Jos vaikka vuoden 1985 ihminen näkisi nykymenoa, mitäpä tuumisi?
Kännykkä, netti ja "näköpuhelut" olisi ihmetyksen aihe ainakin. Varmasti myös se, miten paljon tuttuja ammatteja olisi kadonnut, ja miten paljon on itsepalvelua nykyään. Lentoliput, junaliput, laskujen maksut jne kaikki hoidetaan itse kännykällä. Tietokoneiden yleisyys varmaan ihmetyttäisi. Jos vuoden 1985 ihminen näkisi myös, mihin kaikkeen tekoäly pystyy, viimeistään olisi monttu auki. Aika nopeaa on ollut muutos viimeisessä 40 vuodessa.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muistan kun kasarilla puhuttiin tietokoneen mikroprosessoreista ja typeränä kakarana luulin että se tarkoittaa jo tekoälyä. ei kaikki nää ns aihiot oli jo olemassa ja niistä puhuttiin jo silloin. ihan luonnollista kehitystä ja kannattaa muistaa että idean esittää aina joku ja kun se idea on ilmoilla niin ihmiset alkaa mennä sitä kohti.tai jos katsoo leffoja niin robotteja niissä oli ja ne robotit oli verkossa. tiesittekö että paras tulevaisuuden ennustaja on itse asiassa ollut scifikirjallisuus, kaikki siinä esitetyt asiat ovat toteutuneet.
Toisaalta varmasti myös paljon asioita, jotka eivät ole toteutuneet?
arthur c clarken kaikki visiot ovat toteutuneet. kasarilla scifikirjallisuus oli suosittua kirjallisuutta. näistä meidän sukupolvi on kehittynyt,
Minun silloinen kotikatuni näytti aika samanlaiselta 1985 ja 2026. Autot on erilaisia. Mutta 1945 ja 1985 olisi olleet kuin yö ja päivä.
Ihmiset olivat omatoimisempia, paksunahkaisempiakin. Huonoa yhteydenpidon kalleus, puhelut ja kirjeet ainoa tapa.
Vierailija kirjoitti:
Minun silloinen kotikatuni näytti aika samanlaiselta 1985 ja 2026. Autot on erilaisia. Mutta 1945 ja 1985 olisi olleet kuin yö ja päivä.
Miettikääs, että 1985 on nyt yhtä kaukana kuin toinen maailmansota oli silloin.
Vierailija kirjoitti:
Höh, pääsin vuonna 84 peruskoulusta. Yläasteella opo sai tietokoneen, sitä käytiin ihmettelemässä ja naurettiin kun opo oli ihan innoissaan, että nämä kuulkaa on kohta kaikilla, ja puhelimet muuttuvat tietokoneiksi. Äkkiä kaikki on kehittynyt ja tiede mennyt eteenpäin. Samalla on väki lisääntynyt, metsiä kaadettu ja turvallisuus mennyt. Tosi on että silloin oli kaikki paremmin ja halvempaa ennen euroja. Musiikkikin oli parempaa 80 - 90 luvun alussa. Tosin kännykät ovat nyt kätevämpiä, ei tarvi jonottaa puhelinkoppiin eikä kytätä kotona soittaako joku..
Totta: musiikki oli todella paljon parempaa keskimäärin kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs, että 1985 on nyt yhtä kaukana kuin toinen maailmansota oli silloin.
Ja moni minunkin ikäisistäni, 46-vuotias, oli joutunut lähtemään Karjalasta evakkoon. Ja muistivat pommituksia ja kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden -85 ihminen olisi iloinen kuullessaan, että Suomi on voittanut kerran Euroviisut ja muutama hyvä sijoituskin siellä on tullut.
Heh, juuri niin! Ja ihmettelisi myös sitä, miten paljon maita kyseiseen kisaan nykyään osallistuu.
Mutta tällainen 1966 ihminen ei kyllä ihmettele yhtään, kehityksessä on oltu mukana ja ymmärrän varmasti enemmän kuin 2005 ihminen, koska olen saanut lla alusta asti mukana ässä teknologian kehityksessä.
p.s. Ei se tekoäly noin älykäs ole ja kauhistuttava, mutta ettehän te nuoret sitä ymmärrä, kun yleissivistyksenne perustuu luuloon eikä tietoon.
Ihmettelisin, miksi nuoria miehiä otetaan tänne. Ennen rintamakarkuruus oli häpeällistä. Nyt siihen on turtunut, kun sitä on tehty vuosikymmenet ja siitä on tullut normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 52 v, eli olen elänyt vuonna 1985. Täytin sinä vuonna 11.
Kyllä mä silti muutakin teen kuin kuljen ympäriinsä ihmeissäni monttu auki.
Sama täällä! Mietin aloitusta lukiessani, että minkäikäinen ap mahtanee itse olla, kun taitaa pitää meitä vuoden -85 nähneitä ihan muinasajalla eläneinä. Kyllähän maailma on hurjasti muuttunut, mutta kun olen elänyt kaikki nämä vuosikymmenet päivän kerrallaan (en tehnyt mitään aikahyppyä), niin olen muuttunut ja toivottavasti kehittynyt siinä mukana itsekin. Niinpäin voisi kysyä, että jos silloin vuonna -85 olisimme saaneet kurkistaa tähän päivään, olisimmeko uskoneet kaikkea näkemäämme?
Olin nuori aikuinen vuonna 1985. Tietokoneet oli tuttuja jo kouluajoilta ja niitä käytin töissäkin. Eniten olisin ihmetellyt älypuhelimia, miten näppäriä ne osaakaan olla. Kaikki tarvittava tieto löytyy hetkessä ja sillä voi hoitaa lähes kaiken. Pankkiasioiden hoitaminen on kuin toiselta planeetalta entiseen verrattuna. Jo maksuautomaatit oli valtava harppaus eteenpäin, kun ei tarvinnut kiirehtiä pankkiin ja jonottaa laskujen maksamista varten.
Ihmettelisi varmaan montaakin asiaa, kun ei ole vielä oppinut ettei nykyisin kannata enää hämmästyä mistään. Kaikki niin vit un outoa ja kummallista, eikä normaali logiikka ja järki oikein enää päde. Mutta sitä on ilmeisesti jotkut halunneet.
Voi kääntää niinkin, että eikö vieläkään asuta avaruudessa ja käydä töissä kuussa, tai eikö itseajavat autot ole vieläkään yleisiä kun jo Ritari Ässässä oli niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin -85 isäksi enkä ole ihmetellyt sen kummemmin mitään. Motojen tulo metsiin vaan on harmittanut, veivät jätkiltä työt. Itseni mukaanlukien, tuli alanvaihdos. Metsurin työ oli elämäntapa.
Vuonna 1985 olin lukiossa ja ekan tietokoneen hankin joskus 1989. Lähinnä kai tuo itsepalvelun lisääntyminen on se suurin muutos ja tietenkin tekniikka ja teknologia on kehittynyt.
Matkustin paljon jo tuolloin ja matkaliput olivat paperisia, matkatoimistosta piti käydä lentoliputkin ostamassa. Kummasti ihmlset reissasivat tuohon aikaan ilman kännyköitä ja googlemapsia, jengi inter-railasi paperikartan kanssa eikä vanhemmilla ollut mitään tietoa missä jälkikasvu kulkee.
Jos halusi lisätietoa jostain asiasta, piti käydä kirjastossa etsimässä.
Musiikki on muuttunut valtavasti. 1985 tehtiin vielä kunnon rokkia ja poppia. Nykyään ei osata muuta kuin soittaa suuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen shokkitukka-feministi kävelee kehopositiivisesti vastaan rapalat naamassa, niin haluaa kiviaikaan takaisin pikapalautuksella😂
Vuoden 1985 ihminen tunnistaa helposti shokkitukat ja naamalävistykset, koska punk-vuodet ovat vasta hiljattain päättyneet.
Jep. Kasarilla laitettiin hakaneula poskeen ja se se vasta oli kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1985 olin lukiossa ja ekan tietokoneen hankin joskus 1989. Lähinnä kai tuo itsepalvelun lisääntyminen on se suurin muutos ja tietenkin tekniikka ja teknologia on kehittynyt.
Matkustin paljon jo tuolloin ja matkaliput olivat paperisia, matkatoimistosta piti käydä lentoliputkin ostamassa. Kummasti ihmlset reissasivat tuohon aikaan ilman kännyköitä ja googlemapsia, jengi inter-railasi paperikartan kanssa eikä vanhemmilla ollut mitään tietoa missä jälkikasvu kulkee.
Jos halusi lisätietoa jostain asiasta, piti käydä kirjastossa etsimässä.
Tehtiin kauppoja lehti ilmoitusten perusteella. Lankapuhelimella kyselyt, osoite ja ajo-ohjeet. Vuonna -91 ostin ensimmäisen "kännykän" Ericsson Nh-97 paino ehkä puoli kiloa, sitten olikin jo hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Mietin aloitusta lukiessani, että minkäikäinen ap mahtanee itse olla, kun taitaa pitää meitä vuoden -85 nähneitä ihan muinasajalla eläneinä. Kyllähän maailma on hurjasti muuttunut, mutta kun olen elänyt kaikki nämä vuosikymmenet päivän kerrallaan (en tehnyt mitään aikahyppyä), niin olen muuttunut ja toivottavasti kehittynyt siinä mukana itsekin. Niinpäin voisi kysyä, että jos silloin vuonna -85 olisimme saaneet kurkistaa tähän päivään, olisimmeko uskoneet kaikkea näkemäämme?
Huoh. Sulla ja ilmeisesti joillain muillakin on nyt luetun ymmärtäminen vähän hakusessa. Luulin aloitusta tehdessäni, että kaikki ymmärtävät, että "vuoden 1985 ihminen" tarkoittaa ihmistä, joka on ollut olemassa vain ja ainoastaan vuonna 1985. Vähän sama kuin "keskiajan ihminen, kivikauden ihminen". Sinä olet nyt vuoden 2026 ihminen. Pointti aloituksessa on nimenomaan pohtia muutosta siitä näkökulmasta, miltä meidän aika nyt 2026 olisi näyttänyt 1980-luvun näkövinkkelistä.
AP
Joo, kyllä tuo työpaikan saaminen oli todella erilaista 1985 kuin mitä tällä vuosikymmenellä. Paaaaljon yksinkertaisempaa ja nopeampaa. Onneksi monet meistä sai elää tuon ajan.