Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin

Vierailija
04.06.2026 |

Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.

Toista se oli ennen!

T. Kolmen äiti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit

Kommentit (596)

Vierailija
541/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on omiakin lapsia monella työpäivän jälkeen hoidettavana ja oma koti siivottavana.

Aha. Mites tää liittyy mihinkään? Käyvät palkkatöissä, mutta ei heidän tarvitse töitä tehdä, kun on perhe vai? Onhan muillakin koti ja perhe, jopa kuule päiväkodin työntekijöillä. 

Jos vakaan on vaikea saada tekijöitä niillä palkoilla niin mistä löydät lastenhoitajasiivoajia vielä pienemmällä palkalla työhön jossa pitää ajaa perheestä toiseen tekemään kotitöitä? Taudithan siinä vain leviäisi, vaikka jotkut indonesialaiset saataisiinkin hommaan kiristettyä.

Se on heidän työtään. Palvelu vaan ei vastaa sitä mistä heille maksetaan. Heidät pitää sitten irtisanoa kaikki ja tilalle hankkia siivoojia ja lastenhoitajia, jos ei työ napostele. Miksi ylläpitää palvelua ja maksaa palkkaa työntekijöille, kun siitä ei ole mitään hyötyä? 

Edelleenkään en ymmärrä mistä "hankit" näitä lastenhoitajasiivoajia pienellä palkalla piikomaan ympäri kyliä? Ymmärrätkö, että kyseessä ovat ihan oikeat ihmiset, joilla on omiakin prefrenssejä ja ongelmia, eikä ole mitään lähellekään tarvittavaa reserviä ihmisiä jotka haluaisivat tuollaista työtä tehdä sillä palkalla jota siitä maksettaisiin (tod näk 2k luokkaa). 

Eli jos ne neuvojat koetaan turhiksi niin toki irtisanotaan kaikki, mutta ketään palvelijoita ei ole tulossa tilalle, eivätkä ne hoitajaksi kouluttautuneet halua alkaa teidän paskoja jynssäämään.

Suomessa on korkea työttömyys ja varmasti hyvin moni heistä pystyvät siivoamaan ja tekemään ruokaa tai vahtimaan lapsia.

Töitä työttömille.

No tätä jo arvelinkin aiemmin ketjussa, että työttömäthän tähän halutaan pakottaa. Silloin päästään takaisin 50 luvulle kun oli parempi väki ja sitten nämä palvelijat jotka siivosivat omat ja herrojen kodit. Ei kiitos! Ei ole tätä päivää. 

Joo, tätä päivää on se että työttömät makaavat rauhassa kotona ja siitä maksetaan.

En itse edes ole työtön tai tunne ketään työtöntä tällä hetkellä, mutta kyllä, mielummin "makaavat" kotona ja odottavat sellaista työtä joka heitä kiinnostaa, kuin että heidät pakotettaisiin muiden kotiorjiksi. Koska sitähän se on, orjuus, jos teet työtä josta et pidä ja jolla saat juuri ja juuri itsesi ruokittua ja katon pään päälle.

Millä logiikalla on ok, että työtön saa vastikkeetonta tukea, mutta pulassa olevalle lapsiperheelle sitä (kotiavun muodossa) ei suoda?

Työssäkäyvät maksavat vakuutusmaksua työttömyyden varalle, jota sitten saa jos jää työttömäksi. Eli se toimii kuten mikö tahansa vakuutus. Jos putoaa yleistuelle, niin sillä taataan, että työtön saa ruokaa, eli pysyy hengissä. Työttömän kotiin ei tule siivoojaa tai ruoanlaittajaa. Samalla tavalla vanhemmat saavat päivärahoja ja/tai tukia, mutta heille ei se riitä, vaan he haluavat lisäksi palvelijan hoitamaan tylsät hommat, että voivat itse seurustella lapsensa kanssa.

Puhut siis eri asioista. Jokaiselle kuuluu vähintään elossapysymiseen riittävä toimeentulo, kotiapu on taas ekstraa jota meillä ei ole varaa maksaa terveille ihmisille. Eihän sitä makseta edes kaikille sairaillekaan ihmisille!

Vierailija
542/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö sä yliopiston käyneenä (?) ihan pokkana, että opettaja siivoa yhtä paljon kuin joku kiertävä piika joutuisi siivoamaan? Ihan eri työnkuvat, vaikka opettaja pienen osuuden työajastaan järjestelisikin papereitaan. 

Sinä väitit, että koulussa siivoaisi laitoshuoltaja. Ei siivoa.

Ja opettajat nimenomaan huolehtii ne valtavat sadat kirjat varastoihin ja siivoaa luokkahuoneiden kaappeja ja joulukoristevarastoja ja juhlasalin lavan alusia.

Kenen sinä luulet ne hoitavan?

Eikä siellä siivota mitään omia papereita, vaan vuosikymmenten sotkuja. Tosin esimerkiksi ihan mun omat yhden lukuvuoden kokeet oli kaksi metrin korkuista pinoa. Ja ne joutuu taas joku muu siivoamaan ensi vuonna pois, kun itse en ko koulussa ole. Syksyllä minä siivosin jonkun toisen opettajan pinoja.

En ole puhunut laitoshoitajista mitään tässä ketjussa, sekoitat minut toiseen. Mutta edelleen jankutat ihan eri asiasta. Vai väitätkö, että koulupäivän päätteeksi opettajat talkoilla pesevät vessat ja luuttuavat lattiat? Tai jos joku pissii ympäri vessaa, niin opettaja sinne menee pesemään, kun muu luokka odottaa? Ok! :D

En ole puhunut laitoshoitajista mitään tässä ketjussa, sekoitat minut toiseen. Mutta edelleen jankutat ihan eri asiasta. Vai väitätkö, että koulupäivän päätteeksi opettajat talkoilla pesevät vessat ja luuttuavat lattiat? Tai jos joku pissii ympäri vessaa, niin opettaja sinne menee pesemään, kun muu luokka odottaa? Ok! :D

KUKAAN ei ole edellyttänyt, että se kotiapu mitään luuttuaa tai se vessa olisi ykköskriteeri.

Siivoamista on paljon muutakin, nimenomaan siinä akuutissa tilanteessa ei luututa tai jynssätä, vaan autetaan viikkaamaan pyykit, tyhjentämään kuivausrumpu, viemään roskat, tiskaamaan, nostelemaan ostokset jääkaappiin jne.

Minulta murtui taannoin ranne ja jo nappien kiinni laittaminen oli ylivoimaista, ja pestyt pyykit kumottiin vaan vierashuoneen sohvalle, koska en kyennyt viikkaamaan niitä.

Jos sulla ei ole rahaa ostaa kodin siivousta niin onkohan liian iso asuntolaina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, että työttömän pitäisi tulla sulle ilmaiseksi siivoamaan, kun sinä maksat 200 000 asuntovelkaa ja menet perheen kanssa Espanjaan. Muuta vuokralle, jätä matka väliin ja osta kodin siivous.

Sinullahan on vilkas mielikuvitus! Aikuisten keskustellessa ei yleensä pistetä ihan omia kuvitelmia sekaan😉

Vierailija
544/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistuesta ei kerry eläkettä ja kodin siivous on raskasta. Minäkin työttömänä haluan, että joku siivoaa mun kodin.

Vierailija
545/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö sä yliopiston käyneenä (?) ihan pokkana, että opettaja siivoa yhtä paljon kuin joku kiertävä piika joutuisi siivoamaan? Ihan eri työnkuvat, vaikka opettaja pienen osuuden työajastaan järjestelisikin papereitaan. 

Ja opettajat nimenomaan huolehtii ne valtavat sadat kirjat varastoihin ja siivoaa luokkahuoneiden kaappeja ja joulukoristevarastoja ja juhlasalin lavan alusia.

Eikä siellä siivota mitään omia papereita, vaan vuosikymmenten sotkuja. Tosin esimerkiksi ihan mun omat yhden lukuvuoden kokeet oli kaksi metrin korkuista pinoa. Ja ne joutuu taas joku muu siivoamaan ensi vuonna pois, kun itse en ko koulussa ole. Syksyllä minä siivosin jonkun toisen opettajan pinoja.

KUKAAN ei ole edellyttänyt, että se kotiapu mitään luuttuaa tai se vessa olisi ykköskriteeri.

Siivoamista on paljon muutakin, nimenomaan siinä akuutissa tilanteessa ei luututa tai jynssätä, vaan autetaan viikkaamaan pyykit, tyhjentämään kuivausrumpu, viemään roskat, tiskaamaan, nostelemaan ostokset jääkaappiin jne.

Minulta murtui taannoin ranne ja jo nappien kiinni laittaminen oli ylivoimaista, ja pestyt pyykit kumottiin vaan vierashuoneen sohvalle, koska en kyennyt viikkaamaan niitä.

Jos sulla ei ole rahaa ostaa kodin siivousta niin onkohan liian iso asuntolaina?

Minähän en ole ollut vailla mitään, kuvasin vain todellisen arkitilanteen, jossa jokin ihan tyypillinen kotihomma ei vaan onnistu.

Älä käy persoonaan. Keskustele asiasta asiallisesti.

Vierailija
546/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että työttömän pitäisi tulla sulle ilmaiseksi siivoamaan, kun sinä maksat 200 000 asuntovelkaa ja menet perheen kanssa Espanjaan. Muuta vuokralle, jätä matka väliin ja osta kodin siivous.

Sinullahan on vilkas mielikuvitus! Aikuisten keskustellessa ei yleensä pistetä ihan omia kuvitelmia sekaan😉

Eli ilmainen siivous olisi vain vuokralla asuville lapsiperheille?

Vierailija
547/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän en ole ollut vailla mitään, kuvasin vain todellisen arkitilanteen, jossa jokin ihan tyypillinen kotihomma ei vaan onnistu.

Älä käy persoonaan. Keskustele asiasta asiallisesti.

Noita tilanteita on kuule kaikilla. Minäkin olen tehnyt aina kotityöt itse myös lasten ollessa pieniä. Jos et jaksa niin tehdäänkö susta lasu?

Vierailija
548/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki haluaisivat ilmaisen kotisiivoojan?

Mutta mistä ne tehtäisiin?

Vierailija
549/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tilanteita on kuule kaikilla. Minäkin olen tehnyt aina kotityöt itse myös lasten ollessa pieniä. Jos et jaksa niin tehdäänkö susta lasu?

Älä käy persoonaan.

Niin, niitä on kaikilla ja siksi maksamme veroja, että lapsiperheet saisi palveluita, kun jotain tuollaista sattuu. Kuten lapsiperheet ennen saivat.

Tee vaan lasu kahdesta kolmekymppisestä.

Vierailija
550/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä Helsingin lapsiperheiden kotipalvelu

www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lasten-ja-perheiden-palvelut/…

Tosta löytyy palvelu kuvaus.

Juu u, kauniita sanoja. Todellisuudessa tällaista palvelua ei ole vaan kotiin tulee joku kertomaan että nyt siivoat ja otat itseäsi niskasta kiinno. 

No, siinä lukee ettei kodin siivous kuulu tehtäviin. Laita miehesi vahtimaan lapsia ja siivoa itse.

Kotityöt pitävät sisällään myös siivousta. Kukaan ei varmasti odota viikkosiivousta tai ikkunanpesua. Huomaa että et tajua ollenkaan missä tilanteissa ihmiset saavat kotihoidon palvelua kun heität tommosia latteuksia. Melkein toivon, että olet joskus itse tilanteessa, jossa tarvitsisit apua ja sulle tultaisiin sanomaan, että meillä on tämä kotihoito kyllä, mutta hanki siivooja tai laita miehesi töihin. 

Vierailija
551/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä suora lainaus:

"Kotipalvelun perhetyöntekijät auttavat lastenhoidossa, kasvatuksessa ja perheen omien voimavarojen vahvistamisessa sekä tarvittaessa kodinhoidossa yhdessä vanhemman kanssa."

Tarkennuksessa kerrotaan, että voi kuljettaa lasta hoitoon tms. eli sillä tavalla auttaa lastenhoidossa. Ei pese eikä pue niin, että saattaisi havaita lapsessa pahoinpitelyjälkiä, eikä tee ilmeisesti yhtään mitään siinä tapauksessa, että vanhempi ei  ole kykenevä tekemään kotitöitä YHDESSÄ perhetyöntekijän kanssa.

Ei herranjestas sentään sosionomit ole korkeakouluttautuneet siivotakseen lapsiperheen keittiötä saati sitten  vessaa. Ei vaan he kirjaavat huomioita, tekevät suunnitelmia jne.

Vierailija
552/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitukset ja kommentit ovat selvä viesti poliittisille päättäjille, kuinka kansalaiset haluavat ihan itse heikentää yhteiskunnan palveluita ja alasajaa yhteiskunnan palvelut, jota nykyinen äärioikeisto-hallitus on ajanut. 

Tänään uutislitiin vanhusten heikosta ruuasta, jonka on johtanut jo vanhusten haavouttumiseen ja ihmisiä sidotaan tuoleihin ja lukitaan huoneisiin kuolemaan. 

Nyt halutaan lakkauttaa lapsiperheen vanhemman kotihoidontuki, leikataan lapsilisiä ja yh viedään yh-korotukset ja 30.000 lasta putoaa lapsiköyhyyteen.  Ja tästä kaikesta vielä jotkut ylpeilevät. 

Ja täällä vain haukutaan vanhempia, jotka yrittävät tuoda epäkohtia julkisuuteen ja yritetään tukkia kaikin keinoin heidän suunsa, vaikka yhteiskunnalla on ollut  varaa jopa sodan aikana pitää niitä yllä ja esivanhemmat nousseet niiden eteen barrikaadeille.  Mihin verorahamme valuvat? Korruptioon? 

Vierailija
553/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu u, kauniita sanoja. Todellisuudessa tällaista palvelua ei ole vaan kotiin tulee joku kertomaan että nyt siivoat ja otat itseäsi niskasta kiinno. 

No, siinä lukee ettei kodin siivous kuulu tehtäviin. Laita miehesi vahtimaan lapsia ja siivoa itse.

Kotityöt pitävät sisällään myös siivousta. Kukaan ei varmasti odota viikkosiivousta tai ikkunanpesua. Huomaa että et tajua ollenkaan missä tilanteissa ihmiset saavat kotihoidon palvelua kun heität tommosia latteuksia. Melkein toivon, että olet joskus itse tilanteessa, jossa tarvitsisit apua ja sulle tultaisiin sanomaan, että meillä on tämä kotihoito kyllä, mutta hanki siivooja tai laita miehesi töihin. 

Huono laittaa mies töihin kotona, jos on jo töissä jossakin muualla. Ja vielä huonompi, jos vankilassa, sairaalassa tai haudassa. 

Vierailija
554/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä käy persoonaan.

Niin, niitä on kaikilla ja siksi maksamme veroja, että lapsiperheet saisi palveluita, kun jotain tuollaista sattuu. Kuten lapsiperheet ennen saivat.

Anna lapsesi adoptioon, jos et jaksa. Saa joku lapseton lapsia. Tai osta se siivous.

Vierailija
555/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä käy persoonaan.

Anna lapsesi adoptioon, jos et jaksa. Saa joku lapseton lapsia. Tai osta se siivous.

Kun ne mun lapset on edelleen kolmekymppisiä...

Vierailija
556/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjan vaikea keskustella ihmisen kanssa joka ei ymmärrä yhteiskunnan tilannetta. 
Suomessa työssäkäyvien verorahoilla pitää saada yhteiskuntaa pyöritettyä. Tämä yhteiskunta tarvitsee kipeästi veronmaksajia tulevaisuudessakin. Siksi tarvitaan lapsia. Perheet eivät hanki lapsia, jos mikään apua ei hätätilanteessakaan ole tarjolla. Jos yhteiskunnan verovaroin kustantama kotiapukonsultti vain keskustelee, siihen ei kannata verorahoja tuhlata.

Veroeurot kannattaa käyttää järkevään tarpeeseen, eli palkataan kodinhoitajia, joilta ei ole tiskikoneen käyttöä kielletty.

Yksinkertaista.

Vierailija
557/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli munkin mies vuorotöissä ja hoidin sillä aikaa yksin kotia ja lapsia. 

Vierailija
558/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee nyt sekaisin lastensuojelu ja kotipalvelu.

Ensimmäisessä on nuo PERHETYÖNTEKIJÄT joita nyt sotketaan tähän.

Vierailija
559/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun menet vuorotöihin ja sun mieskin on vuorotöissä. Iltis on klo 17.00 arkisin ja viikonloppuisin ei mitään. Itse hain työkkärin listoilla päivätöitä ja menetin oman eläkkeen.

Vierailija
560/596 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä suora lainaus:

"Kotipalvelun perhetyöntekijät auttavat lastenhoidossa, kasvatuksessa ja perheen omien voimavarojen vahvistamisessa sekä tarvittaessa kodinhoidossa yhdessä vanhemman kanssa."

Tarkennuksessa kerrotaan, että voi kuljettaa lasta hoitoon tms. eli sillä tavalla auttaa lastenhoidossa. Ei pese eikä pue niin, että saattaisi havaita lapsessa pahoinpitelyjälkiä, eikä tee ilmeisesti yhtään mitään siinä tapauksessa, että vanhempi ei  ole kykenevä tekemään kotitöitä YHDESSÄ perhetyöntekijän kanssa.

Ei herranjestas sentään sosionomit ole korkeakouluttautuneet siivotakseen lapsiperheen keittiötä saati sitten  vessaa. Ei vaan he kirjaavat huomioita, tekevät suunnitelmia jne.

Itse olen mt-ongelmainen ja minulle on sanottu, että jos jossain vaiheessa en taas pärjää kotona niin sosiaalipuolelta tulee joku auttamaan, myös kotitöissä niin että esim. siivoaa puolet. Luulisin, että joku sosionomi sieltä tulisi(?). Myös toimintaterapeutit auttavat kotihommissa ja korkeakoulutettuja hekin: siivoaa puoliksi, auttaa ruoanlaitossa, voi käydä kaupassa yhdessä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi