Kuinka 'hankalaa' omakotitalossa on asua?
Olen siitä lähtien kun jotain muistan asunut kerrostalossa, mutta nyt on alkanut omakotitaloon muuttaminen kiinnostamaan jo ihan lisätilan ja oman pihan takia.
Mutta onko yksin omakotitaloon muutto täysin kelvoton idea, etenkään kun en ole mikään remontti-ihme eikä minulla ole minkäänlaista aiempaa kokemusta siitä mitä kaikkea omakotitalon 'vuosihuolto* ylipäänsä vaatii tai mitä työkaluja ja koneita siihen vaaditaan.
Rivitalo on myös mahdollisuus, mutta siinä lienee samat hommat itse tehtävänä kuin omakotitalossakin
Kommentit (83)
"Ei omakotitalossa asuminen ole mitään rakettitiedettä, se sopii jokaiselle terveelle, liikuntakyvyltään suhteellisen normaalille ihmiselle."
Eikä vaadita terveyttäkään, päinvastoin omakotitalon askareet pitävät monet, jopa vanhuksetkin paremmassa kunnossa, kuin olisivat jossain kerrostaloluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Fiddumaista puuhaa. Koko ajan on joku paikka rempallaan ja pitää korjata. Rahaa palaa.
Kerrostalossa sen sijaan mikään ei koskaan hajoa ja huoltoyhtiöt tekevät työt ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ei omakotitalossa asuminen ole mitään rakettitiedettä, se sopii jokaiselle terveelle, liikuntakyvyltään suhteellisen normaalille ihmiselle."
Eikä vaadita terveyttäkään, päinvastoin omakotitalon askareet pitävät monet, jopa vanhuksetkin paremmassa kunnossa, kuin olisivat jossain kerrostaloluukussa.
Ei vaadita terveyttä? Kyllä minä taas sanoisin että terveys on aika oleellinen osa okt- asumista, pitää olla se liikuntakyky jotta pääsee hoitamaan niitä töitä, jotka kerrostalossa hoituvat kiinteistöhuollon puolesta.
Toki olen samaa mieltä siinä että se liikkuminen pitää toimintakykyä yllä.
Hankalinta on se jos asuu yksin ja on välillä pitkiä aikoja poissa kotoa. Kyllä ne rosvot osaa tarkailla taloa useamman päivän ajan ennen iskua. Varsinkin jos on ensin poimineet osoitteen torilta, jossa sovittu noutokauppa ja sitten jätetty tulematta paikalle. Sen takia siellä torissa ei kannata kaupitella mitään arvokasta, joka houkuttaa rosvoja.
80-luvun talossa asun. Isompiin remontteihin ammattilaiset. Nuohooja käy kerran vuodessa. Jos joku kodinkone hajoaa tai pitää vaihtaa ostetaan uusi ja ammattilainen asentaa. Tässä on hyvin vähän mitään talotekniikkaa. Ei ole mitään maalämpöpumppuja ja vesikiertoisia lattialämmityksiä. Painovoimainen ilmainvaihto, poistoilmaputket voi joskus rassauttaa ja itse putsata tuloilmaventtiilit. Lämmitys puilla, suorassa sähköllä ja ilmalämpöpumpulla. Joten työt liittyy lähinnä polttopuihin, talvella lumityöt ja kesällä nurmikonleikkuu. Puutarhatöitä voi sitten itselleen järjestää mieluisen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadita terveyttä? Kyllä minä taas sanoisin että terveys on aika oleellinen osa okt- asumista, pitää olla se liikuntakyky jotta pääsee hoitamaan niitä töitä, jotka kerrostalossa hoituvat kiinteistöhuollon puolesta.
Toki olen samaa mieltä siinä että se liikkuminen pitää toimintakykyä yllä.
Ei monikaan sairaus tarkoita pyörätuolikuntoa ja liikuntakyvyttömyyttä. Hassu ajatuskin. Monenkin sairauden kanssa pärjää, jos hommiin on tottunut tai haluaa pärjätä.
Itse olen monisairas, mutta asun vaatimattomasti. Kannan puut ja vedet ja lämmitän pihasaunaa peseytymiseen. Lumityöt teen useassa erässä, remontit ja suurimman osan ylläpitotöistä saan tehtyä hyvin, suunnittelulla ja omalla aikataululla. Ne rännitkin saan putsattua.
Polttopuita en saa itse tehtyä alusta saakka, monen selkädiagnoosin vuoksi se on mahdotonta, mutta niihin saa apua tai ne saa ostettuakin.
Olen juuri sellainen ihminen joka olisi varmasti todella huonossa kunnossa, jos asuisi kerrostalossa. Tämä arkiliikunta pitää kunnossa.
Ei monikaan sairaus tarkoita pyörätuolikuntoa ja liikuntakyvyttömyyttä. Hassu ajatuskin. Monenkin sairauden kanssa pärjää, jos hommiin on tottunut tai haluaa pärjätä.
Itse olen monisairas, mutta asun vaatimattomasti. Kannan puut ja vedet ja lämmitän pihasaunaa peseytymiseen. Lumityöt teen useassa erässä, remontit ja suurimman osan ylläpitotöistä saan tehtyä hyvin, suunnittelulla ja omalla aikataululla. Ne rännitkin saan putsattua.
Polttopuita en saa itse tehtyä alusta saakka, monen selkädiagnoosin vuoksi se on mahdotonta, mutta niihin saa apua tai ne saa ostettuakin.
Olen juuri sellainen ihminen joka olisi varmasti todella huonossa kunnossa, jos asuisi kerrostalossa. Tämä arkiliikunta pitää kunnossa.
Sama minulla - pehmytkudosreumaa, kulumia, nivelrikkoa, pari loukkaantumista yms. Kivut on kovat mutta hyötyliikunta pihalla tekee siitä huolimatta hyvää. Talvella kun on 6kk sisällä eron huomaa! Jos ei keväästä syksyyn hnkkisi kuntoa olisin muutamassa vuodessa liikuntakyvytön. Nyt jo parin kuukauden touhuamisen jälkeen (2 pihaa ja taloa) pystyn tekemään lyhyitä n 10km vaelluksia haasteellisessa maastossakin ja olen paljon pirteämpi. Käsileikkaus vähän hidasti tahtia mutta tulee tehtyä yhdelläkin kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Fiddumaista puuhaa. Koko ajan on joku paikka rempallaan ja pitää korjata. Rahaa palaa.
Mistä tämä käsitys tulee että koko ajan on joku paikka rempallaan ja ainaista korjausta? Ei siellä ole yhtään sen enempää korjausta kuin kerrostaloissakaan, joskin omakotitalossa niistä pitää huolehtia itse, että ne tulee tehtyä. On tiettyjä huoltoja, joita tulee tehdä vuosittain, mutta nekin on aika helppo selvittää ja hoitaa. Sitten tietty saattaa tulla joitain yllätyksiä, mutta aika harvoin.
Ja ei, ei sitä luntakaan tarvitse luoda kuin talvella jos sitä sataa ja nurmikon leikkuu ja puutarhan hoito on sitten ihan omasta halusta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa sen sijaan mikään ei koskaan hajoa ja huoltoyhtiöt tekevät työt ilmaiseksi.
Jep, juuri on tehty putkiremppa jossa tietty kylppärit ja osa keittiöstä jouduttiin korjaamaan, ikkunoiden vaihto, porraskäytävien kunnostus ja nyt julkisivu- ja kattoremppa. Ei kerrostaloissa ole mitään remppaa koskaan. Ja hinnat näistä jyvitetään asunnon omistajille. Eikä se huoltokaan ole ilmaista.
Asiat oppii jos/kun tahtoa löytyy.
Me ei oltu remontti-ihmisiä, kunnes oli pakko opetella vanhan talon remontointi.
Kaksi alan ammattilaista oli etätukena, ja opeteltiin kaikki aasta ööhön. Lautalattian tekemisestä lähtien löytyi selkeät ohjeet netistä.
Nyt on omin käsin remontoitu talo, joka ei hetkeen isompaa remonttia tarvitse. Huoltohommat pikkujuttu.
Pärjäät kyllä!
Ei hankalaa ollenkaan, paljun lämmittäminen on kivaa jaiellä sopii loikoilla saunan ja kylmäallaspulahdusten välissä.
Nurmikon leikkasminen tökki, mutta meillä pihasta on tehty laajeneva kivipuutarha. Näyttävä ja helppohoitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä käsitys tulee että koko ajan on joku paikka rempallaan ja ainaista korjausta? Ei siellä ole yhtään sen enempää korjausta kuin kerrostaloissakaan, joskin omakotitalossa niistä pitää huolehtia itse, että ne tulee tehtyä. On tiettyjä huoltoja, joita tulee tehdä vuosittain, mutta nekin on aika helppo selvittää ja hoitaa. Sitten tietty saattaa tulla joitain yllätyksiä, mutta aika harvoin.
Ja ei, ei sitä luntakaan tarvitse luoda kuin talvella jos sitä sataa ja nurmikon leikkuu ja puutarhan hoito on sitten ihan omasta halusta kiinni.
Kateelliset yrittävät uskotella itselleen, ettei omakotiasuminen ole niin kivaa kuin miltä se vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalo sovi ihmiselle, joka ei ymmärrät talotekniikasta, talon ylläpidosta ja huolloista mitään. Mikäli on asunut elämänsä itsemurhayksiöissä ja muissa kopeissa, ihmiseltä puuttuu käsitys mitä todella asumiseen tarvitaan.
Ei omakotitalossa asuminen ole mitään rakettitiedettä, se sopii jokaiselle terveelle, liikuntakyvyltään suhteellisen normaalille ihmiselle.
Jos aikaisempaa kokemusta ei ole, asumisen perusasiat oppii kyllä. Oppiipa jopa tekemään itse pieniä huolto- ja korjaustöitä, jos tarpeen on.
Aluksi voi tuntua jännittävältä ja hankalalta, mutta yllättävästi ihmiset mukautuvat kerrostalosta omakotitaloon (ja toisin päin) asumaan.
Ei ole rakettitiedettä ja kaikkea voi oppia, mutta jos olet myymässä talosasi, kannattaa tarkistaa 10 kertaa että ostaja tietää perusasiat. Oma kokemukseni on se, että ikänsä kerrostalossa asunut ei osaa käynnistää edes ruohonleikkuria saati sulkea vedentuloa jos pesukoneen vedenottoputki laukeaa. Myyjän kannalta tilanne on hankala, koska tällainen tomppeli ostaja kuvittelee virheen johtuvan myyjästä, joka ei kertonut miten täysin selvissä asioissa toimitaan (myyjä on 5 vuotta vastuussa).
Voi raukkaa, etkö saanut taloasi myydyksi kellekään muulle kuin tomppelille? Ei tainnut olla suositulla alueella, kun jouduit tyytymään ainoaan ostajaan sen sijaan, että olisit valinnut monista tarjouksen tehneistä fiksuista ostajaehdokkaista. Mutta eihän sinulle sellaista ollut rötiskön omistajana.
Mistä tämä käsitys tulee että koko ajan on joku paikka rempallaan ja ainaista korjausta?
Tällä palstalla ok-asujat aina sanovat, ettei mitään tarvitse tehdä, jos ei halua. Sehän tarkoittaa, ettei mitään tosiaan ole tehty ja talo on suunnilleen maatumispisteessä.
Mä ratkaisin ongelman teettämällä uuden omakotitalon.
Eipä tässä ole normaalia kotitöiden lisäksi ensimmäiseen viiteen vuoteen ollut kuin terassin öljyämistä, vähän huoltomaalausta, iv koneiden suodattimien vaihtoa ja viemärien huuhtelua.
Varsin huoletonta eloa.
Myyn tämän kohta ja teetän uuden talon.
En ikinä ostais vanhaa taloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hankalaa ollenkaan, paljun lämmittäminen on kivaa jaiellä sopii loikoilla saunan ja kylmäallaspulahdusten välissä.
Nurmikon leikkasminen tökki, mutta meillä pihasta on tehty laajeneva kivipuutarha. Näyttävä ja helppohoitoinen.
Palju 🤣
Sano nyt vielä että teillä on sellainen kelluva mukiteline missä kelluu bissetölkit
Riippuu ap ihan siitä kuinka seksikkäältä näytät kun sinua painetaan takaapäin pilluun. ;P
Vierailija kirjoitti:
Jengiä ei oikeasti kiinnosta miltä sun piha näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palju 🤣
Sano nyt vielä että teillä on sellainen kelluva mukiteline missä kelluu bissetölkit
Ei, me käytämme coupe-tyyppisiä samppanjalaseja. Ne lepäävät paljun reunalla.
No ei rivarissa ole tähän mennessä tarvinnut kuin oma nurmikko ajaa ja lumet rappusilta harjata. Pitää tietty ostaessa katsoa sellainen taloyhtiö, jossa on huoltofirma ja aikansaava isännöitsijä.