Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (610)

Vierailija
221/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan nuorilla on enemmän varaa vaatteisiin kuin keski-ikäisillä. Siksi keski-ikäisen tunnistaa vanhentuneesta tyylistä. 

Valitetaanko tiukasta rahatilanteesta siksi, että eletään yli varojen ostamalla kalliita vaatteita ja puhelimia, asumalla opiskelijana yksin jakamatta solua/asuntoa muiden kanssa, lentelemällä Euroopan reissuille, jne? Ja sitten ei monissa tapauksissa uskalleta ottaa opintolainaa, kun ei luoteta opiskelualaan tms? OK, hieman yleistyksiäkin tässä, mutta on syntynyt se kuva, että opiskelijoiden elintaso on aika korkea verrattuna muutaman vuosikymmenen takaiseen.

Vierailija
222/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävintä oikeasti on kun nelikymppinen boomerittelee muita - ihan kuin itse olisi nuori. Tapahtuu pääministeritasollakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävintä oikeasti on kun nelikymppinen boomerittelee muita - ihan kuin itse olisi nuori. Tapahtuu pääministeritasollakin.

Jos elää itse teini-ikää tjsp

Vierailija
224/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista tulee keski-ikäisiä ja trendejen perässä juoksewvat ovat hieman yksintartaisia...

Tyylikkyys on eri asia.

Vierailija
225/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukkamekoille, Marimekolle ja yhden koon pellarievuille, joita nyt on kaikki nettikaupat pullollaan. Ei mitään kaunista yksiväristä, tyylikästä puuvillamekkoa ole tullut vastaan. Housuissa käytän sekä pilliä että leveää lahjetta. 60+

Vierailija
226/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Nuo nuoret kuvasivat keski-ikäistä ihan kivasti ja arvostavin sanoin. Ei tullut ikävää sävyä.

Minä, keski-ikäinen täti ostin vasta ensimmäisen kukkamekkoni ja kyllä minä kieltämättä näytän keski-ikäiseltä tädiltä se mekko ylläni. Mutta on mulla muitakin vaatekertoja tilanteen mukaan.

Heh, minäkin ostin ensimmäisen kukkamekkoni vasta keski-ikäisenä 😁

Mulla oli kukkamekkoja jo parikymppisenä. Silloin 80-90 -luvuilla kun vielä sai kunnollisia puuvillaisia kukkamekkoja. Tykkäsin niistä kovasti ja niin tuntuivat tykkäävän muutkin. Ostaisin taas jos jostain löytäisin. Siis kauniita kukkamekkoja, ei mitä tahansa riemunkirjavaa kukikasta.

Vierailija
227/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53 v nainen ja vaatekaapin sisältö on pikku hiljaa muuttunut pikamuodista laadukkaampaan. Olen suht pienikokoinen ja ongelma on sopivan kokoisten ja istuvien vaatteiden löytäminen.  Usein on puntit, helmat tai hihat liian pitkät.

Pukeudun kesäisin mekkoihin ja puuvilla/pellava vaatteisiin koska pidän niitä kauniina ja ovat mukavia käytössä. Vaatteeni on hillityn värisiä, yksivärisiä ja murrettuja sävyjä. Pari mekkoa on maltillisilla kukkakuvioilla. En pidä räikeän värisistä vaatteista.  
Mutta itse koen, että omat talvivaatteet on jotenkin vanhahtavia ja sille pitää tehdä jotain. En vaan tiedä mitä. 

Ja yksi mikä pilaa asun kuin asun on vanhahtavat tai kuluneet kengät. Niinpä olenkin panostanut keväästä lähtien 8 uuteen kenkäpariin. On eri värisiä ja mallisia, on sitten aina sopivat jonkun asun kanssa. Samoin keinonahkaiset käsilaukut on vaihtuneet nahkalaukkuihin, niitäkin nyt useampaa väriä. 

Vierailija
228/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Marinistakin tule joskus vielä keski-ikäinen, tuskin hän ikuinen nuori on?

Vierailija
229/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on ottanut loukkauksena videon missä kysytään nuorilta mistä tunnistaa keski-ikäisen? Ihan sama kun kysyisi, että mistä vaatteista tunnistaa nuoren. Ei teidän tarvitse kaikesta ottaa nenille, rehellisiä nuoria.

Koska tuollaista juttua ei voi oikein tehdä neutraalilta tai positiiviselta kantilta. Nuoruutta ja nuorekkuutta ihannoidaan, "keski-ikäisyyttä" ei kukaan pidä imartelevana, joten jutun näkökulma on väistämättä "tästä tunnistat täti/setä-ihmisen, josta on aika ajanut ohi".

Eihän se nuorten vika ole, jos heiltä on vain kysytty asiaa.

Ei vaan itse juuri sinä sellaisen kuvan siitä luot

Miten ihmeessä? Tuo oli ensimmäinen vastaukseni koko ketjuun, en ole vaikuttanut tähän keskusteluun mitenkään.

Palstalla voi kuka tahansa jeesustella miten tahansa, mutta väitän, ettei kukaan ole imarreltu, jos joku tulee teille iloisesti sanomaan "oletpas sä keski-ikäisen näköinen".

Sivusta täältä pohdin, ettei tuo mulle kyllä pahaltakaan kuulosta. Ehkä vähän huvittavalta, vähän sama kuin pitkille kerrotaan heidän olevan pitkiä ja pienille heidän olevan pieniä. Mä olen keski-ikäinen, olen sentään hillunut täällä jo 70-luvulta saakka, joten on aika odotettavaa, että näytän keski-ikäiseltä. Toisaalta, ehkö asiaan vaikuttaa sekin, että mä en osaa pitää vanhenemista pahana asiana. Kun on jo nuoresta saakka ollut tuuria selvitä hengissä, ikääntyminen on voitto. Ei se sen ainoa vaihtoehtokaan innosta. Ikuisen nuoruuden tai edes nuorekkuudn tavoittelu ei vaikuta mielekkäältä, se on valmiiksi hävitty taistelu.

No siis noinhan se tietysti on. Kyllä minäkin tiedostan olevani keski-ikäinen, enkä edes yritä pukeutua muodikkaasti joten ketju ei koske minua mitenkään. Viimeksi yritin näyttää hyvältä lukiolaisena, eikä se onnistunut silloinkaan, joten ihan sama.

Mutta näin sivustakatsojankin näkökulmasta olisi aika outoa väittää, että olisi IKINÄ ollut imartelevaa tai edes neutraalia sanoa ketään esimerkiksi "tätimäiseksi" tai "ukkoontuneeksi".

Ja nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin ihannoidaan nuoruutta mediassa; sosiaalisessa mediassa käytetään filttereitä, jotta näyttäisi nuoremmalta; ihmiset käyttävät jopa botoxia ja täyteaineita näyttääkseen vähän nuoremmalta vähän kauemmin; värjätään harmaat piiloon; ja niin edelleen. Ikääntyminen ei ole mikään neutraali asia.

Moni sellainenkin, joka on periaatteessa sinut sen kanssa, että alkaa näyttää vanhalta, ei haluaisi kenenkään sanovan "näytätpä sä jo vanhalta".

Minäkin olen nykyään jo sinut sen kanssa, että olen ruma, mutta pidän silti moukkana sellaista joka sanoo minulle "oletpas sä ruma".

Vierailija
230/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä käyttäisin mekkoa niin se ei olisi kukkamekko. Minua ei tunnista noista vaatteista mitä sanottiin.

N56

No ei tietenkään, koska siinä selkeästi puhutaan kolme-neljäkymppisistä eikä viisikymppisistä.

Vierailija
231/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on ottanut loukkauksena videon missä kysytään nuorilta mistä tunnistaa keski-ikäisen? Ihan sama kun kysyisi, että mistä vaatteista tunnistaa nuoren. Ei teidän tarvitse kaikesta ottaa nenille, rehellisiä nuoria.

Koska tuollaista juttua ei voi oikein tehdä neutraalilta tai positiiviselta kantilta. Nuoruutta ja nuorekkuutta ihannoidaan, "keski-ikäisyyttä" ei kukaan pidä imartelevana, joten jutun näkökulma on väistämättä "tästä tunnistat täti/setä-ihmisen, josta on aika ajanut ohi".

Miten ihmeessä? Tuo oli ensimmäinen vastaukseni koko ketjuun, en ole vaikuttanut tähän keskusteluun mitenkään.

Palstalla voi kuka tahansa jeesustella miten tahansa, mutta väitän, ettei kukaan ole imarreltu, jos joku tulee teille iloisesti sanomaan "oletpas sä keski-ikäisen näköinen".

Sivusta täältä pohdin, ettei tuo mulle kyllä pahaltakaan kuulosta. Ehkä vähän huvittavalta, vähän sama kuin pitkille kerrotaan heidän olevan pitkiä ja pienille heidän olevan pieniä. Mä olen keski-ikäinen, olen sentään hillunut täällä jo 70-luvulta saakka, joten on aika odotettavaa, että näytän keski-ikäiseltä. Toisaalta, ehkö asiaan vaikuttaa sekin, että mä en osaa pitää vanhenemista pahana asiana. Kun on jo nuoresta saakka ollut tuuria selvitä hengissä, ikääntyminen on voitto. Ei se sen ainoa vaihtoehtokaan innosta. Ikuisen nuoruuden tai edes nuorekkuudn tavoittelu ei vaikuta mielekkäältä, se on valmiiksi hävitty taistelu.

No siis noinhan se tietysti on. Kyllä minäkin tiedostan olevani keski-ikäinen, enkä edes yritä pukeutua muodikkaasti joten ketju ei koske minua mitenkään. Viimeksi yritin näyttää hyvältä lukiolaisena, eikä se onnistunut silloinkaan, joten ihan sama.

Mutta näin sivustakatsojankin näkökulmasta olisi aika outoa väittää, että olisi IKINÄ ollut imartelevaa tai edes neutraalia sanoa ketään esimerkiksi "tätimäiseksi" tai "ukkoontuneeksi".

Ja nykyään enemmän kuin koskaan aiemmin ihannoidaan nuoruutta mediassa; sosiaalisessa mediassa käytetään filttereitä, jotta näyttäisi nuoremmalta; ihmiset käyttävät jopa botoxia ja täyteaineita näyttääkseen vähän nuoremmalta vähän kauemmin; värjätään harmaat piiloon; ja niin edelleen. Ikääntyminen ei ole mikään neutraali asia.

Moni sellainenkin, joka on periaatteessa sinut sen kanssa, että alkaa näyttää vanhalta, ei haluaisi kenenkään sanovan "näytätpä sä jo vanhalta".

Minäkin olen nykyään jo sinut sen kanssa, että olen ruma, mutta pidän silti moukkana sellaista joka sanoo minulle "oletpas sä ruma".

Niin, totta. Kulttuuri yrittää tehdä ikääntymisestä ongelman. Ihan sattumaa ei taida olla, että monet moninaiset kauneus-, terveys-, hyvinvointi-, muoti- ja muut bisnekset tahkoavat miljardeittain rahaa sillä, että taistellaan luontoa vastaan ja pidetään sitä hyvänä ideana, välttämättömänä, jotta ollaan ajassa mukana ja sosiaalisesti hyväksyttyjä. Onhan se vähän surullista. Noin muuten kaikenlaisiin möläyttelyihin voi aina suhtautua niin, että itsensä möläyttelijä häpäisee, ei kohdettaan. Kaikille ei ehdi suodatin mukaan kun suu aukeaa.

Vierailija
232/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren tunnistaa siitä ettei omista silitysrautaa ja karmeat ohuet ysärikulmakarvat tulleet taas muotiin (yök).  Tämä vain haastatelluista kommenttina, muuten en ole juuri nuoria katsellut. 

Vierailija
233/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummelit, vaarit ja nuoret ne vaan temuttaa, me keski-ikäiset sentään käymme omat vaatteemme Prismasta ja Tokmannilta.

Hyi hitto. Puhu itsestäsi vaan. En osta prismasta tai tokmannilta.

Vierailija
234/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Marinistakin tule joskus vielä keski-ikäinen, tuskin hän ikuinen nuori on?

Se on jo.

Vierailija
235/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jo.

Kumpi noista?

Vierailija
236/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylileveät housut ovat ympäristörikos: kangasta menee hukkaan; typerä muotijuttu  - ja ruma. Jos on lihava, niin sopii jokin kuviollinen tai tumma teltta päälle. Hoikalle taas sopivat istuvat,  kivat vaatteet. 

Vierailija
237/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi parempi suhtautua ”Heh. Onko se noin ilmeistä mun pukeutumisesta.” kuin ”Nuoret ne pukeutuu kuin h”orat”

Vierailija
238/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä loukkaantumista ketju täynnä. Nuoret vastaavat ihan asiallisesti heille esitettyyn kysymykseen, eivätkä edes mitenkään ivaa näitä vaatteita joita pitävät tyypillisinä keski-ikäisten vaatteina. Nolompaa se on keski-ikäisen yrittää väen väkisin näyttää teiniltä kuin ikäiseltään ja nämä nuoret varmasti samaa mieltä.

Vierailija
239/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä loukkaantumista ketju täynnä. Nuoret vastaavat ihan asiallisesti heille esitettyyn kysymykseen, eivätkä edes mitenkään ivaa näitä vaatteita joita pitävät tyypillisinä keski-ikäisten vaatteina. Nolompaa se on keski-ikäisen yrittää väen väkisin näyttää teiniltä kuin ikäiseltään ja nämä nuoret varmasti samaa mieltä.

Kuka tässä teiniltä haluaa näyttää? Minä en ainakaan. En silti pukeudu tuolla tavalla mitä he sanoivat. Ei ole mun tyyliä.

Vierailija
240/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!

Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.

N55

Eiköhän ne papat ois iskeneet sua joka tapauksessa, riippumatta mitä päälläsi on.

Eivät. Huomasin sen kun ne 70+ papat iskivät vain silloin, kun olin pukeutunut siihen kukkakesämekkoon, eivät koskaan muulloin.

Katsele vähän umpärillesi, niin huomaat. Se on se boho-tyyli juurikin eläkeläisnaisten kukkamekkotyyliä. Voi olla jopa kimallusta ja glitteriä ja koristeellisuutta. Ostin kerran Desigualin ihanan sellaisen laukun ja minut pysäytti kadulla eläkeläisnainen, jokakehui sitä. Sen jälkeen aloin tarkkailla ja tajusin, että niitä käyttävät vain seniorit! En sen koommin ole käyttänyt sitä laukkua.

Nuorisolla on etelässäkin pikemminkin sporttityyli niin, että on lyhyet shotrsit ja toppi. Senioreilla tmä kesämekkotyyli.

N55

Oikeasti, vielä 55-vuotiaana lakkasit käyttämästä laukkua, josta pidät, koska koet sen kuuluvan vain senioreille? Miksi? Kai täällä marginaalissa pääsee helpommalla, on aina voinut pukeutua kukkiin ja blingblingiin, ihan iästä ja muodista riippumatta. 

Siksi tietenkin, etten halua näyttää eläkeläiseltä. Minulla on myös pitkä tukka, jota värjään. Kummallinen oletus, että ulkonäkö ei kiinnostaisi keski-ikäistä.

N55

Tjaa, kai sen noinkin voi ajatella. En mä ole ajatellut että 55 näyttää eläkeläiseltä, olen itse 47. Rakastan kauniiita, yksityiskohtaisi vaatteita, ja mulle on ihan vieras ajatus, että jättäisin ihanuudet käyttämättä siksi, että joku vanhempi pitää niistä. Tai nuorempi. Mullakin on pitkä tukka, värjäämätön lahkolaismalli. Komeita nutturoita tulee, eivät varmasti 1800-luvun jälkeen muodissa nämäkään.

Eihän 55-vuotias näytäkään eläkeläiseltä, mutta siinä vaiheessa, jos on päällä vaatteet, joita 10-20 vuotta vanhemmat suosii, niin siitä alkaa jo tulla vaikutelma, että on ikäistään vanhempi ja meidän kulttuurissa varsinkin naisten kohdalla tuo on valitettavasti huono asia. Se nyt vaan vaikuttaa kohteluun mm. työmarkkinoilla ja deittielämässä, jos näyttää "liian" vanhalta.

Oon itsekin marginaalissa ja täällä todellakin on helpompaa, kun on aina vähän erikoisen näköinen eikä istu mihinkään tiettyyn ikämuottiin. Käytän outoja ja vanhahtavia vaatteita, mutta siinä on se ero, että jos käytän 1800-luvun henkisiä hattuja ja vaatteita, niin se näyttää vaan omalta tyyliltään eikä kukaan oleta mun sen takia olevan 200-vuotias. Jos käyttäisin näin nelikymppisenä 50+ naisten suosittua muotia, niin hyvin voisin näyttää hyvin säilyneeltä viisikymppiseltä ja kohtelu olisi sitten iän mukaista.

En ole itsekään tähän tilanteeseen tyytyväinen ja koen, että on suuri vääryys, jos kokee joutuvansa vaihtamaan mieleistään tyyliään tuon vuoksi, mutta olen myös sen verran realisti, että tiedostan, että maailma ei aina toimi niin kuin itse kokisin oikeudenmukaiseksi. Meille nyt vaan on iskostettu päähän, että naiselle on suuri synti vanhentua ja vaatii aika paljon taistella yksin yhteiskunnassa syvällä olevia asenteita vastaan. Muutosta nuo vaativat, mutta ymmärrän täysin, ettei joku yksittäinen ihminen jaksa lähteä siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän