Miksi vasurit eivät ymmärrä, että oikeistoa äänestetään arvojen mukaan eikä henkilökohtaisen hyödyn?
Ei ole tarkoituskaan saada itselle välttämättä mitään välitöntä etua, mutta halutaan rakentaa arvojen mukaista yhteiskuntaa.
Kommentit (694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan "oikeistolaiset" eli pari työtöntä luuseriukkoa
Tuo on sun itseprojektio et kamunsinä oot köyhä ja kurja nii kaikkien muidenki on oltava.
Jotku meistä on ihan oikeesti käyny korkeakouluja ja on töissä yksityisellä sektorilla ja säästää ja sijottaa osakkeisiin.
Mutta sinä et. Menisit töihin.
Ei, en mä töihin enää ajatellu tähään aikaan mennä.
Ja tuo on kognitiivinen dissonanssi sulta että et voi uskoa et kaikki ei oo sössiny omaa elämäänsä niinku sinä ja muut punasten puolueiden äänestäjät.
Mistä päättelet, että olisin sössinyt elämäni?
Nojoo, vauvapalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.
Aikuinen ihminen on itse vastuussa omasta elämästä. Ei kenenkään tuntemattoman pidä olla vastuussa sinun elämisestä.
Ymmärräthän, että töitä tai puolisoa ei riitä kaikille tarkoittaen, että haluat susi syö suden - maailman, jossa kaikki ovat toistensa kilpailijoita.
"töitä tai puolisoa" 🤣
Jos Suomi on liian pieni leikkikenttä nii EU-passilla saa muuttaa vapaasti muihin EU-maihin.
On kolme asiaa jotka voi vaikuttaa sun kurjaan elämään: sinä itte, sinä itte, sinä itte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten jollain voi olla arvot että heikommassa asemassa olevia ei auteta. Miellän itseni kuitenkin sitoutumattomaksi äänestäjäksi.
Aikuinen ihminen on itse vastuussa omasta elämästä. Ei kenenkään tuntemattoman pidä olla vastuussa sinun elämisestä.
Eli et halua asua yhteiskunnassa? Mikset eriydy omalle saarelle selviytymään itseksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarit itsekeskeisiä ja narsistisia naisia jotka ajattelee että kun minä olen tunteiden hallinnassa niin kaikkien muidenkin oitää olla kun minä olen täydellinen joka määrittää millaisia muutkin on eikä todellakaan hyväksy sitä että itse on aika marginaalinen ja muut ei todellakaan kannata vassarin ideologiaa. Kaiken lisäksi nämä vassari naiset vielä avoimesti puhuu että kaikki pitää pakottaa vaikka väkivalloin kannattamaan heidän ideologiaa. Kaikki vassarit ei ole mellakoivia, väkivaltaisi ja anarkistejä mutta aina kun uutisoidaan luvattomista mielenilmauksista ja käytännössä mellakoista niin aina poliisit joutuu pidättämään näitä vassareita. Vassarit vihaa demokratiaa kun heidän kannatus on käytännössä marginaalista niin vassarit vaatii diktatuuri jolla pakotetaan kaikki kannattamaan heidän ideologiaa. Kaiken lisäksi vassarit on ainoita jotka hyväksyy poliittiset murhat ja poliittisen väkivallan kunhan se kohdistetaan heidän vastustajiin ja jollain sairaalla itsekkyydellä nämä vassarit ajattelee että heitä pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä
Kyllä. Se on juuri näin epäloogista. Että poliittinen väkivalta on ookoo, jos sitä harjoitetaan hyvän asian eteen. Mutta jos oikeistolainen käyttää väkivaltaa hyvän asian eteen, niin ei enää olekaan ookoo.
Oikeistolaisia hyviä asioita ei ole.
Riippuu mistä katsoo, vasemmiston mielestähän oikeistoa on mm.
- islamisaation, jihadismin ja kunniakulttuurien vastustaminen
- pakkoavioliittojen ja kunniaväkivallan vastustaminen
- islamilaisten arvojen vastustaminen
- kehitysmaalaisten seksirikollisten ja muiden rikollisten karkoituksen sekä maahantuonnin vastustaminen
Kovin keskittyneitä olette 11,7% väestöstä. Miksei enemmistön hyvinvointi kiinnosta enemmän? Jaksavat jauhaa että vasen olisi jotenkin obbsessioitunut ulkomaalaisista kun itse ei muuta näekään. Aikamoista sekoilua.
Koska se vasemmiston todellisin ydin nykyään on siinä monikulttuurirummutuksessa. Se tuhoaa ja jakaa lännen totaalisesti - mm. Saksassa, Briteissä ja jenkeissä tämä poliittinen jakautuminen ihmisten kesken koskee luultavasti jo enemmistöä.
Se on aikamme suurin syöpä lännessä, liittolaisensa islamin kanssa.
Miksi oikeisto sitten luo sitä vihamielisyyttä ja eripuraa, kahtiajakoa ihmisiin? Vasen on kaikkien puolella, ihan sama ihonvärillä. Uskonnonvapauskin kuuluu perustuslakiin siinä määrin ettei se riko muita lakeja.
Vasemmistohan se ihmisiä canceloi, maalittaa, mustamaalaa, vainoaa ja juhlii kun väärämieliset ammutaan.
Hyvikset pitää löytää nykyään jostain muualta, vasemmistosta et löydä enää muuta kuin kaltaisiasi (itselleenkin)valehtelijoita ja verenhimoisia fanaatikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan rakentaa arvojeni mukaista yhteiskuntaa. Siksi SDP. On tullut aika lopettaa työläisten päälle paskanteminen.
=oot kateellinen ku jollaki joka on ollu sua ahkerampi koulussa on isompi palkka. Ja verhoat sen tommosen taakse.
Kyllä me ollaan sitä mieltä että myös lievästi kehitysvammaisia ja vammaisia pitäisi työllistää ja antaa heille oikeus tehdä töitä ja tehdä töitä siten että se palkitsisi. Tosi monet haluaisi tehdä töitä, mutta nyt on niin että siitä lähtee sitten jopa eläkettä pois tai asumistukia. Eli henkilö raahautuu töihin, koska ei halua olla yksin ja on sosiaalienn luonteeltaan, niin siitä sitten rangaistaan. Miten lievästi kehitysvammainen opiskelisi esimerkiksi itsensä lääkäriksi?
Miksi lääkärin tasoisia ihmisiä erikseen palkitaan rahallisesti siitä hyvästä että ovat älyllisesti ihan eri tasolla.
Vähemmän älykkäitä rangaistaan taloudellisesti siitä että että ovat perimältään muita hitaampia? Miksi ei kannusteta ihmisiä?
Koska oikeiston arvomaailmassa he ei ole yhtä arvokkaita ihmisiä kuin lääkäriksi itsensä opiskellut on. Arvo näkyy numeroina tilillä.
Lääkärillä on yhteiskunnassa paljon enemmän käyttöä kuin kehitysvammaisella. Sitä käyttöä kutsutaan työntekemiseksi ja lääkäri luonnollisesti saa käyvän palkan työstään. Jos kehitysvammainen kykenee tekemään työtä, hän saa tehdä, mutta silloin tietenkään hän ei voi saada työkyvyttömyyseläkettä.
Lääkärit kuppaa ihan valtavia määriä veronmaksajien rahoja palkkaansa ja opinnotkin maksaa. Ei se nyt niin mene että lievästi kehitysvammaisen työpanos on niin huono kuin jopa 6 x lääkärin palkkaa pienempi. Ei voida mennä tälle linjalle. Meillä ei ole varaa tämmöiseen eriarvoisuuteen.
Miten muuten heillä on edes varaa lääkäreiden palveluihin? Haluaako nämä edes heitä asiakkaakseen?
Ne luo lisäarvoa työllään työnantajalle ja saa siitä korvauksen.
Niillä ei oo velvollisuus hoitaa ilmaseks ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ku on omatki lapsetki elätettävänä. Mulle on ihan samaa jos joku nelikymppinen spurgunarkkari joka ei kykene työelämään ei saa enää yhteiskunnan rahaa.
Maksat siis tämän lapsesi elämän kuolemaansa asti. Vai oletko 100% varma ettei milloinkaan elämänsä aikana tule riippuvaiseksi mistään? Kova on luotto omaan kasvatukseen, mut on näitä ennenkin nähty. Juttele parin narkin kanssa niin älyät.
Aikuisuuteen asti. En ymmärrä yhtään mitä höpötät tossa viestis lopussa.
Et tietenkään ymmärrä, sehän sun ongelma onkin.
Ei sitä kukaan muukaan ymmärtänyt.
Etkä ilmeisesti sinäkään, kun et osannut mongerrustasi itsekään selittää.
Kyllä ymmärsi. Mutta ethän sinä sitäkään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassarit itsekeskeisiä ja narsistisia naisia jotka ajattelee että kun minä olen tunteiden hallinnassa niin kaikkien muidenkin oitää olla kun minä olen täydellinen joka määrittää millaisia muutkin on eikä todellakaan hyväksy sitä että itse on aika marginaalinen ja muut ei todellakaan kannata vassarin ideologiaa. Kaiken lisäksi nämä vassari naiset vielä avoimesti puhuu että kaikki pitää pakottaa vaikka väkivalloin kannattamaan heidän ideologiaa. Kaikki vassarit ei ole mellakoivia, väkivaltaisi ja anarkistejä mutta aina kun uutisoidaan luvattomista mielenilmauksista ja käytännössä mellakoista niin aina poliisit joutuu pidättämään näitä vassareita. Vassarit vihaa demokratiaa kun heidän kannatus on käytännössä marginaalista niin vassarit vaatii diktatuuri jolla pakotetaan kaikki kannattamaan heidän ideologiaa. Kaiken lisäksi vassarit on ainoita jotka hyväksyy poliittiset murhat ja poliittisen väkivallan kunhan se kohdistetaan heidän vastustajiin ja jollain sairaalla itsekkyydellä nämä vassarit ajattelee että heitä pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä
Kyllä. Se on juuri näin epäloogista. Että poliittinen väkivalta on ookoo, jos sitä harjoitetaan hyvän asian eteen. Mutta jos oikeistolainen käyttää väkivaltaa hyvän asian eteen, niin ei enää olekaan ookoo.
- kehitysmaalaisten seksirikollisten ja muiden rikollisten karkoituksen sekä maahantuonnin vastustaminen
Kovin keskittyneitä olette 11,7% väestöstä. Miksei enemmistön hyvinvointi kiinnosta enemmän? Jaksavat jauhaa että vasen olisi jotenkin obbsessioitunut ulkomaalaisista kun itse ei muuta näekään. Aikamoista sekoilua.
11 % väestöstä on aikamoisen valtava epäkohta. Mitä asiaa ajat sillä, että vähättelet ongelman suuruutta?
Jos väestöstä 11 % kuolisi pandemiaan, se olisi giganttinen ongelma ja katastrofi.
Jos väestöstä 11 % olisi asunnottomia, se olisi ennenkuulumaatoman valtava luku.
Kyllä 11 % on iso määrä mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kenestä ei ole pidetty riittävässä määrin huolta?"
Selvässä kasvussa ovat olleet mm. asunnottomuus ja lapsiperheköyhyys.
"Heikompi asema ei enää riitä hyysäämisen perusteeksi. Heikoimmassa asemassa olevistä pidetään kyllä huoli."
Ei oikein vakuuta jos ensin leimaat sen lähtökohtaisesti hyysäämiseski.
" Mutta heikommassa asemassa olevien pitää ottaa vastuuta omasta elämästä."
Kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Mutta vastuun hokeminen ei oikein auta niitä joille esim. töitä ei vain ole kun työttömyys kasvaa.
Kadut eivät edelleenkään ole pullollaan asunnottomia. Se yksi asunnoton, joka täällä kaupungilla pyörii, on istunut siinä bussipysäkillään jo edellisen hallituksen aikana.
Lapsilla on ollut kaikilla koulussa ihan siistit vaatteet päällä ja puhtaat hiukset. Samoin tällä hallituskaudella ei ole tarvinnut aamutunneilla hakea ruokalasta näkkäriä aamupalattomille lapsille. Kaikki näyttävät saaneen aamupalan kotona. Eli ei mikään ongelma ole räjähtänyt. Päinvastoin, aiemmin vanhempia kiinnosti saada talviliikuntavälineitä koteihin. Nyt ensimmäistä kertaa niitä jäi koululle, ja monet jäikin.
Jos töitä ei löydä, ja jos rahat ei riitä, niin työn perässä voi siirtyä sinne missä töitä on. Omilla lapsillani on kaksi kesätyötä, koska töitä on paljon tarjolla. Itsekin teen kahta työtä - en niinkään rahan takia, vaan mielekkyyden vuoksi ja koska kysyntää on.
Mulle satasella samaa!
Sitten vain muutat sinne missä töitä on. Kyllä tänne mahtuu.
Missä on töitä? Minne muutan?
Tänne on jo linkkejä ja vinkkejä laitettu. Käy nyt ne ensin läpi.
Missä on? Ei näy, laita 10. Näkee sitten muutkin 299 999 työtöntä. Laita pari jotka sopii osatyökyvyttömille.
Olen tänne ketjuun jo laittanut. Kädestä pitäenkö pitäisi opastaa, vai osaatko kuitenkin lukea ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän, että töitä tai puolisoa ei riitä kaikille tarkoittaen, että haluat susi syö suden - maailman, jossa kaikki ovat toistensa kilpailijoita.
"töitä tai puolisoa" 🤣
Jos Suomi on liian pieni leikkikenttä nii EU-passilla saa muuttaa vapaasti muihin EU-maihin.
On kolme asiaa jotka voi vaikuttaa sun kurjaan elämään: sinä itte, sinä itte, sinä itte.
Sama asiahan se on muissakin maissa, tavoittelijoita on liikaa mutta mahdollisuuksia liian vähän, joten joku aina jää ilman. Mutta ettehän te tilastomatematiikkaa ymmärrä, koska äly ei ole oikeiston heiniä.
Oikeistolaisuuden ydin kiteytyy Saksan surulliseen esimerkkiin 30- ja 40-luvuilta. Toki oli "ääri", mutta eittämättä samoja arvoja kuin miedommassakin päässä. Kuvottava, ahdasmielinen ihmiskuva ahneilla oikeistom*lkuilla. Puistatus.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeistolaisilla oo muita arvoja kuin raha ja minä minä. Ne myy vaikka mummonsa jos siitä saa rahaa.
Eiku työnteko ja kehittyminen paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaisuuden ydin kiteytyy Saksan surulliseen esimerkkiin 30- ja 40-luvuilta. Toki oli "ääri", mutta eittämättä samoja arvoja kuin miedommassakin päässä. Kuvottava, ahdasmielinen ihmiskuva ahneilla oikeistom*lkuilla. Puistatus.
Sehä oli iha vasemmistolainen. Amerikka 80-luvulla on mun ideaalivaltio.
Minäkin hyvätuloisena ihmisenä äänestän puolueita, jotka eivät halua keventää verotusta, vaan haluavat että yhteiskunta pitää riittävästi huolta myös vähäosaisista. Sellaisessa yhteiskunnassa on kaikkien parempi olla.
Kukapa tietää, minäkin voin olla syystä tai toisesta huonossa jamassa joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeistolaisilla oo muita arvoja kuin raha ja minä minä. Ne myy vaikka mummonsa jos siitä saa rahaa.
Eiku työnteko ja kehittyminen paremmaksi.
Haha, ei oikeisto mitään kehity, kun toistaa samoja mokia kerta toisensa jälkeen, ja lopputulos on aina epäonnistuminen🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei tuollaiset ole kenenkään arvoja. Miksi jankkaatte tällaista soopaa."
Varmaan ihan aidosti kuvittelet että ne eivät ole sinun arvojasi. Mutta jos arvojesi mukainen politiikka johtaa vaikka köyhyyden ja asunnottomuuden kasvuun niin et voi vain teeskennellä että ne eivät liittyisi mitenkään arvoihisi.
Jokainen toki haluaa kannattaa kaikkea hyvää ja kaunista eikä halua muille pahaa. Mutta ei se riitä että sanoo niin, sen pitäsi myös käytännössä toteutua.
En minä teeskentele. Vaan pidän ikävänä sitä, että hallituksen työ tuomitaan jo ennen kuin kausi on lopuillaan. Mitkään näistä negatiivisista vaikutuksista ei ole tulleet yllätyksenä, sillä hallitus sanoi jo kauden alussa, että tie parempaan ei ole ihan mutkaton. Ja sanoivat myös, että Suomi-laivan oikaisuun ei riitä yksi hallituskausi. Mutta jos tämä hallitus ei saa jatkoa, niin emme tule koskaan tietämään miten hyvälle tolalle asiat olisi saatu, jos hallitus olisi saanut tehdä työnsä loppuun.
Nyt toki jo käännettä parempaan on nähty. Siitä kyllä ihan isosti uutisoitiinkin, jos satuit juuri sinä päivänä katsomaan uutisia.
Onneksi sitä ei tulla näkemään. Vaikka talouskasvua tulisikin, se on revitty toisten selkänahasta. Joillain menee varmasti hyvin, mutta monilla todella huonosti - se on tullut selväksi jo. Joten hyvästi vaan hallitus, seuraavan vuoro on ihan kohta.
Minä olen arvostanut tässä hallituksessa juurikin sitä, että työssäkävijöitä ei ole riistetty niinkuin yleensä, vaan on saatu jopa verohelpotuksia. En muista koska olisi sellaista onnea osunut kohdalle aikaisemmin. Ja kerrankin myös muiden lompakoilla eli tuilla elävät ovat joutuneet osallistumaan huonoon suhdanteeseen.
Olen pienituloinen ja mun verotus kiristyi - ja siihen lisäksi kaikki muut työntekijöiden oikeuksien heikennykset . Tämä hallitus ei todellakaan ole duunarin puolella.
Hassua. Olen pienituloinen, ja minun verotukseni keventyi. Eikä minun oikeudet työntekijänä heikentyneet mitenkään.
Ei ole moitittavaa tästä hallituksesta.
Et siis tarvitse lisiä ja paria pyhääkään? Toivottavasti et ole hoitoalalla.
Mitkä lisät ja pyhät tämä hallitus on vienyt?
Mm. pääsiäisen, vapun, helatorstain ja jouluakin yrittivät, tarvitseeko vielä luetella muita?
Älä valehtele. Ei tuollainen ole ollut hallituksen millään esityslistalla.
Joulun halusivat siirtää viikonloppuun, ettei rahvas pääse lomailemaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hyvätuloisena ihmisenä äänestän puolueita, jotka eivät halua keventää verotusta, vaan haluavat että yhteiskunta pitää riittävästi huolta myös vähäosaisista. Sellaisessa yhteiskunnassa on kaikkien parempi olla.
Kukapa tietää, minäkin voin olla syystä tai toisesta huonossa jamassa joku päivä.
Tuo on sosialidemokraattien propagandaa ja sama ku pitäis 50e arvoseen autoon 1600€ kaskovakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehä oli iha vasemmistolainen. Amerikka 80-luvulla on mun ideaalivaltio.
Chile vai Argentiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se vasemmiston todellisin ydin nykyään on siinä monikulttuurirummutuksessa. Se tuhoaa ja jakaa lännen totaalisesti - mm. Saksassa, Briteissä ja jenkeissä tämä poliittinen jakautuminen ihmisten kesken koskee luultavasti jo enemmistöä.
Se on aikamme suurin syöpä lännessä, liittolaisensa islamin kanssa.
Miksi oikeisto sitten luo sitä vihamielisyyttä ja eripuraa, kahtiajakoa ihmisiin? Vasen on kaikkien puolella, ihan sama ihonvärillä. Uskonnonvapauskin kuuluu perustuslakiin siinä määrin ettei se riko muita lakeja.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6533217/satusetan-tarinatuokio-kun-tomu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun sen vasemmiston taivoite on elää pummilla toisten laskuun= maksimoida oma etu niin ne ei ymmärrä omillaan pärjäävän erilaista arvomaailmaa jossa ei tarvitse olla tuki riippuvainen Kelan elätti.
Vasemmiston tavoite on pitää huolta myös niistä jotka eivät tule omillaan toimeen. Jos sinä näkisit hiljaisella kadulla ihmisen saavan sydänkohtauksen niin et varmaan soittaisi edes hätänumeroon. Pysähtyisit korkeintaan pöllimään uhrilta lompakon.
Miksi vaivaudut keksimään tuollaisia tarinoita, jotka eivät pidä ollenkaan paikkansa?
Oikeistokin haluaa pitää huolen niistä, jotka eivät tule omillaan toimeen. Sairaat kuuluvat siihen ryhmään. Sitä paitsi lain mukaan sairaskohtauksen saanutta pitää auttaa.
Mutta edelleen, työikäinen, työkykyinen, työhaluton ei ole hädänalainen ihminen.
Eikä hätä ole esim. sitä, että asunnon vuokra pitää mahtua Kelan asettamiin rajoihin ihan aikuisten oikeasti.
Niinpä. Aikuiset jaksavat narista siitä, että pitäisi valita asuminen tulojen mukaan.
Kun lapset olivat pieniä, niin asuttiin asunnossa, jonka vuokra oli 700 euroa. Maksettiin ihan omilla tuloilla se. Mutta katsoin huvikseni, että tulottomana oltaisi saatu asumistukea 1200 euroa! Siis mitä ihmettä!
Olen kyllä siitä lähtien ihmetellyt, että miten leveää asumista tuilla oikein maksetaan! Meilläkin oli kuitenkin iso asunto ja vastaremontoitu.
Lääkärit kuppaa ihan valtavia määriä veronmaksajien rahoja palkkaansa ja opinnotkin maksaa. Ei se nyt niin mene että lievästi kehitysvammaisen työpanos on niin huono kuin jopa 6 x lääkärin palkkaa pienempi. Ei voida mennä tälle linjalle. Meillä ei ole varaa tämmöiseen eriarvoisuuteen.
Miten muuten heillä on edes varaa lääkäreiden palveluihin? Haluaako nämä edes heitä asiakkaakseen?