Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (610)

Vierailija
201/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä käyttäisin mekkoa niin se ei olisi kukkamekko. Minua ei tunnista noista vaatteista mitä sanottiin.

N56

Vierailija
202/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkamekot on ihan jees ja nättejä 😍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli laadukkaamat, istuvat vaatteet, joita voi pitää kokopäivän ilman että täytyy käydä vaihtamassa.

Ymmärrettävää.

Nuorilla itsellä usein ei varaa niihin luonnonmateriaaleihin, eikä trendi vaatteet ole usein niistä tehtyjä, vaan muovista.

Lisäksi nuorten trendit vaihtuvat jopa kuukausissa/viikoissa, joten omaa tyyliä ei välttämättä edes haeta vielä, vaan koitetaan olla kuin muut.

Ihan loogisia perusteluja nuorilta.

Mä en tajua, mitä pahaa on tyylin vaihtumisessa. Olen 40-vuotias ja mun tyyli on muuttunut useaan otteeseen riippuen siitä, mikä kiinnostaa. Nyt katselen hobittielämää henkiviä vaatteita, kun katselin juuri niitä elokuvia ja kesäksi pellavavaatteet ovat ihania. Eikö se oli kiva leikitellä vaatteilla?

Ja toisaalta sitten sanotaan, että ihmiset jäävät jumiin nuoruuden tyyliin ja se on ihan naurettavaa, jos kyseessä on esim, rock-tyyli, ja pitäisi osata pukeutua ikänsä mukaisesti. Tai tuntuu, että klassinen tyyli ja sen eri muodot ovat ainoat hyväksyttävät tyylit naiselle. Jos se on se "oma tyyli", jota yritetään tunkea jokaiselle (etenkin vähän vanhemmalle naiselle), niin miten oma tyyli se sitten on?

Ottaen huomioon miten epäsuosittua rock on nuorten keskuudessa, niin sehän se vasta naurettavaa olisikin, että vanhentuessa pitäisi vaihtaa siitä tyylistä pois nimenomaan iän takia. 

Ylipäätään nämä pukeudu ikäsi mukaan hämmentää mua. Jo yläasteella aloin pukeutua sieluni mukaan. Mulla tyyli vaihtelee jonkin verran mieltymysten vaihdellessa, mutta tietyt samat teemat palaa aina syklisesti takaisin ja päivittyy hieman iän mukana. Esim. goottiminäni oli nuorempana enemmän punkahtava, nyt se on sellainen historiallinen. En kyllä ymmärrä miksei se saisi olla olemassa vain siksi, että 40 paukahti lasiin.

T. Keski-ikäinen goottihippikeskiaikafani

P.S. Onnea hobittivaatteiden metsästykseen! 👍🏼 Kuulostaa upealta idealta!

Vinkkaanpa teidäntyylisille Rautaportin. Mun (47 v boho/rom) Battle Merchantin keskiaikahameeni ovat edullisia, 100% puuvillaa, paksua ja venymätöntä, ja ihan taatusti kestävät vuodesta toiseen. Ja niissä on taskut.

Näin ikänsä alt-sorttia edustaneena on vähän hämmentävää, miten moni kokee sosiaalista painetta pukeutua tietyllä tavalla. No, siksihän sitä on vähemmistöä. Mä saan nimenomaan voimaa ja iloa siitä, että pukeudun kuten itse haluan, vaikka kauneuskäsitykseni ei ole vallitsevan ajankuvan mukainen. Iloa kaikenikäisten ja -tyylisten kesään! Elämä on aika kivaa.

Vierailija
204/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS tätä vanhempien ihmisten vaatteiden kritisointia. HS menee siinä ala-arvoiseen tyyliin.

Maija Vilkkumaa sanoi tv-mainoksessa: 'Annetaan kaikille vaaterauha'.

Moukkamaista arvostella kenenkään ihmisen vaatteita, varsinkaan vieraiden tai kadullakulkijoiden.

Sivistys ei tule vaatteista, vaan siitä, miten kohtelee ja puhuu ihmisistä.

Usein ns. hyvin pukeutuvat ovat kaikkein moukkamaisimpia käytökseltään.

Vierailija
205/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummelit, vaarit ja nuoret ne vaan temuttaa, me keski-ikäiset sentään käymme omat vaatteemme Prismasta ja Tokmannilta.

Vierailija
206/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuorilla on enemmän varaa vaatteisiin kuin keski-ikäisillä. Siksi keski-ikäisen tunnistaa vanhentuneesta tyylistä. 

Vierailija
207/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin ottaa käyttöön lisää mekkoja ja muita artikkelissa mainittuja "keski-ikästen vaatteita". Olen aina rakastanut mekkoja. Ja sitä aikuisten naisten klassista tyyliä, mitä haukutaan tätimäiseksi jos "liian nuori nainen" (alle 40v) pukeutuu klassisesti.

N32

Vierailija
208/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois. 

Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään.

Jos sattuu löytymään omaan jalkaan hyvät kengät, mutta ovat jotain tiettyä merkkiä joka myös näkyy, niin onko ne kengät kenties maalattava ettei kukaan vaan pahoita mieltään näkyvästä merkistä? 

Tässä on juuri se keski-ikäisyyden ydin. Itseäni ei kiinnosta yhtään mitä joku muu on mieltä minun kengistäni. Oli niissä sitten minkälaiset logokilluttimet tahansa, pidän niitä koska ne on hyvät siihen tarkoitukseen johon olen ne hankkinut. Yleensä juuri kävelemiseen kuten arvata saattaa. Täytyy olla hyvin epävarma ihminen, jos jättää hyvät kengät ostamatta sen vuoksi mitä joku muu niistä ajattelee.

En myöskään jätät hyviä kenkiä ostamatta sen vuoksi, että jollain on jalkasilsaongelma ja hän kuvittelee, että kaikilla muillakin on.

Vierailija
209/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, meitä keski-ikäisiäkö ei tunnista mistään muusta kuin vaatteista? 

Hesari teki taas itsestään naurettavan pellejulkaisun.

Vierailija
210/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois. 

OK, boomer. Täytyypä viedä auto huoltoon ja sanoa, että poistakaa kaikki logot. 🤣 Sehän on säälittävää ostaa uusi auto, maksaa 70 000 euroa ja toimia "ilmaisena merkkipaaluna" Mercedes-Benzille.

Terveisin,

merkkipaaluna toimiva autoilija

Vierailija
211/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on ottanut loukkauksena videon missä kysytään nuorilta mistä tunnistaa keski-ikäisen? Ihan sama kun kysyisi, että mistä vaatteista tunnistaa nuoren. Ei teidän tarvitse kaikesta ottaa nenille, rehellisiä nuoria.

Koska tuollaista juttua ei voi oikein tehdä neutraalilta tai positiiviselta kantilta. Nuoruutta ja nuorekkuutta ihannoidaan, "keski-ikäisyyttä" ei kukaan pidä imartelevana, joten jutun näkökulma on väistämättä "tästä tunnistat täti/setä-ihmisen, josta on aika ajanut ohi".

Eihän se nuorten vika ole, jos heiltä on vain kysytty asiaa.

Vierailija
212/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton videon ekan tytön kalapuikot silmäripsien kohdalla oli kyllä järkyttävät. Ehkä olisin itse vastannut tuollaiset ripset kysymykseen "mistä tunnistaa teinin". 

Kaikkeen sitä kiinnitetään huomiota. Minä en edes huomannut kyseisiä ripsiä.

Onko sulla ehkä samanlaiset? Voi aikuisillakin olla aika pahan näköisiä karvamatoja liimattu ripsiin. Teen etätyötä, mutta hiljattain oli pitkästä aikaa joku kehittämispäivä isolla porukalla. Näin sellaisia työkavereita livenä, joita en yleensä normaalisti näe edes teamsissa. Olin aika monttu auki, kun yllättävän monella oli todella pökkelöt karvareuhkat liimattuna ripsiin. Aikuisia vähintään AMK koulutettuja ihmisiä. Ihmettelin kieltämättä ja mietin, että miten heiltä itseltään voi mennä ohi, miten järkyttävältä ne karvareuhkat näyttää. 

Ehkä ne ripset näyttävät heidän mielestään hienoilta, eivätkä välitä mitä mieltä muut niistä ovat. Eli sama juttu kuin keski-ikäisten pukeutumisessa. 

Vierailija
213/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut tai shortsit ja musta bändi-paita. Näillä menty viimeiset 20 vuotta

M33

Vierailija
214/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitin miettiä että mistä tyylistä mun nuoruudessa (noin 25 vuotta sitten) keski-ikäisen olisi voinut tunnistaa, ja käyttääkö hän yhä sitä tyyliä eläkeiässä. En millään muista, muistatteko te keski-ikäiset?

N43

No kyllä minä muistan, että parikymmentä vuotta sitten keski-ikäisen suomalaisen naisen tyypillinen kesätyyli oli caprihousut, sandaalit (matalat tai kiilakorot) ja jonkinlainen lyhythihainen tunika + se paljon parjattu "kananpersetukka".

Nythän caprihousut ovat tyylitietoisten parikymppisten muotia. Ei niinkään teinien kuitenkaan.

Vierailija
215/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä keski-ikäinen ei saisi pukeutua kuin keski-ikäinen? Olin joskus parikymppinen lantiofarkuissa ja napapaidassa ja kroppa todellakin kesti (170 cm/50 kg), toisin kuin näillä videon neitosilla :D

Miksi piti haukkua nuorten naisten kehoja? Oletpas fiksu keski-ikäinen. 

Vierailija
216/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on ottanut loukkauksena videon missä kysytään nuorilta mistä tunnistaa keski-ikäisen? Ihan sama kun kysyisi, että mistä vaatteista tunnistaa nuoren. Ei teidän tarvitse kaikesta ottaa nenille, rehellisiä nuoria.

Koska tuollaista juttua ei voi oikein tehdä neutraalilta tai positiiviselta kantilta. Nuoruutta ja nuorekkuutta ihannoidaan, "keski-ikäisyyttä" ei kukaan pidä imartelevana, joten jutun näkökulma on väistämättä "tästä tunnistat täti/setä-ihmisen, josta on aika ajanut ohi".

Ei vaan itse juuri sinä sellaisen kuvan siitä luot

Vierailija
217/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tuossa videopätkässä tosiaan oli se - minkä joku taisi aiemmalla sivulla jo mainitakin - että tuossa kuvaillaan enemmänkin n. kolmekymppisten tai kolmevitosten vaatteita, eikä minkään 50-vuotiaiden.

Esimerkiksi naisilla pitkät tunikamaiset/mekkomaiset hupparit ja maximekot, nehän oli tosi suosittuja jotain 10 vuotta sitten. Nykyään niissä molemmissa näkee 30+ ikäluokkaa, jotka edelleen pitävät niistä.

Haastatelluissa pojissa huvitti vähän se, että yhdellä oli huppari päällä ja toisella raidallinen pellavapaita + t-paita alla - housuja en nähnyt, mutta yläosaa ei mitenkään erottaisi keski-ikäisestä. Paitsi nyt naamasta tietysti.

Yllätyksenä tuli väite, että reppu selässä on keski-ikäisten juttu. Mutta niinhän se taitaa olla nykyään.

Vierailija
218/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä? Tuo oli ensimmäinen vastaukseni koko ketjuun, en ole vaikuttanut tähän keskusteluun mitenkään.

Palstalla voi kuka tahansa jeesustella miten tahansa, mutta väitän, ettei kukaan ole imarreltu, jos joku tulee teille iloisesti sanomaan "oletpas sä keski-ikäisen näköinen".

Vierailija
219/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tunnistaa teini ikäisen tytön; no siitä että kulkee puolialasti julkisilla paikoilla paikat vilkkuen ja sitten itkee kun jotkut prvot ahdistelee

Tuota esiintyy vanhemmillakin, joiden luulisi jo ymmärtävän asioita. Toki ahdistelu ei missään tapauksessa ole OK, mutta kyllä, jos liikut puolialasti, sinut huomataan. Ehkä ensi kerralla sinun pitäisi laittaa kyltti, että en tykkää katseistasi, jos et tienaa vähintään 5k brutto per kk ja/tai ole mielestäni ulkonäöltäsi miesten korkeimmassa 10 prosentissa ja vähintään 180 cm pitkä.

Vierailija
220/610 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä? Tuo oli ensimmäinen vastaukseni koko ketjuun, en ole vaikuttanut tähän keskusteluun mitenkään.

Palstalla voi kuka tahansa jeesustella miten tahansa, mutta väitän, ettei kukaan ole imarreltu, jos joku tulee teille iloisesti sanomaan "oletpas sä keski-ikäisen näköinen".

Sivusta täältä pohdin, ettei tuo mulle kyllä pahaltakaan kuulosta. Ehkä vähän huvittavalta, vähän sama kuin pitkille kerrotaan heidän olevan pitkiä ja pienille heidän olevan pieniä. Mä olen keski-ikäinen, olen sentään hillunut täällä jo 70-luvulta saakka, joten on aika odotettavaa, että näytän keski-ikäiseltä. Toisaalta, ehkö asiaan vaikuttaa sekin, että mä en osaa pitää vanhenemista pahana asiana. Kun on jo nuoresta saakka ollut tuuria selvitä hengissä, ikääntyminen on voitto. Ei se sen ainoa vaihtoehtokaan innosta. Ikuisen nuoruuden tai edes nuorekkuudn tavoittelu ei vaikuta mielekkäältä, se on valmiiksi hävitty taistelu.