Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vasurit eivät ymmärrä, että oikeistoa äänestetään arvojen mukaan eikä henkilökohtaisen hyödyn?

Vierailija
02.06.2026 |

Ei ole tarkoituskaan saada itselle välttämättä mitään välitöntä etua, mutta halutaan rakentaa arvojen mukaista yhteiskuntaa. 

Kommentit (249)

Vierailija
141/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston ja oikeiston ihmiskuvat ovat hyvin erilaisia. Oikeisto näkee ihmisen vastuullisena aikuisena, jolta voi vaatia asioita kuten itsensä elättämistä ja myös perheensä elättämistä, verojen maksua jne. Vastineeksi oikeisto antaa avaimia siihen, ilmaisen koulutuksen, infran, terveydenhuollon jne. Yhteiskunta on paikka, jossa ihmiset itse voivat rakentaa elämäänsä ja onneaan, tienata, vaurastua ja samalla veroillaan kustantaa tukirakenteita. Vasemmiston ihminen on ressukka, jota pitää pitää kaikessa kädestä. Vasemmistolaiselta ressukalta ei saa vaatia mitään, mutta hänellä on oikeudet kaikkeen tukeen ja rahaan mitä hän keksii vaatia. Vasuriressukka ei välitä muista ihmisistä, kunhan itse saa maksimaalisen hyödyn muista, veroja ressukat eivät maksa, he vain saavat. 

Olipa fiksusti kirjoitettu, täyskymppi ja niin totta, olen täysin samaa mieltä.

Niin jos ajattelee kuten oikeisto että kaikkien elämä menee kuin ruusuilla tanssien ja pysyvät terveenä 90-vuotiaaksi. Ei siinä ajattelussa ole sijaa ihmisille vaan roboteille. 

Valtaosa ihmisistä on työkykyinen sen ajan mitä työikäisenä ollaan. Onko sekin vassarille jotenkin vaikea hyväksyä?

Vierailija
142/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tietenkään kuunnelleet kun hallitusohjelman saneli EK. Pääasiassa olivat työelämäheikennykset ja sitä toteuttamaan  tarvittiin kokkareiden avuksi persut.

Joko kohta saadaan euron bensaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.

Kuka vaatii, ettei heikommassa asemassa olevia auteta? Ei kukaan. Meillä nyt vaan nykyisellään on maailman suurimmat tulonsiirrotkin tasolla johon ei ole varaa ja koko maa velkaantuu. Vasemmalla empatia on ainut arvo kuten tästäkin näkyy. Kuten myös se itsekkyys jonka Jonathan Haidtkin on havainnut. 

Vierailija
144/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto äänestää tunteella ja vasemmisto järjellä.

Vierailija
145/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.

Jos arvot ovat itsekkyys ja rikastuminen muiden kustannuksella... 

Minä näen nuo vasemmiston arvoina.

Niin minäkin. Vasemmisto juurikin haluaa hyötyä muiden työstä.

"Miksi kenenkään pitäisi töitä tehdä jos ei kiinnosta ja kaupastakin voi ihan vapaasti varastaa jos jotain haluaa" sanoi Li, kertoo kyllä senkin puolueen arvoista.

Vierailija
146/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston ja oikeiston ihmiskuvat ovat hyvin erilaisia. Oikeisto näkee ihmisen vastuullisena aikuisena, jolta voi vaatia asioita kuten itsensä elättämistä ja myös perheensä elättämistä, verojen maksua jne. Vastineeksi oikeisto antaa avaimia siihen, ilmaisen koulutuksen, infran, terveydenhuollon jne. Yhteiskunta on paikka, jossa ihmiset itse voivat rakentaa elämäänsä ja onneaan, tienata, vaurastua ja samalla veroillaan kustantaa tukirakenteita. Vasemmiston ihminen on ressukka, jota pitää pitää kaikessa kädestä. Vasemmistolaiselta ressukalta ei saa vaatia mitään, mutta hänellä on oikeudet kaikkeen tukeen ja rahaan mitä hän keksii vaatia. Vasuriressukka ei välitä muista ihmisistä, kunhan itse saa maksimaalisen hyödyn muista, veroja ressukat eivät maksa, he vain saavat. 

Niin jos ajattelee kuten oikeisto että kaikkien elämä menee kuin ruusuilla tanssien ja pysyvät terveenä 90-vuotiaaksi. Ei siinä ajattelussa ole sijaa ihmisille vaan roboteille. 

Valtaosa ihmisistä on työkykyinen sen ajan mitä työikäisenä ollaan. Onko sekin vassarille jotenkin vaikea hyväksyä?

Mutta ette halua tukea niitä muita? Siitä tässä on kysymys. Jos elämäsi ei ole ruusuilla tanssimista, et ole mitään ja tuet viedään pois. 

Vierailija
147/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan täydestä sydämestäni tätä hallitusta. Ekaa kertaa ei tarvitse miettiä yhtään mitään puoluetta ensi vaaleissa äänestää. Vasemmistollehan se ääni nyt menee.

Mä vihasin edellistä. 

Miksi? Marini aikaan Suomella meni hyvin ja oli huipputyöllisyys. Orpon hallitus taas on saanut Suomen velkaantumaan ennätysmäisesti ja työllisyyden Euroopan huonoimmaksi. 

Oletteko muuten huomanneet, että Orpo syyttää kaikesta edellistä hallitusta ja vastuun kaikesta omasta sössimisestään hän sysää seuraavalle hallitukselle 😂

Vierailija
148/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi kenenkään pitäisi töitä tehdä jos ei kiinnosta ja kaupastakin voi ihan vapaasti varastaa jos jotain haluaa" sanoi Li, kertoo kyllä senkin puolueen arvoista.

Asiayhteys ja konteksti? Lähde?

Vierailija
149/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tarkoittaa sitä että työttömyys on aina ollut eräs lakon muoto ja ei pidä alistua ihan kaikkeen etenkään iäkkäänä ihmisenä. Nuorena voi ja jaksaa kyllä, mutta etenkin nyt kolmekymppisenä, niin en todellakaan ala tanssimaan kyykkiripaskaa näiden oligarkkien tahdissa yhtään, vaan käännän kylkeä vasemmalle kollareissani ja päästän hymyillen mairean ja pitkän kolmen sekunnin ratisevan, narisevan pierun parempia työehtoja ja palkkoja odotellessani. 

Onko tämä tältä erää selvä?

Vierailija
150/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ette halua tukea niitä muita? Siitä tässä on kysymys. Jos elämäsi ei ole ruusuilla tanssimista, et ole mitään ja tuet viedään pois. 

Koeta nyt vasemmistolainen luupää hyväksyä, että kukaan ei vie kokonaan tukia pois, mutta niitä leikataan. Leikattu tukikin on auttamista eikö totta?

Vierailija
151/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sen ymmärrän, minä vain pidän itsekkyyttä, oman maan pettämistä miljardöörien miellyttämiseksi ja ulkomaalaisten raijaamista halpatöihin kuvottavina arvoina.

Vierailija
152/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vasemmistolaiset sitä hahmota, sillä yhteinen hyvä tulee vahvasti vasemmistolaisuuden ydinajatukseen ja he peilaavat sitä oikeistolaisiin tavoitteisiin. Esimerkki: sosialismi on yhteiskunnan syöpä, jossa muiden varallisuutta jaetaan toisille niin pitkään kunnes jaettavaa ei ole. Eli kuten syöpäsolu, ei noudateta kasvun rajoja, syödään resurssit loppuun saakka. Oikeistolaisuudessa voidaan tavoitella yhteistä hyvää, mutta kasvun rajat huomioiden ja organismin hyvinvointia vaalien.

Vierailija
153/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rahaa näyttäs olevan. Turun tunnin junan hintalappu on 3-5 miljardia. Rikkaat on saaneet verohelpotusten ja yhteisövero laskee.

Kaksi jälkimmäistä katetaan velkarahalla. Työttömien suojaosan poisto oli silkkaa kiusantekoa. 

Lisää tulevaisuuden jengiläisiä Suomeen halpatyövoimana intokiinasta. 

Orpon 5 miljardin pikavipillä on helppo huudella. Rahaa on.

Vierailija
154/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne työt oikeasti houkuttaa, jos ovat sen arvoisia. Tarpeeksi porkkanaa, niin ei tarvitse käydä indokiinassa hakemassa tulevia jengiläisiä tänne. Onhan sekin bisnes. Haetaan tulevien jengiläisten vanhempia tänne kyykytettäväksi ja syrjäytymään ja sitten luvataan äänestäjille ratkaisu jengiongelmiin verovaroin.

Käyhän se niinkin.

Vierailija
155/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.

Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.

Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.

Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.

Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.

Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.

Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.

Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.

Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.

jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.

Suomi on niitä harvoja valtioita, joissa ei ole korruption ehkäisemiseen keskittynyttä toimielintä. Helppohan siinä on todeta, ettei meillä ole korruptioita, kun kukaan ei sitä tarkkaile eikä tutki. Ei ole siis esittää mitään dataa. Ei valtion sisäpuolelta eikä ulkopuolelta.

Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.

Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille. 

Vierailija
156/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeta nyt vasemmistolainen luupää hyväksyä, että kukaan ei vie kokonaan tukia pois, mutta niitä leikataan. Leikattu tukikin on auttamista eikö totta?

Oikeistolle auttamista on homeisen leivän tarjoaminen huonompiosaisille ja haukkuminen/syyllistäminen/ihmisarvon alentaminen. Jos tuo on käsitys auttamisesta niin haittaako jos siitä kieltäydyn ja käännyn mieluummin ihmisarvoa kunnioittavaan puoleen.

Vierailija
157/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne hallituksen lupaamat 100 000 uutta työpaikkaa tulee? Olen enemmän kuin valmis töihin!

T. Korkeakoulutettu työtön

Vierailija
158/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin se on jalompi arvo jotenkin, että ollaan käsi toisten lompakolla? 

Työnantajat.

Käsi työläisen lompakolla,

Käsi työläisen vapaa-ajalla (palkattomat ylityöt) ja isän ja äidin varastaminen lapsilta sekä koko suvulta ja ystäväpiiriltä

Käsi työläisen työtunneissa (sieletä täältä nips naps 10 min ja 15min, ei se huomaa), viikossa puuttuu parikin tuntia työtunteja...

Käsi ttämätöntä.

Tällä hallituskaudella valtaa on siirtynyt työmarkkinaosapuolilta hallitukselle. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toimitusjohtaja Jyri Häkämies on ollut tyytyväinen, sillä porvarihallituksen päätökset ovat olleet elinkeinoelämän mieleen.

Ensi vaalien jälkeen hallituspohja voi olla erilainen, mutta Häkämiestä se ei tunnu huolettavan. Hänen mukaansa Suomi on vahvasti porvarillinen maa.

Vierailija
159/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivon että ihmiset jotka tuntevat olonsa syyllisiksi siitä mitä minä olen kirjoittanut ymmärtäisivät että minä en sano tätä koska haluan heille pahaa, vain koska minä uskon että tämä on heidänkin etu ymmärtää, loppu tulee joko hyvällä tai pahalla, hyvällä ei ole pöydällä korttina pelattavissa loputtomiin.

Ongelma ei ole järjestelmä, ongelma on että sen terveydestä ei enää huolehdita, käytännössä jokainen järjestelmä toimii kun se toteutaan oikein, mutta yksikään ei kestä kun mekanismeja ei suojella, kun eliitille sallitaan laillistettu rikos.

Lobbaukset on lahjuksia eli demokratia on kaupan.

Sisäpiirikauppoja ei valvo enää oikein kukaan, eikä niistä vastuusen joudu.

Eturistiriidat sijoituksissa ajaa käytännössä kaikki poliitikot ajamaan vain oman ja kavereidensa lompakkojen etua.

Työn arvo on irroitettu tekemisestä kikkailuun ja vedonlyöntiin pörsseissä.

Valtionvelka valuu suoraan yksityisille lainaajille.

Lähes kaikki valtion tuottava omaisuus on myyty yksityisille.

Ei ole semmoista järjestelmää joka kestäisi tämmöistä määrää korruptiota.

jokainen korruptioon osallistuva aina sen perustelee itselleen näin, "tämä minun korruptio on niin pientä ja kaikkihan sitä tekee", niistä puroista kasvaa iso joki, postin yksityistämisen olisi kestänyt, taksi-alan tuhoamisen myös, julkisten varojen siirtämisen yksityiseen terveydenhuoltoon, tekevän työn lähettämisen halpa-maihin, ulkomaalaisten raijaamisen tänne halpa-työvoimaks jne jne, mutta kaikki yhtä aikaa on se kusinen soppa jossa me nyt uimme.

Suomi on niitä harvoja valtioita, joissa ei ole korruption ehkäisemiseen keskittynyttä toimielintä. Helppohan siinä on todeta, ettei meillä ole korruptioita, kun kukaan ei sitä tarkkaile eikä tutki. Ei ole siis esittää mitään dataa. Ei valtion sisäpuolelta eikä ulkopuolelta.

Tämän tien päässä on se että täältä tuikataan pörssi ja data-keskukset tuleen ja velat nollataan, työnteon välineet ja korruptoituneen oligarkki-porvariston omaisuus jaetaan uudelleen ja heitä jahdataan pitkin maailmaa vuosikymmen vastuuseen, usko euroon katoaa ja markka tulee takas ja me aloitetaan alusta banaanivaltiona.

Näennäisen itsetuhoisia päätöksiä kuten halpa-työvoimaa ulkomailta tehdään tämän prosessin hidastamiseksi, että se tilanne jäisi jonkun muun korjattavaksi ja itse voi laittaa taskut täyteen ja paeta ulkomaille, valitettavasti koko maailma kärsii samasta ongelmasta, missään ei ole kohta turvallista heille. 

Hei! Nyt puhutaan arvoista ja fiiliksistä, aika naurettavaa tuoda esiin meidän konkreettiset emämunaukset kun me haluttais pitää keskustelu mahd epämääräisenä lässytyksenä!

Vierailija
160/249 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vasemmistoakin äänestää lukuisat sellaiset ihmiset joita henkilökohtaisesti, esimerkiksi taloudellisesti, oikeiston äänestäminen voisi enemmän hyödyttää. Jokaisen saa äänestää omien arvojensa mukaisesti. Itse olen keskituloinen ja äänestän oikeistopuolueita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan