Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin se perustuu, että köyhät ovat sairaimpia?

Vierailija
02.06.2026 |

Jakomäessä sairastetaan eniten ja Lauttasaaressa vähiten: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011989438.html . Tutkimuksesta on siivottu vanhukset pois. 

se on ollut pitkään tiedossa, että varakkaimmat ovat terveempiä, mutta miksi? En ymmärrä syy-seuraussuhdetta.

Ei kaikki terveellinen ruoka ole kallista. Kauden vihannekset ja juurekset ovat halpoja. Kalan sanotaan olevan terveellistä, mutta ei kala-allergigotkaan huonosti voi.

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveys ja hyvinvointi on muutakin kuin ravinto, jatkuva stressikin heikentää terveyttä. Rikkaammilla on myös varaa käydä yksityislääkäreillä hoitamassa terveyttään jolloin monet sairaudet tai poikkeamat huomataan jo alkuvaiheessa.

Me olemme varakkaita keski-ikäisiä ja on työterveyshuolto, mutta en tunne ketään, jolle työterveys olisi antanut jotain ylimääräistä. Suurin etu on jonottamiselta säästyminen. 

Minulle on kyllä antanut. Kaksi erikoislääkärikäyntiä/vuosi on aika merkittävä etu varsinkin naiselle, esim gyne tai silmälääkäri, ihotautilääkäri yms.

Työterveyssopimuksia on eri laajuisia. Pienipalkkaisimmissa töissä se on aina ollut minulla kaikkein suppein.

Vierailija
102/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveys ja hyvinvointi on muutakin kuin ravinto, jatkuva stressikin heikentää terveyttä. Rikkaammilla on myös varaa käydä yksityislääkäreillä hoitamassa terveyttään jolloin monet sairaudet tai poikkeamat huomataan jo alkuvaiheessa.

Me olemme varakkaita keski-ikäisiä ja on työterveyshuolto, mutta en tunne ketään, jolle työterveys olisi antanut jotain ylimääräistä. Suurin etu on jonottamiselta säästyminen. 

Onhan se ihan eri juttu havaitaanko sun rintasyöpä nyt vai 3 kk päästä. 

Tämä keskustelu on kyllä aivan järkyttävää propagandaa ja ilkeyttä. Toivottavasti häpeätte ja karma niittää.

Joo. Itse olen hyvätuloinen mutta hävettää lukea näitä ulostuloja. Iso osa suomalaisista vaikuttaa olevan jotain psykopaatteja. Muualla maailmassa luku n. 1%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaana ei kelpaa töihin

Aa, sinusta syy-seuraussuhde menee toisin päin? Mielenkiintoista.

Ainakin mun kohdalla se menee näin. Olen sairas enkä pysty tekemään juuri mitään töitä ja siksi olen köyhä. 

Mulla ei ole ylipainoa, syön paljon kasviksia, liikun aina kun pystyn enkä käytä päihteitä. Terveys ei aina ole kiinni omasta toiminnasta.

Vierailija
104/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy-seuraus suhde on niin päin, että sairauden takia minusta tuli köyhä. Enkä sairastunut huonojen elämäntapojen vuoksi vaan huonon tuurin takia. 

Vierailija
105/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tekijä muiden joukossa on se, että isoissa kaupungrissa köyhimpien lähiöt ja erityisesti niiden halvimmat talot on usein moottoritien vieressä. Pienhiukkastilanne on huono ja se aiheuttaa mm. kroonisia keuhko- ja sydänsarauksia.

Vierailija
106/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ryyppää ja juo...

Höpsistä. Töissäkäyvät ryyppää enemmän kuin työttömät.

Eiköhän syy ole siinä, että ei ole varaa käydä lääkärissä. Hammaslääkärissä nyt varsinkaan. Monella ei ole työterveydenhoitoa, joka toimii hyväosaisille ohituskaistana myös erikoislääkärin tutkimuksiin.

Ei ole tuo syynä. Terveydenhoito oli pitkään lähes ilmaista. Tyhmä kommentti sinulla.

ei ole ollut, hammashoitoon pääsi julkisella vasta 2000 -luvulla.

Vierailija
107/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työssäolo suojelee paljolta mutta jos tipahat turvaverkkojen läpi eikä ole suhteita joilla nousta tai saa sen kynnystyöpaikan että pääsee takas työelämään niin voi pitää hatusta kiinni, sieltä montusta ei enää kyllä nousta. Eikä sitä ymmärrä vasta kun on itse kokenut. Länsimaassa voi tosiaan köyhtyä, jopa laihtua ruuan puutteen takia. 

Vierailija
108/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä käy monesti niin kun köyhänä kun saa hoidettua yhden vaivan niin uutta kulkutautia kummittelee jo nurkan takana. Koko terveysysteemi on rakennettu hyväosaisten maksukykyä mukaillen. 

Näinhän se usein on. Yksi sairaus houkuttelee tukun uusia. 

Itselleni tuli ensin autoimmuunisairaus, sitten siihen liitännäissairaudet ja vielä päälle lääkityksen aiheuttamat ongelmat (=heikompi immuniteetti). 

Vierailija
109/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pari vuotta sitten olin useista kasautuneista syistä syvässä taloudellisessa alhossa, oli pakko varmistaa se, että saamme jotain ruokaa lapsen kanssa. Kasvisten ostaminen painui minimiin ja silloin kun pystyin ostamaan niitä, annoin ne lapselle.

Nyt on parempi tilanne ja syömme kasviksia paljon enemmän.

Vierailija
110/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työssäolo suojelee paljolta mutta jos tipahat turvaverkkojen läpi eikä ole suhteita joilla nousta tai saa sen kynnystyöpaikan että pääsee takas työelämään niin voi pitää hatusta kiinni, sieltä montusta ei enää kyllä nousta. Eikä sitä ymmärrä vasta kun on itse kokenut. Länsimaassa voi tosiaan köyhtyä, jopa laihtua ruuan puutteen takia. 

Joo, nämä joilla oli pysyvä työ sairauden iskiessä, eivät ymmärrä millaiseen limboon joutuu jos oli pätkätöissä tai työtön juuri silloin kun vakava sairaus ilmeni. Jopa työkyvyttömyyseläkkeelle pääseminen on liki mahdotonta. 

Vierailija
111/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy-seuraus suhde on niin päin, että sairauden takia minusta tuli köyhä. Enkä sairastunut huonojen elämäntapojen vuoksi vaan huonon tuurin takia. 

Juuri näin. Minun elämäntavoissani ei ollut vikaa, vakava sairastuminen oli perimän ja sattuman yhdistelmä. Ja köyhyyteen putoaminen johtuu ennen kaikkea siitä etten ollut ehtinyt saada vielä vakaata asemaa työelämässä. 

Vierailija
112/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tekijä muiden joukossa on se, että isoissa kaupungrissa köyhimpien lähiöt ja erityisesti niiden halvimmat talot on usein moottoritien vieressä. Pienhiukkastilanne on huono ja se aiheuttaa mm. kroonisia keuhko- ja sydänsarauksia.

Ihmiset, jotka eivät välitä tehdä paljonkaan toimeentulonsa eteen eivät välitä tehdä paljonkaan myöskään terveytensä eteen; syödään mitä sattuu ja milloin sattuu ja usein myös epäterveellisiä ruokia, ei huolehdita hampaista eikä aina edes omasta hygieniasta, ylipainoa pääsee kertymään ehkä myös tupakoidaan ja kenties käytetään runsaasti alkoholia ja/tai muita nautintoaineita ja lääkäriin mennään vasta, kun joku vaiva on päässyt pahaksi eikä sitten välitetä hoitaa omaa osuuttaan jonkun todetun sairauden hoidossa.

Vierailija
113/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo nyt ole ihan selvä asia. Esimerkiksi hoitamattomat hampaat voivat aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja ihmiselle. On ihan eri asia käydä säännöllisesti tarkastuksessa ja hoidattamassa hampaansa yksityisellä hammaslääkärillä, kun jonottaa kunnalliseeen ja ei välttämättä voi mennä sinnekään, sillä aika kovat maksut sieltäkin saa. Voi olla, että vähävaraisemmalla ei ole varaa ostaa edes lääkkeitä, joita tarvitsee. Jos pitää laskea senttejä, niin mitä kaupasta saa, että vatsansa saa täyteen halvimmalla, lenkkimakkaraa ja makaronia. 

Ihminen on myös kokonaisuus, voisin kuvitella, että ainainen köyhyys passivoittaa. Siinä kun joku toinen lähtee purjehtimaan, menee mökille rentoutumaan tai matkustaa viikon lomalle, niin jos ainoat huvit ovat tv:n katsominen tai kävelylenkit lähiympäristössä, niin vuodesta toiseen tuota passivoittaa kyllä, jos ei ole rahaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonnekin kauemmas.

Vierailija
114/114 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinko jotain työterveyshuollosta, en. Kirjoitin yksityislääkäreistä yksityisillä lääkäriasemilla joka on eri asia. Jo pelkästään erinomainen hammasterveys suojelee muuta elimistöä, tulotason ja sen puutteen näkee myös hampaista varsinkin kun ikää tulee. Köyhillä ei ole varaa hoitaa hampaitaankaan yhtä hyvin kuin niillä joilla on rahaa.

Meillä työterveyteen kuuluu myös hammashoito. Jopa gynekologilla käyminen kuuluu meille työterveyteen. 

Kävin koko työikäni (tuloni keskitasoa) hoidattamassa hampaani yksityisellä hammaslääkärillä jo ihan siitäkin syystä, että ymmärsin silloin julkisen hammashoidon olevan tarkoitettu lähinnä lapsille, vanhuksille tai muuten työelämän ulkopuolella oleville. Jossain vaiheessa sain tietää, että työpaikallani hyvätuloisetkin käyttivät julkisen hammashuollon palveluita ja eläkkeelle jäätyäni siirryin minäkin niitä käyttämään ja minun hampaani on siellä hoidettu erinomaiseen kuntoon eikä reikiä ole ollut vuosikausiin ja yksityisellä hammaslääkärillä käydessä niitä löytyi joka vuosi tai jos ei löytynyt, niin joku vanha paikkaus revittiin auki ja paikattiin uudestaan tai hammas revittiin pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän