Kuinka 'hankalaa' omakotitalossa on asua?
Olen siitä lähtien kun jotain muistan asunut kerrostalossa, mutta nyt on alkanut omakotitaloon muuttaminen kiinnostamaan jo ihan lisätilan ja oman pihan takia.
Mutta onko yksin omakotitaloon muutto täysin kelvoton idea, etenkään kun en ole mikään remontti-ihme eikä minulla ole minkäänlaista aiempaa kokemusta siitä mitä kaikkea omakotitalon 'vuosihuolto* ylipäänsä vaatii tai mitä työkaluja ja koneita siihen vaaditaan.
Rivitalo on myös mahdollisuus, mutta siinä lienee samat hommat itse tehtävänä kuin omakotitalossakin
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mieskaverille junailtiin vanhemman sukulaisen rakentama 1960-luvun omakotitalo perinnöksi. Iso tontti. Taloa on pintarempattu vuosikymmenien aikana mm hävitetty kauniit tiikkiovet, joiden tilalle ei hankittu mitään ovia. Kaikenlaisia muitakin innovaatioita toteutettu, joten talo ei ole aikansa edustaja ja kaikki on ratkaistu maalaamaalla lateksia päälle myös kylppäri(laatoitettu). Puutarhassa oli pääosin puutarhavadelmaa niin, että sekaan mahtui van muutama omenapuu jne. Ei näkösuojaa naapureihin , koska osa aidanteesta oli hävitetty juurineen. Suku urakalla siis "autellut" ja tottunut toteuttamaan itseään kaikenlaisia innovaatioillaan vanhan sukulaisen "iloksi".
Varo tällaisia!
Ainoa varottava asia tässä on tuo muovimaali (lateksi). Se aiheuttaa hometta. Kaikki muu on sitä kivaa tekemistä josta saa sitä kuuluisaa arkiliikuntaa. Nykyihminen on ihan liian sidottu liikkumattomuuteen ja päivittelee kaikkia maa- ja istutustöihtä.
En ymmärrä mitä vaikeaa tässä olisi. Ahkera pitää olla ja vuodenajat tuottavat erilaista pikkupuuhaa, mutta ne tuovat vain iloa, niinkuin liikunta ja kotona oleilu yleensäkin. Omakotitaloasuminen on elämäntapa. Ei tarvi lähtä jonnekin meditoimaan tuhannen euron leirille ja etsimään luontoyhteyttä, kun sen saa jo aamukahvia juodessa omalla kasvimaallaan. Saa liikuntaa kotona, on kiva kun laittaa kukkapenkin ja sieltä nousee värejä seuraavana keväänä.. luonto palkitsee. Itte asun yksin, olen nainen. Risusavotta kannattaa tehdä kevättalvella, siis puun kaadot, sitten pilkot pienemmiksi pitkin kesää. Liiteri täyteen kuivumaan. Kuivuvat vuoden. Koko ajan pitää olla pari liiteriä; toisessa kuivuvat ja toisessa seuraavan talven jo kuivuneet käyttöpuut. Vesijohdot peitettävä talvella. Rännit puhdistettava. Peruslämmöt oltava putkien takia. Mitä muuta, öö.. on kaikenmaailman tieosuuskuntien kokouksia, joihin saa osallistua tai olla osallistumatta. Meillä ei maksa edes lumityöt mitään, jokaisen pihatyö luodaan sovitusti, jos itse tekee pikkutyöt pihassa. Muutat ok-taloon vaan! Kun rakastat sitä taloa, se talo opettaa sinua :)
Eihän se perusasuminen poikkea mitenkään. Suurin ero tulee siinä, että itse joudut hoitamaan talvella lumien aurauksen ja kesällä nurmikon leikkuun. Mikäli on iso piha, niin ajoleikkuri on leikkaamiseen kätevä. Ajoleikkurin apuna kannattaa olla tavallinen työnnettävä leikkuri, sillä pääsee helposti ahtaisiin paikkoihin. Esim. mikäli on marjapensaita, niin niiden väleihin ajoleikkuri on liian iso.
Vapaa-ajalla pitää nauttia puuhastelusta, esim kitkeminen, maalaaminen, öljyäminen, peseminen, räystäiden huolto, hiirien häätäminen, muurahaisten myrkyttäminen, ruohonleikkuu, tukkeutuneen viemärin avaus, ilmastointilaitteen huolto, kastelu, sorakasan siirto, varaston lakaisu, roskisten pesu, jäätyneiden putkien sulatus, tiivisteiden vaihto, lumityöt, lumien tiputtelu katolta, suolaus, jne. Joka päivälle vähintään 1 homma.
Tän keskustelun perusteella isoimmat jatkuvasti aikaa vievät työt työt ovat lumityöt ja nurmikon leikkaaminen.
Jos pihalla ei oleskele ja esim. lapset leiki, niin mitä väliä, vaikka nurmikkoa ei leikkaisi? Olettaen siis, että jonkinlainen sorapinta tai laatoitus on kulkuväylillä.
"Viime viikolla otin rautalapiolla kasveja seinän vieriltä ja laitoin soraa, tein kukkapenkit kauemmas seinästä niinkuin on terveellistä talolle."
Meillä on kasveja, pieniä perennoita piharakennusten kivijalassa melkein kiinni, enkä ajattele niiden haittaavan yhtään mitään. En niitä erikseen kastele, ja sade kastelee joka tapauksessa kivijalan.
Rahaa menee, ei kai siinä muuta. Jos jäisin yksin tähän asumaan, ostaisin palveluita, esim. nurmikonleikkuun, siivouksen, ikkunanpesun ja kaikki remontit. Nyt mies ja pojat tekevät nuo. Lumitöitä ei täällä etelässä hirveästi ole. Ovelta on lyhyt matka tielle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kantovesi ja pääosin puulämmitys enkä koe tätä mitenkään hankalaksi vaan ihanaksi.
Tämä, meillä lisäksi vain ulkohuussi ja pihasauna, eli ei turhaa tekniikkaa jota pitäisi talvipakkasilla varoa. Leppoisaa, yksinkertaista elämää 😊
Vierailija kirjoitti:
Rahaa menee, ei kai siinä muuta. Jos jäisin yksin tähän asumaan, ostaisin palveluita, esim. nurmikonleikkuun, siivouksen, ikkunanpesun ja kaikki remontit. Nyt mies ja pojat tekevät nuo. Lumitöitä ei täällä etelässä hirveästi ole. Ovelta on lyhyt matka tielle.
Ja nuokaan ei ole mitään vain okt-asujan juttuja.
Omakotitalo on mukava asumismuoto, mutta vaatii jonkun verran enemmän viitseliäisyyttä. Kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse, mutta kyllä mielestäni on hyvä olla jonkinlainen käsitys talotekniikasta ja ylipäätään rakennuksen ylläpidosta. Jos ei osaa eikä tiedä, pitäisi löytyä kiinnostusta opetella. Eli pitää tietää, milloin mikäkin vaatii huoltoa ja uusimista, tekipä sen sitten itse tai teettää ulkopuolisella. Pihantyöt vie yllättävän paljon aikaa, toki nekin voi hoitaa ulkopuolinen, eli rahalla saa ja pihahan voi olla hyvinkin simppeli ja helppohoitoinen ilman hoitoa vaativia istutuksia jne. Yleensä omakotitalot ovat myös isompia kuin kt- ja rivariasunnot, joten ihan viikkosiivouskin voi viedä enemmän aikaa. Itse kyllästyin tähän edellisessä parisuhteessa omakotitalossa, mies ei siivonnut kertaakaan kuuden vuoden aikana. Pihatyöt hoidimme yhdessä.
Mieskaverille junailtiin vanhemman sukulaisen rakentama 1960-luvun omakotitalo perinnöksi. Iso tontti. Taloa on pintarempattu vuosikymmenien aikana mm hävitetty kauniit tiikkiovet, joiden tilalle ei hankittu mitään ovia. Kaikenlaisia muitakin innovaatioita toteutettu, joten talo ei ole aikansa edustaja ja kaikki on ratkaistu maalaamaalla lateksia päälle myös kylppäri(laatoitettu). Puutarhassa oli pääosin puutarhavadelmaa niin, että sekaan mahtui van muutama omenapuu jne. Ei näkösuojaa naapureihin , koska osa aidanteesta oli hävitetty juurineen. Suku urakalla siis "autellut" ja tottunut toteuttamaan itseään kaikenlaisia innovaatioillaan vanhan sukulaisen "iloksi".
Varo tällaisia!