Kuinka 'hankalaa' omakotitalossa on asua?
Olen siitä lähtien kun jotain muistan asunut kerrostalossa, mutta nyt on alkanut omakotitaloon muuttaminen kiinnostamaan jo ihan lisätilan ja oman pihan takia.
Mutta onko yksin omakotitaloon muutto täysin kelvoton idea, etenkään kun en ole mikään remontti-ihme eikä minulla ole minkäänlaista aiempaa kokemusta siitä mitä kaikkea omakotitalon 'vuosihuolto* ylipäänsä vaatii tai mitä työkaluja ja koneita siihen vaaditaan.
Rivitalo on myös mahdollisuus, mutta siinä lienee samat hommat itse tehtävänä kuin omakotitalossakin
Kommentit (51)
Ei omakotitalo sovi ihmiselle, joka ei ymmärrät talotekniikasta, talon ylläpidosta ja huolloista mitään. Mikäli on asunut elämänsä itsemurhayksiöissä ja muissa kopeissa, ihmiseltä puuttuu käsitys mitä todella asumiseen tarvitaan.
Kannattaa muuttaa jos olet luonteeltasi ahkera, eli esim. persu.
Helppoa. Huolehdit kesäkukkien hankinnasta loppukeväästä, ja muun delegoit miehellesi ärjy-yrjölle. Jos kukat kuolevat jo ennen juhannusta, niin ostat vain uudet.
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalo sovi ihmiselle, joka ei ymmärrät talotekniikasta, talon ylläpidosta ja huolloista mitään. Mikäli on asunut elämänsä itsemurhayksiöissä ja muissa kopeissa, ihmiseltä puuttuu käsitys mitä todella asumiseen tarvitaan.
Ei omakotitalossa asuminen ole mitään rakettitiedettä, se sopii jokaiselle terveelle, liikuntakyvyltään suhteellisen normaalille ihmiselle.
Jos aikaisempaa kokemusta ei ole, asumisen perusasiat oppii kyllä. Oppiipa jopa tekemään itse pieniä huolto- ja korjaustöitä, jos tarpeen on.
Aluksi voi tuntua jännittävältä ja hankalalta, mutta yllättävästi ihmiset mukautuvat kerrostalosta omakotitaloon (ja toisin päin) asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalossa asuminen ole mitään rakettitiedettä, se sopii jokaiselle terveelle, liikuntakyvyltään suhteellisen normaalille ihmiselle.
Jos aikaisempaa kokemusta ei ole, asumisen perusasiat oppii kyllä. Oppiipa jopa tekemään itse pieniä huolto- ja korjaustöitä, jos tarpeen on.
Aluksi voi tuntua jännittävältä ja hankalalta, mutta yllättävästi ihmiset mukautuvat kerrostalosta omakotitaloon (ja toisin päin) asumaan.
Ei ole rakettitiedettä ja kaikkea voi oppia, mutta jos olet myymässä talosasi, kannattaa tarkistaa 10 kertaa että ostaja tietää perusasiat. Oma kokemukseni on se, että ikänsä kerrostalossa asunut ei osaa käynnistää edes ruohonleikkuria saati sulkea vedentuloa jos pesukoneen vedenottoputki laukeaa. Myyjän kannalta tilanne on hankala, koska tällainen tomppeli ostaja kuvittelee virheen johtuvan myyjästä, joka ei kertonut miten täysin selvissä asioissa toimitaan (myyjä on 5 vuotta vastuussa).
Minä olen asunut omakotitalossa aina. Ostin ensimmäisen oman 23 vuotiaana miehen kanssa, ja kun erosimme, jäin omakotitaloon yksin, ja asun sitä yksin edelleen, olen nyt 45. Kyseessä on vanha talo, mutten mä itse remontoi, teetän remontit jos tarvitsee. Ei niitä nyt jatkuvasti tehdä.
Jos olet normaali älyinen ja asioista selvää ottava, selviät kyllä.
On tää raskasta ja vaikeaa. Tässä istun pihalla ja katson, kun yksivuotias kantaa multaa kukkapenkistä toiseen.
Asuin yksin 10 vuotta tässä talossani
Omakotitalo on työleiri ja rahareikä. Jos olet ADHD-masokisti jolla on rahaa ja aikaa poltettavaksi niin omakotitalo voi olla juttusi. Muuten ei.
Rivarissa ja varsinkaan omakotitalossa ei selviä, jos ei osaa mitään pihan ja talon ylläpitohommia. Rivarissa on huoltofirma, joka auttaa joissakin asioissa, mutta omakotitalossa ei ole kuin asukki.
Vierailija kirjoitti:
Niin voi aina syyttää muita tai jos talotekniikassa ongelmia niin sekin on jonkun muun syyn, lumityöt kun on tehtävä sekin on meteorologin syytä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen hankalampaa ole kuin kerrostalossa. Lumityötitää itse tehdä tai teettää, posti hakea laatikosta yms
Mene nyt jonnekin hölmöine väitteinesi.
Kannattaa kyllä käyttää ammattilaista talon valinnassa kun itsellä eioo kokemusta. Ja työn määrähän riippuu ihan talosta ja pihasta. Jos mitään ei halua tehdä, niin palkkaa kiinteistöhuollon hoitamaan kaikki. Ne tekee myös pieniä korjauksia jos niitä tulee. Mutta kaikki hommat oppii kyllä ihan tekemällä. Ja koneet auttaa esim robottiruohonleikkuri ja lumilinko on kelpo vekottimia nykyään.
Fiddumaista puuhaa. Koko ajan on joku paikka rempallaan ja pitää korjata. Rahaa palaa.
Jos olet mies tai poikatyttö, niin ok-asuminen on helppoa, tarvitset vain vasaran ja nauloja!
Riippuu onko talo tarkoitus myydä joskus vai kuluttaa loppuun. Jos vain kuluttaa niin omakotiasuminen voi olla tosi comfyäkin. Rännit pitää putsata mutta siinäpä se. Itse oikeastaan suosittelen tätä strategiaa, uusi asukas voi sitten repiä talon perustuksilleen ja laittaa uusiksi arkkitehtuuritrendien mukaan. Sellainen jatkuva uudistumien on kallista eikä tuota kovin mielenkiintoisia tuloksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi aina syyttää muita tai jos talotekniikassa ongelmia niin sekin on jonkun muun syyn, lumityöt kun on tehtävä sekin on meteorologin syytä.
Eipä näitäkään tarvitse oikein tehdä jos ei ole kuin pieni autopaikka. Maaseudulla tienauraaja auraa pihaakin vähän, polkuja pitkin loppumatka. Talvella se on sitä paitsi kiva ulkopuuha, muuten tulee jumitettua helposti sisälle.
Ei ole milläänlailla hankala asua ok-talossa. Moni ihminen muuttaa kerrostalosta ok-taloon viimeistään siinä vaiheessa kun tulee jälkikasvua.
Me muutettiin ensin kerrostalosta ok-taloon kaupungin laidalle ja lopulta kauemmas maataloon. Vieläkin tulee uusia asioita esiin, mutta ne selvitetään ja niistä opitaan. Kolme vuotta asuin nuorena naisena myös yksin ok-talossa kun mies oli ulkomaankomennuksella eikä mitään erityisen vaikeita tilanteita ollut slloinkaan.
Omakotitalon helppoutta kehuu tyypillisesti nainen jonka tehtäviin talossa kuuluu lähinnä kukkasten istuttelu ja ikkunoiden pesu samalla kun mies saa vastata ja murehtia kaikesta muusta.
Itse koin todella työläänä omakotiasumisen. Asuminen jäi neljään vuoteen. Lumityöt täällä Lapissa vuorotyöläisenä oli ihan hirveää. Ne lumityöt oli tehtävä ennen iltavuoroon menoa, jos yöllä oli satanut. Samoin ne oli edessä yövuoron ja iltavuoron jälkeen, vaikka kuinka väsytti. Pihanhoito kesällä vaati useamman tunnin. Sitten myös itse talo oli huollettava. Ei ollut halpaa ja remonttejakin tuohon neljään vuoteen teetin.
Ei se sen hankalampaa ole kuin kerrostalossa. Lumityötitää itse tehdä tai teettää, posti hakea laatikosta yms