Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin se perustuu, että köyhät ovat sairaimpia?

Vierailija
02.06.2026 |

Jakomäessä sairastetaan eniten ja Lauttasaaressa vähiten: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011989438.html . Tutkimuksesta on siivottu vanhukset pois. 

se on ollut pitkään tiedossa, että varakkaimmat ovat terveempiä, mutta miksi? En ymmärrä syy-seuraussuhdetta.

Ei kaikki terveellinen ruoka ole kallista. Kauden vihannekset ja juurekset ovat halpoja. Kalan sanotaan olevan terveellistä, mutta ei kala-allergigotkaan huonosti voi.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta on pidetty huolta silloin kun olin työelämässä: työterveyshuollossa otettu verikokeet, mitattu verenpaineet, huolehdittu rokotukset ja olen päässyt lääkäriinkin ilmaiseksi. Nyt työttömänä kukaan ei ole vuosiin ollut millään tavalla kiinnostunut siitä miten voin. Verikokeet otettu joskus 8v sitten, verenpaineista ei ole hajuakaan mitä ne on ja suorastaan pelkään että joudun lääkärillä käymään koska se olisi taloudellinen katastrofi. Ei ole pienestä yleistuesta varaa maksaa muutamaa kymppiä lääkärikäyntiin. 

Ja työelämästä erkanin kun loukkaannuin tapaturmassa ja menetin työkyvyn lähes kaikkeen työhön, ei siis liity mitenkään mihinkään alkoholiin, perinnölliseen huono-osaisuuteen (vanhempani ovat korkeasti koulutettuja) tai mihinkään mitä täällä nyt on syiksi heiteltykin. Ihan perustuu huonoon tuuriin, ja ikävä kyllä näin voi käydä ihan kenelle tahansa. 

Vierailija
142/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä musta on pidetty huolta silloin kun olin työelämässä: työterveyshuollossa otettu verikokeet, mitattu verenpaineet, huolehdittu rokotukset ja olen päässyt lääkäriinkin ilmaiseksi. Nyt työttömänä kukaan ei ole vuosiin ollut millään tavalla kiinnostunut siitä miten voin. Verikokeet otettu joskus 8v sitten, verenpaineista ei ole hajuakaan mitä ne on ja suorastaan pelkään että joudun lääkärillä käymään koska se olisi taloudellinen katastrofi. Ei ole pienestä yleistuesta varaa maksaa muutamaa kymppiä lääkärikäyntiin. 

Tuossa on nyt kyllä ihan omaa syytä ainakin se, että verenpaineesta ei ole tietoa. 
Ilmaisia verenpainemittauksia on milloin missäkin, terveyskuksissa mittarita itse käytettävissä jne.

Kukaan ei huolehdi, no ei, jos ei itse tee mitään.

Niin no olen mitannut joskus vanhemmillani joilla on verenpainemittari mutta pointti oli juuri se että ketään ei kiinnosta ootko mitannut vai et. Töissä ollessa kiinnosti! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuo nyt ole ihan selvä asia. Esimerkiksi hoitamattomat hampaat voivat aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja ihmiselle. On ihan eri asia käydä säännöllisesti tarkastuksessa ja hoidattamassa hampaansa yksityisellä hammaslääkärillä, kun jonottaa kunnalliseeen ja ei välttämättä voi mennä sinnekään, sillä aika kovat maksut sieltäkin saa. Voi olla, että vähävaraisemmalla ei ole varaa ostaa edes lääkkeitä, joita tarvitsee. Jos pitää laskea senttejä, niin mitä kaupasta saa, että vatsansa saa täyteen halvimmalla, lenkkimakkaraa ja makaronia. 

Ihminen on myös kokonaisuus, voisin kuvitella, että ainainen köyhyys passivoittaa. Siinä kun joku toinen lähtee purjehtimaan, menee mökille rentoutumaan tai matkustaa viikon lomalle, niin jos ainoat huvit ovat tv:n katsominen tai kävelylenkit lähiympäristössä, niin vuodesta toiseen tuota passivoittaa kyllä, jos ei ole rahaa edes bussilippuun, jotta pääsisi jonnekin kauemmas.

Sairauden siemenet kylvetään jo monessa lapsuudenkodissa kun ei välitetä siitä, että lasten ja nuorten hampaat pestään kunnolla aamuin illoin fluorihammastahnalla. Se altistaa lukuisille kroonisille sairauksille ja dementialle myöhemmässä iässä. En usko, että kaikkien vanhemmat lukevat netistä artikkeleita aiheesta ja lasten sekä nuorten hammashuollosta on leikattu vuosia. 

Eihän enää ole edes varaa antaa uutta hammasharjaa hammastarkastukseen tulevalle lapselle tai nuorelle. 2000-luvun alussa meillä pystyttiin antamaan hammasharja, hammastahna ja tarra sen lisäksi.

