Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin se perustuu, että köyhät ovat sairaimpia?

Vierailija
02.06.2026 |

Jakomäessä sairastetaan eniten ja Lauttasaaressa vähiten: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011989438.html . Tutkimuksesta on siivottu vanhukset pois. 

se on ollut pitkään tiedossa, että varakkaimmat ovat terveempiä, mutta miksi? En ymmärrä syy-seuraussuhdetta.

Ei kaikki terveellinen ruoka ole kallista. Kauden vihannekset ja juurekset ovat halpoja. Kalan sanotaan olevan terveellistä, mutta ei kala-allergigotkaan huonosti voi.

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttävät julkista terveydenhoitoa. Minusta on käsittämätön ajatus, että joku jonottaa lääkäriin.

Itsellä ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 48v nainen. Kertaakaan en ole lääkäriin jonottanut, olen urheilullinen, hoikka ja terve.

Ilmeisen itserakas myös. Kivat sulle!

Vierailija
122/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ryyppää ja juo...

Tämä on kyllä ihan sontaa yleistämistä.

Mistähän se köyhä edes voisi juoda jos rahaa ei ole ja vaikka olisikin niin KAIKKI EI JUO PISTE 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ryyppää ja juo...

En ryyppää enkä tupakoi.

Vierailija
124/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laaja-alaiset elämänhallinnan ongelmat, jotka tulevat monille "perintönä" omilta vanhemmilta.

Alkoholin käyttö, tupakointi, passiivinen liikkumaton elämäntapa. Toivottomuus ja huono-osaisuus muodostuvat helposti identiteetiksi, jota on vaikea muuttaa, varsinkin jos lähipiirissä ei ole yhtään muutokseen kannustavaa ihmistä.

Negatiivinen kierre, jossa osattomuus ja kyvyttömyys synnyttää lisää osattomuutta ja epäonnistumisen kokemuksia, mikä heikentää itseluottamusta ja johtaa huonoihin valintoihin ja sitä kautta negatiivisiin seurauksiin. 

Samalla tavalla kuin "raha tulee rahan luo", niin köyhyys ruokkii lisää köyhyyttä ja sairaudet lisää sairauksia.

Voi vttu mitä paskaa taas. Vaihdan ketjua. Mulle riitti.

Vierailija
125/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhillä on sairaammat elintavat. 

Ei ole välttämättä. 

Mutta esimerkiksi terveelliseen ruokaan ei ole varaa,kuten varakkaammilla- toki kotimaset juurekset ja pakastevihannekset ovat edullisia, mutta esimerkiksi muuta eivät ole, vaikkapa hedelmät ja kala. Tai edes se broileri. Turha sanoa  että poimi its emarjat, kalasta ja metsästä- tämä ei ole kaikille mahdollista, itselläni niin pahat liikuntarajoitteet ( apuvälineet käytössä), ja ei ole autoa, joten marjat jäävät, valitettavasti metsään

Lisäksi, köyhillä ei ole varaa terveydenhuoltoon, kuten rikkailla, nyt terveyskeskusmaksu on jo 70€, joten köyhällä ei ole siihen varaa. Olen itse jättänyt lääkäriaikoja varaamassa, koska muuten ei olisi varaa ruokaan ja lääkkeisin. 

Liikuntaa toki voi harrastaa itsenäisesti, mutta olisi kiva päästä edes joskus uimahalliin, mutta siihen ei ole varaa. Samoin kulttuuriharrastuksiin, mutta ei ole varaa. Noillakin on merkitystä ihmisen terveyden kannalta. 

Mitä vikaa on kotimaisissa juureksissa tai pakastevihanneksissa?

Terveellinen ravinto on paljon muutakin kuin kasvikset ja kala, vaikka köyhät aina näiden kalleuteen vetoavatkin. Mutta kun ne juurekset ei kelpaa, pitää olla kuuden euron tomaatteja keskellä talvea.

Halpaa ja rasvaista lihaa karsastetaan, vaikka se on ravinnollisesti superia, samoin kananmunat, pikkurahalla täyttä ravintoa.

Maitotuotteissa kelpaa vain rasvattomat tai vähärasvaiset, vaikka maitorasva on terveydelle hyväksi.

Tässä muutamia ajatuksia.

Vierailija
126/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma...

Geminihullu iskee taas:

1. Kosminen syy-seuraussuhde (Karman laki)

Klassisessa hindulaisessa teologiassa karma (kirjaimellisesti "teko" tai "toiminta") on universaali syyn ja seurauksen laki. Tämän logiikan mukaan sielun (atman) nykyisen elämän lähtökohdat – kuten yhteiskuntaluokka, perhe ja taloudellinen tilanne syntymähetkellä – ovat seurausta edellisten elämien teoista, ajatuksista ja aikeista.

Punya (hyvä karma): Johtaa suotuisiin olosuhteisiin, kuten terveyteen ja vaurauteen.

Paapa (huono karma): Voi ilmetä nykyisessä elämässä vastoinkäymisinä, sairauksina tai aineellisena puutteena.

Tästä näkökulmasta katsottuna syntymistä vaikeisiin olosuhteisiin pidetään usein menneisyyden painolastina. Kyseessä ei kuitenkaan ole Jumalan antama rangaistus, vaan pikemminkin luonnonlaki, samalla tavalla kuin painovoima.

No noinhan se köyhällä juuri pääsääntöisesti menee: viettänyt lapsuutensa weetee-kodissa röökin katkussa...

98% suomalaisista oli köyhiä talvisodan jälkeen ja eli pääsääntöisesti kodeissa joissa ei ollut sähköä tai edes vesivessaa. 

Ellet ole jostain vanhasta aatelissuvusta niin hyvin todennäköisesti sinunkin suku ollut köyhiä.

Niinhän sinä köyhä luulet, olen kotoisin varakkaasta maalaistalosta, jossa oli talvisodan jälkeen n. 500 hehtaaria maata.

Vielä on jäljellä 150 hehtaaria ja nyt ne ovat minun, kun isäkin kuoli toissa vuonna.

Vierailija
127/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttävät julkista terveydenhoitoa. Minusta on käsittämätön ajatus, että joku jonottaa lääkäriin.

Itsellä ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 48v nainen. Kertaakaan en ole lääkäriin jonottanut, olen urheilullinen, hoikka ja terve.

Kaikkea hoitoa ei saa yksityisellä. Odotapa kun saat sellaisen sairauden niin jonotat sinäkin. 

Syöpähoitoihin pääsee jonon ohi. Erikoislääkäriltä lähete heti kun tarvitsen.

Vakuutukseni on voimassa kaikissa EU-maissa. Vakuutus korvaa kaikki hoidot yksityisklinikoilla, jos julkiselle puolelle joutuisi muuten odottamaan.

Vierailija
128/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä piti tänne tulla leuhkimaan, onko nyt hyvä mieli?

Ihan neutraali on mieleni.

Tosiasiat ovat tosiasioita.

Vierailija
129/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin siksi, että sairaat ovat köyhempiä, kun eivät kykene kartuttamaan omaisuuttaan. 

Vierailija
130/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisen itserakas myös. Kivat sulle!

Tosiasiat ovat tosiasioita. Jos sinä et takasta itseäsi, et rakasta myöskään muita.

Vierailija
131/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli köyhä vasta sairastumisen jälkeen. Tästä ei enää tulotaso nouse. 

Vierailija
132/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laaja-alaiset elämänhallinnan ongelmat, jotka tulevat monille "perintönä" omilta vanhemmilta.

Alkoholin käyttö, tupakointi, passiivinen liikkumaton elämäntapa. Toivottomuus ja huono-osaisuus muodostuvat helposti identiteetiksi, jota on vaikea muuttaa, varsinkin jos lähipiirissä ei ole yhtään muutokseen kannustavaa ihmistä.

Negatiivinen kierre, jossa osattomuus ja kyvyttömyys synnyttää lisää osattomuutta ja epäonnistumisen kokemuksia, mikä heikentää itseluottamusta ja johtaa huonoihin valintoihin ja sitä kautta negatiivisiin seurauksiin. 

Samalla tavalla kuin "raha tulee rahan luo", niin köyhyys ruokkii lisää köyhyyttä ja sairaudet lisää sairauksia.

Korkea koulutustaso ja terveet elämätavat ovat tavallisesti yhteydessä toisiinsa. Jos on pienituloinen ja vähän koulutettu, niin silloin useinkaan ei välitetä yhtä paljon mm. tupakoinnin haitallisuudesta, liikunnan hyödyllisyydestä ja monipuolisesta ruokavaliosta. Yliopisto-opiskelijat voivat olla pienituloisia, mutta monet heistä pyrkivät noudattamaan terveitä elintapoja.

Vierailija
133/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä musta on pidetty huolta silloin kun olin työelämässä: työterveyshuollossa otettu verikokeet, mitattu verenpaineet, huolehdittu rokotukset ja olen päässyt lääkäriinkin ilmaiseksi. Nyt työttömänä kukaan ei ole vuosiin ollut millään tavalla kiinnostunut siitä miten voin. Verikokeet otettu joskus 8v sitten, verenpaineista ei ole hajuakaan mitä ne on ja suorastaan pelkään että joudun lääkärillä käymään koska se olisi taloudellinen katastrofi. Ei ole pienestä yleistuesta varaa maksaa muutamaa kymppiä lääkärikäyntiin. 

Vierailija
134/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana ei kelpaa töihin

Aa, sinusta syy-seuraussuhde menee toisin päin? Mielenkiintoista.

Sairastuminen aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja sen myötä köyhyyttä. Ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
135/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea hoitoa ei saa yksityisellä. Odotapa kun saat sellaisen sairauden niin jonotat sinäkin. 

Vakuutukseni on voimassa kaikissa EU-maissa. Vakuutus korvaa kaikki hoidot yksityisklinikoilla, jos julkiselle puolelle joutuisi muuten odottamaan.

Vakava sairaus, kuten syöpä, hoidetaan Suomessa hyvin. Kun pääsee järjestelmään sisään, tosi hyvää hoitoa. Ei rahalla sen parempaa saa. 

Minulla on rahaa, mutta en menisi syöpää hoidattamaan yksityiselle. Siellä voin käydä säännöllisesti tsekkaamassa itseni, mutta hyvää hoitoa saa julkisella puolella.

Vierailija
136/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaammat ovat varakkaampia, koska huolehtivat asioistaan: koulutus, työ, terveys.

Joku tietysti vaurastuu perimällä, mutta senkin kartuttamiseksi joku on tehnyt töitä ja huolehtinut asioistaan.

Sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asioittensa ja tilanteensa parantaminen on Suomessa mahdollista. Pitää vaan jaksaa yrittää.

Kaljaa juomalla ja tupakkaa polttamalla päivät läpeensä ei vaurastu eikä pysy terveenä. Terveelliseen ruokaan ei ole rahaa, mutta kaljaan ja tupakkaan löytyy aina.

Vierailija
137/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sairaat eivät pysty tekemään työtä ja ansaitsemaan rahaa. Ovat yhteiskunnan tukien varassa.

Köyhyyden periytyvyyteen liittyy myös omalta osaltaan sairastelu. Osa sairauksista on periytyviä, tai ainakin alttius periytyy. 

Vierailija
138/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta on pidetty huolta silloin kun olin työelämässä: työterveyshuollossa otettu verikokeet, mitattu verenpaineet, huolehdittu rokotukset ja olen päässyt lääkäriinkin ilmaiseksi. Nyt työttömänä kukaan ei ole vuosiin ollut millään tavalla kiinnostunut siitä miten voin. Verikokeet otettu joskus 8v sitten, verenpaineista ei ole hajuakaan mitä ne on ja suorastaan pelkään että joudun lääkärillä käymään koska se olisi taloudellinen katastrofi. Ei ole pienestä yleistuesta varaa maksaa muutamaa kymppiä lääkärikäyntiin. 

Tuossa on nyt kyllä ihan omaa syytä ainakin se, että verenpaineesta ei ole tietoa. 
Ilmaisia verenpainemittauksia on milloin missäkin, terveyskuksissa mittarita itse käytettävissä jne.

Kukaan ei huolehdi, no ei, jos ei itse tee mitään.

Vierailija
139/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakava sairaus, kuten syöpä, hoidetaan Suomessa hyvin. Kun pääsee järjestelmään sisään, tosi hyvää hoitoa. Ei rahalla sen parempaa saa. 

Minulla on rahaa, mutta en menisi syöpää hoidattamaan yksityiselle. Siellä voin käydä säännöllisesti tsekkaamassa itseni, mutta hyvää hoitoa saa julkisella puolella.

Vierailija
140/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuli köyhä vasta sairastumisen jälkeen. Tästä ei enää tulotaso nouse. 

Olethan huomioinut lääkekulujen ja sairaala-/lääkärikäyntien maksukatot?
Lääkeiden maksukatoista huolehtii apteekki, mutta sairaala-/lääkärimaksuista pitää itse pitää kirjaa.

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksukatto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan