Elämä pihin miehen kanssa
Olen elänyt pian 15 v. miehen kanssa, joka yhteisestä lapsesta huolimatta elää ikäänkuin itsellisesti rahamielessä.
Meillä on yhteinen ruokatili, jonne suostuu laittamaan kuukausittain 300 e. Sieltä loppuu joka kk raha eli meidän kahden aikuisen ja teinin pitäisi 600 eurolla kuussa käyttää miehen mielestä max. ruokaan.
Sitten kun raha loppu mieheni hyvin hanakasti välttelee kaupassakäyntiä, jotta hänen rahat eivät kulu.
Viikonloppuna oli vessapaperi lähes loppu, hän kaupassa valitti kuin on kallista Tokmannilla tarjouksessa ollut Serlan säkki. Jätimme lapsen kanssa hänet hyllylle asiaa ihmettelemään, kunnes juoksi perääni sanoen et osta vain se säkki.
Tämä oli jotenkin viimeinen niitti tähän ikuiseen rahavääntöön. Jos käymme esim. Ulkona syömässä, mies ei koskaan maksa epassien hyödyntämisen jälkeen loppusummaa. Sitten kinuan häneltä mobilepay pyynnöllä hänen osuuttaan. Ei vie lasta tai koiraa lääkäriin kun uskoo, etten maksa hänelle omaa osuuttani tai vakuutuksesta takaisin.
Miltä tämä kuulostaa ulkopuolisen korviin?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Mulle äiti opetti ettei raha kasva puussa! Tykkään nuukailusta 👍
Raha ei kasva puussa, mutta sitä saa lisää kun käy töissä. Siksi ei tarvitse kynsin hampain pitää kiinni niistä jotka on tilillä.
Mun mies on kyllä nuuka ja meillä on eri tilit, mutta ei se mua hyväksikäytä. Lasten ja koiran menot aina puoliksi, ei puhettakaan muusta. Mitään ruokatiliä meillä ei ole, laskutili kyllä löytyy. Ruokakauppaan vuoroviikoin. Yhteiset laskut puoliksi (ja minulla isommat tulot). Ja jos on ollut tiukkaa, niin jelpataan toisiamme.
Minusta näyttää, että sua nyt kupataan. Ja tuo ei kun pahenee iän myötä. Mietippä, miten asiat menisi jos sä vaikka sairastut vakavasti? Uskallatko jättää lapsiasi tai itseäsi tuon miehen armoille?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ostatte kaupasta jos menee noin paljon rahaa ruokaan? Meitä 2 aikuista ja kauppaan menee n. 250 e kk. Syödään hyvin ja mm. Lämmin ruoka 2 krt päivässä. Ihan uteliaisuuttani kysyn. Marjoja on pakkasessa ja niitä syödään myös paljon.
No, ette syö hyvin. Mitä ruokia, välipaloja ja leipiä te syötte?
Meillä menee 800€ kuukaudessa ruokakauppaan ja se on paljon, mutta en sniiduile. Teen ruuat itse (leivänkin) ja paljon syödään kasvisruokia. Viikonloppuisin syödään pihviä ja kalaa. Nuorille sipsiä ja limuja yms
Mä + 2 teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ePassi pitäisi olla henkilökohtaiseen käyttöön, ei perheen ravintolakäyntiin?
Lues aloitus uudestaan. Mies maksaa oman osuutensa epassilla.
No mun mies on pihi ja hyvätuloinen. Juuri valitti, että kun ei palkasta jää menojen jälkeen "mitään". Yritin sanoa, että jostain on sitten karsittava, niin me muutkin joudutaan tekemään, halvempi auto, ei aikuisille lapsille niin paljoa rahaa kuussa, ei ravintolaruokia joka päivä. Ei mene jakeluun.
On todella ollut oma ruoat koko suhteen ajan, mutta se käy minulle koska mies saattaa syödä koko jauhelihapaketin kerralla - ja kuitenkin sitten piheilisi jos minulle pitäisi jotain ostaa. Eli parempi näin. Joskus on ollut avioero mielessä kun ukko alkaa marmattaa jostain, että häneltä on muka "joku" syönyt juustosiivun paketistaan. :D Sama ukko ajaa kallista autoa, on vene mökki jne.
Laittaisin ukolle omat ruoat ja omat vessapaperit, pyykinpesuaineet ym. En ottaisi enää ulos mukaan syömään. Eläköön pihistellen, muut voivat nauttia elämästä. Tosin tollaisen kanssa ne ruokakaapin ovet pitäisi olla lukossa että ei syö muiden ostamia ruokia. Jos rakastat niin yritä kestää. Sano että nyt joko muuttuu tai kohta saa maksaa isoja elatusmaksuja kun muutatte erilleen.
Ja ennen kuin joku älähtää niin olen nainen ja maksan meidän taloudessa 90% kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ostatte kaupasta jos menee noin paljon rahaa ruokaan? Meitä 2 aikuista ja kauppaan menee n. 250 e kk. Syödään hyvin ja mm. Lämmin ruoka 2 krt päivässä. Ihan uteliaisuuttani kysyn. Marjoja on pakkasessa ja niitä syödään myös paljon.
Tuolla summalla riittää hinnaksi 4e/hlö. Ei sillä syö kahta ruokaa elleivät ne ole jota papuja eikä siihenkään hinta riitä.
Ei todellakaan voi syödä hyvin ja ravitsevasti alle euron päiväsummilla.
Hirveä syyllistäminen vaikka kukaan ei pakottanut ottaa kumppaniksi tuollaista lurjusta. Olisi kannattanut valita mies oman maun mukaan, eikä tyttökaveri Jaanan parittamaa veljeään.
Niin makaa kuin petaa.
Siis 15 vuotta tuota kärsimystä. Aika sairasta. Mieheni ei ole pihi mutta miettii kyllä kannattaako jotain ostaa. Wc paperia mies ostaa isoja paketteja monta ja meillä on aina kaapissa 100 rullaa koska mies sanoo että paperia aina tarvii. Ruuassa mies haluaa säästää koska haluaa että rahaa tarvii johonkin muuhun. Ravintolaan miestäni ei helposti saa koska ruoka ja olut on kallista. Mies ei baareissakaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teini yhtään urheilee niin syö yllättävän paljon. Ei voi vertailla kahden aikuisen taloutta perheeseen, jossa asui teinim
Jos teini on poika, niin helposti menee 2-3 kertaa aikuisen ruokamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ruoka - hernekeitto ja veteen keitetty kaurapuuro? Minä saan menemään tuon verran pelkkiin kasviksiin, kun syön muutakin kuin kaalia ja porkkanoita.
Mulla on periaate että jos ei ole rahaa ostaa jotain mitä haluaa niin sitte ei tarvii sitä. Lainarahalla ei voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni muuttui pihiksi, kun loppui työt. Järkevää toimintaa.
Minä olen töissä, maksan kaikki laskut. Hän kotona tekee ruuat, hoitaa asiat, siivoaa jne.
Kukaan ei valita
Eihän tuo piheyttä ole, vaan säästeliäisyyttä, kun rahan tulo pienenee. Järkevää touhua.
Pihit ihmiset ovat raskaita. Erikoisia ostosratkaisuja. Välttelevät maksamista, riitelevät joka sentistä.. jopa pummeja.
Piheys on ahneutta eli mielellään maksatetaan muilla ihan pienetkin menot, klassinen on ” pihi pyytää kahvilan ja oh pihiltö unohtui? kukkaro kotiin”. Piheys myös pahenee iän myötä, tosiaan rasittavia.
Miestä käy vähän sääliksi. Yrittää opettaa tuhlaria tavoille ja toisaalta markkinoita, että ihan mistä tahansa ei olla valmiita maksamaan aivottomasti mitä vaan. Mutta ei ole ilmeisesti löytänyt kaltaistaan parisuhteeseen, mikä on toki ikävää molemmille. Tuhlarille tosin vähemmän ikävää, koska häntä yritetään opastaa järkevämpään rahankäyttöön, mutta mies ei ole nyt ymmärtänyt, että ei helmiä sioille. Mun lempimotto, en enää edes yritä opastaa tai auttaa muita. Toivottomia ovat.
En yleensä nuorison kumppanivalintoihin puutu, mutta kerran tyttärelle sanoin, että mietis nyt tarkkaan, että haluatko sä tuommoista elämää..
Säästäväisyys ja rahasta tarkkuus on hyvä asia ihmisessä. Piheys ei ole.
Annoin tyttärelle sata euroa, että menevät syömään vuosipäivänään ravintolaan.
Poikakaveri oli sanonut, että jos antaa sen hänen osuutensa siitä rahasta, niin syö sitten kotona jotain. Jopa piknik omilla eväillä oli liian kallista.
Sillä oli kaiken aikaa tuommoisia. Missään maksullisessa eivät vuoteen käyneet. Kavereiden kanssa mökkireissukin suli heidän osaltaan siihen, kun poikakveri keksi, että jos hänen autollaan mennään, niin hänen ei tarvii maksaa mökistä, ei ruuista, ei juomista.. ei mistään. Bensarahat tietty olisi pitänyt maksaa etukäteen. Hänen autoonsa tuli kilometrejä, se riitti hänen mielestään kattamaan hänen kulut.
Ei ne kauan enää olleet. Nyt tyttärellä on normaalimpi nuorimies. Toi anopille jopa kukkia, omilla rahoillaan. ;)
Mitä sä teet tuollaisella miehellä? Otitko vaan jonkun, kun pitää olla parisuhteessa?
Teillä on luultavasti molemmilla väärä käsitys toisen rahankäytöstä. Miehen mielestä sinä ehkä törsäät ja sinä tykkäät että hän on pihi, vaikka taustalla voikin olla hänen pelko, että sinä sitten törsäät hänenkin rahat. Tai voihan hänellä olla salainen velka tai muu rahahuoli.
Rehellinen keskustelu paikallaan! Kerrot että sinusta hän vaikuttaa pihiltä ja hyväksikäyttäjältä ja pyydät häntä kertomaan motiivinsa. Sitten laskette ne perheen yhteiset menot uusiksi ja sovitte niiden sisällön ja laitatte sen summan kuntoon, jolla ne hoidetaan. Sillä ne on sitten hoidettava. Ei ole mitään järkeä että joka kuukausi mennään lopuksi omista pusseista maksamaan yhteisiä kuluja, jos se ei ollut tarkoitus.
Jos ei helpota elämää asioiden päivitys, niin sitten omiin huusholleihin. Siinä ei tarvitse vahdata toisen rahan käyttöä / sen säästämistä. Tosin yhteisen lapsenne myötä kiistat kuka maksaa ei lopu vielä silloinkaan, ehkä vasta kun lapsi muuttaa myös omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on luultavasti molemmilla väärä käsitys toisen rahankäytöstä. Miehen mielestä sinä ehkä törsäät ja sinä tykkäät että hän on pihi, vaikka taustalla voikin olla hänen pelko, että sinä sitten törsäät hänenkin rahat. Tai voihan hänellä olla salainen velka tai muu rahahuoli.
Rehellinen keskustelu paikallaan! Kerrot että sinusta hän vaikuttaa pihiltä ja hyväksikäyttäjältä ja pyydät häntä kertomaan motiivinsa. Sitten laskette ne perheen yhteiset menot uusiksi ja sovitte niiden sisällön ja laitatte sen summan kuntoon, jolla ne hoidetaan. Sillä ne on sitten hoidettava. Ei ole mitään järkeä että joka kuukausi mennään lopuksi omista pusseista maksamaan yhteisiä kuluja, jos se ei ollut tarkoitus.
Jos ei helpota elämää asioiden päivitys, niin sitten omiin huusholleihin. Siinä ei tarvitse vahdata toisen rahan käyttöä / sen säästämistä. Tosin yhteisen lapsenne myötä kiistat kuka maksaa ei lopu vielä silloinkaan, ehkä vasta kun lapsi muuttaa myös omilleen.
Salainen velka? Pari selitystä tulee mieleen. Pelivelka tai muiden naisten kanssa tehdyt lapset. Ei ole mitenkään harvinaista, että miehet maksavat elatusmaksuja, joista vaimo ei tiedä mitään. Sitten vaimo ihmettelee, miten miehellä ei koskaan ole varaa yhteisten lasten menoihin.
Meillä vastaavanlaisessa tilanteessa minulla menee eron jälkeen taloudellisesti paremmin, exällä huonommin.