Sen lisäksi lasten ja nuorten hammasterveystottumukset jakautuvat todella voimakkaasti nykyään. Se keskivertoväki vähenee ja ääripäät ovat taas alkaneet lisääntyä molemmissa päissä. Saman ikäluokan edustajilla voi olla toisella tilanne niin paha, että hampaita pitää poistaa ja toisen hampaat on oiottu yksityispuolella ja pesty viimeisen päälle sekä ienten terveys on erinomainen.

Vierailija
144/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksi puu pala köyhän pesässä. Se ei kaasunnu kunnolla, koska joutuu yksinään liekillään lämmittämään tulipesän. Samoin on elämän liekki.  Vain itsensä varassa se palaa huonosti. Eli usko itseen ei riitä.

Vierailija
145/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ovat usein köyhiä jatkuvien väärien valintojen takia. Se koskee myös terveyttä.

Vierailija
146/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ovat usein köyhiä jatkuvien väärien valintojen takia. Se koskee myös terveyttä.

Ei pidä läheskään aina paikkaansa. Kuten jo itse totesin aiemmin niin tähän voi tosiaan riittää yksi hyvin epäonninen tapahtuma. 

Vierailija
147/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mt-syistä eläkkeellä mutta fyysisesti: kun on aikaa, keittelen puuroa ja perunoita. Liikun paljon. Olen paremmassa kunnossa kuin Lauttasaaressa asuva nuorempi serkkuni.

Vierailija
148/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ryyppää ja juo...

No ei ihme jos on köyhä kun rahat menee märkään? Pitäisikö köyhän katsoa kuvastimeen?

Vierailija
149/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivat myös helposti kasautuvat ja kun niitä ei pääse hoitamaan, tilanne pahenee tai muuttuu muiksi ongelmiksi. Minulla oli vatsakipuja ja muita oireita todella pitkään mutta terveydenhuollossa ei päässyt eteenpäin, lähete tähystykseen peruttiin kahdesti. Aloin jo itsekin epäillä mielenterveyttäni ja sitä onkohan vatsanväänteet vaan jotain stressiä vaikka en ollut mielestäni stressaantunut.

Tuttu päätyi kustantamaan minulle tähystyksen yksityisellä ja sieltä tulikin sitten se keliakiadiagnoosi.

Vierailija
150/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttävät julkista terveydenhoitoa. Minusta on käsittämätön ajatus, että joku jonottaa lääkäriin.

Itsellä ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 48v nainen. Kertaakaan en ole lääkäriin jonottanut, olen urheilullinen, hoikka ja terve.

Jännä. Itse kävin vastikään ensimmäisen kerran yksityisellä ja jouduin jonottamaan. Vaikka en nyt puolta vuotta sentään.

Vierailija
151/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttävät julkista terveydenhoitoa. Minusta on käsittämätön ajatus, että joku jonottaa lääkäriin.

Itsellä ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 48v nainen. Kertaakaan en ole lääkäriin jonottanut, olen urheilullinen, hoikka ja terve.

Jännä. Itse kävin vastikään ensimmäisen kerran yksityisellä ja jouduin jonottamaan. Vaikka en nyt puolta vuotta sentään.

Minä käytän Terveystalos ja Mehiläistä etupäässä. Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta löytyy aina sopiva lääkäri 20min varoajalla. Lapsemme käyvät Pikkujätissä.

Vierailija
152/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mikä on syy ja mikä seuraus. Vai onko taustalla jokin tekijä, joka saattaa johtaa molempiin. 

Vierailija
153/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä on jatkuva stressi rahasta, joka kuluttaa rajallisia voimavaroja ja lopulta sairastuttaa. 

Vierailija
154/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

myöskin täysi paska..trollihan sä oot

Vierailija
155/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhillä on jatkuva stressi rahasta, joka kuluttaa rajallisia voimavaroja ja lopulta sairastuttaa. 

näin se on. tässä valtiossa

Vierailija
156/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

myöskin täysi paska..trollihan sä oot

Vanhempani ottivat minulle ja veljelleni sairausvakuutukset 80-luvulla Tapiolasta. Sen jälkeen minulla oli jokin teini-ikäisille tarkoitettu sairausvakuutus ja koko aikuisuuden ollut tämä Op:n sairausvakuutus.

Vierailija
157/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesta tulee köyhä KOSKA sarastavat. 

Vierailija
158/158 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesta tulee köyhä KOSKA sarastavat. 

Tai käyvät mieluummin Turkissa kuin maksavat sairausvakuutusta. Ei taida muutenkaan heidän lapsiltaan sijoitussalkkuja löytyä? Lukukausimaksut tulossa, eikä mietitä tulevaisuutta siinäkään asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi