Ripariryhmää ei voi vaihtaa? Miten on mahdollista?
Muutettiin toukokuussa ja silloin piti sokkona päättää mille leirille menee. Nyt on saanut hyviä kavereita ja haluaisi tietysti heidän kanssaan samalle leirille. Sanoin hänelle että kysyy nuorten illassa ohjaajalta mahdollisuudesta vaihtaa. Lapsi tuli itkien kotiin eilen. Äsken yritin itse soittaa lapseni riparin ohjaajalle. Kuulema leirit ovat jo täynnä eikä siitä tulisi mitään jos KAIKKI alkaisivat nyt vaihtamaan. Ohjaajalla ei ollut mitään pelisilmää sen suhteen että kyseessä on kuukausi sitten muuttanut lapsi. Eihän me voitu siinä vaiheessa tietää kaveritilannetta. Ja ymmärrän että täysi on täysi, mutta eiköhän ne ryhmät aina hieman muutu. Näin ainakin 2000 luvulla.
Että kiitos nyt vaan lapseni kesän pilaamisesta. Lapsi on jo nyt ahdistunut vaikka leiriin on monta viikkoa.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leirit ovat täynnä niin miten niitä muuttaa?
Siten, että kysytään toiveleirille ilmoittautuneilta, haluaisiko joku vaihtaa sille leirille, jolle ap:n lapsi on ilmoittautunut. Voi olla, että suunnitelmat ovat muuttuneet jollakin muullakin, tai ehkä siellä olisi joku, jolle ei olisi mitään väliä, mille leirille menee.
Myös voidaan arpoa sieltä toisesta leiristä joku siirrettäväksi
No se ei nyt olisi kovin reilua, arpomalla siirtää joku toiseen leiriin, jotta toinen saa hänen paikkansa. Ainoa oikea tapa olisi kysyä haluaisko joku toinen vaihtaa paikkoja ja jollei haluaisi, niin sitten pitäisi todeta, että ei mahda mitään.
Missähän te asutte, jos riparilla on niin vähän nuoria, että voisi kysellä halukkuuksia. Ihanko soittamalla ajattelit vai ovelta ovelle kyselynä?
No voi herran jestas, minä asun Helsingissä, en ole rippikoululaisen vanhempi, enkä ole soittelemassa yhtään kenellekään. Lähinnä kait ajattelin, että sieltä seurakunnasta, tai rippikoulun ohjaajilta kysyisi. Varmaan heille olisi mahdollista jonkinlainen ryhmäsähköposti kysely laittaa kaikille. Mutta joo, tyhmä ja yksinkertainenhan minä olen ajatuksineni.
Helsingissä on riparille menijöitä vuosittain 3000-3500 arviolta. Jos heistä 1000-1500 haluaa vaihtaa, ymmärrätkö mikä sekamelska siitä tulisi selvittää kaikki halukkaat ja löytää vastaavuus. Taidat olla ainpita, jotka uskoo osaavansa hallita tuon tilanteen 🤔
Minun aikana monikaan ei päässyt haluamalleen leirille vaan sille jolle määrättiin. Suositut leiripaikat menivät tietyn kaavan vuoksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että kysytään toiveleirille ilmoittautuneilta, haluaisiko joku vaihtaa sille leirille, jolle ap:n lapsi on ilmoittautunut. Voi olla, että suunnitelmat ovat muuttuneet jollakin muullakin, tai ehkä siellä olisi joku, jolle ei olisi mitään väliä, mille leirille menee.
No se ei nyt olisi kovin reilua, arpomalla siirtää joku toiseen leiriin, jotta toinen saa hänen paikkansa. Ainoa oikea tapa olisi kysyä haluaisko joku toinen vaihtaa paikkoja ja jollei haluaisi, niin sitten pitäisi todeta, että ei mahda mitään.
Missähän te asutte, jos riparilla on niin vähän nuoria, että voisi kysellä halukkuuksia. Ihanko soittamalla ajattelit vai ovelta ovelle kyselynä?
No voi herran jestas, minä asun Helsingissä, en ole rippikoululaisen vanhempi, enkä ole soittelemassa yhtään kenellekään. Lähinnä kait ajattelin, että sieltä seurakunnasta, tai rippikoulun ohjaajilta kysyisi. Varmaan heille olisi mahdollista jonkinlainen ryhmäsähköposti kysely laittaa kaikille. Mutta joo, tyhmä ja yksinkertainenhan minä olen ajatuksineni.
Helsingissä on riparille menijöitä vuosittain 3000-3500 arviolta. Jos heistä 1000-1500 haluaa vaihtaa, ymmärrätkö mikä sekamelska siitä tulisi selvittää kaikki halukkaat ja löytää vastaavuus. Taidat olla ainpita, jotka uskoo osaavansa hallita tuon tilanteen 🤔
Minun aikana monikaan ei päässyt haluamalleen leirille vaan sille jolle määrättiin. Suositut leiripaikat menivät tietyn kaavan vuoksi muille.
En minä kuvittele, enkä ajattele yhtään mitään. Minä nyt vain erehdyin vastaamaan toisen kommenttiin, kun joku muu ehdotti kysymistä, tai jopa arpomista. Minulla ei ole aavistustakaan minkälaisella paikkakunnalla ap asuu ja niinkuin kerroin, itse en ole riparilaisen vanhempi, enkä ole järjestämässä ketään rippileirille! Olen tasan samaa mieltä kanssasi, että kaikki eivät voi päästä haluamilleen leireille ja ap:n kannattaisi tyytyä tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riparia ei ole pakko käydä, jos ei halua. Käymättömyys ei vaikuta millään muotoa tulevaan elämään.
Paitsi sitten ei voi mennä kirkossa naimisiin tai olla kummi. Jos nämä eivät merkitse mitään, niin totta, sitten rippikoulun jääminen väliin ei ole ongelma. Ja ainahan sen voi käydä myös aikuisena, jos muuttaa mielensä myöhemmin.
ai ettäkö kirkkoon ei voi ilman riparia liittyä? monenko aikuisen olet nähnyt käyvän riparin liittyessään kirkon?
ripari on jatke automaattiselle liittämisellä kirkollisveron maksajaksi.
Jotkut käyvät rippikoulun, eihän se mikään leiri silloin ole ja koko "ripari" vähän toisen lainen kuin teineille, saadakseen konfirmaation. Kirkkoon liittyminen edellyttää kuitenkin aina kastetta (jos ei ole lapsena kastettu) ja kasteen eli kirkkoon kuulumisen pitää tapahtua ennen konfirmaatiota.
Minä valitin Arkkipiispalle ja asia järjestyi, laittoivat vaan leirille yhden lisäpaikan ja poikani pääsi mukaan leirille jonka ajankohta sopi meille paremmin kun haluttiin ottaa äkkilähdöt Kreikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis monesti rippikoulu on alkanuy jo alkuvuodesta ja yksi talven viikonloppuleiri on jo ehditty viettää. Tämä johtuu siitä, että harva nuori haluaa kesällä olla leirillä 10 päivää.
Puhuin lapsen kanssa ja tultiin molemmat siihen tulokseen, että antaa olla. Hän varmasti tutustuu uusiinkin kavereihin leirillä. Alku on vaikea ja nyt purkautui paljon muutakin. Itselläkin meni ehkä vähän yli ja tuli leijonaemo esiin. No onneksi nyt on parempi fiilis tässä talossa. Rauhaa ja rakkautta kaikille. Ap
Nyt äiti pelisilmää käyttäen alkaa soitella täyden ryhmän riparilaisille, kuka luovuttaisi paikkansa??
Hauska, että suurin osa olettaa ap:n lapsen olevan tyttö vaikka sukupuolta ei edes mainita aloitusviestissä. Myöhemmin ap puhuu kuitenkin pojastaan. Ihan kuin poikaa ei voisi harmittaa muutto uudelle paikkakunnalle. Aika moni kuitenkin odottaa sitä leiriä ja sitä että pääsee viettämään aikaa kavereiden kanssa.
Leirin vaihtaminen tuskin enää onnistuu tässä vahva mutta mitä, jos niihin omiin leiriläisiin yrittäisi tutustua etukäteen. Silloin ei olisi leirin alussa kaikille se uusi tyyppi, vaan siellä olisi jo jotain tuttuja naamoja. Ehkä niiltä isosilta voisi kysyä, jos nuorten illassa tms tehtäisiin jotain samalle riparille tulevien kanssa. Tai jossain nuorten suosimassa somessa kysellä ketkä on menossa samalle riparille ja sopia tapaamisen sinne nuorten iltaan.