muuten hoidettua, mutta sitten loppuu voimat kun pitäisi pyyhkiä keittiön tasoja? -sivusta
Sairaus, tapaturma.
Jos kotihoidon tuki loppuu niin lapset menevät päiväkotiin hoitoon ja vanhemmat töihin tai palkattomaan työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotihoidon tuki loppuu niin lapset menevät päiväkotiin hoitoon ja vanhemmat töihin tai palkattomaan työkokeiluun.
Mihin tämä nyt liittyy???
Kotihoidontukea om saanut ihan työtä tekevätkin. Mekin neljä vuotta aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaus, tapaturma.
Mikä sairaus tai tapaturma estää sen tasojen pyyhkimien mutta ei lastenhoitoa?
Jostain syystä Suomeen ei ole rantautunut au pair -perinne. Keski-Euroopassa on hyvinkin tavallista, että lasten- ja kodinhoidossa auttaa perheessä asuva ulkomaalainen tyttö.
Tämä ratkaisisi aika monta ongelmaa. Palkkio oli muistaakseni aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole
Okei? Eli jos masentunut ei saa siivottua niin se on elämänhallinnan ongelma, mutta jos vanhempi ei saa siivottua niin se on.. mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä nyt liittyy???
Kotihoidontukea om saanut ihan työtä tekevätkin. Mekin neljä vuotta aikoinaan.
No, jos se loppuu niin osa menee työttömyyskortistoon, josta voidaan laittaa yleistuella työkokeiluun kauppaan tavaroita hyllyttämään ja lapsi on sillä aikaa päiväkodissa.
Jos kotihoidontuki loppuu niin ne äidit, joilla ei ole vakituista työpaikkaa siirtyvät työkkärin listoille. Työkokeilua, palkkatukitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole
Okei? Eli jos masentunut ei saa siivottua niin se on elämänhallinnan ongelma, mutta jos vanhempi ei saa siivottua niin se on.. mikä?
Vanhempi on sairastunut tai esim palautuu leikkauksesta. Minäkin olen nyt kertonut sen sulle noin 40 kertaa.
Tappi-inkkelien hyysäys lopetettava.