Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Naapuriperheellä käy myös siivooja, paitsi silloin kun koko perhe on kuntoutuksessa (vanhemmilla huumeongelma).
Tää on juuri tätä nykyaikaa, lapset kärsii ja kotiin annetaan palveluita. Lapset huostaan ja kotiin sitten kun vanhemmat ovat todistaneet, että pysyvät olemaan ilman päihteitä ja tuota aikaa tulisi mitata vuosissa, ei viikossa tai kuukausissa, koska päihdeongelma vaatii pitkän ajan että se voi korjaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiavun vaatiminen turhaan, kun itse ei mukamas viitsi/kehtaa yms tehdä mitään, on hävytöntä. Pitää ottaa itseään kaikkien niskasta kiinni ja tarttua imuriin, luuttuun yms ihan itse !! Ei tarvitse seistä, ne voi tehdä myös istualtaan lattialla. Tai sohvalla yms.
Entäs jos lapsi on sellainen että hyppää parvekkeelta jos et vahdi joka sekunti? Tällaisiakin tapauksia on.
Lukitse ovet ja ikkunat niin että lapsi ei niitä avaa, kotona ei pitäisi säilyttää mitään lapselle vaarallista niin että lapsi voi siihen käsiksi päästä. Ota lapsi mukaan kotiaskareissa auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö sä yliopiston käyneenä (?) ihan pokkana, että opettaja siivoa yhtä paljon kuin joku kiertävä piika joutuisi siivoamaan? Ihan eri työnkuvat, vaikka opettaja pienen osuuden työajastaan järjestelisikin papereitaan.
Sinä väitit, että koulussa siivoaisi laitoshuoltaja. Ei siivoa.
Ja opettajat nimenomaan huolehtii ne valtavat sadat kirjat varastoihin ja siivoaa luokkahuoneiden kaappeja ja joulukoristevarastoja ja juhlasalin lavan alusia.
Kenen sinä luulet ne hoitavan?
Eikä siellä siivota mitään omia papereita, vaan vuosikymmenten sotkuja. Tosin esimerkiksi ihan mun omat yhden lukuvuoden kokeet oli kaksi metrin korkuista pinoa. Ja ne joutuu taas joku muu siivoamaan ensi vuonna pois, kun itse en ko koulussa ole. Syksyllä minä siivosin jonkun toisen opettajan pinoja.
En ole puhunut laitoshoitajista mitään tässä ketjussa, sekoitat minut toiseen. Mutta edelleen jankutat ihan eri asiasta. Vai väitätkö, että koulupäivän päätteeksi opettajat talkoilla pesevät vessat ja luuttuavat lattiat? Tai jos joku pissii ympäri vessaa, niin opettaja sinne menee pesemään, kun muu luokka odottaa? Ok! :D
En ole puhunut laitoshoitajista mitään tässä ketjussa, sekoitat minut toiseen. Mutta edelleen jankutat ihan eri asiasta. Vai väitätkö, että koulupäivän päätteeksi opettajat talkoilla pesevät vessat ja luuttuavat lattiat? Tai jos joku pissii ympäri vessaa, niin opettaja sinne menee pesemään, kun muu luokka odottaa? Ok! :D
KUKAAN ei ole edellyttänyt, että se kotiapu mitään luuttuaa tai se vessa olisi ykköskriteeri.
Siivoamista on paljon muutakin, nimenomaan siinä akuutissa tilanteessa ei luututa tai jynssätä, vaan autetaan viikkaamaan pyykit, tyhjentämään kuivausrumpu, viemään roskat, tiskaamaan, nostelemaan ostokset jääkaappiin jne.
Minulta murtui taannoin ranne ja jo nappien kiinni laittaminen oli ylivoimaista, ja pestyt pyykit kumottiin vaan vierashuoneen sohvalle, koska en kyennyt viikkaamaan niitä.
Yhdellä kädellä minä ainakin pystyin napittamaan aivan hyvin ja yhdellä kädellä saa pyykit kuivusrummysta. Pyykit voi muutaman viikon olla viikkaamattakin. Ja pakkoko käyttää nappivaatteita.
Roskapussin viemiseen ei tarvitse kahta kättä. Tiskikone tiskaa tai tiskaa yksikätisesti.
Avutonta porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on uskomaton maa ja erityisesti naisiin kohdistuva naisviha, halveksunta, syyllistäminen ja suorainen henkinen väkivalta, joita kommenteissa huokuu. Ei ihme jos Suomi on Eu toiseksi vaarallisin msa naiselle. Niin syvällä on asenteet.
Oikein ylpeillään ja nautitaan tilsnteesta, kun joku synnytyksestä toipuvan keskosen äiti ei ole saanut apua ja lisää lyödää ja haukutaan äitiä laiskaksi, saamattomaksi kermaperseeksi, vaikka ei edes tiedetä tilanne. Jos tuo äiti tuli vauvoinen julkiselle paikalla, täällä oleva porukka olisi valmis kivittämään kuoliaaksi niin äidin kuin vauvan, niin täällä valitseva naisviha on käsin kosketeltaissa ja kommenteista päätellen sitä harrsstavat myös naiset. Sairasta touhua.
Ei ihme jos Suomessa alhainen syntyvyys. Muualla maailmassa, kuten Euroopassa vastaava keskustelua ei käytäisi.
Täällä on maailman parhaat palvelut lapsiperheille, ilmainen neuvola, edullinen synnytys, lapselle edullinen päivähoito, ilmainen peruskoulu. On mahdollista saada kotipalvelua, perhetyötä yms ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkaa jo synnärillä. Perseeseen asti revennyt,väsynyt äiti joutuu pärjäämään vauvan kanssa omillaan "koska eihän siellä kotonakaan kukaan auta" ja pitää opetella. Vauvojen sängyt on osasta sairaaloita poistettu ja äitiä pelottaa nukkua vauvan vieressä. Lisämaitoa pihdataan vaikka vauva huutaa nälkää ja sitten moititaan äitiä,kun vauva on kuivunut.
Kotona tämä jatkuu niin että perhetyö tulee neuvomaan siivoamisessa vaikka äiti toivoisi jonkun katsovan lasten perään, jotta pääsisi pesemään oksennukset hiuksistaan kun vauvalla on refluksitauti,isosisarella atopia ja adhd ja mies palannut isyyslomalta kolmivuorotyöhönsä.
Älä tee lapsia lisää jos on jo adhd yhdellä...
Vauvalle äidin läheisyys on tärkeää ja imetys on hyvä saada käyntiin, ei lisämaitoa pidä antaa liian helposti. Sairaalassa ei tarvi paljon vauvan kanssa liikkua, vaipat voi vaihtaa sängyllä, samalla sängyllä sä syöt ja nukut.
Mitäs läksit. Hyi en kai minä joudu teille työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkaa jo synnärillä. Perseeseen asti revennyt,väsynyt äiti joutuu pärjäämään vauvan kanssa omillaan "koska eihän siellä kotonakaan kukaan auta" ja pitää opetella. Vauvojen sängyt on osasta sairaaloita poistettu ja äitiä pelottaa nukkua vauvan vieressä. Lisämaitoa pihdataan vaikka vauva huutaa nälkää ja sitten moititaan äitiä,kun vauva on kuivunut.
Kotona tämä jatkuu niin että perhetyö tulee neuvomaan siivoamisessa vaikka äiti toivoisi jonkun katsovan lasten perään, jotta pääsisi pesemään oksennukset hiuksistaan kun vauvalla on refluksitauti,isosisarella atopia ja adhd ja mies palannut isyyslomalta kolmivuorotyöhönsä.
Vauvalle äidin läheisyys on tärkeää ja imetys on hyvä saada käyntiin, ei lisämaitoa pidä antaa liian helposti. Sairaalassa ei tarvi paljon vauvan kanssa liikkua, vaipat voi vaihtaa sängyllä, samalla sängyllä sä syöt ja nukut.
Näin juuri, parempi että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon. Älkää nyt ihmeessä naiset lisääntykö yhtään enempää tai jos sen virheen teette niin älkää ainakaan missään tilanteessa kuvitelko saavanne apua yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on uskomaton maa ja erityisesti naisiin kohdistuva naisviha, halveksunta, syyllistäminen ja suorainen henkinen väkivalta, joita kommenteissa huokuu. Ei ihme jos Suomi on Eu toiseksi vaarallisin msa naiselle. Niin syvällä on asenteet.
Oikein ylpeillään ja nautitaan tilsnteesta, kun joku synnytyksestä toipuvan keskosen äiti ei ole saanut apua ja lisää lyödää ja haukutaan äitiä laiskaksi, saamattomaksi kermaperseeksi, vaikka ei edes tiedetä tilanne. Jos tuo äiti tuli vauvoinen julkiselle paikalla, täällä oleva porukka olisi valmis kivittämään kuoliaaksi niin äidin kuin vauvan, niin täällä valitseva naisviha on käsin kosketeltaissa ja kommenteista päätellen sitä harrsstavat myös naiset. Sairasta touhua.
Ei ihme jos Suomessa alhainen syntyvyys. Muualla maailmassa, kuten Euroopassa vastaava keskustelua ei käytäisi.
Täällä on maailman parhaat palvelut lapsiperheille, ilmainen neuvola, edullinen synnytys, lapselle edullinen päivähoito, ilmainen peruskoulu. On mahdollista saada kotipalvelua, perhetyötä yms ilmaiseksi!
No niinpä, onkin hirveä paradoksi että syntyvyys vain jatkaa laskuaan. Justhan naiset saivat äänioikeudenkin, mitä ne nyt koko ajan vinkuu lisää apua. Tekisivät lisää lapsia tähän onnelaan vaan niin olisi vähemmän aikaa valittaa.
Kuvastaa nyvin nykyajan naisen ajattelumaailmaa mitään ei haluaisi itse tehdä kun kaikki putää saada muiden tekemänä että nainen pääsee mahdollisimman helpolla ja mistää ei haluta itse maksaa kun kaikki vaaditaan muiden maksamana että omat rahat riittää vaatteisiin, ulkonäköön ja bilettämiseen.
Ihan kaikki voi palkata siivoja itselleen ja henkilökohtaisen palvelujen itselleen mutta ne kuuluu maksaa itse eikä kiitä saa veronmaksajien maksamana niin kuin koko muun elämän saa veronmaksajilta ilmaiseksi.
Ja ei et voi kutsua itseäsi veronMAKSAJAKSI ellet maksa enemmän veroja mitä saat rahaa veropotista tukia ja sen pystyy varmistamaan ala-aste matematiikalla. Veropotti kun ei ole ääretön vaan se on rajallinen niin jos saat veropotista 1000 euroa ja maksat 100 euroa veroja niin se veropitti ei kasva yhtään vaan laskee 900 euroa
Vierailija kirjoitti:
"kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin"
Nii, kyllähän tämä nykyaika on perseestä. Työnantajakin vaatii tekemään töitä.
Ei sentään joka paikassa. Luojan kiitos. Suosittelen muillekin laiskoille paskaisille valtion hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuriperheellä käy myös siivooja, paitsi silloin kun koko perhe on kuntoutuksessa (vanhemmilla huumeongelma).
Tää on juuri tätä nykyaikaa, lapset kärsii ja kotiin annetaan palveluita. Lapset huostaan ja kotiin sitten kun vanhemmat ovat todistaneet, että pysyvät olemaan ilman päihteitä ja tuota aikaa tulisi mitata vuosissa, ei viikossa tai kuukausissa, koska päihdeongelma vaatii pitkän ajan että se voi korjaantua.
Näinhän nykyään toimitaankin, huostaanotot (myös ihan vauvaikäisten) ovat lisääntyneet aivan valtavasti. Kustannus on moninkertainen vs. kotiin tarjottava apu ja tukitoimet.
Itse sain esikoisen 20 vuotiaana. Oltiin opiskelijoita, asuttiin edullisesti, vaatteet tuli lähinnä kierrätyksistä.
24 vuotiaana 3.s lapsi oppi kävelemään ja muistan aatellleeni Viikin alle 50 neliön kaksiossa kuinka onnellinen olen.
Pari v myöhemmin työpaikkahaastattelussa pystyin sanomaan lapset on tehty.
Ja kuinka paljon arki vaikeni. Lapset menivät kouluun, ei enää kelvannut kierrätysvaatteet, syntyi yllötyksenä iltatähti. Aamulla päiväkotiin vienti, nouto, kesäksi ohjelmaa. Lapset narisee ei ole varaa ulkomaille jne.
En tietenkään vaihtaisi mitään, mutta kun mietin mitä piti tehdä nuorena vrt miten muuttuu, kun lapset ovat teini-ikäisinä, en yhtään ihmettele vanhemmat uupuu.
Meidän perheen pelastus on appivanhemmat, jotka aina ovat tulleet avuksi.
Tänä päivänä osat ovat vaihtuneet. Ikä painaa ja apua annetaan ennen kuin pyydetään
Vierailija kirjoitti:
Kuvastaa nyvin nykyajan naisen ajattelumaailmaa mitään ei haluaisi itse tehdä kun kaikki putää saada muiden tekemänä että nainen pääsee mahdollisimman helpolla ja mistää ei haluta itse maksaa kun kaikki vaaditaan muiden maksamana että omat rahat riittää vaatteisiin, ulkonäköön ja bilettämiseen.
Ihan kaikki voi palkata siivoja itselleen ja henkilökohtaisen palvelujen itselleen mutta ne kuuluu maksaa itse eikä kiitä saa veronmaksajien maksamana niin kuin koko muun elämän saa veronmaksajilta ilmaiseksi.
Ja ei et voi kutsua itseäsi veronMAKSAJAKSI ellet maksa enemmän veroja mitä saat rahaa veropotista tukia ja sen pystyy varmistamaan ala-aste matematiikalla. Veropotti kun ei ole ääretön vaan se on rajallinen niin jos saat veropotista 1000 euroa ja maksat 100 euroa veroja niin se veropitti ei kasva yhtään vaan laskee 900 euroa
Hieno kommentti, kuvastaa hyvin miten yksinkertainen ajattelu (nimenomaan se ala-astetasoinen) toimii.
Sitten kun päästään vähän eteenpäin siinä ajatteluprosessissa, kyetään lukemaan vaikka yksinkertaisia tilastoja, niin selviää, että matalan kynnyksen apu ja tukitoimet tulisivat yhteiskunnalle paljon halvemmaksi.
Et jos sulla on yhteisessä potissa vaikka viisi omenaa niin lapsiperheiden kotipalvelu maksaisi yhden omenan ja yhteiseen pottiin jäisi neljä. Mutta jos ongelmien annetaan kasaantua niin niiden hoitaminen myöhemmin maksaakin kaksi omenaa, ja yhteiseen pottiin jää enää kolme. Se on niinku yksi omena vähemmän. Laitetaanko vielä numeroina sama?
Asiat oli ennen hyvin eri tavalla. Olen itse kotiutunut sairaalasta parin päivän ikäisen vauvan kanssa. Nuorimmaiseni oli 1,5 vrk, kun lähdin kotiin. Kun anoppini ja äiti saivat lapsensa 1970-luvulla, äidit olivat sairaalassa viikon ja hoitajat hoitivat vauvat. Äidit saivat näin ollen levätä synnytyksestä muutaman päivän. Tätä pidettiin silloin normaalina. Olen itse hoitanut vauvani sairaalassa itse. Olen selvinnyt mutta eihän se mikään ihannetilanne ole. Synnytys on raskas rupeama, jossa menettää joskus paljon verta. Synnytyksen jälkeen on toipilas.
Kotona on sitten alkanut heti arki, lapsia minulla on kolme. Mies oli kotona pari viikkoa, mutta sen jälkeen oli pakko pärjätä yksin. Olin lasten välissä aina töissä mutta kun jäin äitiyslomalle otin isommatkin lapset kotiin. Vaikka muuta voisi luulla, tämä on tukenut omaa jaksamista kovasti. Lapsista on seuraa ja paljon iloa.
Kaikki lapseni olivat hyvin huonounisia, kaksi poikaani erittäin vaikeita koliikkivauvoja. Mitään apua ei oikein ollut tarjolla. En kaivannut kotiin ketään viisastelijaa kertomaan, että koliikki on ohimenevä vaihe tms. Palkkasin itse ikkunanpesijän, kun tuntui, että omat voimat eivät riitä. Minulla oli siihen onneksi varaa.
Kun äitini oli sairaana, meille tuli kotiin kunnan puolesta kodinhoitaja. Tällaista palvelua ei ole olemassakaan ilmeisesti enää. Periaatteessa lapsiperheelle kai on palveluita, mutta ne ovat juuri tuollaisia viisastelijoita ja keskustelijoita. Enemmän apua olisi kodinhoitajista, joilla todennäköisesti on huomattavasti heikommat palkat kuin noilla ns. asiantuntijoilla.
Moni asia on muuttunut. Olen itse henkisesti aika vankkaa tekoa ja harvoin sairaana. Olen pärjännyt. Ja toisaalta kun minulla on ollut työpaikka, olen pystynyt myös ostamaan maksullisia palveluita, mm. just tuon ikkunanpesun. Muistaakseni Belgiassa on malli, jossa päihdevanhemmille annetaan aikaraja, jonka aikana ryhdistäytymisen pitää tapahtua, muuten he menettävät huoltajuuden lopullisesti. Tämän mallin toisin mielelläni Suomeen. Täällä tuntuu, että vanhemmilla on loputtomasti mahdollisuuksia, ja suurimpia häviäjiä ovat lapset. Päiväkoti ei saisi olla lastensuojelua vaan työssäkäyvien vanhempien lasten päivähoitopaikka.
Olen 60-luvun lapsi. Silloin lapsiin oikeasti panostettiin. Kotipalvelu todellakin toimi, kouluja oli joka kylässä, koulukirjat olivat itsestäänselvyys, samaten kunnollinen kouluruoka oman keittäjän voimin. Terveyskeskukseen sai ajan, hammashoitola oli koulun pihassa tai sitten opettaja saattoi oppilaat hammastarkastukseen, neuvolat toimi, synnytyssairaaloita riitti ja niihin myös pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MITEN se palvelee kenenkään etua että vauva huutaa yöt nälkää?!
Tai se,ettei hoitajat katso vauvaa edes suihkun ajan mutta sitten kun laittaa vauvan pyyhkeen päälle suihkutilan lattialle, niin väärin meni.
Synnärillä olo tuntuu testillä joka äitien halutaan reputtavan.
Minä hoidin vauvaani vaikka toinen käsi oli jähmettynyt koukkuun eikä terveyskeskuksessa löydetty syytä. Neuvolassa lähetettiin avuksi vanhempi nainen joka lupasi pidellä vauvaa että saisin siivottua ja kauhistui sitten tajuttuaan,ettei toinen käteni toimi. Hän lupasi selvitellä asiaa jotta saisin oikeaa apua sillä hänelle oli annettu väärää tietoa nuoresta äidistä, jolla arjen hallinta vaikeaa. Siitä,että olin käsipuoli ei ollut tiennyt mitään. Tämä nainen laittoi pyörät pyörimään
ja luonani alkoikin käydä kahdesti viikossa siivooja. Minä taas opin taitavaksi vaihtamaan vaipat jne yhdellä kädellä.
Mutta tämä olikin 2005,siitä varmaan asiat muuttuneet.
Hyvin muistan, että 60-70 luvuilla kaikki palvelut toimivat hyvin, eliitin mielestä liian hyvin. Tuohon ” liian hyvin menemiseen” onkin sitten kovalla kädellä puututtu ja jäljet ovat karmeat.
Eli niille pitäisi saada lähäri viereen neuvomaan joilla on oikeita ongelmia, mutta paremmin pärjääville siivouspalvelua ja ruoanlaittoa. Ei tuokaan kovin reilulta kuulosta. Tai mahdolliselta, koska heti olisi tuhansien perheiden jono hakemassa ilmaisia palveluita, tarvitsi niitä tai ei. Ja jos ei oikeasti tarvitse, kuten ilmeisesti sinäkään et tarvitse mutta olisi kiva jos tuollainen palvelu olisi, niin sitten voin vain sanoa, että mene jonoon kymmenien tuhansien muiden apua toivovien kanssa. Useimmat heistä jopa oikeasti tarvitsisivat niitä, että saisivat peseydyttyä tai syötyä, ei vain siksi että arki olisi kevyempää.