Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Oli munkin mies vuorotöissä ja hoidin sillä aikaa yksin kotia ja lapsia.
Haluatko mitalin? Tossa: 🏅Oliko sulla jotain sanottavaa itse asiaan? Siihen että perheen voimavarat ovat niin vähissä, että he saavat kotiapua, mutta se on ihan sutta ja sylttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin äidit olivat pääsääntöisesti kokopäiväisiä kotiäitejä, koska nykyistä päivähoito/varhaiskasvatusjärjestelmää ei olllut. Työssäkäyvillä äideillä oli kotiapulaiset, joilla teetettiin myös kotitöitä. Nykyäidit käyvät pääsääntöisesti töissä ja hoitavat kotityöt siinä sivussa. Itselläni on neljä lasta ja jokaisen lapsen myötä myös kotityöt lisääntyvät. Aikaisemmin kodinhoitajat tekivät paljon kotitöitä, nykyisin he ovat kotihoitajia ja resurssit on kohdistettu lähinnä vanhustenhoitoon.
Meillä kolme lasta ja mies tekee automaattisesti suurimman osan kotitöistä. Olemme molemmat kokopäivätyössä, asiantuntijatehtävissä. Ihmettelen tätä oletusta, että äiti tekee oman päivätyön lisäksi vielä kaikki kotityötkin. Nämä ovat sopimuskysymyksiä perheessä. Ulkopuolinen ei näistä tiedä kuin kysymällä.
Meillä ei mies asunut koko 20 v kestäneen liiton aikana kotona juurikaan. Pitkin ulkomaita työskenteli ja kun oli kotona, niin piti saada levätä. Lapsia oli 3, minä kävin kokopäivätöissä ja hoidin koko huushollin yksin. Arvatkaa miten saa päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä Helsingin lapsiperheiden kotipalvelu
www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lasten-ja-perheiden-palvelut/…
Tosta löytyy palvelu kuvaus.
Tässä suora lainaus:
"Kotipalvelun perhetyöntekijät auttavat lastenhoidossa, kasvatuksessa ja perheen omien voimavarojen vahvistamisessa sekä tarvittaessa kodinhoidossa yhdessä vanhemman kanssa."
Tarkennuksessa kerrotaan, että voi kuljettaa lasta hoitoon tms. eli sillä tavalla auttaa lastenhoidossa. Ei pese eikä pue niin, että saattaisi havaita lapsessa pahoinpitelyjälkiä, eikä tee ilmeisesti yhtään mitään siinä tapauksessa, että vanhempi ei ole kykenevä tekemään kotitöitä YHDESSÄ perhetyöntekijän kanssa.
Ei herranjestas sentään sosionomit ole korkeakouluttautuneet siivotakseen lapsiperheen keittiötä saati sitten vessaa. Ei vaan he kirjaavat huomioita, tekevät suunnitelmia jne.
Itse olen mt-ongelmainen ja minulle on sanottu, että jos jossain vaiheessa en taas pärjää kotona niin sosiaalipuolelta tulee joku auttamaan, myös kotitöissä niin että esim. siivoaa puolet. Luulisin, että joku sosionomi sieltä tulisi(?). Myös toimintaterapeutit auttavat kotihommissa ja korkeakoulutettuja hekin: siivoaa puoliksi, auttaa ruoanlaitossa, voi käydä kaupassa yhdessä jne.
Miksi alapeukkuja? Itse ymmärrän tällaisen avun tarpeen siis myös lapsiperheillä jos omat voimavarat ovat vähissä.
Minä en auta ketään. Hoidin lapset ja kodin, kun mies oli vuorotöissä ja lisäksi naapurin lapset soittivat koko ajan ovikelloa. Nyt lepään, kun lapset on aikuisia ja voin vaikka alkaa harrastamaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat maksaa kallista asuntoa, mutta et halua maksaa kodin siivouksesta?
Jonkun pitäisi tulla siivoamaan sun kallis omistusasunto ilmaiseksi. Ja anna kun arvaan, köyhän työttömän, joka asuu vuokralla.
Just joo
Menkää hukkaan.
Tässäpä kaunis asenne. Jos olet töissä jossain, on syytä tehdä se työtehtävä asiallisesti siitä huolimatta, menetkö suorittamaan sitä Käpylään keskiluokkaiseen perheeseen, Jakomäkeen moniongelmaisesti syrjäytyneeseen tai Kauniaisiin parin miljoonan omakotitaloon.
Kaltaisesi tyyppi sosiaalityöntekijänä käyttäytyi täysin asiattomasti, ilmeisesti silkasta kateudesta.
Martta-liitto ottaa nyt koppia, perheen hädän hetkellä kun yhteiskunta kääntää selkänsä suomaiselle perheille
https://www.marttalehti.fi/artikkelit/kun-aiti-sairastuu-synnytysmasenn…
Vierailija kirjoitti:
Minä en auta ketään. Hoidin lapset ja kodin, kun mies oli vuorotöissä ja lisäksi naapurin lapset soittivat koko ajan ovikelloa. Nyt lepään, kun lapset on aikuisia ja voin vaikka alkaa harrastamaan jotain.
Sä er varmaan myöskään nosta palkkaa kotihoidon työntekijänä? Miksi sä sitten hoitaisitkaan muiden asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko mitalin? Tossa: 🏅Oliko sulla jotain sanottavaa itse asiaan? Siihen että perheen voimavarat ovat niin vähissä, että he saavat kotiapua, mutta se on ihan sutta ja sylttyä.
No, on sitä muillakin ollut voimavarat vähissä. Harva nyt on kauhean pirteä, jos vauva valvoo yöllä ja taapero päivällä ja naapurin lapset soittavat vähän väliä ovikelloa. Itse silti hoidin lapset ja kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin ja sain kotiapua.
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Yksi kerta sitä ”apua” riitti.
Olin kyllä kertonut millaista apua tarvitsen ja se ei ollut väritystä.
Koska ne tuli parittain ne oli sos.työntekijöitä kartoittamassa.
Tyttärellä kävi syövän toipumusvaiheessa kun mies jo meni töihin otettuaan palkatonta vapaata pari opiskelijatyttöä, kummalle kulloinkin sopi, auttamassa ja ulkoiluttivat vauvan joka oli kotona. Toinen lapsi päiväkodissa. Kai jostain tuttujen kautta, alueella oli opiskelija-asuntoja.
Kyllä suomi on monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä er varmaan myöskään nosta palkkaa kotihoidon työntekijänä? Miksi sä sitten hoitaisitkaan muiden asioita.
Kotihoidon työntekijän työnkuvaan ei kuulu siivous. Siivous on maksullinen palvelu, joka ostetaan siivousyritykseltä kuten auton renkaiden vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Etkö ikinä olisi kaivannut apua? Et taida oikein ymmärtää, että kaikki ei ole niin kuin sinä ja jos et kärsi esimerkiksi mt-ongelmista tai lapsesi olivat hyvin nukkuvia ja terveitä, niin ihan turha viisastella tuollaista paskaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon työntekijän työnkuvaan ei kuulu siivous. Siivous on maksullinen palvelu, joka ostetaan siivousyritykseltä kuten auton renkaiden vaihto.
Siitähän tässä nyt keskustellaan: tuo työnkuva on väärä.
Suunnittelu ja konsultointi on turhaa, kun perheessä tarvitaan unta ja lisäkäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat maksaa kallista asuntoa, mutta et halua maksaa kodin siivouksesta?
Jonkun pitäisi tulla siivoamaan sun kallis omistusasunto ilmaiseksi. Ja anna kun arvaan, köyhän työttömän, joka asuu vuokralla.
Just joo
Menkää hukkaan.
Tässäpä kaunis asenne. Jos olet töissä jossain, on syytä tehdä se työtehtävä asiallisesti siitä huolimatta, menetkö suorittamaan sitä Käpylään keskiluokkaiseen perheeseen, Jakomäkeen moniongelmaisesti syrjäytyneeseen tai Kauniaisiin parin miljoonan omakotitaloon.
Kaltaisesi tyyppi sosiaalityöntekijänä käyttäytyi täysin asiattomasti, ilmeisesti silkasta kateudesta.
Mutta kun se siivous ei kuulu nykyään enää työnkuvaan. Ennen pankissa virkailija näpytteli laskut ja nyt se tehdään itse, jos ei erikseen maksa laskupalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on sitä muillakin ollut voimavarat vähissä. Harva nyt on kauhean pirteä, jos vauva valvoo yöllä ja taapero päivällä ja naapurin lapset soittavat vähän väliä ovikelloa. Itse silti hoidin lapset ja kodin.
V itun uuno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau. Etkö ikinä olisi kaivannut apua? Et taida oikein ymmärtää, että kaikki ei ole niin kuin sinä ja jos et kärsi esimerkiksi mt-ongelmista tai lapsesi olivat hyvin nukkuvia ja terveitä, niin ihan turha viisastella tuollaista paskaa...
Ei minun lapsi nukkunut hyvin.
Miksi teet lapsia, jos et jaksa?
Teet kolme lasta, vaikka olet uupunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelu ja konsultointi on turhaa, kun perheessä tarvitaan unta ja lisäkäsiä.
Ja siivous on kprityö siinä missä muutkin. Ei se tarkoita lattioiden jynssäämistä tietenkään vaan esimerkiksi vaatteiden nostelua lattioilta, likaisten astioiden keräämistä, hiekan lakaisua jne. Sitä mikä on määritelty lasun puolelta pakolliseksi eikä vanhempi jaksa tehdä.
Av ei koskaan petä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun lapsi nukkunut hyvin.
Miksi teet lapsia, jos et jaksa?
Onko sinulle esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus tuttua? Tai kumppanin yllätyksellinen sivusuhde? Tai avioero? Vakava sairastuminen perheessä? Konkurssi? Työttömyys? Nämä kaikki voi tulla ihan yhtäkkiä ja vaikuttaa merkittävästi jaksamiseen. Taidat olla vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelu ja konsultointi on turhaa, kun perheessä tarvitaan unta ja lisäkäsiä.Ja siivous on kprityö siinä missä muutkin. Ei se tarkoita lattioiden jynssäämistä tietenkään vaan esimerkiksi vaatteiden nostelua lattioilta, likaisten astioiden keräämistä, hiekan lakaisua jne. Sitä mikä on määritelty lasun puolelta pakolliseksi eikä vanhempi jaksa tehdä.
Av ei koskaan petä.
Ei siivous kuulu kotipalvelun tehtäviin. Tossa linkissä on palvelukuvaus. Otat sinäkin pankin virkailijana asiakkaalta maksun 8 euroa per lasku, kun maksat asiakkaan laskuja.
Mulla on lapset aikuisia ja mies oli vuorotöissä, kun lapset oli pieniä. Itse hoidin lapset ja kodin.