Jos lääkäri kysyy juotko alkoholia, kannattaako valehdella että ei juo?
Kannattaako niille kertoa että juo jos kysyy? Vai tuleeko siitä jotakin seuraamuksia?
Kommentit (86)
En koskaan mainitse edes saunakaljaa, koska asia ei pätkääkään muille kuulu ja toisekseen koska sillä verukkeella voidaan evätä hoito. Ja todellakin olen kohtuukäyttäjä joka ei kännejä harrasta.
Alkoholinkäytön kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 annosta (0,33 keskiolut, 12cl viiniä tai 4cl väkeviä) viikossa eli korkeintaan 2 annosta päivässä. Se EI tarkoita sitä, että 14 annoksen juominen kerralla yhden illan aikana tai edes 2 annoksen juominen joka päivä olisi kohtuukäyttöä tai muutenkaan terveellistä. Yrittäkää tajuta se.
Meinaatko ettei lääkäri erota tavallista naamaa alkoholista pöhöttyneestä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alkoholin kohtuukäyttäjä, niin ei sinulla ole yhtään mitään syytä valehdella. Jos taas ole alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti, niin se näkyy verikokeista (maksa-arvot, PEth) tai jopa ulkonäöstä, vaikka kuinka valehtelisit olevasi raitis tai kohtuukäyttäjä. Ei ne lääkärit sitä kysy ilkeyttään tai vainotakseen sinua, vaan sen vuoksi että alkoholin liiallinen juominen on vakava terveysriski. Hae rohkeasti ammattiapua alkoholinkäytön lopettamiseen mikäli et siihen omin keinoin pysty.
Kiskoin 20 vuotta viinaa joka viikonloppu eikä näy missään kokeissa.
Sanoisin rehellisesti että harvoin, tietysti jos juo usein voikin miettiä että miksi ja onko se sitten niin kannattavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alkoholin kohtuukäyttäjä, niin ei sinulla ole yhtään mitään syytä valehdella. Jos taas ole alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti, niin se näkyy verikokeista (maksa-arvot, PEth) tai jopa ulkonäöstä, vaikka kuinka valehtelisit olevasi raitis tai kohtuukäyttäjä. Ei ne lääkärit sitä kysy ilkeyttään tai vainotakseen sinua, vaan sen vuoksi että alkoholin liiallinen juominen on vakava terveysriski. Hae rohkeasti ammattiapua alkoholinkäytön lopettamiseen mikäli et siihen omin keinoin pysty.
Kiskoin 20 vuotta viinaa joka viikonloppu eikä näy missään kokeissa.
Joillakin se ei välttämättä näy mutta monilla näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kävin lääkärissä. Lääkäri kysyi juonko paljon. Vastasin todella harvoin ja vähän.
Mitäs sinne labrakokeisiin ilmestyi keskustelematta? No se paljon kohuttu juomista ilmaiseva testi..
Tutkin internettiä ja viinapitoisella desinfiointiaineella verikokeen yhteydessä voi saada väärän positiivisen. Olen hankala asiakas ja vaadin ilmiantotestin otettavaksi ilman vääriä positiivisia..
Luulen, että nämä lääkärit, jotka näitä testejä määrää (ja jotka myös näistä asiakkaan kanssa sitten keskustelee) on kurkkuaan myöten täynnä tätä samaa kiukuttelua kuin mitä kirjoitit. Jokainen jolla lukema heilahtaa yläkanttiin, käyttää samaa jargonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti valehdella, lähtee kortti iäksi jos meet totta puhumaan, noin kävi minulle, en ikinä enää puhu totta yhdellekään lääkärille.
Nyt lähtenyt monelta jos beth arvo koholla.
Joo, mutta lähtee ilman tuotakin jos meet kertomaan että juot paljon, joka on kyllä perkeleen väärin!
Paskat lähde. Mulle kirjoitti päihdepsykiatri lähetteen katkolle eikä kortista ole ollut mitään puhetta eikä b-pethiä otettu.
Mulla lähti ku kerroin että vtutukseen tulee otettua aika lailla, ei tarvittu mitään testejä eikä verikokeita, prkl!
Varmaan provo
Lekurille ei kerrota koskaan mitään ylimääräistä
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tietenkään näe mitään veri- ja virtsakokeista, joten voit huoletta valehdella silmät, korvat täyteen.
Minulla on aina verikokeissa maksa-arvot koholla, olen abdolutisti ja minulla on "oikea" sairaus, mikä nostaa maksa-arvoja. Että ei ne verikokeet aina kerro, että on alkoholin suurkuluttaja.
Kyllä mä olen sanonut, että noin viinipullo viikossa, ehkei edes sitäkään. Saatan juoda, kun juopotuttaa kaksi putelia kerrallaan ja olla sitten muutaman viikon ilman. Toisinaan jopa kuukauden ja sitten otan kesälomalla takas.
Näin vuoden aikana se on pullo per viikko. :) Sitten tulee helpotuksen huokaisu, että sullahan on asia hyvin hallussa. Juu. Poltatko. En ole koskaan polttanut. HYVÄ! Tulee ihan koira olo tuossa tilanteessa. Hyvä tyttö, kuka on ollut ilman tupakkaa... kuka on ollut ilman tupakkia aina!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei juo paljoa, niin turha siitä itse numeroakaan tehdä. Jos sen sijaan juo liikaa, niin se näkyy kuitenkin rutiininomaisissa labrakokeissa jossain vaiheessa.
15 vuotta ovat verta ottaneet säännöllisesti neljästi vuodessa, eikä ole juominen vielä labarakokeissa näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri näkee sen kuitenkin. Ja kun potilas kertoo viikottaisen määrän, lääkäri osaa kertoa sen kolmella.
Huh, onneksi sanon aina nolla. Vaikka kertoisi millä niin nollana pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei tietenkään näe mitään veri- ja virtsakokeista, joten voit huoletta valehdella silmät, korvat täyteen.
Tosi monella juopolla on ihan tavalliset veriarvot ja maksa-arvotkin normaalit. Pitää olla todella ojanpohjalla vuosikymmenet ennen kuin se alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholinkäytön kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 annosta (0,33 keskiolut, 12cl viiniä tai 4cl väkeviä) viikossa eli korkeintaan 2 annosta päivässä. Se EI tarkoita sitä, että 14 annoksen juominen kerralla yhden illan aikana tai edes 2 annoksen juominen joka päivä olisi kohtuukäyttöä tai muutenkaan terveellistä. Yrittäkää tajuta se.
Nuo rajat on ihan naurettavia ja ovat korkeintaan tosi maltillista kohtuukäyttöä.
Se testi mittaa alkoholin kulutusta parin viikon ajalta. Lukemat tipahtaa kivasti kun viivyttelee testiä 6 vko.
Itse en juurikaan juo, mutta pidän ko. testitulosta yksityiselämään kuuluvana asiana. Minusta kyseisen testin laajamittainen käyttö pitäisi lopettaa.
Riippuu, ap, minkä vuoksi sitä kysytään? Työterveys? Työhöntulotarkastus? Ajokortti?
Mieti huolella, mitä vastaat. Jos pelkoa seuraamuksista ei ole esim. työhön liittyen, niin kannattaa olla rehellinen. Itse olen absolutisti, mutta joka ikinen kerta työterveydessä kyseltiin viinan juonnista ja laitettiin tekemään Audit-kysely. Koko kysely on järjetön ihmiselle, joka juo 0 annosta, sillä 1. kysymyksen jälkeen ei ole vastausvaihtoehtoa 0. Lisäksi tehtiin se laaja verikoe alkoholin kulutuksesta, vaikka pelkistä maksa-arvoista näkee suoraan, etten käytä tippaakaan alkoholia. Jo ikäiselläni kohtuukäyttäjällä on toisenlaiset maksa-arvot kuin absolutistilla.
Peth-testiä ei muuten saa tutkia kertomatta siitä.
Mun lekurini ei kertonut, joten sitä ei otettu.
En kyllä valehtelisi, sanoisin joskus otan.