Ripariryhmää ei voi vaihtaa? Miten on mahdollista?
Muutettiin toukokuussa ja silloin piti sokkona päättää mille leirille menee. Nyt on saanut hyviä kavereita ja haluaisi tietysti heidän kanssaan samalle leirille. Sanoin hänelle että kysyy nuorten illassa ohjaajalta mahdollisuudesta vaihtaa. Lapsi tuli itkien kotiin eilen. Äsken yritin itse soittaa lapseni riparin ohjaajalle. Kuulema leirit ovat jo täynnä eikä siitä tulisi mitään jos KAIKKI alkaisivat nyt vaihtamaan. Ohjaajalla ei ollut mitään pelisilmää sen suhteen että kyseessä on kuukausi sitten muuttanut lapsi. Eihän me voitu siinä vaiheessa tietää kaveritilannetta. Ja ymmärrän että täysi on täysi, mutta eiköhän ne ryhmät aina hieman muutu. Näin ainakin 2000 luvulla.
Että kiitos nyt vaan lapseni kesän pilaamisesta. Lapsi on jo nyt ahdistunut vaikka leiriin on monta viikkoa.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sai toivoa yhden kaverin kanssa samalle leirille. Kaveriporukat pyritäänkin ohjaamaan eri leireille.
Täällä ei ilmeisesti ole sitä rajattu mitenkään. Ainakin lapsen koko kaveriporukka on menossa samalle leirille. Olivat hekin yrittäneet puhua mutta aikuisella ei ollut mitään pelisilmää. Ap
Mä ottaisi yhteyttä kirkkoherraan kunnes asia alkaisi järjestymään. Eihään toi nyt mikään armeija ole.
Siinähän ottaisit. Ei kirkkoherra voi asialle mitään jos kaikki ryhmät on jo täynnä. Itsekin sanoit ettei tuo ole mikään armeija. Ei se olekaan, eli kirkkoherra ei voi jollan mahtikäskyllä asiaa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Äh, onhan toi kurja tilanne, mutta ihan mieletön juttu on se, että lapsi on jo vajaassa kuukaudessa saanut hyviä kavereita! Kertoo tosi hyvää nuoren resilienssistä, sosiaalisista taidoista jne, ehkä ripaus onneakin on ollut matkassa. Nyt lomalla tosi tärkeää, että nuori pääsee viettämään aikaa näiden uusien kavereiden kanssa, ettei yhteys katkea tai heikkene kesällä. Paljon tsemppiä ja hyvää kesää AP:lle ja nuorelleen kaikesta huolimatta!
Kiitos. Tuo on totta. Hänellä on hyvät sosiaaliset taidot ja tiedän että riparilta hän varmasti saakin uusia ystäviä. Mutta kyllä mulla pahaa tekee kuunnella että hän ei taas jaksa olla se uusi ja tuntematon ja aloittaa alusta olemalla eka ulkopuolinen. Koska onhan se totta mitä hän mulle sanoo että uusi joutuu aina tekemään enemmän työtä kaverien eteen ja se on raskasta. Kyllä mä sen ymmärrän. Siksi mä ehdotinkin alunperin siirtoa samalle riparille kavereiden kanssa. Että ei aina tarvitse olla se uusi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kai tuosta voi jonnekin valittaa? Jos kirkkoherra saisi asiat hoitumaan
totta kai pitää automaattisesti olla valittaa… tämän päivän suomi!
ei muuta kuin eu-istuimelle valitus.. kyllä se vuosien päästä tulee!
olkaa menemättä yhteenkään paikkaan, niin ei tartte valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, onhan toi kurja tilanne, mutta ihan mieletön juttu on se, että lapsi on jo vajaassa kuukaudessa saanut hyviä kavereita! Kertoo tosi hyvää nuoren resilienssistä, sosiaalisista taidoista jne, ehkä ripaus onneakin on ollut matkassa. Nyt lomalla tosi tärkeää, että nuori pääsee viettämään aikaa näiden uusien kavereiden kanssa, ettei yhteys katkea tai heikkene kesällä. Paljon tsemppiä ja hyvää kesää AP:lle ja nuorelleen kaikesta huolimatta!
Kiitos. Tuo on totta. Hänellä on hyvät sosiaaliset taidot ja tiedän että riparilta hän varmasti saakin uusia ystäviä. Mutta kyllä mulla pahaa tekee kuunnella että hän ei taas jaksa olla se uusi ja tuntematon ja aloittaa alusta olemalla eka ulkopuolinen. Koska onhan se totta mitä hän mulle sanoo että uusi joutuu aina tekemään enemmän työtä kaverien eteen ja se on raskasta. Kyllä mä sen ymmärrän. Siksi mä ehdotinkin alunperin siirtoa samalle riparille kavereiden kanssa. Että ei aina tarvitse olla se uusi. Ap
Siirtoa voi aina ehdottaa, mutta jos sitä ei voi toteuttaa niin sitten ei voi. Elämä nyt vain menee välillä näin. Ei kukaan teille ilkeä halua olla, mutta yhden takia ei voi alkaa tehdä suunnitelmia uusiksi. Kyseessä on sen verran ison jutun organisointi, ettei yhden takia aleta muuttaa asioita, varsinkaan näin yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävää oppimateriaalia lapselle. Todellisuudessa ei aina saa sitä mitä haluaa.
No eipä hän oo nyt mitään muuta kokenutkaan kuin pettymyksiä. Voitte uskoa, että ei muuttokaan ollut hänelle helppo saati ero vanhasta porukasta ja uuden porukan löytäminen. Joo, pettymykset kuuluu elämään mutta joskus toivoisi, että niitä olisi vähän vähemmän. Huomaan että nyt hänellä alkaa menemään vähän yli tää kuormitus. Ekat itkut mun nähden tuli vasta eilen vaikka monta kuukautta on ollut vaikeeta. Ap
Kannattaisiko sitten viheltää peli kokonaan poikki ja levätä?
Se olisi mulle enemmän kuin ok. Voisi olla hyväkin juttu mutta hän on jo kovasti nähnyt vaivaa keräämällä merkit eri tapahtumista ja on itse sitä mieltä että loppuun sen käy. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti samalla leirillä on muitakin jotka eivät tunne toisia ennestään, tai vaikka tuntisivat niin eivät varsinaisesti ole kavereita. Nyt vaan avoimin mielin tutustumaan uusiin ihmisiin, tai sitten peruu leirille osallistumisen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kiire teillä oli muuttaa? Vaihtoi kouluakin kesken lukuvuoden?
Siinä ei ollut vanhemmalla taas yhtään pelisilmää ja nyt muiden piisi joustaa ja hyvittää vanhemman paska temppu lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Siellähän varmaan saa uusia kavereita tupakavereista ainakin.
Siellä nimenmaan saa ihan uusia kavereita!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja se oli per sees tä. En olisi muuttanut kesken lukuvuotta jos ei olisi ollut pakko. Elämä kuitenkin päätti toisin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. :( rankka tilanne nuorelle ja vie taatusti voimia. Mutta hienoa, että hän pystyy puhumaan sinulle, ja hienoa, että pidät nuoren puolta. Kokeile vielä kirkkoherralta, josko siirto onnistuisi. Ja jos ei, itse muistuttaisin nuorta siitä, että saa halutessaan tietenkin jättää riparin väliin tai lähteä kesken pois, jos tuntuu, että se on nyt tässä tilanteessa liikaa.
Ymmärrän, että tuo tuntuu kurjalta, mutta ripareilla on nykyään tosi tarkat säännöt siitä, kuinka monta nuorta niillä saa olla tiettyä ohjaajamäärää kohti. Jos ripari on täynnä, niin se oikeasti on täynnä, eikä sinne mahdu yhtään nuorta lisää ilman, että työntekijöitä otetaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävää oppimateriaalia lapselle. Todellisuudessa ei aina saa sitä mitä haluaa.
No eipä hän oo nyt mitään muuta kokenutkaan kuin pettymyksiä. Voitte uskoa, että ei muuttokaan ollut hänelle helppo saati ero vanhasta porukasta ja uuden porukan löytäminen. Joo, pettymykset kuuluu elämään mutta joskus toivoisi, että niitä olisi vähän vähemmän. Huomaan että nyt hänellä alkaa menemään vähän yli tää kuormitus. Ekat itkut mun nähden tuli vasta eilen vaikka monta kuukautta on ollut vaikeeta. Ap
Kannattaisiko sitten viheltää peli kokonaan poikki ja levätä?
Se olisi mulle enemmän kuin ok. Voisi olla hyväkin juttu mutta hän on jo kovasti nähnyt vaivaa keräämällä merkit eri tapahtumista ja on itse sitä mieltä että loppuun sen käy. Ap
Älä sitten tee asiasta numeroa vaan kannusta lastasi etenemään alkuperäisen suunnitelman mukaan ja mitää laajempi tuttavapiiri sitä vähemmän on riippuvainen yksittäisistä kavereista.
Itkuntuhruisin silmin koko perhe itkee tilannetajutonta ohjaajaa.
Ehkäpä Jeesus pelastaa, kun häneen niin uskotte.
Ette te voi tehdä mitään muuta kuin laittaa nuoren jonoon jos joku siltä leiriltä peruu osallistumisensa. Ei kirkkoherra tai piispakaan voi muuttua ylimääräiseksi leiripaikaksi tai siirtää ketään muuta toiselle leirille.
Oliko kuplamuovissa kasvaneen kullannupun eka pettymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja se oli per sees tä. En olisi muuttanut kesken lukuvuotta jos ei olisi ollut pakko. Elämä kuitenkin päätti toisin. Ap
Kiinnostaisi tietää että mikä oli niin tärkeää
Jonkun muun lapsi pitää heivata pois sieltä leiriltä?
Leirit ovat täynnä. Mikä kohta tuossa on teille epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän varmaan saa uusia kavereita tupakavereista ainakin.
Tämä on tämän tilanteen hopeareunus. Ei mitään niin pahaa että ei hyvääkin, mutta lapsi ei tätä vielä suostu näkemään. Ap
Kyllä, tulee hopeareunus.
Tämä kanaemo aikanaan lähetti tyttärensä Suomeen rippileirille parhaan kaverinsa seuraksi. Sitten sain kuulla, että heidät olikin laitettu eri ryhmiin ja mökkeihin. Soitin valvojalle ja ihmettelin tilannetta, koska nimenomaan oli tarkoitus, että saavat olla yhdessä, kun kerran vuodessa pääsivät toisiaan tapaamaan. Valvoja lupasi yrittää saada heidät muutettua yhteen. Mutta ei mennyt kauaa, kun tytär soitti ja kysyi, että mitä äiti oikein sählää, heillä on kiva porukka mökissä ja hän saa uusia ystäviä!
Mitä tästä opimme? Kanaemon on syytä olla sekaantumatta kaikkeen.
Minäkin ymmärrän tilannettanne, mutta ikävä kyllä sille ei voi mitään. Täällä on jo selitetty ettei asialle oikein voi tehdä mitään ihan hyvistä syistä. Se ei ole logistisesti enää mahdollista eikä ole muutenkaan seurakunnan vastuulla alkaa tehdä poikkeuksia juuri hänen kohdallaan. Rippileireille menee vuosittain melkoinen määrä nuoria ja heistä jokaisen olo on turvattava, siinä ei voida antaa löysää juuri yhdelle. Tässä kohdin on siis pakko ikävä kyllä olla kova ja sanoa uudelleen, ettei voi mitään. Todella ikävää, jos on elämä kohdellut kovin kourin, mutta rippileirejä ei voi alkaa myllätä vain hänen vuokseen. Et voi tietää onko siellä jollain muulla sama tilanne, eikä heidänkään kohdallaan aleta tekemään poikkeuksia. Teidän on nyt vain kestettävä tämä läpi.
Älä ota tätä tylyttämisenä. Tilanne nyt vain on mikä se on.